Galoldriel skrev:abcd skrev:
Jeg synes egentlig den her samtale er et godt eksempel på hvad jeg mener. Du siger at mænd gerne må vise vrede, men når vi graver ned i det, bliver det noget med at tale om grænser, og at det er for meget at råbe.
My point exactly: Mænd bør altid kontrollere deres vrede. Det er reelt også det du skriver.
Så vidt jeg husker har jeg talt om at det er okay at vise tegn på vrede. Har jeg afvist at der skal en grad af kontrol til for at undgå at flegne helt ud? Du har talt om ukontrollabel vrede flere gange, og jeg har, også flere gange, markeret at dét er over grænsen. Selvfølgelig skal der kontrol til, men det er ikke ensbetydende med at man skal gå ind i et andet rum fordi man får røde kinder.
Det er som om det kun er enten-eller med dig. Enten råber og skriger man eller også er man i fuld kontrol. Men fra mit perspektiv kan man faktisk godt vise tegn på vrede uden at gå helt besærk. Og bevare en kontakt til sin rationelle side uden at kontrollere hvert eneste aspekt af sin tankegang som var man en maskine.
Det lyder i øvrigt som om du korser dig ved tanken om at tale om grænser med din partner. Men jeg kan ikke se noget forhold fungere uden at man taler om den slags. Hvordan skulle man kunne lære hinanden at kende uden?
Du sætter grænsen for manifesteret vrede så lavt at jeg ikke mener det giver mening for mænd at udforske hvor grænsen går. De fleste mænd kan blive så vrede at de har lyst at råbe. Eller kalde deres kvinde hysterisk eller værre. Eller slå hårdt i væggen. Ingen af de ting er acceptable, det er højst acceptabelt at hæve stemmen lidt. I det landskab mener jeg det klart letteste er bare at gå efter ikke at vise vrede. For det er et minefelt at finde grænsen, og den ligger så lavt at man ikke rigtigt får noget ud af at vise sin vrede alligevel. Så for letheds skyld mener jeg det gode råd til mænd er bare aldrig at vise vrede.
Med hensyn til at snakke om grænser med sin partner, så er det en samtale der altid kun går én vej - det er altid grænserne for mandens opførsel der skal fastlægges. Det vil jeg også anbefale mænd at forsøge at slippe for.