Elbil markedet 2024

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Lys
Kort karma: 530
Likede indlæg: 12975

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Lys » 30. dec 2025, 07:25

HerErJeg skrev:Sådan helt generelt. Ny bil eller brugt?
Jeg fornemmer overordnet, at de fleste tænker ny bil, når snakken falder på elbiler. Men hvis det er tilfældet, så må en gensalgsværdi jo også være latterligt lav, hvis der ikke er kunder til at købe dem.
Så kan der leases, men prisen er så alligevel mellem 3,5 og 4 kr. pr. kilometer for at køre standard 15.000 km. om året, uden at det på nogen måde er en prangende bil.

Så jeg ved simpelthen ikke. Det kunne virkelig være rart, hvis det teknologiske kapløb kunne falde lidt til ro, for det har med at få nuværende biler og teknologi til at fremstå ubrugelig eller ligegyldigt, når der lanceres nyt

Jeg vil lease, fordi jeg ikke orker det økonomiske ansvar for reparationer. Men jeg har ikke noget imod at lease brugt - umiddelbart er der bare ikke det store at spare som jeg ser det.
0
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 1704
Likede indlæg: 38059

Indlægaf TinaW » 30. dec 2025, 07:36

HerErJeg skrev:Sådan helt generelt. Ny bil eller brugt?
Jeg fornemmer overordnet, at de fleste tænker ny bil, når snakken falder på elbiler. Men hvis det er tilfældet, så må en gensalgsværdi jo også være latterligt lav, hvis der ikke er kunder til at købe dem.
Så kan der leases, men prisen er så alligevel mellem 3,5 og 4 kr. pr. kilometer for at køre standard 15.000 km. om året, uden at det på nogen måde er en prangende bil.

Så jeg ved simpelthen ikke. Det kunne virkelig være rart, hvis det teknologiske kapløb kunne falde lidt til ro, for det har med at få nuværende biler og teknologi til at fremstå ubrugelig eller ligegyldigt, når der lanceres nyt

Vi købte ny, da vi købte i 2022.
Nr. 2 bil, der er en benzin, skal på et tidspunkt også skiftes til el og der kan det godt være en lettere brugt.
Men jeg vil helst ikke have en, der er mere end 1-2 år gammel og med under 35.000 km.
Jeg gider ikke lease, jeg kan slet ikke se, det kan betale sig med mindre man skifter bil ofte.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 561

Indlægaf Lover-Moses » 30. dec 2025, 20:42

Lys skrev:
Artem skrev:
Lys skrev:Hvilken rækkevidde skal man gå efter hvis man gerne vil kunne køre ca 200 km på motorvej om vinteren. Går efter elbil med varmepumpe. Nogen erfaringer?

Mindst 600 km.
Man lader jo normalt kun op til 80% og man skal helst heller ikke køre bilen under de 20%
600 km - 40% = 360 km. Motorvejskørsel giver ca. 25% mindre rækkevidde. = 270 km
Vinterkørsel giver igen ca. 25% mindre rækkevidde. = 202,5 km.
Hvis man så også skal tage hensyn til at batteriet bliver lidt dårligere med tiden. skal man endnu længere op.

Med varmepumpe lader det til at være ligegyldig i praksis. Har en gang set en test med Ford Explore. Hvor de testede to biler mod hinanden med og uden varmepumpe. Og rækkevidden var i praksis den samme. Dækvalg osv har større betydning.
Hvorfor det må anbefaleres at tage bilen uden varmepumpe. Da der ikke er nogen grund til at betale ekstra for noget mere teknik der med tiden kan gå i stykker.

Ok, det virker noget overkill. Det er ikke et dagligt, men kun lejlighedsvist behov. Det skulle jeg nok have skrevet.

I øvrigt: det overrasker mig det du skriver med varmepumpen. Har du link til den test?

