Er det risikabelt at købe El-bil?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 596
Likede indlæg: 9351

Re: Er det risikabelt at købe El-bil?

Indlægaf Artem » 3. aug 2026, 18:33

Denne tråd minder mig om at brugtmarkedet efterhånden har været mærkelig i en del år.

For 5½ år siden købte jeg en 2½ år gammel brugt Kia Sportage til 222.000 kr.
Det var i december 2020 under corona.
I 2022 ville jeg reelt kunne have solgt den igen for 10-20.000 kr mere. Som skyldes de stigende priser på grund af corona og forsyningsproblemer, med brændte chips fabrikker i asien, containerskib på tværs af SUEZ kanalen osv.

Det er bare aldrig blevet normalt igen her i landet.
Hvor brugt priserne stadig er unormalt høje. Hvor en 8 år gammel bil som min står til ca. 150.000 kr, som er halvdelen af nyprisen.
Hvis vi går få år tilbage i tiden ville brugtprisen have været omkring 100.000 kr i stedet.

Tidligere var der en grov tommelfingeregl som sagde af en bil tabte 1/3 af sin værdi på de første 3 år, nogle lidt mindre og andre lidt mere alt efter hvor populært et mærke vi taler om.
Men når jeg sidder og kigger på 3 år gamle SUV'er med dieselmotor, PHEV osv. Så har de ofte kun tabt 15-20%
Hvor jeg tænker WTF? så kan man jo nærmest lige så godt købe en helt ny.
Virkelig mærkeligt som brugte biler med fossil motor ikke rigtig falder i værdi længere. :gruble:

Har ikke styr på det tilsvarende brugbilmarked for elbiler. Da jeg ikke kigger på brugte elbiler, men efter det jeg hører holder de også prisen rigtigt godt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 1802
Likede indlæg: 39722

Indlægaf TinaW » 4. aug 2026, 03:29

Artem skrev:Denne tråd minder mig om at brugtmarkedet efterhånden har været mærkelig i en del år.

For 5½ år siden købte jeg en 2½ år gammel brugt Kia Sportage til 222.000 kr.
Det var i december 2020 under corona.
I 2022 ville jeg reelt kunne have solgt den igen for 10-20.000 kr mere. Som skyldes de stigende priser på grund af corona og forsyningsproblemer, med brændte chips fabrikker i asien, containerskib på tværs af SUEZ kanalen osv.

Det er bare aldrig blevet normalt igen her i landet.
Hvor brugt priserne stadig er unormalt høje. Hvor en 8 år gammel bil som min står til ca. 150.000 kr, som er halvdelen af nyprisen.
Hvis vi går få år tilbage i tiden ville brugtprisen have været omkring 100.000 kr i stedet.

Tidligere var der en grov tommelfingeregl som sagde af en bil tabte 1/3 af sin værdi på de første 3 år, nogle lidt mindre og andre lidt mere alt efter hvor populært et mærke vi taler om.
Men når jeg sidder og kigger på 3 år gamle SUV'er med dieselmotor, PHEV osv. Så har de ofte kun tabt 15-20%
Hvor jeg tænker WTF? så kan man jo nærmest lige så godt købe en helt ny.
Virkelig mærkeligt som brugte biler med fossil motor ikke rigtig falder i værdi længere. :gruble:

Har ikke styr på det tilsvarende brugbilmarked for elbiler. Da jeg ikke kigger på brugte elbiler, men efter det jeg hører holder de også prisen rigtigt godt.

Jeg købte brugt elbil for 3 måneder siden. En 4 år gammel ID3. Da jeg købte, var der en del at vælge imellem i det prisleje jeg havde budget til. Tjekkede for sjov igen for nyligt og jeg ville ikke kunne få en med samme udstyr mm pt. Uden at skulle betale mere for den.
Der kommer jo en del importbiler (el) fra Tyskland mm, hvor min også er fra, men om det er blevet sværere at skaffe dem, ved jeg ikke.
Min chefs brugte Volvo (også el) er fra Frankrig.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3699
Likede indlæg: 30576

Indlægaf Wizzze » 4. aug 2026, 05:13

Ingen tvivl om at teknologien går mod bedre/større batterier og hurtigere ladetider, men det bliver ikke den udvikling som sætter brugtpriserne, det bliver politikerne og deres valg omkring afgifter og hvor meget adgang de tillader Kina at få på markedet.

