Dine aktuelle småskader - en piv og vræl-tråd

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 1675
Likede indlæg: 25842

Re: Dine aktuelle småskader - en piv og vræl-tråd

Indlægaf .Magic. » 4. jun 2025, 13:15

Jeg har fået en byld/sår på maven som jeg fik sygeplejersken i “mit” lægehus til at kigge på i mandags.
I den forbindelsen spørger jeg til mit underben, ankel og fod som hæver rigtig meget og der er ikke noget system i det.
Spl. siger at det kan vi kigge på når jeg kommer på onsdag (i dag). Helt fint.
I dag er der så en anden spl. og hun siger at det må en læge kigge på og hun kan give mig en tid om 14 dage.
Okay så.

Jeg skulle i øvrigt selv have noget salve med (som lægen havde udskrevet) til såret og jeg måtte ikke få ekstra plastre med hjem hvis nu det jeg havde på slap i kanterne. Men jeg skulle huske ikke at pille plastret af.

Jeg havde glemt min pung og dermed sygesikringskort og hende ved skranken (som var hende jeg var hos i mandags) sagde jeg skulle downloade en app så jeg kunne tjekke ind med den. Hun måtte ikke gøre det.
Jeg fandt så aldrig ud af hvilken app.

Og jeg synes godt nok serviceniveauet er faldet drastisk siden jeg var dernede sidste gang. Det er måske 5 måneder siden jeg var dernede sidst.

Er det landsdækkende at servicen hos de praktiserende læger er faldet så meget?
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 3229
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 37610

Indlægaf Daine » 4. jun 2025, 14:39

.Magic. skrev:Jeg har fået en byld/sår på maven som jeg fik sygeplejersken i “mit” lægehus til at kigge på i mandags.
I den forbindelsen spørger jeg til mit underben, ankel og fod som hæver rigtig meget og der er ikke noget system i det.
Spl. siger at det kan vi kigge på når jeg kommer på onsdag (i dag). Helt fint.
I dag er der så en anden spl. og hun siger at det må en læge kigge på og hun kan give mig en tid om 14 dage.
Okay så.

Jeg skulle i øvrigt selv have noget salve med (som lægen havde udskrevet) til såret og jeg måtte ikke få ekstra plastre med hjem hvis nu det jeg havde på slap i kanterne. Men jeg skulle huske ikke at pille plastret af.

Jeg havde glemt min pung og dermed sygesikringskort og hende ved skranken (som var hende jeg var hos i mandags) sagde jeg skulle downloade en app så jeg kunne tjekke ind med den. Hun måtte ikke gøre det.
Jeg fandt så aldrig ud af hvilken app.

Og jeg synes godt nok serviceniveauet er faldet drastisk siden jeg var dernede sidste gang. Det er måske 5 måneder siden jeg var dernede sidst.

Er det landsdækkende at servicen hos de praktiserende læger er faldet så meget?

Jeg bruger ikke mit lægehus/sygeplejerskerne så meget og har ikke prøvet f.eks. at de skal tjekke et sår, så om man selv skal have salve med (den man har fået udskrevet tidligere) og selv købe ekstra plastre ved jeg ikke. Men jeg tænker det umiddelbart, for jeg ved, at man ved mistanke om blærebetændelse selv skal sørge for at købe en beholder til urinprøve - engang kunne man få den udleveret hos sekretæren (og så tage urinprøven på deres patienttoilet).

Mht til app kan du bare google sundhedskort app, så dukker der links op til både iOS og Android.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
godtnavn
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 14812

Indlægaf godtnavn » 14. jul 2025, 15:22

Jeg slog min fod ret hårdt i poolen på vores ferie, mine tæer blev bøjet forkert men umiddelbart intet alvorligt. Det er et par uger siden og jeg kan ikke gå særlig langt uden at få vildt ondt i foden. Det er ikke smertefyldt nok til jeg tænker der er noget alvorligt, men omvendt så smertefyldt at jeg går mindst muligt. Den er ikke hævet, misfarvet eller andet, så tænker ikke en læge er nødvendig, men gal jeg er træt af ikke at kunne gå normalt. Hvor længe varer den slags mon?
0
Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4173

