Shoppestop 2026

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
IrmaPigen
Kort karma: 1018
Likede indlæg: 13349

Shoppestop 2026

Indlægaf IrmaPigen » 5. jan 2026, 08:23

Tråden er lavet for at minimere køb af nyt.

Fast fashion belaster klimaet helt enormt, samtidig kan man spare enormt mange penge på ikke at købe nyt, og så kan man feks spare op eller købe aktier for besparelsen i stedet.

Lige et linket til den oprindelige tråd: viewtopic.php?f=6&t=26127

Jeg vil forsøge at købe så lidt nyt som muligt i 2026.

Jeg må gerne købe erstatningskøb.
Bl.a. trænger jeg til nye tank tops, jeg bruger som undertrøjer. Der er også hul i flere af mine stribede bluser fra Nørgaard, de må også gerne fornyes.
Og jeg må gerne købe genbrug.
Jeg vil prøve at liste alt det jeg køber gennem året for at sætte fokus på mit forbrug.

I denne tråd kan vi inspirere hinanden og heppe på hinanden.
2
Brugeravatar
Mivsen
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1610

Re: Shoppestop 2026

Indlægaf Mivsen » 5. jan 2026, 09:51

jeg er med i år :)

Jeg bliver så let fristet af reklamer for især tøj selvom jeg har så rigeligt i skabet. Så som dig så er det ok at købe hvis noget går i stykker eller hvis jeg sælger ud af noget jeg alligevel ikke bruger, må jeg gerne købe en ny " erstatnings vare " :)

Så for mig er det tøj køb der skal stoppe i 2026.
0
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 5. jan 2026, 11:49

Mivsen skrev:jeg er med i år :)

Jeg bliver så let fristet af reklamer for især tøj selvom jeg har så rigeligt i skabet. Så som dig så er det ok at købe hvis noget går i stykker eller hvis jeg sælger ud af noget jeg alligevel ikke bruger, må jeg gerne købe en ny " erstatnings vare " :)

Så for mig er det tøj køb der skal stoppe i 2026.

Man bestemmer jo selv ens succeskriterium.

Er man vant til at bruge 2000 kr om måneden på nyt tøj kan et succeskriterium jo være kun at bruge 500 kr pr måned.

Men ja, jeg må gerne erstatte, det gør jeg dog mest inden for basis varer.

Jeg sælger ikke rigtigt ud. For mig og min ideologi det ikke give mening at sælge ud af gammelt for at købe nyt, da jeg netop gerne vil begrænse mine tøjkøb af nyt tøj (hvor co2 belastning og anden forurening er høj).

Generelt forsøger jeg blot at sætte nogle retningslinjer for mig selv, der minimerer mit tøjforbrug.

Self falder jeg i som alle andre. Men efter jeg er startet på disse tråde, køber jeg langt mindre nyt end jeg tidligere har gjort. Det er godt for kloden. Og for min pengepung. Til gengæld har jeg en månedlig aktie opsparing, som typisk ligger på 2 -3 kilo pr mdr (pt kører jeg 2.500 kr pr mdr).
0
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 4163
Likede indlæg: 51683

Indlægaf LaMariposa » 5. jan 2026, 14:02

Vil også gerne være med. Kommer ikke til det undlade det helt, men vil gerne skrue meget ned.

Har solgt en del ting på Vinted sidste år, og de seneste salg har betydet, at jeg har kunnet købe et par Lee jeans på Vinted til at erstatte et par, der er gået i stykker. Det giver en fed følelse!

Købte et par ting før nytår, men de viste sig at være en skuffelse, så de er røget retur. Så det er jo en god start :D
0
:lun: Be brave

Power doesn't tickle.
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 4163
Likede indlæg: 51683

Indlægaf LaMariposa » 5. jan 2026, 14:12

IrmaPigen skrev:
Man bestemmer jo selv ens succeskriterium.

Er man vant til at bruge 2000 kr om måneden på nyt tøj kan et succeskriterium jo være kun at bruge 500 kr pr måned.

Men ja, jeg må gerne erstatte, det gør jeg dog mest inden for basis varer.

Jeg sælger ikke rigtigt ud. For mig og min ideologi det ikke give mening at sælge ud af gammelt for at købe nyt, da jeg netop gerne vil begrænse mine tøjkøb af nyt tøj (hvor co2 belastning og anden forurening er høj).

Generelt forsøger jeg blot at sætte nogle retningslinjer for mig selv, der minimerer mit tøjforbrug.

