Dejligt at høre at du havde en god dag, og at du har det godt.Min tråd om brystkræft
Re: Min tråd om brystkræft
Forsinket tillykke Sigge.
Dejligt at høre at du havde en god dag, og at du har det godt.
Dejligt at høre at du havde en god dag, og at du har det godt.
1
Jeg er ved at være klar til 4. omgang kemo i morgen. I dag har jeg fået taget blodprøver, været til udendørs træning på mit “kræfthold”, hvilket gav sved på panden med de nuværende temperaturer, og jeg har været ved zoneterapeut/akupunktør og fået kvalmeforebyggende behandling. Jeg har indført en tradition med at få burger og fritter til aftensmad dagen før kemo, men det blev til frokost i dag, fordi jeg alligevel var ude at køre på det tidspunkt.
Jeg har også været en tur på genbrugspladsen med noget tøj og elektronikaffald, afleveret en hel sæk med pant i pantstationen og hentet en pakke i pakkeshop. Så nu er jeg forberedt, hvis jeg ikke har energi til at lave ret meget resten af ugen. Jeg skal bare lige have købt nogle boller og snackgulerødder i morgen, så jeg har noget nemt at spise, som jeg sandsynligvis også gider at indtage.
Jeg har også været en tur på genbrugspladsen med noget tøj og elektronikaffald, afleveret en hel sæk med pant i pantstationen og hentet en pakke i pakkeshop. Så nu er jeg forberedt, hvis jeg ikke har energi til at lave ret meget resten af ugen. Jeg skal bare lige have købt nogle boller og snackgulerødder i morgen, så jeg har noget nemt at spise, som jeg sandsynligvis også gider at indtage.
5
You can't spell awesome without me.
- 2SHY
- Kort karma: 1981
- Geografisk sted: Aalborg
- Likede indlæg: 29638
Jeg har glemt det igen hvis du har skrevet det… hvor mange behandlinger var det du skulle have?
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm
Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself
The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself
2SHY skrev:Jeg har glemt det igen hvis du har skrevet det… hvor mange behandlinger var det du skulle have?
Jeg skal have 6 gange kemo i alt.
Og så 15 gange stråler fordelt over 3 uger derefter. (Så altså strålebehandling alle hverdage i 3 uger i træk og “fri” i weekenden.)
1
- 2SHY
sigge skrev:2SHY skrev:Jeg har glemt det igen hvis du har skrevet det… hvor mange behandlinger var det du skulle have?
Og så 15 gange stråler fordelt over 3 uger derefter. (Så altså strålebehandling alle hverdage i 3 uger i træk og “fri” i weekenden.)
Så er du jo snart færdig med kemoen
Det bliver dejligt at blive færdig med. Det er godt nok intensivt med strålebehandlingen. Det har jeg aldrig fået så jeg har ingen erfaring at bidrage med. Men det er da også til at se en ende på når det bliver klaret på 3 uger
1
2SHY skrev:sigge skrev:2SHY skrev:Jeg har glemt det igen hvis du har skrevet det… hvor mange behandlinger var det du skulle have?
Så er du jo snart færdig med kemoenDet bliver dejligt at blive færdig med. Det er godt nok intensivt med strålebehandlingen. Det har jeg aldrig fået så jeg har ingen erfaring at bidrage med. Men det er da også til at se en ende på når det bliver klaret på 3 uger
Ja, det er virkelig dejligt at være over halvvejs med kemo.
Jeg er spændt på strålingen. Bivirkninger der er vist lige så forskellige fra person til person som kemo. Kan gå fra lidt irriteret hud i det bestrålede område til senfølger med nedsat bevægelighed og lymfødem. Men heldigvis er det ikke en “helkropspåvirkning” ligesom kemo, det er kun lokalt. Selvom nogle oplever stor træthed i perioden.
1
- 2SHY
sigge skrev:2SHY skrev:sigge skrev:2SHY skrev:Jeg har glemt det igen hvis du har skrevet det… hvor mange behandlinger var det du skulle have?
