Nedlæggelsen af 535 parkeringspladser i indre by

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
ajnaM
Kort karma: 1134
Likede indlæg: 30287

Re: Nedlæggelsen af 535 parkeringspladser i indre by

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2025, 10:53

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:
fisken80 skrev:Men hvis vi tager udgangspunkt i det du selv skriver så er I jo netop ikke afhængige af en bil til hverdag. I har brug for den for at komme i sommerhus. Eller - det har I faktisk ikke, det er igen ren bekvemmelighed.
Andre mennesker (og ja, jeg kender dem) har også sommerhus et stykke fra København. De bor på Vesterbro og skal med tog og bus for at komme til deres sommerhus. De har et barn, der lige er startet i skole. Og ingen bil. Det kan faktisk godt lade sig gøre.

Det er da et skørt argument for at man ikke må have bil hvis man ikke bruger den ret meget!
Så forurener man jo ikke ret meget, og skaber heller ikke store bilkøer i det daglige. Hvilket jo ellers skulle være argumentet for færre biler.

Det er ikke et argument for, at man ikke 'må' have en bil. Det er et argument for, at man ikke behøver at bruge byens sparsomme plads til at have den parkeret lige der, hvor man bor, når man alligevel bruger den så sjældent. Så kan den lige så godt stå i et parkeringshus.

Tråden handler jo om parkeringspladser, ikke trængsel.

Problemet er, at der ikke er plads i p-husene. Vi havde plads i huset på Israels Plads, og vi boede ved Storkespringvandet. Det var ret langt at gå - men det havde været til at leve med, hvis man vidste, der var plads. Men det vidste man ikke.

Nu er jeg flyttet ud af Kbh - vil ikke sige, at p-forholdene var afgørende, men det var klart en del af ligningen. Jeg var umådeligt træt af p-bøder og endeløs kørsel rundt for at finde en plads, som man så skulle flytte bilen fra igen om X timer - og af følelsen af, at man nærmest ikke måtte være der som familie.

Hvis man så havde udnyttet pladserne til noget fornuftigt, kunne jeg måske se lyset. Men man har vitterligt bare stillet store kummer op for at spærre pladsen. Det giver ikke mening for mig.

Generelt føltes det over årene mere og mere presset at bo som familie i middelalderbyen. Færre p-pladser, mere larm og støj, flere bevillinger til hoteller og restauranter. Mange flere air-bnb’s og turister. Flere butikker havde ikke dansk personale, men engelsk og kinesisk. Den bypolitik kunne jeg ikke se mig selv (bo) i.

Ja, man kan diskutere om de løsninger, kommunen stiller til rådighed er gode nok. Det ændrer bare ikke på, at tråden handler om parkeringspladser og ikke trængsel, så jeg ved ikke helt, hvordan dit indlæg er et svar på mit.

Det handler om trængsel, når der ikke er plads i p-huset. ;)

Jeg læser dig sige, at man ikke skal bruge byens plads på biler, når de lige så godt kunne parkere et andet sted. Mit svar her er, at a) ja, men det forudsætter, at der er et andet sted at parkere den - og b) at man så rent faktisk bruger byens plads på noget andet. Det gør man ikke, når man stiller store metal-skrumler op på p-pladserne for at spærre pladsen.

Jeg efterlyser lidt, at man har en plan for, hvad man SÅ vil bruge p-pladserne til? Lige nu står der på de nedlagte pladser enten metal-kummer, containere til byggeri (og dem er der kommet markant flere af) eller cykler. Cyklerne stod før andre steder, det er ikke fordi, der er kommet flere - og det er ikke fordi, man så bruger pladserne, hvor cyklerne før stod, på noget fornuftigt.
0
Akehurst2
Likede indlæg: 82923

Indlægaf Akehurst2 » 17. sep 2025, 12:01

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:
fisken80 skrev:Men hvis vi tager udgangspunkt i det du selv skriver så er I jo netop ikke afhængige af en bil til hverdag. I har brug for den for at komme i sommerhus. Eller - det har I faktisk ikke, det er igen ren bekvemmelighed.
Andre mennesker (og ja, jeg kender dem) har også sommerhus et stykke fra København. De bor på Vesterbro og skal med tog og bus for at komme til deres sommerhus. De har et barn, der lige er startet i skole. Og ingen bil. Det kan faktisk godt lade sig gøre.

Det er da et skørt argument for at man ikke må have bil hvis man ikke bruger den ret meget!
Så forurener man jo ikke ret meget, og skaber heller ikke store bilkøer i det daglige. Hvilket jo ellers skulle være argumentet for færre biler.

