Cyklede tværs over Pyrenærerne for nogle uger siden samtidig med at hedebølgen i sydeuropa startede.
Som førte til et mildt hedeslag den første dag med følgende alt for høj puls som ikke ville komme ned igen, og også var for høj dagen efter.
Men har altid haft svært ved at præstere i varmen. Ser mig selv mest som løber, men om sommeren når der er plus 20 grader og bagende sol, vil jeg helst ikke løbe ret langt, da det føles meget mere hårdt og med tunge ben, hvorfor jeg ikke løber halv og hel marathon der. (bliver dog ofte til en halv trods alt, men i noget langsommere tempo)
Kan dog klare en del mere varme på cyklen, hvor en 25-30 grader er fint, da fartvinden køler en del.
Men på et bjerg som Col du Tourmalet, med en 17 km lang stingning, og med 10 km/t får man ikke meget køling. Hvorfor 30 grader reelt er for varmt for mig der, og jeg ikke kan præstere det jeg burde kunne.
På min cykelferie her, var jeg klart den som havde de største problemer med varmen, men der var enighed om at alle præstere lidt dårligere i varmen.
Ved løb er det feks videnskabelig bevist at 10 grader er den temperatur man kan præstere optimalt ved, og som jeg også selv kan skrive under på.
Der lader til at være en sammenhæng mellem at yngre klarer varmen bedre end ældre.
Tynd klarer varmen bedre end fed.
Jo bedre form, jo bedre kan man klare varmen.
Personligt er jeg ikke så trimmet som jeg gerne ville være, og burde smide 5 kg, og optimalt i forhold til løb og cykling 10 kg. Da det i sig selv også ville gøre mig hurtigere.
Men vil det også hjælpe på hvor godt jeg kan klare varmen?
Eller er der ganske simpelt bare en genetisk forskel på mennesker, hvor nogle elsker varmen og præstere bedre der, mens andre andre præstere bedst i kulden?

Be brave