Præstere i varmen

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 596
Likede indlæg: 9341

Præstere i varmen

Indlægaf Artem » 12. jul 2026, 16:57

Er der nogle der ved hvad der rent fysiologisk gør at nogle bedre kan præstere i varmen end andre? og kan man gøre noget for at blive bedre til det?

Cyklede tværs over Pyrenærerne for nogle uger siden samtidig med at hedebølgen i sydeuropa startede.
Som førte til et mildt hedeslag den første dag med følgende alt for høj puls som ikke ville komme ned igen, og også var for høj dagen efter.

Men har altid haft svært ved at præstere i varmen. Ser mig selv mest som løber, men om sommeren når der er plus 20 grader og bagende sol, vil jeg helst ikke løbe ret langt, da det føles meget mere hårdt og med tunge ben, hvorfor jeg ikke løber halv og hel marathon der. (bliver dog ofte til en halv trods alt, men i noget langsommere tempo)

Kan dog klare en del mere varme på cyklen, hvor en 25-30 grader er fint, da fartvinden køler en del.
Men på et bjerg som Col du Tourmalet, med en 17 km lang stingning, og med 10 km/t får man ikke meget køling. Hvorfor 30 grader reelt er for varmt for mig der, og jeg ikke kan præstere det jeg burde kunne.

På min cykelferie her, var jeg klart den som havde de største problemer med varmen, men der var enighed om at alle præstere lidt dårligere i varmen.
Ved løb er det feks videnskabelig bevist at 10 grader er den temperatur man kan præstere optimalt ved, og som jeg også selv kan skrive under på.

Der lader til at være en sammenhæng mellem at yngre klarer varmen bedre end ældre.
Tynd klarer varmen bedre end fed.
Jo bedre form, jo bedre kan man klare varmen.

Personligt er jeg ikke så trimmet som jeg gerne ville være, og burde smide 5 kg, og optimalt i forhold til løb og cykling 10 kg. Da det i sig selv også ville gøre mig hurtigere.
Men vil det også hjælpe på hvor godt jeg kan klare varmen?

Eller er der ganske simpelt bare en genetisk forskel på mennesker, hvor nogle elsker varmen og præstere bedre der, mens andre andre præstere bedst i kulden? :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 1129
Likede indlæg: 23823

Re: Præstere i varmen

Indlægaf Misantropen » 12. jul 2026, 18:51

Jeg ved det ikke, men jeg kan mærke (og se..) at mine underben og ankler/fødder hæver ret meget når det er varmt, hvilket gør dem dem tungere og ømmere, så i og med at det kan påvirke blodomløbet tror jeg det har noget at sige.

Om det også er tilfældet med dig skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige, men hvis ikke du allerede bruge kompressionsstrømper kan det måske hjælpe.
1
Peanutbutt
Kort karma: 58
Likede indlæg: 1110

Indlægaf Peanutbutt » 12. jul 2026, 19:22

Artem skrev:Personligt er jeg ikke så trimmet som jeg gerne ville være, og burde smide 5 kg, og optimalt i forhold til løb og cykling 10 kg. Da det i sig selv også ville gøre mig hurtigere.

Eller er der ganske simpelt bare en genetisk forskel på mennesker, hvor nogle elsker varmen og præstere bedre der, mens andre andre præstere bedst i kulden? :gruble:

Der er helt sikkert individuelle forskelle. Nogle mennesker sveder tidligere, har bedre blodcirkulation i huden eller regulerer temperaturen bedre.

Ja, vægttab vil nok hjælpe. En lettere person producerer mindre varme, og har relativt lettere ved at komme af med varmen.

Den største faktor, man selv kan påvirke, er varmeakklimatisering. Efter ca. 1-2 ugers regelmæssig træning i varme begynder kroppen at tilpasse sig: man sveder tidligere og mere effektivt, holder bedre på salt, får større blodvolumen og lavere puls ved samme belastning.