Det er ikke et argument for, at man ikke 'må' have en bil. Det er et argument for, at man ikke behøver at bruge byens sparsomme plads til at have den parkeret lige der, hvor man bor, når man alligevel bruger den så sjældent. Så kan den lige så godt stå i et parkeringshus.

Problemet er, at der ikke er plads i p-husene. Vi havde plads i huset på Israels Plads, og vi boede ved Storkespringvandet. Det var ret langt at gå - men det havde været til at leve med, hvis man vidste, der var plads. Men det vidste man ikke.

Nu er jeg flyttet ud af Kbh - vil ikke sige, at p-forholdene var afgørende, men det var klart en del af ligningen. Jeg var umådeligt træt af p-bøder og endeløs kørsel rundt for at finde en plads, som man så skulle flytte bilen fra igen om X timer - og af følelsen af, at man nærmest ikke måtte være der som familie.

Hvis man så havde udnyttet pladserne til noget fornuftigt, kunne jeg måske se lyset. Men man har vitterligt bare stillet store kummer op for at spærre pladsen. Det giver ikke mening for mig.

Generelt føltes det over årene mere og mere presset at bo som familie i middelalderbyen. Færre p-pladser, mere larm og støj, flere bevillinger til hoteller og restauranter. Mange flere air-bnb’s og turister. Flere butikker havde ikke dansk personale, men engelsk og kinesisk. Den bypolitik kunne jeg ikke se mig selv (bo) i.

Ja, man kan diskutere om de løsninger, kommunen stiller til rådighed er gode nok. Det ændrer bare ikke på, at tråden handler om parkeringspladser og ikke trængsel, så jeg ved ikke helt, hvordan dit indlæg er et svar på mit.

Jeg læser dig sige, at man ikke skal bruge byens plads på biler, når de lige så godt kunne parkere et andet sted. Mit svar her er, at a) ja, men det forudsætter, at der er et andet sted at parkere den - og b) at man så rent faktisk bruger byens plads på noget andet. Det gør man ikke, når man stiller store metal-skrumler op på p-pladserne for at spærre pladsen.

Jeg efterlyser lidt, at man har en plan for, hvad man SÅ vil bruge p-pladserne til? Lige nu står der på de nedlagte pladser enten metal-kummer, containere til byggeri (og dem er der kommet markant flere af) eller cykler. Cyklerne stod før andre steder, det er ikke fordi, der er kommet flere - og det er ikke fordi, man så bruger pladserne, hvor cyklerne før stod, på noget fornuftigt.

Ej, men helt ærligt. Gider du ikke læse det indlæg jeg svarer på? Det her er jo en meningsløs goddag mand, økseskaft-diskussion.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2025, 12:09

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:

Ej, men helt ærligt. Gider du ikke læse det indlæg jeg svarer på? Det her er jo en meningsløs goddag mand, økseskaft-diskussion.

Måske vi taler forbi hinanden. Det håber jeg næsten.

Jeg starter med at fortælle - i januar måned - om vores sommerhus-bil. Fisken svarer noget med, at det jo ikke er nødvendigt at have en bil for at komme i sommerhus. DGD svarer hertil, at det er fjollet at argumentere for, at man ikke må have bil, bare fordi man ikke bruger den ret meget. Du svarer, at det ikke handler om ikke at 'måtte' have en bil - men at bilen måske ikke behøver stå inde i byen, hvor man kunne bruge pladsen bedre.

Og jeg svarer så, at det giver jeg dig egentlig ret i - men at det kræver, at man har steder, den kan parkeres, og at man så i øvrigt burde bruge pladsen til noget fornuftigt, hvis det er det, der er argumentet.

Bevares, måske ikke den mest opløftende debat, jeg har deltaget i, men langt fra 'goddag mand, økseskaft'.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Kort karma: 17
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 530
Kontakt:

Indlægaf EmoJanice » 17. sep 2025, 17:18

Moe skrev:
EmoJanice skrev:Der er nogen som ikke har fundet ud af at fysiske butikker hører fortiden til. Især hvis butikkerne henvender sig til andre end dem i nærmeste lokalområde. De skal ihvertfald ikke ligge i byerne, men hvor skal de så ligge? Der er lokalplaner som forhindrer dem i at ligge i industriområder.

Konklusionen er vel at de skal etablere sig om Internetbutikker, hvis de vil overleve og nøjes med at være aktører der? Hvad siger I?

