Mærkeligt sygdomsforløb

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8227

Re: Mærkeligt sygdomsforløb

Indlægaf Artem » 25. apr 2025, 10:06

Vaniljestang skrev:God update! Bliver godt for dig at få styr på betændelsen/stofskiftet og få dit normale liv igen. Sikke en omgang.

Jo tak og her en ti dage efter har jeg næsten mit normale liv igen.
Startede mere eller mindre op med at træne som normalt igen den 13 april, med daglige træning, hvor jeg har bygget på stille og roligt.

Hvis jeg ikke havde et ur der viste puls og pressende mig krop hårdt ved træning. Ville man tro at jeg var helt rask igen.
Men min hvilepuls er stadig lidt for høj og er noget udfordret ved løb, med manglende energi og tunge ben.
Nu må vi se hvordan det går med den planlagte halvmaraton i morgen. Men tænker jeg løber den og så må det evt ende med går og løb på 2:30 - 3 timer.
Ved cykling mærker jeg det ikke på samme måde. Mangler bare lige de sidste 10-20% i tempo og energi.

Ellers forsætter vi med blodprøver hver anden uge, og mit stofskifte er nu i normalt området. Faktisk den lave ende. Så blev enig med lægen om at droppe det medicin i går, hvor vi så ser igen om to uger med hvordan det ligger nu.
Lægen forventer at det vil give mig mere energi igen.
Men der er en anden stofskifte markør som stadig viser at mit stofskifte er for høj. Min blod procent er sikkert også stadig lidt for lav osv... Det tager åbenbart flere uger for flere af de organer og følgende værdier at rette sig helt op.
10
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Seance
Kort karma: 75
Likede indlæg: 2262

Indlægaf Seance » 25. apr 2025, 10:24

Hvor er det dejligt det går så meget fremad med kroppen : :pompom:
1
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 1113
Likede indlæg: 22730

Indlægaf Misantropen » 25. apr 2025, 11:18

Held og lykke i morgen.
1
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 9. maj 2025, 12:26

Er lidt spændt på hvad hormonlægerne på sygehuset siger på mandag.

Fik taget blodprøver igen i tirsdags, og det hele er efterhånden inden for normalt området, hvor min blodprocent også er meget tæt på at være normal igen, som er vigtig i forhold til min kondi og udholdenhed.

Men det stofskifte bliver ved med at falde.
Normaltområdet er 60 til 140
Da jeg var mest syg var det oppe på 290 og er siden faldet. Da vi droppede det stofskifte nedsættende medicin var det på 93 men siden er det altså faldet videre til 65
Hvor jeg altså er kommet helt ned i bunden af normaltområdet.
Når man ser det som kurve kan jeg godt frygte at den forsætter nedad.

Hvor jeg tænker lægerne bare vil have ny prøve igen om 2 uger, for at se om det stabiliserer sig, eller falder mere.

Ved desværre ikke hvad der tidligere har været normalt for mig, for selv om jeg tidligere har fået taget en del blodprøver, så har stofskifte ikke været en del af de prøver.
Har dog på fornemmelsen at den måske plejer at ligge i den lave ende. Da jeg godt kan have svært ved at holde vægten nede selv om jeg faktisk ikke spiser så meget.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 12. maj 2025, 21:06

Var en fin samtale ved hormonlægen i dag.
Hvor vi lidt opsumerede det hele, og med de vildt skæve levertal osv. Som må have skyldes en uheldig kombination af det virus og forhøjet stofskifte.
Han bed også mærke i mine tal der stadig tyder på fedtlever. Men som ikke giver nogen mening ved mig, da jeg ikke har sukkersyge, ikke er overvægtig og dyrker meget motion. Det mente han at jeg skulle få min egen læge til at følge op på, og kan også bare skyldes de andre ting her som stadig giver nogle skæve tal for leveren.

Planen er at jeg får taget en ny blodprøve her den 1 og så efterfølgende hver anden måned det næste halve år.
For mit nedadgående stofskifte kan godt ende med at ryge under normalt området, og så skal jeg kontakte dem hvis jeg bliver meget træt osv. Men ellers er forventningen stadig at det vil rette sig op af sig selv.
Men stofskiftet har åbenbart en meget lang "halvveringstid" på 6 uger, og hvor de værdier man måler reelt er hvordan det så ud for 3 uger siden.
Har stadig en accelerator værdi som siger mit stofskifte er for højt, selv om det reelt ligger i den lave ende nu. :gruble:

Det er lidt noget kompliceret noget jeg faktisk ikke helt fatter.
Men nævnte for ham at jeg er godt i gang med at træne mig selv op igen, og skal cykel træningslejr i næste uge, og da alle de har værdier er meget langsomme til at falde helt på plads igen, mente han ikke at jeg skulle forvente at slå nogle nye rekorder de næste par måneder.
Men jeg skulle bare træne som jeg plejer at gøre.

Så det korte af det lange er at skjoldbruskkirtlen kan være blevet beskadiget da den havde den irritation og frigav alt det stofskifte hormon, og hvor det ikke er sikkert at den vender tilbage til normalt. Vi håber det, men kan risikere at det vil blive nødvendigt at jeg skal have medicin for for lavt stofskifte. Men det ved vi reelt først om 3-6 måneder.
5
Alenetid
Kort karma: 24
Likede indlæg: 875

Indlægaf Alenetid » 13. maj 2025, 09:59

Artem, er du nogensinde blevet undersøgt for Hæmokromatose?
0
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 13. maj 2025, 11:45

Alenetid skrev:Artem, er du nogensinde blevet undersøgt for Hæmokromatose?

Næ hvor kommer den mistanke fra?
Har nærmest det helt modsatte problem med lav blodprocent og jern i den lave ende
0
Alenetid
Kort karma: 24
Likede indlæg: 875

Indlægaf Alenetid » 13. maj 2025, 11:58

Artem skrev:
Alenetid skrev:Artem, er du nogensinde blevet undersøgt for Hæmokromatose?

Næ hvor kommer den mistanke fra?
Har nærmest det helt modsatte problem med lav blodprocent og jern i den lave ende

Det var det med lever og stofskifte, som fik mig til at tænke på det. Men hvis ferritin er lavt, så kan det nok udelukkes.
0

Tilbage til "Helbred"