En anden nyere test: https://blog.bilbasen.dk/test-varmepump ... gen-effekt

Personligt ville jeg ønske at varmepumpe var et aktivt tilvalg, da den koster mere i indkøb og vedligehold samt reparationer når den går i stykker. Desuden støjer den mere. Det er i øvrigt en skrøne at kun biler med varmepumpe kan forvarme kabinen og batteriet. Varmepumpen har ingen indflydelse på det.
1
MOGA
Kort karma: 561
Likede indlæg: 7934

Indlægaf MOGA » 30. dec 2025, 21:49

Lover-Moses skrev:
Lys skrev:
Artem skrev:
Lys skrev:Hvilken rækkevidde skal man gå efter hvis man gerne vil kunne køre ca 200 km på motorvej om vinteren. Går efter elbil med varmepumpe. Nogen erfaringer?

Mindst 600 km.
Man lader jo normalt kun op til 80% og man skal helst heller ikke køre bilen under de 20%
600 km - 40% = 360 km. Motorvejskørsel giver ca. 25% mindre rækkevidde. = 270 km
Hvis man så også skal tage hensyn til at batteriet bliver lidt dårligere med tiden. skal man endnu længere op.

Med varmepumpe lader det til at være ligegyldig i praksis. Har en gang set en test med Ford Explore. Hvor de testede to biler mod hinanden med og uden varmepumpe. Og rækkevidden var i praksis den samme. Dækvalg osv har større betydning.
Hvorfor det må anbefaleres at tage bilen uden varmepumpe. Da der ikke er nogen grund til at betale ekstra for noget mere teknik der med tiden kan gå i stykker.

Ok, det virker noget overkill. Det er ikke et dagligt, men kun lejlighedsvist behov. Det skulle jeg nok have skrevet.

I øvrigt: det overrasker mig det du skriver med varmepumpen. Har du link til den test?

Personligt ville jeg ønske at varmepumpe var et aktivt tilvalg, da den koster mere i indkøb og vedligehold samt reparationer når den går i stykker. Desuden støjer den mere. Det er i øvrigt en skrøne at kun biler med varmepumpe kan forvarme kabinen og batteriet. Varmepumpen har ingen indflydelse på det.

Ja, men så koster det betragteligt på rækkevidden.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 215
Likede indlæg: 6439

Indlægaf Pølsemix » 31. dec 2025, 08:13

Ja, der er meget elektronik og computerstyring i en elbil. Men det er der da også i nyere fossilbiler, mit personlige gæt ville være at fossilbiler vil slå højere ud på et kompleksitetsindeks og være mere udsat for reparationer over tid pga. mekaniske og roterede dele.
Og har elbiler ikke også for det meste lange garantier eller er en varmepumpe undtaget fra dem?

Altså med den logik så burde man købe en Opel kadett som kun kræver vedligeholdelse med en skruetrækker og hammer…
0
Brugeravatar
Lover-Moses

Indlægaf Lover-Moses » 31. dec 2025, 08:29

MOGA skrev:
Lover-Moses skrev:
Lys skrev:
Artem skrev:

Mindst 600 km.

Ja, men så koster det betragteligt på rækkevidden.

Det er jo netop det de to tests der er linket til modsiger. Varmepumpe er stærkt overdrevet og giver stort set ingen fordele.
2
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 358
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7688

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 31. dec 2025, 11:41

Jeg købte i august en Ford Explorer med nærmest alt udstyr og største batteri for 405.000 kr.
Jeg researchede og prøvekørte en del, og overvejede både køb og leasing. Min bekymring gik meget på værditab og uforudsete udgifter ved elbil. Men da jeg kører 35.000 km om året kunne leasing slet ikke betale sig. Og ift. værditab m.m. så kan jeg jo se hvordan benzinbiler også rasler ned i værdi, da jeg skulle sælge den gamle.

Så jeg endte med at kigge på komfort og pris, og droppe bekymringerne som ingen kan forudse alligevel.
Jeg gik dog uden om de mange kinesiske mærker. Netop pga. rygter og forudsigelser :lol:

Jeg er superglad for bilen og nyder turen til arbejde hver eneste dag. Har mellem 2 og 3 timer i bil hver dag, og det er luksus med alt det assistance og komfort man får i de her elbiler.
Jeg kiggede også på benzinbil, og kunne på ingen måde have fået samme udstyrspakke og komfort til den pris.