Er det ikke derfor, at der er storcentre rundt omkring, så alle butikker kan være der!
Tricket er bare, at de storcentre også skal have let adgang med offentlig trafik og ikke kun biler.

De butikscentre som er vundet frem de seneste år, er hvad man kan kalde lagerhaller med salg i. F.eks. ligger der et område i Holbæk, hvor folk kører ud af byen for at handle i. I Glostrup har vi centeret til de store kædebutikker, plus spisesteder så folk oplever liv. Så har vi de store butikker langs Roskildevejen som henvender sig til folk i bil. Stort alt andet er tøjbutikker, som venter på at blive lukket, strik-cafeer, lokale supermarkeder og diverse hustlere, som gør i noget som de kalder mad. Kunderne er dem som kan gå eller cykle. Man kører ikke til Glostrup for at handle i dem.

Der er kun ganske få storcentre, som er lagt ovenpå jernbaner eller letbane. Noget som kan redde Rosengårdscenteret er Letbanen, men den har samtidig hængt et Damokles sværd over hovedet for den nye parkeringsbegrænsning kan flytte kundernes biler og deres handel ned til Bilka, hvorefter de vil gå i City2's fodspor med tomme butikker osv.

Det nye center de vil opføre i Århus vil blive en kopi af hvad man ser i Holbæk. Om det bliver en succes i en tid, hvor det hele er på vej over til nethandlen, kan kun fremtiden vise.

Tråden handler om parkeringspladser i den indre by og hvis ikke engang beboerne kan finde plads, er man nød til at satse på turister gennem AirBnB eller andre udbydere, så København kommer til at ændre sig.
0
Brugeravatar
Moe
Kort karma: 42
Likede indlæg: 1920

Indlægaf Moe » 18. sep 2025, 07:03

EmoJanice skrev:
Moe skrev:
EmoJanice skrev:Der er nogen som ikke har fundet ud af at fysiske butikker hører fortiden til. Især hvis butikkerne henvender sig til andre end dem i nærmeste lokalområde. De skal ihvertfald ikke ligge i byerne, men hvor skal de så ligge? Der er lokalplaner som forhindrer dem i at ligge i industriområder.

Konklusionen er vel at de skal etablere sig om Internetbutikker, hvis de vil overleve og nøjes med at være aktører der? Hvad siger I?

Er det ikke derfor, at der er storcentre rundt omkring, så alle butikker kan være der!
Tricket er bare, at de storcentre også skal have let adgang med offentlig trafik og ikke kun biler.

De butikscentre som er vundet frem de seneste år, er hvad man kan kalde lagerhaller med salg i. F.eks. ligger der et område i Holbæk, hvor folk kører ud af byen for at handle i. I Glostrup har vi centeret til de store kædebutikker, plus spisesteder så folk oplever liv. Så har vi de store butikker langs Roskildevejen som henvender sig til folk i bil. Stort alt andet er tøjbutikker, som venter på at blive lukket, strik-cafeer, lokale supermarkeder og diverse hustlere, som gør i noget som de kalder mad. Kunderne er dem som kan gå eller cykle. Man kører ikke til Glostrup for at handle i dem.

Der er kun ganske få storcentre, som er lagt ovenpå jernbaner eller letbane. Noget som kan redde Rosengårdscenteret er Letbanen, men den har samtidig hængt et Damokles sværd over hovedet for den nye parkeringsbegrænsning kan flytte kundernes biler og deres handel ned til Bilka, hvorefter de vil gå i City2's fodspor med tomme butikker osv.

Det nye center de vil opføre i Århus vil blive en kopi af hvad man ser i Holbæk. Om det bliver en succes i en tid, hvor det hele er på vej over til nethandlen, kan kun fremtiden vise.

Tråden handler om parkeringspladser i den indre by og hvis ikke engang beboerne kan finde plads, er man nød til at satse på turister gennem AirBnB eller andre udbydere, så København kommer til at ændre sig.

Jeg er egentlig ret enig med dig.

Alle storcentre skal have både gode parkeringsmuligheder og let adgang med offentlig transport, ellers får det negative konsekvenser. Nethandlen overtager i forvejen meget, så tiden med at leve af små butikker med handel og service er på retur.

AI, som også kommer til at ændre arbejdsmarkedet i negativ retning, på sigt bliver vi nødt til at tænke økonomi på en helt ny måde, men det er lidt et sidespring.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
EmoJanice
Kontakt:

Indlægaf EmoJanice » 6. okt 2025, 19:26

Det er intet problem i områder hvor der metro og busser, hvis borgerne kan arbejde i samme område og nøjes med discountsupermarkeder, der kan leve af beboerne i området, men regnestykket fejler, hvis beboerne arbejder hvor der ikke er offentlig transport, de vil opsøge butikker der kræver kunder udefra for at overleve eller skal have udført arbejde af håndværkere, der ikke kan bære materialerne selv.