Så er du jo snart færdig med kemoenDet bliver dejligt at blive færdig med. Det er godt nok intensivt med strålebehandlingen. Det har jeg aldrig fået så jeg har ingen erfaring at bidrage med. Men det er da også til at se en ende på når det bliver klaret på 3 uger
Ja, det er virkelig dejligt at være over halvvejs med kemo.
Jeg er spændt på strålingen. Bivirkninger der er vist lige så forskellige fra person til person som kemo. Kan gå fra lidt irriteret hud i det bestrålede område til senfølger med nedsat bevægelighed og lymfødem. Men heldigvis er det ikke en “helkropspåvirkning” ligesom kemo, det er kun lokalt. Selvom nogle oplever stor træthed i perioden.
Jeg kan huske at have haft en borger med stråleskader med noget arvæv. Vi forsøgte at arbejde med bevægeligheden af vævet bl.a. med kinesiotape men uden den store succes (formodentlig fordi arvævet var meget gammelt). Skulle du rende ind i arvæv så prøv evt at alliere dig med en fys der kan guide dig ift at arbejde med vævet. Jeg håber det går som smurt og at du ikke får nogle følger af det ud over at blive rask og fit for fight

2
Jeg ved ikke, om jeg er gået lidt for hårdt til den med Magnesia og Laxoberal, eller det “bare” skyldes kemo, men jeg føler mig lidt kvalm i dag og har klart nedsat appetit og lidt ondt i maven.
Der har været en smule “output” i dag, men ikke meget, så medicinen har i hvert fald ikke gjort min fordøjelse overaktiv. Det er godt nok en svær balance.
Der har været en smule “output” i dag, men ikke meget, så medicinen har i hvert fald ikke gjort min fordøjelse overaktiv. Det er godt nok en svær balance.
0
- 2SHY
sigge skrev:Jeg ved ikke, om jeg er gået lidt for hårdt til den med Magnesia og Laxoberal, eller det “bare” skyldes kemo, men jeg føler mig lidt kvalm i dag og har klart nedsat appetit og lidt ondt i maven.
Jeg kan have det på samme måde hvis der er for meget indhold i systemet. Lige så snart jeg begynder at komme af med det så lindrer det. Har du kunnet drikke nok væske nu du er på Magnesia? Jeg har aldrig selv været så pjattet med dem eller Movicol/Gangiden fordi det kræver forholdsvist stort væskeindtag og det er bare ikke rart når man føler der er rigeligt i systemet
Har du været ved at teste kakaomælk af? Evt ligge på venstre side. Jeg håber snart der kommer lidt mere aktivitet i systemet og at kvalmen forsvinder

1
2SHY skrev:sigge skrev:Jeg ved ikke, om jeg er gået lidt for hårdt til den med Magnesia og Laxoberal, eller det “bare” skyldes kemo, men jeg føler mig lidt kvalm i dag og har klart nedsat appetit og lidt ondt i maven.
Jeg kan have det på samme måde hvis der er for meget indhold i systemet. Lige så snart jeg begynder at komme af med det så lindrer det. Har du kunnet drikke nok væske nu du er på Magnesia? Jeg har aldrig selv været så pjattet med dem eller Movicol/Gangiden fordi det kræver forholdsvist stort væskeindtag og det er bare ikke rart når man føler der er rigeligt i systemet
Har du været ved at teste kakaomælk af? Evt ligge på venstre side. Jeg håber snart der kommer lidt mere aktivitet i systemet og at kvalmen forsvinder
Jeg synes egentlig, at jeg har fået okay med væske. Jeg har også normalt et ret højt væskeindtag på 3-4 liter om dagen. Og jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg så skal indtage endnu mere, fordi mit system er vænnet til den større mængde.
Jeg har ikke fået afprøvet kakaomælken, fordi jeg ikke rigtigt har lyst til det i dag.
Jeg er ret meget i tvivl om, om jeg skal tage Laxoberal igen i aften, når der nu ikke rigtigt kommer noget ud, selvom jeg har ondt i maven.
1
- 2SHY
sigge skrev:2SHY skrev:sigge skrev:Jeg ved ikke, om jeg er gået lidt for hårdt til den med Magnesia og Laxoberal, eller det “bare” skyldes kemo, men jeg føler mig lidt kvalm i dag og har klart nedsat appetit og lidt ondt i maven.