Vi har også været en del på længere ture til udlandet, og selvom det selvfølgelig kræver mere planlægning og tager længere tid end når man kører benzin/diesel, så opvejes det for mit vedkommende af den komfort der er i bilen. Og så koster det under det halve i forbrug.
Jeg vil dog til hver en tid råde folk til at købe med så lang rækkevidde som muligt, for man bliver altid overrasket over hvor lidt man pludselig kan køre når forholdene ændrer sig lidt.
Min er opgivet til knap 600 km på en fuld opladning. Men da vi kørte til Hamborg i kulde, læsset med øl og sodavand med 130-140 km/t, så kørte vi ca. 330 km på en opladning.
For et par uger siden i Sverige lå den på mellem 350-380 km.
4
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 589
Likede indlæg: 8962

Indlægaf Artem » 1. jan 2026, 23:44

Pølsemix skrev:Ja, der er meget elektronik og computerstyring i en elbil. Men det er der da også i nyere fossilbiler, mit personlige gæt ville være at fossilbiler vil slå højere ud på et kompleksitetsindeks og være mere udsat for reparationer over tid pga. mekaniske og roterede dele.
Og har elbiler ikke også for det meste lange garantier eller er en varmepumpe undtaget fra dem?

Altså med den logik så burde man købe en Opel kadett som kun kræver vedligeholdelse med en skruetrækker og hammer…

Ja der er også meget elektronik i en fossilbil, og EU har de samme krav til assistentsystemer osv.
Men det er trods alt ikke mit indtryk at de på samme måde bliver sendt på markedet med halvfærdige software, som kræver løbende system opdateringer i deres levetid.

Hmm men ja hvad er bedst, elektronik mod mekanik?
Mekaniske ting der roterer bliver slidt med tiden, og hvor lejer og hele enheder skal skiftes med tiden.
Men elbiler har jo også roterende ting med elmotor, bremser, pumpe til kølevæske osv.
Fordelen ved mekanik er det er noget alle kan lave, og at det som sådan holder evigt med løbende vedligheold. Med elektronik forventer man normalt en levetid på 20 år.
Normalt bliver en bil 16-20 år gammel helt i landet før den bliver skrottet, og nogle kører jo i endnu flere år og bliver veteranbiler.
Tror ikke at vi kommer til at se elbiler som veteranbiler. Da elektoniske moduler vil gå til inden og som vil være så dyre at skifte at det ikke giver mening i forhold til bilens værdi.

Naturligvis gælder garantien også for varmepumper i biler. Det spændende bliver at se hvor mange år de holder? For minder jo på mange måder meget om de luft til luft varmepumper der sidder i alle sommerhuse, og de har en levetid på omkring 10 år.
Men er igen ikke så anderledes fra aircon i biler, men er faktisk også en ting som ofte står af i ældre biler, hvor folk i gamle fossilbiler kører de sidste år uden en fungerende aircon da den er for dyr at lave i forhold til bilens værdi.
Man kan naturligvis også lade være med at få lavet sin varmepumpe i elbilen, men så bliver den da godt nok kold at køre rundt i.

Det mest spændende med elbiler er at se hvordan det kommer til at se ud med levetiden på dem?
For det er der ikke nogle der kan forudse, men er noget vi først rigtigt ved om 10-15 år.
Nye elbiler lader mest til at lide under softwarefejl, og som du skriver er der lange garantier på dem, så hvis der ellers er noget galt bliver det lavet på garantien. Men hvordan ser det ud med 10-15 år gamle elbiler?
Ind til videre er erfaringen at det er meget dyrt at få repareret en elbil. De går heldigvis ikke så tit i stykker, men når de endeligt gør, så er det rigtigt dyrt.
Hvorfor det forholder sig sådan. Skyldes nok at der ikke rigtig findes uorginale reservedele endnu, hvorfor man kun kan få orginalt, og da der nærmest ikke er nogle producenter af elbiler der tjener penge, så sætter de prisen på reservedele urimeligt højt over hvad delen reelt koster.
Næste udfordringen er at bilerne ofte er låst til orginale elektronikdele, og som skal programmers ind i bilens software for at fungere. Som det ofte igen kun er mærkeværkstederne som kan gøre, imod EU reglerne på området.