Indlægaf Elverpigen » 14. jul 2025, 15:26

godtnavn skrev:Jeg slog min fod ret hårdt i poolen på vores ferie, mine tæer blev bøjet forkert men umiddelbart intet alvorligt. Det er et par uger siden og jeg kan ikke gå særlig langt uden at få vildt ondt i foden. Det er ikke smertefyldt nok til jeg tænker der er noget alvorligt, men omvendt så smertefyldt at jeg går mindst muligt. Den er ikke hævet, misfarvet eller andet, så tænker ikke en læge er nødvendig, men gal jeg er træt af ikke at kunne gå normalt. Hvor længe varer den slags mon?

Når det smerter efter et par uger, synes jeg at du skulle få et lægetjek, dels for at se, at der ikke er gået noget rigtigt i stykker, og dels for at få noget vejledning i, hvordan du bedst forholder dig til det mht. skånebehov, måske mulighed for aflastende optapening, genoptræning - alternativt direkte til en god fysioterapeut.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1709
Likede indlæg: 30351

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. jul 2025, 17:22

Jeg brillerede i dag, og fik stukket venstre pegefinger i stavblenderen, imens den kørte, eller fik tændt stavblenderen for tæt på fingrene...
Ved ikke helt hvordan jeg fik det til men dumt var det, og jeg blev vildt forskrækket, formåede dog at bevare roen nogenlunde og fik set hvor slemt det var.

Jeg fik nogle grimme dybe flossede snit
Det krævede 5.5 timer på skadestuen, pga ventetid primært. En tur til røntgen for at sikre jeg ikke havde ramt knoglen :tie:

Og så fik lægen ellers lappet mig nogenlunde sammen, efter dobbelt bedøvelse, og syet mig med 6 sting, og lidt lim.
Det bliver ikke den pæneste finger, når det heler, og jrg kan forvente nogle føle forstyrrelse da jeg nok har kappet nogle nerver

Så nu står den på avs, dobbelt penicillin kur, smertestillende og selvmedlidenhed

Fuck altså. Det var dumt
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Neverkont
Kort karma: 148
Likede indlæg: 4319

Indlægaf Neverkont » 27. jul 2025, 21:08

Madam Pomfrey skrev:Jeg brillerede i dag, og fik stukket venstre pegefinger i stavblenderen, imens den kørte, eller fik tændt stavblenderen for tæt på fingrene...
Ved ikke helt hvordan jeg fik det til men dumt var det, og jeg blev vildt forskrækket, formåede dog at bevare roen nogenlunde og fik set hvor slemt det var.

Jeg fik nogle grimme dybe flossede snit
Det krævede 5.5 timer på skadestuen, pga ventetid primært. En tur til røntgen for at sikre jeg ikke havde ramt knoglen :tie:

Og så fik lægen ellers lappet mig nogenlunde sammen, efter dobbelt bedøvelse, og syet mig med 6 sting, og lidt lim.
Det bliver ikke den pæneste finger, når det heler, og jrg kan forvente nogle føle forstyrrelse da jeg nok har kappet nogle nerver

Så nu står den på avs, dobbelt penicillin kur, smertestillende og selvmedlidenhed

Fuck altså. Det var dumt

Puuuha hvor jeg føler med dig. :kram:
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 596
Likede indlæg: 9345

Indlægaf Artem » 30. jul 2025, 15:37

Hold da op det går langsomt her på skadestuen
Har lavet et dumt fald og er nu multihandicappet :lol:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 30. jul 2025, 19:30

Ok er måske ikke en småskade med brækket håndled og knogle i fod.
Har både fået kørestol og krykke med hjem.
Gips på arm i 4 uger og støvle i 6 uger må ikke støtte på fod, køre bil osv..