Jeg synes egentlig, at jeg har fået okay med væske. Jeg har også normalt et ret højt væskeindtag på 3-4 liter om dagen. Og jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg så skal indtage endnu mere, fordi mit system er vænnet til den større mængde.
Jeg har ikke fået afprøvet kakaomælken, fordi jeg ikke rigtigt har lyst til det i dag.
Jeg er ret meget i tvivl om, om jeg skal tage Laxoberal igen i aften, når der nu ikke rigtigt kommer noget ud, selvom jeg har ondt i maven.
Hvis det fortsætter så giv evt afdelingen et ring for en sikkerheds skyld. Som du selv er inde på så er det virkelig svært at ramme den rette dosis så det ikke står ud af dig helt eksplosivt

1
Laxoberal skal men være meget præcis med hvad angår dosering.
Da min datter var et halvt år gammel satte børnelægen hende på Laxoberal, og satte dosis op. Nogle timer senere blev hun indlagt fordi lægerne troede hun havde tarmslyng. Det var det heldigvis ikke, men derimod de bevægelser, som Laxoberal sætter i gang i tarmene, og dosis var for stor.
Så man kan sagtens få temmelig ondt i maven af det. På hospitalet anbefalede de Movicol, det bruges både på neonetal og onkologisk afd fordi det er så virksomt men samtidig så blidt ved tarmene. Jeg kan anbefale at du tilsætter Ribena og lidt Isterninger. Vores datter fik det dagligt fra hun var et halvt tll omkring 13 års alderen (langsomt tarm system)
Da min datter var et halvt år gammel satte børnelægen hende på Laxoberal, og satte dosis op. Nogle timer senere blev hun indlagt fordi lægerne troede hun havde tarmslyng. Det var det heldigvis ikke, men derimod de bevægelser, som Laxoberal sætter i gang i tarmene, og dosis var for stor.
Så man kan sagtens få temmelig ondt i maven af det. På hospitalet anbefalede de Movicol, det bruges både på neonetal og onkologisk afd fordi det er så virksomt men samtidig så blidt ved tarmene. Jeg kan anbefale at du tilsætter Ribena og lidt Isterninger. Vores datter fik det dagligt fra hun var et halvt tll omkring 13 års alderen (langsomt tarm system)
1
- 2SHY
Hvordan går det i dag? Er der kommet gang i systemet?
0
2SHY skrev:Hvordan går det i dag? Er der kommet gang i systemet?
Jeg kom af med noget i går aftes, og så valgte jeg at give systemet fri for diverse afføringsmidler, fordi jeg stadig havde ret ondt i maven, da jeg gik i seng. Så i dag har der bare været en del flattulens. Jeg prøvede med et glas kakao i eftermiddag, men der er ikke sket så meget endnu.
Jeg har dog taget Husk i dag, hvilket jeg ikke plejer. Og så planlægger jeg at prøve med Laxoberal igen til natten.
Men jeg føler mig ikke plaget af den manglende afføring endnu. Jeg håber, jeg kan holde lidt gang i systemet. Der måtte dog godt være mindre luft.
2
- 2SHY
sigge skrev:2SHY skrev:Hvordan går det i dag? Er der kommet gang i systemet?
Jeg kom af med noget i går aftes, og så valgte jeg at give systemet fri for diverse afføringsmidler, fordi jeg stadig havde ret ondt i maven, da jeg gik i seng. Så i dag har der bare været en del flattulens. Jeg prøvede med et glas kakao i eftermiddag, men der er ikke sket så meget endnu.
Jeg har dog taget Husk i dag, hvilket jeg ikke plejer. Og så planlægger jeg at prøve med Laxoberal igen til natten.
Men jeg føler mig ikke plaget af den manglende afføring endnu. Jeg håber, jeg kan holde lidt gang i systemet. Der måtte dog godt være mindre luft.
Luft i maven er et godt tegn og selvom det er generende så hellere det end ingenting
Forhåbentlig får det stille og roligt fremad i løbet af i morgen. Det kan jo også være et spørgsmål om hvor meget du har spist hvis appetitten ikke er så stor
1