Med mindre det ændre sig de næste år, så forudser jeg at når en elbil er mere end 10 år gammel og der går noget elektronik i stykker, så vil det ofte ikke kunne betale sig at lave bilen. Som jo også bør afspejle sig i brugtpriserne.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Kort karma: 131
Likede indlæg: 6032

Indlægaf HerErJeg » 2. jan 2026, 05:33

Artem skrev:
Pølsemix skrev:Ja, der er meget elektronik og computerstyring i en elbil. Men det er der da også i nyere fossilbiler, mit personlige gæt ville være at fossilbiler vil slå højere ud på et kompleksitetsindeks og være mere udsat for reparationer over tid pga. mekaniske og roterede dele.

Ja der er også meget elektronik i en fossilbil, og EU har de samme krav til assistentsystemer osv.
Men det er trods alt ikke mit indtryk at de på samme måde bliver sendt på markedet med halvfærdige software, som kræver løbende system opdateringer i deres levetid.

Mekaniske ting der roterer bliver slidt med tiden, og hvor lejer og hele enheder skal skiftes med tiden.
Men elbiler har jo også roterende ting med elmotor, bremser, pumpe til kølevæske osv.
Fordelen ved mekanik er det er noget alle kan lave, og at det som sådan holder evigt med løbende vedligheold. Med elektronik forventer man normalt en levetid på 20 år.
Normalt bliver en bil 16-20 år gammel helt i landet før den bliver skrottet, og nogle kører jo i endnu flere år og bliver veteranbiler.
Tror ikke at vi kommer til at se elbiler som veteranbiler. Da elektoniske moduler vil gå til inden og som vil være så dyre at skifte at det ikke giver mening i forhold til bilens værdi.

Naturligvis gælder garantien også for varmepumper i biler. Det spændende bliver at se hvor mange år de holder? For minder jo på mange måder meget om de luft til luft varmepumper der sidder i alle sommerhuse, og de har en levetid på omkring 10 år.
Men er igen ikke så anderledes fra aircon i biler, men er faktisk også en ting som ofte står af i ældre biler, hvor folk i gamle fossilbiler kører de sidste år uden en fungerende aircon da den er for dyr at lave i forhold til bilens værdi.
Man kan naturligvis også lade være med at få lavet sin varmepumpe i elbilen, men så bliver den da godt nok kold at køre rundt i.

Det mest spændende med elbiler er at se hvordan det kommer til at se ud med levetiden på dem?
For det er der ikke nogle der kan forudse, men er noget vi først rigtigt ved om 10-15 år.
Nye elbiler lader mest til at lide under softwarefejl, og som du skriver er der lange garantier på dem, så hvis der ellers er noget galt bliver det lavet på garantien. Men hvordan ser det ud med 10-15 år gamle elbiler?
Ind til videre er erfaringen at det er meget dyrt at få repareret en elbil. De går heldigvis ikke så tit i stykker, men når de endeligt gør, så er det rigtigt dyrt.
Hvorfor det forholder sig sådan. Skyldes nok at der ikke rigtig findes uorginale reservedele endnu, hvorfor man kun kan få orginalt, og da der nærmest ikke er nogle producenter af elbiler der tjener penge, så sætter de prisen på reservedele urimeligt højt over hvad delen reelt koster.
Næste udfordringen er at bilerne ofte er låst til orginale elektronikdele, og som skal programmers ind i bilens software for at fungere. Som det ofte igen kun er mærkeværkstederne som kan gøre, imod EU reglerne på området.

Med mindre det ændre sig de næste år, så forudser jeg at når en elbil er mere end 10 år gammel og der går noget elektronik i stykker, så vil det ofte ikke kunne betale sig at lave bilen. Som jo også bør afspejle sig i brugtpriserne.