Den teknologiske udvikling med store batterier/hurtig ladetid ser vi komme til de dyre modeller, dvs. BMW ix3, Mercedes CLA/GLC, Volvo Ex60 osv. alle biler godt over den halve million. En kineser som Zeekr 7X med 600km rækkevidde og 15min ladetid, koster stadig lige under den halve million, så vi ser ikke ligepludselig en bil med 1000km rækkevidde, 7-8min ladetid til 150.000kr. Ramme markedet i 2030. Det bliver i den dyre ende at den teknologi kommer, og det vil presse priserne på de eksisterende “dyre”modeller nedad, men en 250-300.000 model i dag bliver ikke værdiløs i 2030, fordi alle pludselig kører rundt i de avancerede modeller. Som “normal” bilejer ville jeg ikke være urolig. Men jeg ville ikke smide 900.000 efter en Mercedes GLC med alle pakkerne lige nu
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
EmoJanice
Kort karma: 17
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 530
Kontakt:

Indlægaf EmoJanice » 6. aug 2026, 08:55

50 procents værditab på 4 år. Nu ser det ud til at branchen i årene fremover også vil gennemgå en konsolidering, så nogle mærker vil forsvinde.

Hvis man kører bilerne indtil de dør, hvad skal man så forvente? En ældre ven har en 20 år gammel dieselbil. Kan man forvente at ens el-bil vil have samme levetid?

Elbilers værdi er faldet mere end benzinbilers (BT)
0
HerErJeg
Kort karma: 132
Likede indlæg: 6145

Indlægaf HerErJeg » 6. aug 2026, 09:39

EmoJanice skrev:50 procents værditab på 4 år. Nu ser det ud til at branchen i årene fremover også vil gennemgå en konsolidering, så nogle mærker vil forsvinde.

Hvis man kører bilerne indtil de dør, hvad skal man så forvente? En ældre ven har en 20 år gammel dieselbil. Kan man forvente at ens el-bil vil have samme levetid?

Det tror jeg ikke vi skal regne med.
Med de vilde priser der florerer med visse reservedele, så kan den lige så godt blive smidt væk, fremfor at forsøge en reparation.
Nu den berygtede onboard charger som Stellantis koncernens biler brænder af på stribe. Det er en stump til 50.000 kr., og den findes ikke som no-name produkt, da den skal kodes specifikt til bilen på aut. værksted.
Eller hvis der skal være en enkelt battericelle der dør, eller en elektrisk komponent, er man så fuldstændigt prisgivet?
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3699
Likede indlæg: 30576

Indlægaf Wizzze » 6. aug 2026, 10:15

HerErJeg skrev:
EmoJanice skrev:50 procents værditab på 4 år. Nu ser det ud til at branchen i årene fremover også vil gennemgå en konsolidering, så nogle mærker vil forsvinde.

Med de vilde priser der florerer med visse reservedele, så kan den lige så godt blive smidt væk, fremfor at forsøge en reparation.
Nu den berygtede onboard charger som Stellantis koncernens biler brænder af på stribe. Det er en stump til 50.000 kr., og den findes ikke som no-name produkt, da den skal kodes specifikt til bilen på aut. værksted.
Eller hvis der skal være en enkelt battericelle der dør, eller en elektrisk komponent, er man så fuldstændigt prisgivet?

Jeg vil også sige at man ikke rigtig kan regne med før 2024 priser, fordi der skete en masse ryk i markedet. Dels så var der alle Tesla’s prisdyk, så skete med meget på garantifronten sidst i 2024, og en masse teknologi blev rettet/forbedret, så elbil markedet blev ligesom først stabiliseret omkring Q4 2024, og så frem, før da, var det lidt et Wild West pioner tid, og priserne fra dengang vil jeg ikke rigtig sammenligne med i dag. Selvom man godt kan finde gode køb ind i mellem, og mange test har vist at batterierne fint holder 8-10år med kun små effekt tab. Hjullejer, ophæng, bremser og dæk slid er en lidt anden historie for nogen mærker, jeg ville f.eks. aldrig købe en brugt Tesla, uden først at have den gennem en dybdegående FDM test.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Lover-Moses
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 574

Indlægaf Lover-Moses » 7. aug 2026, 12:54

HerErJeg skrev:

Onboard chargeren kan renoveres for mellem 15 og knap 20.000kr, så det er ikke så galt igen.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 220
Likede indlæg: 6640

Indlægaf Pølsemix » 8. aug 2026, 08:09

Boosted er et skraldmedie.

Jeg er ikke udpræget fan af elbiler, men myten om batteriernes dårlige levetid og effektivitet over tid er da i den grad demonteret. Og det har da aldrig været normen at have en fossilbil i over 20 år :stoned:
Selvom teknologien udvikler sig kan en bil købt nu, da også være anvendelig i de kommende år.