Jo jo det bliver festligt... Bare skyd mig...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Sorenspige
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12634

Indlægaf Sorenspige » 31. jul 2025, 17:41

Artem skrev:Ok er måske ikke en småskade med brækket håndled og knogle i fod.

Rigtig god bedring.

Hvad skete der?
1
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1948
Likede indlæg: 30480

Indlægaf Aragorn » 31. jul 2025, 19:06

Artem skrev:Ok er måske ikke en småskade med brækket håndled og knogle i fod.

Faldt du ned fra taget?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 31. jul 2025, 20:40

Aragorn skrev:Faldt du ned fra taget?

Nej dog ikke.

Sorenspige skrev:Rigtig god bedring.

Hvad skete der?

Tak var ved at flytte stillads og gøre klar til næste etape hvor jeg var ved at skille tagrende af og stod på foden af et bukkestillads i 50 cm højde og rykkede det nedløb af tagrenden. Hvor det gav efter som planlagt og jeg trænder ned på terræn.
Glemmer dog at jeg har en 15 cm kant der som jeg trænder ned på med siden af foden. Knokler så kraftigt over at jeg åbenbart brækker en knogle i foden ved det. Falder efterfølgende og tager fra med hånden og brækker så armen ved det.

Så grundlæggende er jeg bare knoklet over og faldet på fliser, hvor det som sådan overrasker mig at det kan føre til to brækkede knogler. :gruble:
Hvor jeg bare må have været pisse uheldig der.

Heldigvis har jeg gode naboer som har hjulpet mig med at rydde op rundt om huset og tage alt stillads ned i dag. Da der jo kommer til at gå 6 uger før jeg kan komme på taget igen og videre med mit projekt.
0
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1948
Likede indlæg: 30480

Indlægaf Aragorn » 31. jul 2025, 20:47

Artem skrev:

Nej dog ikke.

Hvad skete der?

Tak var ved at flytte stillads og gøre klar til næste etape hvor jeg var ved at skille tagrende af og stod på foden af et bukkestillads i 50 cm højde og rykkede det nedløb af tagrenden. Hvor det gav efter som planlagt og jeg trænder ned på terræn.
Glemmer dog at jeg har en 15 cm kant der som jeg trænder ned på med siden af foden. Knokler så kraftigt over at jeg åbenbart brækker en knogle i foden ved det. Falder efterfølgende og tager fra med hånden og brækker så armen ved det.

Så grundlæggende er jeg bare knoklet over og faldet på fliser, hvor det som sådan overrasker mig at det kan føre til to brækkede knogler. :gruble:

Heldigvis har jeg gode naboer som har hjulpet mig med at rydde op rundt om huset og tage alt stillads ned i dag. Da der jo kommer til at gå 6 uger før jeg kan komme på taget igen og videre med mit projekt.

Det sutter max men nogle gange er uheldet ude. God bedring.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Sorenspige
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12634

Indlægaf Sorenspige » 1. aug 2025, 06:40

Artem skrev:

Nej dog ikke.

Hvad skete der?

Hvor uheldigt. Rigtig god bedring.
1
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1571
Likede indlæg: 33766

Indlægaf sigge » 18. aug 2025, 08:08

Jeg har fået ondt i venstre side af lænden. Jeg synes ikke, jeg har overbelastet den. Men måske har jeg bevæget mig for lidt i weekenden. Det er virkelig træls at have nået en alder, hvor både for meget og for lidt aktivitet resulterer i smerter et eller andet sted i kroppen. :gammel:
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 1675
Likede indlæg: 25842

Indlægaf .Magic. » 19. aug 2025, 18:26

Jeg har ondt under hælen og mit ben er hævet. Det er dog ikke noget der hænger sammen tror jeg. Det er det tidligere brækkede knæ-ben og det hæver hvis jeg ikke har ligget ned i løbet af dagen - og samtidig har jeg smerter foran begge skuldre og som trækker ind mod det øverste af brystkassen og ondt i min nakke.

Altsammen fordi jeg ikke har haft tid til at ligge et par timer i sengen i løbet af dagen.
0

Tilbage til "Helbred"