Jeg kører rundt i en 6 år Corolla Hybrid med 215.000 km. på uret. Den kan godt sælges brugt for en rimelig skilling, og hvis der sker noget, så kan fingernemme folk finde stumper, originale eller ej, og få den til at køre igen.
Jeg har ikke fået lavet en reparation endnu, kun bremser og dæk, intet andet.
Selv hybridbatteriet kan skilles ad og renoveres med nye celler. Benzinmæssigt har den nok kostet 70 øre pr. kilometer, så det løber op, men det skal så igen opvejes af ro i maven, og fleksibilitet med 700 km. rækkevidde under alle forhold.
Den dag i dag kører den næsten det lovede på en liter benzin, hvor næsten alle elbiler har tabt mindst 15% rækkevidde.
Jeg ved godt at det bliver rent elektrisk næste gang, for prissætning og nye afgifter gør det umuligt/dumt at vælge anderledes.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 589
Likede indlæg: 8962

Indlægaf Artem » 2. jan 2026, 10:16

HerErJeg skrev:Jeg kører rundt i en 6 år Corolla Hybrid med 215.000 km. på uret. Den kan godt sælges brugt for en rimelig skilling, og hvis der sker noget, så kan fingernemme folk finde stumper, originale eller ej, og få den til at køre igen.
Jeg har ikke fået lavet en reparation endnu, kun bremser og dæk, intet andet.
Selv hybridbatteriet kan skilles ad og renoveres med nye celler. Benzinmæssigt har den nok kostet 70 øre pr. kilometer, så det løber op, men det skal så igen opvejes af ro i maven, og fleksibilitet med 700 km. rækkevidde under alle forhold.
Den dag i dag kører den næsten det lovede på en liter benzin, hvor næsten alle elbiler har tabt mindst 15% rækkevidde.
Jeg ved godt at det bliver rent elektrisk næste gang, for prissætning og nye afgifter gør det umuligt/dumt at vælge anderledes.

Har en snart 8 år gammel Kia Sportage diesel som må trække 2200 kg som jeg har haft i 5 år.
Er faktisk den bil jeg har haft i længst tid, og beholder den nok et par år endnu. Netop på grund af hvordan bilmarkedet ser ud i dag.
Hvor vi har en regering som med deres afgiftpolitik favoriserer elbiler, men hvor der ikke er en elbil som lever op til mit behov.

For en måned siden var der en gammel bekendt der spurgte mig om hvilken elbil jeg ville anbefale? og da jeg ikke lige kunne svare på det, med hvilken bil jeg selv drømte om at få i dag? som jeg heller ikke kunne svare på.
Han spurgte netop mig om det, da han ved at jeg er lidt af en bilnørd. Og så kunne jeg ikke svare på det. For helt ærligt så er der ikke nogle af de nye elbiler der findes på markedet som jeg vil have.

Hvis jeg skulle gå ud og skifte bil i dag. Blev det en Ford Kuga PHEV med dens 2,5 L Atkinson motor og eCVT gear. der må trække 2100 kg.
Det er den faceliftede model der kom i sommeren 2024 og da jeg ikke køber helt nye biler med mit lave kørselsbehov på omkring 8000 km om året. Vil jeg først købe når jeg kan få en brugt til omkring 200.000 kr. Som nok er om 2 år med sådan en Kuga.
Det gode ved den bil er jeg vil kunne køre på EL på de små ture, og stadig kan bruge benzin når man tager en tur til Harzen med cyklerne bag på.
Atkinson motoren er meget simpel uden turbo osv. Hvorfor der ikke burde bliver noget med den, og eCVT gearet er en genial opfindelse med planetgear osv. Men uden en normal kobling og andre slidele.