Self falder jeg i som alle andre. Men efter jeg er startet på disse tråde, køber jeg langt mindre nyt end jeg tidligere har gjort. Det er godt for kloden. Og for min pengepung. Til gengæld har jeg en månedlig aktie opsparing, som typisk ligger på 2 -3 kilo pr mdr (pt kører jeg 2.500 kr pr mdr).

Har solgt en del på Vinted, men de penge går så til at købe genbrug til mig eller min datter. Så for mig går de penge ikke til nyt tøj.
0
:lun: Be brave

Power doesn't tickle.
Kanga
Kort karma: 252
Likede indlæg: 4869

Indlægaf Kanga » 5. jan 2026, 19:30

Jeg vil gerne være med. Jeg har ikke været med før, men på det seneste har jeg solgt en del tøj, mest fejlkøb, på Vinted og I Reshoppit. Og netop fejlkøb skal jeg blive bedre til at undgå.

Jeg ville egentlig gerne købe mere genbrug. Men jeg er ikke ret god til det. Men jeg kunne godt finde på at købe genbrug i form af andres ubrugte fejlkøb.

Så mit shoppestop går på, at jeg må købe, hvis jeg mangler. Fx jeans der er i stykker, basis som strømper, undertøj og toppe.
Senest rettet af Kanga 7. jan 2026, 11:35, rettet i alt 1 gang.
0
Kanga
Kort karma: 252
Likede indlæg: 4869

Indlægaf Kanga » 5. jan 2026, 19:34

Jeg vil gerne være med. Jeg har ikke været med før, men på det seneste har jeg solgt en del tøj, mest fejlkøb, på Vinted og I Reshoppit. Og netop fejlkøb skal jeg blive bedre til at undgå.

Jeg ville egentlig gerne købe mere genbrug. Men jeg er ikke ret god til det. Men jeg kunne godt finde på at købe genbrug i form af andres ubrugte fejlkøb.

Så mit shoppestop går på, at jeg må købe nyt, hvis jeg mangler. Fx jeans der er i stykker, basis som strømper, undertøj og toppe. Og ellers købe brugt, hvis jeg får shoppetrang.
Senest rettet af Kanga 7. jan 2026, 11:35, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Jydepigen
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1232

Indlægaf Jydepigen » 7. jan 2026, 09:49

Jeg vil også gerne være med.
Jeg har de seneste år øvet mig i at skrue ned for mit forbrug - specielt tøj og brugskunst. Det meste tøj jeg har købt er genbrug - og der har jeg gjort nogle fine handler.
Synes at salg på Vinted har motiveret mig til at sælge mere af mine ting og få ryddet op.
Jeg bliver stadig fristet af reklamer osv., men øver mig i ikke at falde i fælden.
Min drøm er at blive mere minimalistisk og få mere plads i mit hjem.
1
Brugeravatar
LittleLemon
Kort karma: 78
Likede indlæg: 2590

Indlægaf LittleLemon » 9. jan 2026, 09:09

Jeg vil også gerne være med. Min økonomi er blevet noget strammere efter jeg er blevet skilt, så jeg er nødt til at skære ned på mit forbrug af tøj.

Jeg må selvfølgelig købe hvis noget går i stykker eller bliver så nusset at det ikke længere er pænt og det pågældende ikke kan undværes.

Jeg må også købe 1-2 par nye sneakers til hverdagsbrug, for dem jeg har er 3 år gamle og temmelig slidte. Jeg har faktisk allerede bestilt to par hjem, delvist finansieret af et gavekort jeg fik til jul.

Og så må jeg købe en kjole som skal bruges til både min nevøs konfirmation i starten af maj og min mors runde fødselsdag i september. Det skal være en “overgangs-kjole” (lige som overgangsjakke mellem 2 sæsoner) med lange/halvlange ærmer, for kortærmede/ærmeløse sommerkjoler og tykke vinterkjoler har jeg rigeligt af.

Min største udfordring er at jeg nemt fristes af reklamer for smukke kjoler og nederdele. Jeg elsker sommersæsonen og mit skab bugner af farverigt sommertøj, mens jeg ofte mangler tøj til de andre sæsoner.
0
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 11. jan 2026, 20:54

Første skomager sagde 700 kr. for at få ny lynlås i min Duuckfeet. I kbh.

Jeg tog støvlen med til skomager ved min kæreste i Køge. Det koster det så kun 300 for at få ny lynlås i.
1

Tilbage til "Mode"