Det er bare såååå magisk at være kvinde

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Sorenspige
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 11752

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Sorenspige » 21. okt 2025, 14:42

LaMariposa skrev:Skal have lagt spiral op i næste uge. Er meganervøs, for det gjorde SÅ ondt sidste gang - både under oplægning og i hele det år jeg havde den. Men jeg orker ikke de åndssvage blødninger. Hvis det ikke virker, så må jeg prøve at se, om jeg kan få brændt min slimhinde. Jeg kan ikke holde tanken ud om, at det formentlig bare bliver stødt værre i løbet af de næste fem-seks år. Kombineret med ADHD og kronisk forstoppelse har jeg aldrig en dag, hvor jeg føler mig på toppen. Havde simpelthen ikke regnet med, at man skal have det så ringe i 40'erne.

Skal du have den lagt ved en gynækolog?

Jeg har prøvet at få lokalbedøvelse i forbindelse med en spiraloplægning. Måske er det en mulighed?
Jeg håber, at den kan hjælpe dig, så du ikke skal bøvle med det.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 4122
Likede indlæg: 50746

Indlægaf LaMariposa » 21. okt 2025, 14:54

Sorenspige skrev:
LaMariposa skrev:Skal have lagt spiral op i næste uge. Er meganervøs, for det gjorde SÅ ondt sidste gang - både under oplægning og i hele det år jeg havde den. Men jeg orker ikke de åndssvage blødninger. Hvis det ikke virker, så må jeg prøve at se, om jeg kan få brændt min slimhinde. Jeg kan ikke holde tanken ud om, at det formentlig bare bliver stødt værre i løbet af de næste fem-seks år. Kombineret med ADHD og kronisk forstoppelse har jeg aldrig en dag, hvor jeg føler mig på toppen. Havde simpelthen ikke regnet med, at man skal have det så ringe i 40'erne.

Skal du have den lagt ved en gynækolog?

Jeg har prøvet at få lokalbedøvelse i forbindelse med en spiraloplægning. Måske er det en mulighed?
Jeg håber, at den kan hjælpe dig, så du ikke skal bøvle med det.

Ja, det er hos en gynækolog, og de er også fertilitetsklinik, så de burde have erfaring med lokalbedøvelse.
1
:lun: Be brave

Power doesn't tickle.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 1041
Likede indlæg: 14948

Indlægaf Guilded_Lily » 21. okt 2025, 15:13

sigge skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg havde menstruation fra det.9.oktober til d.15. Altså i sidste uge.

Gæt, hvad jeg vågnede op til i morges :rulle: :sur:

Var der ikke noget med, at du havde meget lav blodprocent tidligere på året og fik udført et indgreb i underlivet i den omgang? Skal du måske kontakte lægen og lige få tjekket, at alt er som det skal være? :kram:

Godt husket. Jo, det var i november/december sidste år, jeg fik fjernet en muskelknude på størrelse med en tennisbold i livmoderhalsen.

Dengang startede det hele med massive og langvarige blødninger, jeg slet ikke kunne styre. Der er jeg heldigvis ikke nu (udover dag 2-3, som stadig kan være helt skør). Og blødningen i dag synes også er være stoppet igen eller bare være meget lille.
Da jeg blev kontrolscannet i april, kunne de se tre-fire små knuder øverst i livmoderen, men ikke noget, de var nervøse for.

Dog er jeg væsentligt mere træt nu end før ferien, så det kan nok ikke skade lige at få tjekket blodprocenten igen.
1
Brugeravatar
LaMariposa

Indlægaf LaMariposa » 24. okt 2025, 06:59

Typisk, at lortedagen (dag to) har rykket sig til i dag, hvor jeg er på kontoret, har møder en stor del af dagen og skal ud på en længere køretur. Har arbejdet hjemme to dage, hvor jeg kunne have fået det overstået, hvis min krop ellers havde holdt sig til normal cyklus, men næh nej... :nerve:
1

Power doesn't tickle.
Brugeravatar
Jydepigen
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1211

Indlægaf Jydepigen » 28. okt 2025, 08:54

Mens smerter.. Åh gider dem ikke rigtigt. Godt at jeg kan sidde stille på kontoret og komme igennem dem.
0
Brugeravatar
LaMariposa

Indlægaf LaMariposa » 28. okt 2025, 13:07

Nu har jeg fået spiralen lagt op. Det var godt nok en helt anden oplevelse end sidste gang. Ifølge gynækologen holder 90% op med at have menstruation med den her, så jeg håber, at jeg er blandt dem. Derudover var hun ret sikker på, at den første, jeg havde, var for stor, så det kan meget vel have været årsagen til alle generne.

Fingers crossed for, at det tager toppen af besværet.
10

Power doesn't tickle.
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 31165

Indlægaf sigge » 28. okt 2025, 13:14

LaMariposa skrev:Nu har jeg fået spiralen lagt op. Det var godt nok en helt anden oplevelse end sidste gang. Ifølge gynækologen holder 90% op med at have menstruation med den her, så jeg håber, at jeg er blandt dem. Derudover var hun ret sikker på, at den første, jeg havde, var for stor, så det kan meget vel have været årsagen til alle generne.

Fingers crossed for, at det tager toppen af besværet.

Jeg håber, du bliver lige så glad for din, som jeg er for min, og slipper for bøvl denne gang.
1
You can't spell awesome without me.
Kanga
Kort karma: 247
Likede indlæg: 4738

Indlægaf Kanga » 28. okt 2025, 14:48

Er der egentlig nogen af jer, der går regelmæssigt til gynækolog? Altså lidt som når man går til tandlægen hvert halve eller hele år?
Jeg kan huske, at min værtsmor i USA gjorde, men vi har heller ikke samme tilgang til sundhedsvæsenet.