Hvis jeg skal se flere år frem med det lange lys på, og hvis vi bliver ved med at favorisere elbiler her i landet. Så kommer der nok en elbil til en rimelig pris der må trække de 2 tons som jeg har brug for, inden for de næste par år. Og som jeg kan købe brugt om 5 år til de 200.000 kr.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Lover-Moses

Indlægaf Lover-Moses » 2. jan 2026, 15:05

Artem skrev:

Stellantis bilerne har massive problemer med deres on-board charger der brænder af, nogle gange inden for et par uger. Det er en rep til omkring 40.000kr, der ikke fixer problemet. Der er så et dansk firma der har skilt den ad og fundet fejlen, som de så retter. Jeg mindes at det koster 15-17.000kr. Jeg tror der kommer et marked for egentlige rep af elektriske dele i fremtiden. Og her kunne EU med fordel begynde at stille krav til, at elektriske dele skal være designet til at kunne repareres.
3
Brugeravatar
Locobase
Kort karma: 45
Likede indlæg: 353

Indlægaf Locobase » 13. jan 2026, 13:25

Jeg skal have ny “bil nummer to” i år, det bliver en elbil og jeg venter lidt utålmodigt på de kommende 200.000-kroners versioner fra VW, Skoda og Cupra. Jeg har set Cupra Raval er først ude, før Skoda Epiq og ID Polo følger trop sidst på året.
Jeg havde forstået at Cupra Raval er en ID Polo sat lidt hårdere op, med et mere sportslig følelse af gocart, men en mekaniker jeg snakkede med mente at det var præcis samme bil…måske med lidt anderledes interiør. Har I nogle kommentarer til det?
(Renault 5 er også i tankerne, da den allerede kan købes)
0
Brugeravatar
TinaW

Indlægaf TinaW » 13. jan 2026, 13:56

Locobase skrev:Jeg skal have ny “bil nummer to” i år, det bliver en elbil og jeg venter lidt utålmodigt på de kommende 200.000-kroners versioner fra VW, Skoda og Cupra. Jeg har set Cupra Raval er først ude, før Skoda Epiq og ID Polo følger trop sidst på året.
Jeg havde forstået at Cupra Raval er en ID Polo sat lidt hårdere op, med et mere sportslig følelse af gocart, men en mekaniker jeg snakkede med mente at det var præcis samme bil…måske med lidt anderledes interiør. Har I nogle kommentarer til det?

De er i hvert fald bygget på samme platform (eller bliver bygget) og har umiddelbart nok samme teknik.
Så tænker det afhænger af om de ligger tæt i pris eller om de, som Renault 5 og Nissan Micra afviger i prisen.
Og så fås der kun alufælge til Micraen i den dyreste model.
Jeg håber at Skoda Epiq bliver en smule billigere end Id polo og Cupra Raval.
0
Lys
Kort karma: 530
Likede indlæg: 12975

Indlægaf Lys » 13. jan 2026, 14:01

TinaW skrev:
Locobase skrev:Jeg skal have ny “bil nummer to” i år, det bliver en elbil og jeg venter lidt utålmodigt på de kommende 200.000-kroners versioner fra VW, Skoda og Cupra. Jeg har set Cupra Raval er først ude, før Skoda Epiq og ID Polo følger trop sidst på året.

De er i hvert fald bygget på samme platform (eller bliver bygget) og har umiddelbart nok samme teknik.
Så tænker det afhænger af om de ligger tæt i pris eller om de, som Renault 5 og Nissan Micra afviger i prisen.

Som jeg forstår det er Skoda Epiq mere en VW id.cross end en polo. Altså lidt mere SUV.

Jeg venter i øvrigt på de samme biler og håber på gode intro-leasing-tilbud.
0
Brugeravatar
TinaW

Indlægaf TinaW » 13. jan 2026, 14:54

Lys skrev:
TinaW skrev:

Som jeg forstår det er Skoda Epiq mere en VW id.cross end en polo. Altså lidt mere SUV.

Jeg venter i øvrigt på de samme biler og håber på gode intro-leasing-tilbud.

Ja, men den er stadig bygget på samme platform som polo’en og Raval.
Blot lidt højere. Jeg tror id cross bliver en del dyrere end skodaen.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"