Line Barfod ønsker et København med mange begrænsninger og et butiksliv uden de store variationer.

Line Barfod melder ud om manglende p-pladser: 'Ikke en menneskeret at køre' (BT)
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 8. okt 2025, 08:53

EmoJanice skrev:Det er intet problem i områder hvor der metro og busser, hvis borgerne kan arbejde i samme område og nøjes med discountsupermarkeder, der kan leve af beboerne i området, men regnestykket fejler, hvis beboerne arbejder hvor der ikke er offentlig transport, de vil opsøge butikker der kræver kunder udefra for at overleve eller skal have udført arbejde af håndværkere, der ikke kan bære materialerne selv.

Line Barfod ønsker et København med mange begrænsninger og et butiksliv uden de store variationer.

Line Barfod melder ud om manglende p-pladser: 'Ikke en menneskeret at køre' (BT)

Det er sjældent, jeg er helt uenig med Enhedslisten, men Line Barfoed er simpelthen for langt ude her:

»Der er nogen, der synes, de har en menneskeret i at køre fra Nordsjælland i deres Tesla ind og holde lige foran en Gucci-butik, eller hvad de nu skal ind i. Det mener jeg ikke, at vi har pligt til at sørge for i København.«

Hvad er det for noget fordomsfuldt l*rt? Det er jo ikke problemet. Problemet er, at borgere i byen ikke har mulighed for at parkere deres biler. Hvis det der var problemet, kunne man bare sætte taksten for korttidsparkering op (og prisen på offentlig transport ned), så man ville fjerne incitamentet for nordsjællænderne til at tage bilen ind til byen. Man har i øvrigt aldrig kunnet parkere lige foran Gucci-butikken. :D

Og så nævner hun, at det handler om, hvad man vil have i stedet for. Men man har jo netop IKKE lavet noget i stedet for. Der er IKKE kommet et eller andet fedt ud af de parkeringspladser - de er bare nedlagt og står tomme. Der er IKKE lavet pladser med udendørsservering, flere kulturelle tilbud eller hvad det ellers er, hun tænker, der skal komme i stedet for. Man har bare sat nogle bænke op (der står tomme, for hvem fanden gider sidde på en bænk midt på gaden - der er i øvrigt masser af bænke og udendørscafeer i området i forvejen), store metal-krukker eller flyttet nogle cykelpladser.

Nu er jeg flyttet ud af byen, men som Indre By-beboer gennem mange år kunne jeg MÅSKE gå med til at fjerne parkeringspladserne, hvis man så brugte pladserne fornuftigt. Vi blev også for nogle år siden spurgt til, hvad vi som beboere gerne ville bruge pladserne til, hvis man fjernede bilerne. Men man har jo så ikke gjort noget af det. Og så bliver det jo snarere en ideologisk kamp mod bilerne, end det bliver et spørgsmål om, hvordan vi kan skabe en federe by med mere liv.

Line Barfoed taler her også om 'en by, hvor der er fredeligt og rart at være' - men det hjælper jo ikke på det, at man har borgere, der parkerer helt skørt eller kører rundt i lange haler, fordi de ikke kan finde en plads til deres bil. Og spørgsmålet er, om p-pladserne gjorde byen 'urolig' eller 'ubehagelig' - det var virkelig ikke min oplevelse.
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1224
Likede indlæg: 23088

Indlægaf dgd2007 » 8. okt 2025, 12:46

ajnaM skrev:Det er sjældent, jeg er helt uenig med Enhedslisten, men Line Barfoed er simpelthen for langt ude her:
[...]

Ja, hun er vist en vild kulturkriger! :genert:
Sidste gang var EL faktisk klart største parti i Kbh. Men man kan da håbe de bliver skåret lidt ned denne gang.
1
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 8. okt 2025, 15:17

dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:Det er sjældent, jeg er helt uenig med Enhedslisten, men Line Barfoed er simpelthen for langt ude her:
[...]

Ja, hun er vist en vild kulturkriger! :genert:
Sidste gang var EL faktisk klart største parti i Kbh. Men man kan da håbe de bliver skåret lidt ned denne gang.