Jeg synes måske det kunne være meget rart. Måske ikke hvert halve år, men mere regelmæssigt og ikke kun, når der er noget galt. Mine celleforandringer blev fx opdaget tilfældigt udenom screeningen.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 125
Likede indlæg: 3310

Indlægaf Elverpigen » 29. okt 2025, 12:37

Kanga skrev:Er der egentlig nogen af jer, der går regelmæssigt til gynækolog? Altså lidt som når man går til tandlægen hvert halve eller hele år?
Jeg kan huske, at min værtsmor i USA gjorde, men vi har heller ikke samme tilgang til sundhedsvæsenet.

Jeg synes måske det kunne være meget rart. Måske ikke hvert halve år, men mere regelmæssigt og ikke kun, når der er noget galt. Mine celleforandringer blev fx opdaget tilfældigt udenom screeningen.

Jeg gør ikke, heller ikke regelmæssigt til praktiserende læge, kun efter behov.

Men jeg synes, at det er et rigtigt godt spørgsmål, og er ved at samle på argumentation for en henvisning til gynækolog (HRT) og har antennerne ude for, om der er andre argumenter, der lettere udløser en henvisning.

Ellers kan man vist i mine tidligere indlæg se herinde, at jeg er typen, der ikke fatter hvorfor kvinder skal bøvle med tid til en GU bare for HPV-screening, når hjemmetesten er lige så god.
Vi skal tages meget mere seriøst, når vi har problemer, og have adgang til reelt oplyste valg.
Hvis man har længerevarende problemstillinger, forstår jeg behovet for regelmæssige besøg hos gynækologen, men ellers tænker jeg, at min tid er bedre brugt på noget andet? En screening for lavt D-vitamin og for kvinder jernlager virker for mig mere relevant på befolkningsniveau med nogle års mellemrum, når man alligevel er i kontakt med sundhedssystemet.
3
Lys
Kort karma: 530
Likede indlæg: 12826

Indlægaf Lys » 29. okt 2025, 17:32

Er der nogen der kender til let svimmelhed i dagene op til menstruation? Jeg har snart døjet med det i en uge og venter mens en af de kommende dage. Jeg har været ved læge og fået udelukket diverse ellers oplagte årsager.
0
Kanga
Kort karma: 247
Likede indlæg: 4738

Indlægaf Kanga » 29. okt 2025, 21:15

Elverpigen skrev:
Kanga skrev:Er der egentlig nogen af jer, der går regelmæssigt til gynækolog? Altså lidt som når man går til tandlægen hvert halve eller hele år?

Jeg gør ikke, heller ikke regelmæssigt til praktiserende læge, kun efter behov.

Men jeg synes, at det er et rigtigt godt spørgsmål, og er ved at samle på argumentation for en henvisning til gynækolog (HRT) og har antennerne ude for, om der er andre argumenter, der lettere udløser en henvisning.

Ellers kan man vist i mine tidligere indlæg se herinde, at jeg er typen, der ikke fatter hvorfor kvinder skal bøvle med tid til en GU bare for HPV-screening, når hjemmetesten er lige så god.
Vi skal tages meget mere seriøst, når vi har problemer, og have adgang til reelt oplyste valg.
Hvis man har længerevarende problemstillinger, forstår jeg behovet for regelmæssige besøg hos gynækologen, men ellers tænker jeg, at min tid er bedre brugt på noget andet? En screening for lavt D-vitamin og for kvinder jernlager virker for mig mere relevant på befolkningsniveau med nogle års mellemrum, når man alligevel er i kontakt med sundhedssystemet.

Det er mere fordi, jeg jo selv har oplevet at celleforandringer blev opdaget i anden forbindelse og ikke ved de regelmæssige screeninger. Desuden kunne man i tide måske opdage ovariecancer, der er kendt som den stille dræber, fordi symptomerne er vage og diffuse. Og ofte først opdages, når sygdommen er meget fremskreden.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 864
Likede indlæg: 21374

Indlægaf Animi » 5. nov 2025, 08:19

Jeg havde en hormonspiral i lige knap 3 år, hvor min menstruation og de tilhørende gener var sparsomme. Jeg fik taget den ud i maj, og det er som om, at min krop har fundet sig selv og cyklussen igen. Hvilket er skønt nok, men for helvede hvor ville jeg gerne undgå smerterne i forbindelse med ægløsning og menstruation ....
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 864
Likede indlæg: 21374

Indlægaf Animi » 5. nov 2025, 09:42

Jeg har desuden aldrig helt kunne sætte mig ind i de der reels, nogle kvinder laver, der beskriver hvordan de på deres ægløsning føler sig ekstra sexede, liderlige og bare mere outgoing. Jeg er oppustet med ondt i underlivet, jeg føler hele tiden, jeg skal på toilettet, og selvom jeg ved, at det er en god ide at have sex med min kæreste, fordi jeg gerne vil være gravid, så har jeg mest lyst til at ligge på sofaen med en varmedunk og se en film :lol:
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 2251
Likede indlæg: 27394

Indlægaf LaScrooge » 6. nov 2025, 09:09

Jeg dobbeltposter lige med et link til den tråd, jeg har oprettet om deltagelse i et forskningsprojekt om overgangsalderen:

viewtopic.php?f=8&t=26921&p=1799221#p1799221
3
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Helbred"