Og afgifter samt udbuddet af elbiler der eksporteres hertil har da klart gjort priserne mere fluktuerende, men det fortsætter da heller ikke.
1
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 596
Likede indlæg: 9351

Indlægaf Artem » 8. aug 2026, 08:47

Pølsemix skrev:Boosted er et skraldmedie.

Jeg er ikke udpræget fan af elbiler, men myten om batteriernes dårlige levetid og effektivitet over tid er da i den grad demonteret. Og det har da aldrig været normen at have en fossilbil i over 20 år :stoned:
Selvom teknologien udvikler sig kan en bil købt nu, da også være anvendelig i de kommende år.

Og afgifter samt udbuddet af elbiler der eksporteres hertil har da klart gjort priserne mere fluktuerende, men det fortsætter da heller ikke.

Nej ikke ligefrem normen, men der er niche biler som har fået lov til at blive meget gamle, sådan var det feks ofte med Mercedes og BMW tidligere sammen med feks VW golf. Nogle Toyota modeller osv.

Ved faktisk ikke hvad den gennemsnitlige levetid er for biler her i landet i dag?
Har for mange år siden lært at det var 16 år, mens det kun var omkring 13 år i Tyskland som skyldes vores høje afgifter som gjorde det rentabelt at holde liv i en gammel bil i flere år.
Men da det var et gennemsnit var der jo også biler der ikke blev mere end feks 12 år og andre 20 år.
Jeg har feks selv haft kørt rundt i en over 20 år gammel Golf II, som blev solgt videre til nye ejere da den var 24 år gammel.

Tror den gennemsnitlige levetid på biler er nedadgående her i landet. måske 14 år i dag? :gruble:
For kender nærmest ingen mere som kører i gamle biler. Men tror reelt mere det skyldes at de faktisk ikke er til at købe mere. Da forhandlerne eksportere alle biler der er over 10 år gamle ud af landet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 220
Likede indlæg: 6640

Indlægaf Pølsemix » 8. aug 2026, 08:53

Artem skrev:

Nej ikke ligefrem normen, men der er niche biler som har fået lov til at blive meget gamle, sådan var det feks ofte med Mercedes og BMW tidligere sammen med feks VW golf. Nogle Toyota modeller osv.

Ved faktisk ikke hvad den gennemsnitlige levetid er for biler her i landet i dag?
Har for mange år siden lært at det var 16 år, mens det kun var omkring 13 år i Tyskland som skyldes vores høje afgifter som gjorde det rentabelt at holde liv i en gammel bil i flere år.
Men da det var et gennemsnit var der jo også biler der ikke blev mere end feks 12 år og andre 20 år.
Jeg har feks selv haft kørt rundt i en over 20 år gammel Golf II, som blev solgt videre til nye ejere da den var 24 år gammel.

Tror den gennemsnitlige levetid på biler er nedadgående her i landet. måske 14 år i dag? :gruble:
For kender nærmest ingen mere som kører i gamle biler. Men tror reelt mere det skyldes at de faktisk ikke er til at købe mere. Da forhandlerne eksportere alle biler der er over 10 år gamle ud af landet.

Måske er en medvirkende årsag også sådan som det løbende afgiftssystem er i dag, mange ældre biler kan man vel dårligt presse mere end 10-14 km pr liter ud af. Og så kan det godt være den generel er billig, men de årlige 5000-6000 oveni batter jo alligevel en del, hvis der også skal opvejes imod en nyere komfortabel bil.
0
fisken80
Kort karma: 1275
Likede indlæg: 61277

Indlægaf fisken80 » 9. aug 2026, 16:34

Artem skrev:

Vores bil er 16 år og dem der bor overfor os har lige købt en anden bil fra 2015. Vi overvejer dog snart at skifte og jeg har derfor kigget en del på bilbasen, og der er da en del +10 år gamle biler til salg.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Kort karma: 1275
Likede indlæg: 61277

Indlægaf fisken80 » 9. aug 2026, 16:36

Pølsemix skrev:
Artem skrev:

Måske er en medvirkende årsag også sådan som det løbende afgiftssystem er i dag, mange ældre biler kan man vel dårligt presse mere end 10-14 km pr liter ud af. Og så kan det godt være den generel er billig, men de årlige 5000-6000 oveni batter jo alligevel en del, hvis der også skal opvejes imod en nyere komfortabel bil.

Vi målte hvor langt vi kørte på literen i forgårs. 16.5 km når vi snakker almindelig kørsel. Den er 16 år gammel. Og der er tale om en mellemstørrelse bil.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"