Jeg har stemt EL i København, siden jeg fik stemmeret, så jeg er meget tilfreds med deres størrelse :lol:

Ville sikkert også ende med at stemme på dem igen. Men ville seriøst overveje at stemme på Sisse Marie Welling. Både fordi jeg tror, hun har en reel chance for at blive ny overborgmester - men også pga det med parkeringspladserne :D
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 1085
Likede indlæg: 30611

Indlægaf Santa » 8. okt 2025, 15:46

Lige præcis emnet med parkeringspladser i København kommer til - ligesom til sidste kommunalvalg - at afgøre min stemme.
Mine idealistiske holdninger plejer mod de røde partier, men jeg kan ikke snuppe Pernille RT (hun er virkelig ikke et rart menneske og 100% levebrødspolitiker) og Enhedslisten er simpelthen for langt ude i kommunal politik. Især er jeg enig i at Line Barfod er meget rabiat og hendes holdning til bilisme er alt for lang ude til mig. SF bakker alt for ukritisk op om S, de er sgu same-same.

Så jeg stemmer i den helt modsatte retning for at hive nogen mandater hjem som modvægt. Jeg har alligevel hverken børn eller gamle eller andet socialt som er vigtigt for mig i KBH.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 8. okt 2025, 17:01

Santa skrev:Lige præcis emnet med parkeringspladser i København kommer til - ligesom til sidste kommunalvalg - at afgøre min stemme.
Mine idealistiske holdninger plejer mod de røde partier, men jeg kan ikke snuppe Pernille RT (hun er virkelig ikke et rart menneske og 100% levebrødspolitiker) og Enhedslisten er simpelthen for langt ude i kommunal politik. Især er jeg enig i at Line Barfod er meget rabiat og hendes holdning til bilisme er alt for lang ude til mig. SF bakker alt for ukritisk op om S, de er sgu same-same.

Så jeg stemmer i den helt modsatte retning for at hive nogen mandater hjem som modvægt. Jeg har alligevel hverken børn eller gamle eller andet socialt som er vigtigt for mig i KBH.

SF kommer på ingen måde til at bakke op om S i København - hvis de får overborgmesterposten kommer det snarere til at handle om at skabe kant til S og lukke dem mest muligt ude fra indflydelsen. :gogo:
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 1085
Likede indlæg: 30611

Indlægaf Santa » 8. okt 2025, 17:28

ajnaM skrev:
Santa skrev:Lige præcis emnet med parkeringspladser i København kommer til - ligesom til sidste kommunalvalg - at afgøre min stemme.

SF kommer på ingen måde til at bakke op om S i København - hvis de får overborgmesterposten kommer det snarere til at handle om at skabe kant til S og lukke dem mest muligt ude fra indflydelsen. :gogo:

Det skal jeg se før jeg tror på det. :)
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1354
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 30205

Indlægaf Delfin » 8. okt 2025, 20:16

Nå, men jeg bor i det berømte Nordsjælland, men vi er nu ikke alle rige Gucci-damer. Jeg er 'bare' en leverpostejfarvet (ok tættere på grå guld) pædagog, og jeg vil sådan det bare gerne passe mit arbejde, men det kræver at jeg kan finde parkering på de adresser, som jeg skal besøge om natten

I et bestemt kvarter holder de for en stor del dobbeltparkeret om natten :D
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
EmoJanice
Kontakt:

Indlægaf EmoJanice » 14. okt 2025, 07:33

jataktilparkering-bevægelsen har fået en talskvinde i form af moderen til en målmand. Butikker må lukke. Omdannes stueetagen i byerne til boliger, får man hjælp til at løse problemet med boliger, men noget andet går tabt.

Der er ingen tvivl om de moderne byer, der skyder op, opført efter Ørestaden som model (Egedal village, Vinge) alle bliver byer, hvor der er et supermarked, suppleret med et fastfood sted eller to og hvor alle andre butikker må være halvt pakkeshop-posthuse og så halvt det de egentlig vil sælge for at overleve. Det resulterer i mennesketomme byer, hvor der intet gadeliv er og hvor alle sidder i deres lejligheder og snakker sammen via sociale medier. Er det en ideel fremtid? Måske ikke, men det er der, vi er på vej hen.

Bente Schmeichel vil stoppe parkeringshelvede: 'Det er latterligt!' (BT)
Ja tak til parkering (website)
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 14. okt 2025, 18:27

Et meget sigende billede af p-situationen i middelalderbyen.

IMG_2627.jpeg

Altså, hvem skulle have lyst til at sidde på de bænke? Det er så tydeligt, at det ikke handler om, at de nedlagte p-pladser skulle skabe plads til alt muligt andet. Det handlede bare om at nedlægge p-pladser.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"