Og så skal man selvfølgelig have helt styr på væskeindtagelsen før, under og efter træning. Især at starte velhydreret.
3
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 13. jul 2026, 09:07

Faldt selv lige over denne i en løbegruppe.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4172

Indlægaf Elverpigen » 15. jul 2026, 11:45

Team Danmark tilføjer jf. DR slush ice til listen: https://www.dr.dk/sporten/tre-raad-til- ... e-i-varmen

Personligt synes jeg at mærke, at det hjælper mig lidt, at jeg er begyndt at huske på mere salt i mad og drikke allerede fra om morgenen.

Jeg er ikke særligt godt til de varme temperaturer og har svært ved at spise nok - bør nok begynde at tænke i grøntsags-smoothies/grød med proteinpulver for at få nok ned, for det er ikke kun appetit, det føles simpelthen fysisk svært at få mere ned.

Ind til videre holder jeg mig til nogle kortere træningspas.
0
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 15. jul 2026, 11:55

Elverpigen skrev:Team Danmark tilføjer jf. DR slush ice til listen: https://www.dr.dk/sporten/tre-raad-til- ... e-i-varmen

Personligt synes jeg at mærke, at det hjælper mig lidt, at jeg er begyndt at huske på mere salt i mad og drikke allerede fra om morgenen.

Jeg er ikke særligt godt til de varme temperaturer og har svært ved at spise nok - bør nok begynde at tænke i grøntsags-smoothies/grød med proteinpulver for at få nok ned, for det er ikke kun appetit, det føles simpelthen fysisk svært at få mere ned.

Ind til videre holder jeg mig til nogle kortere træningspas.

Synes ikke lige det er så nemt med slushice.
Da vi var på cykelferie var der også flere dage hvor de havde sodavandsis på depoterne. Synes ikke sådan nogle er til at spise... Spiser dem heller ikke normalt.
Men vi gjorde en del i bare at hælde vand ud over nakken og ryg.

Ja salt er vigtigt. Men er heldigvis i forvejen glad for salt på min mad. Men vildt så meget man kan svede ud.

Løb en halvmaraton i går sidst på eftermiddagen. Shit det var vildt hårdt. Var virkelig helt færdig de sidste 5 km. Som jeg tilskriver varmen.
Men havde nok heller ikke helt drukket nok i løbet af dagen inden løbet.
1
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 15. jul 2026, 11:56

Misantropen skrev:Jeg ved det ikke, men jeg kan mærke (og se..) at mine underben og ankler/fødder hæver ret meget når det er varmt, hvilket gør dem dem tungere og ømmere, så i og med at det kan påvirke blodomløbet tror jeg det har noget at sige.

Om det også er tilfældet med dig skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige, men hvis ikke du allerede bruge kompressionsstrømper kan det måske hjælpe.

Hæver ikke op, og har aldrig rigtig syntes at kompressionsstrømper gør en forskel. Hvorfor jeg ikke længere bruger dem.
Nu det er varmt vil jeg helst heller ikke have mere tøj på.
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 1129
Likede indlæg: 23823

Indlægaf Misantropen » 15. jul 2026, 17:48

Artem skrev:
Misantropen skrev:Jeg ved det ikke, men jeg kan mærke (og se..) at mine underben og ankler/fødder hæver ret meget når det er varmt, hvilket gør dem dem tungere og ømmere, så i og med at det kan påvirke blodomløbet tror jeg det har noget at sige.

Hæver ikke op, og har aldrig rigtig syntes at kompressionsstrømper gør en forskel. Hvorfor jeg ikke længere bruger dem.
Nu det er varmt vil jeg helst heller ikke have mere tøj på.

Det forstår jeg godt at du ikke vil. Jeg taper mine ankler op når det er værst. Det synes jeg ikke er slemt. Så slipper man også for bøvlet med at få de stramme, lange strømper af og på.

Jeg håber du finder en løsning.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 4215
Likede indlæg: 52647

Indlægaf LaMariposa » 17. jul 2026, 16:46

Synes ikke, jeg kan mærke den store forskel, bortset fra, at jeg selvfølgelig sveder mere og i længere tid efter træning.
0
:lun: Be brave

Power doesn't tickle.
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 1681
Likede indlæg: 24385

Indlægaf Pandesteg » 17. jul 2026, 17:06

Jeg løber klart langsommere og lider mere i varmen. Lavede en benchmark maxtest på samlet 9 km løb/ro/ski forleden, hvor der var knap 30 grader og der var jeg 2,5 minut langsommere end for 3 mdr siden og min form er bedre nu end dengang. Så glæder mig virkelig til køligere vejr så jeg kan lave noget kvalitetstræning igen istedet for bare at overleve :-D
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 1675
Likede indlæg: 25831

Indlægaf .Magic. » 22. jul 2026, 13:04

Jeg løber ikke men er aktiv på andre måder og jeg hverken går med hundene eller hesten, når det er varmt. Mest fordi det er for varmt for dem, men også fordi jeg ikke selv har det godt. Jeg kampsveder fordi jeg også er tyk og mit ben der har været brækket hæver helt vildt så det gør ondt.
Jeg sveder så meget at jeg konstant føler mig dehydreret og kan ikke nå at følge med at få væske nok. Min hjerne fungerer endnu mindre, jeg får kvalme, min krop bliver tung, øm og alt foregår i slowmotion.

Jeg når at vænne mig nogenlunde til varmen hvis det står på over en uges tid, men svinger det i løbet af et par dage så kan jeg ikke nå at vænne mig til det.
1
Hindbær
Kort karma: 89
Likede indlæg: 1429

Indlægaf Hindbær » 23. jul 2026, 10:33

Artem skrev:Er der nogle der ved hvad der rent fysiologisk gør at nogle bedre kan præstere i varmen end andre? og kan man gøre noget for at blive bedre til det?

Cyklede tværs over Pyrenærerne for nogle uger siden samtidig med at hedebølgen i sydeuropa startede.
Som førte til et mildt hedeslag den første dag med følgende alt for høj puls som ikke ville komme ned igen, og også var for høj dagen efter.

Men har altid haft svært ved at præstere i varmen. Ser mig selv mest som løber, men om sommeren når der er plus 20 grader og bagende sol, vil jeg helst ikke løbe ret langt, da det føles meget mere hårdt og med tunge ben, hvorfor jeg ikke løber halv og hel marathon der. (bliver dog ofte til en halv trods alt, men i noget langsommere tempo)

Kan dog klare en del mere varme på cyklen, hvor en 25-30 grader er fint, da fartvinden køler en del.
Men på et bjerg som Col du Tourmalet, med en 17 km lang stingning, og med 10 km/t får man ikke meget køling. Hvorfor 30 grader reelt er for varmt for mig der, og jeg ikke kan præstere det jeg burde kunne.

På min cykelferie her, var jeg klart den som havde de største problemer med varmen, men der var enighed om at alle præstere lidt dårligere i varmen.
Ved løb er det feks videnskabelig bevist at 10 grader er den temperatur man kan præstere optimalt ved, og som jeg også selv kan skrive under på.

Der lader til at være en sammenhæng mellem at yngre klarer varmen bedre end ældre.
Tynd klarer varmen bedre end fed.
Jo bedre form, jo bedre kan man klare varmen.

Personligt er jeg ikke så trimmet som jeg gerne ville være, og burde smide 5 kg, og optimalt i forhold til løb og cykling 10 kg. Da det i sig selv også ville gøre mig hurtigere.

Altså ift om der er forskel på mennesker og hvordan de kan præstere i varmen så må det vel være ja.

Min kæreste og jeg har ikke samme sport men han træner lige så gerne i varme og synes det er fedt det der sker med kroppen når man sveder mere.

Jeg går helt i stå i varmen. Bare i dag kom jeg først ud at løbe kl 7 og det var alt for varmt og derfor alt for hårdt. Synes stadig jeg er helt mast efter den løbetur.

Jeg havde en vagt i varmen tidligere på sommeren hvor jeg vidste jeg skulle være klar i hovedet indtil ud på natten og der var jeg meget opmærksom på at få drukket meget - en halv liter pr time mindst- og få sukker og salt jævnligt. Det fungerede fint.

Det lyder helt ekstremt med dine lange løbeture og cykelferien i heden. Ved ikke om vægttab kunne gøre en forskel men hvis det kunne ville jeg da klart prøve det af.
1

Tilbage til "Helbred"