3 Zoner istedet for 1000

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
EmoJanice
Kort karma: 17
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 484
Kontakt:

3 Zoner istedet for 1000

Indlægaf EmoJanice » 20. aug 2025, 07:08

Meget kan man beskylde de Radikale for, men deres seneste forslag giver mening.

24 kroner er stadig så meget at man vil tage cyklen ved gøremål indenfor 10 kilometer. Men det vil gavne byerne mere end gratis børnepasning for pludselig kan børnefamilierne bo så langt væk at prisstrukturen på boligmarkedet kan ændre sig og presset på centrum i byerne bliver mindre.

Vi vil endda endelig kunne hævde at vi arbejder for et bedre miljø på trafikområdet.

Jeg har p.t. kun Månedskort i vinterhalvåret, men jeg ville nok vælge at have et hele året, hvor jeg også kan bruge det til længere rejser og ferier indenfor Danmarks grænser.

Hvad mener I?

De Radikale vil dele Danmark op i 3 rejsezoner i stedet for 1000(Ekstra-Bladet)
0
abcd
Likede indlæg: 82901

Re: 3 Zoner istedet for 1000

Indlægaf abcd » 20. aug 2025, 07:20

Det skal på en eller anden måde koordineres med befordringsfradrag. Et månedskort til mit arbejde som er Ca. 50 km. væk fra mit hjem, koster omkring 1400 kroner. Men befordringsfradraget har en værdi af ca. 1200 kroner. Så reel udgift er 200 om måneden for at jeg kan tage det offentlige til arbejde. Det er næppe det der holder folk i byerne.
0
Akehurst2
Likede indlæg: 82901

Indlægaf Akehurst2 » 20. aug 2025, 07:20

Jeg ved ikke, om tre zoner er det rigtige, men en forenkling af systemet ville gøre underværker.

Ikke mindst for de stakkels turister, der ikke har fanget at der er adskillige zoner på den korte strækning fra lufhavnen til indre København: https://ekstrabladet.dk/forbrug/har-uds ... ab/6716152
3
Brugeravatar
EmoJanice
Kort karma: 17
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 484
Kontakt:

Indlægaf EmoJanice » 20. aug 2025, 07:40

abcd skrev:Det skal på en eller anden måde koordineres med befordringsfradrag. Et månedskort til mit arbejde som er Ca. 50 km. væk fra mit hjem, koster omkring 1400 kroner. Men befordringsfradraget har en værdi af ca. 1200 kroner. Så reel udgift er 200 om måneden for at jeg kan tage det offentlige til arbejde. Det er næppe det der holder folk i byerne.

Det kan være en god ide at reducere transportfradraget. Det giver et ramaskrig fra de trafikanter, som anvender bilen. Men fradrag kræver kontrol af skatteborgerne for at fange dem som misbruger det. Der kunne gøres en indsats for at få flere over i delebiler, hvor den offentlige transport stort set ikke findes, omvendt vil flere brugere ved en lav pris øge presset for at få offentlig transport, så der vil opstå flere ruter.

Sekundært så vil den offentlig transport pludselig få en masse brugere, som eller ikke har råd til at bruge den fordi de ikke har arbejde og derfor ikke har noget fradrag.

Måske skulle man også se på om ikke månedskort kan sættes ned til pris, der svarer til en rejse pr. arbejde. F.eks. 480 kroner, så mimrekort og studiekort ophører med at eksistere for at gøre systemet simpelt. Alle betaler den samme lave pris.

En slags flatrate for offentlig transport hvor potentialet er flere brugere og mindre administration.
1
Bergen
Kort karma: 508
Likede indlæg: 12816

Indlægaf Bergen » 21. aug 2025, 19:00

Der skal ihvertfald ske noget med de priser før vi skrotter bilen. Selv i Kbh kan det tage virkelig lang tid at bruge offentlig transport. Skal man få km (og nej jeg kan ikle cykle), så er det jo over 20 kr.

At købe bil et det bedste, vi har gjort, når det kommer til transport.
0
K.toldam
Kort karma: 25
Likede indlæg: 2140

Indlægaf K.toldam » 28. aug 2025, 07:52

EmoJanice skrev:Meget kan man beskylde de Radikale for, men deres seneste forslag giver mening.

24 kroner er stadig så meget at man vil tage cyklen ved gøremål indenfor 10 kilometer. Men det vil gavne byerne mere end gratis børnepasning for pludselig kan børnefamilierne bo så langt væk at prisstrukturen på boligmarkedet kan ændre sig og presset på centrum i byerne bliver mindre.

Vi vil endda endelig kunne hævde at vi arbejder for et bedre miljø på trafikområdet.

Jeg har p.t. kun Månedskort i vinterhalvåret, men jeg ville nok vælge at have et hele året, hvor jeg også kan bruge det til længere rejser og ferier indenfor Danmarks grænser.

Hvad mener I?

“ 24 kroner er stadig så meget at man vil tage cyklen ved gøremål indenfor 10 kilometer.”

Det lyder vildt dumt, hvis man vil have flere til at cykle laver man cykelstier, man hæver ikke prisen på busbilletter.
2
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 212
Likede indlæg: 7286

Indlægaf Stars » 28. aug 2025, 08:08

K.toldam skrev:
EmoJanice skrev:Meget kan man beskylde de Radikale for, men deres seneste forslag giver mening.

Hvad mener I?

“ 24 kroner er stadig så meget at man vil tage cyklen ved gøremål indenfor 10 kilometer.”

Det lyder vildt dumt, hvis man vil have flere til at cykle laver man cykelstier, man hæver ikke prisen på busbilletter.

På hverdage (mellem 7-11 og 13-18) koster den billigste busbillet 22 kr. ... 23,75 kr., hvis du tager metroen. Medmindre du holder dig indenfor Københavns kommune, er det ikke nemt nøjes med en 2-zoners billet, hvis du skal køre 10 km og dermed køre til den pris
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Just Me
Kort karma: 14
Likede indlæg: 465

Indlægaf Just Me » 28. aug 2025, 08:45

Ja ja. Nu er jeg jo selv lokalpolitiker og kender så lidt til politisk ønsketænkning.

Så her er mit bud på, hvorfor forslaget fra De Radikale potentielt kan blive dyrt og måske ikke give den ønskede effekt.

Der er omkostninger ved takstændringer.

Markant billigere på lange strækninger: Forslaget betyder, at rejser på tværs af landet bliver meget billigere. Det kan føre til et betydeligt fald i billetindtægter for DSB, Movia og andre kollektive transportudbydere, især hvis mange pendler lange distancer.

Uklart passagergrundlag: Lidegaard nævner, at de forventer flere passagerer, men der er ingen præcise estimater. Hvis passagerstigningen ikke er stor nok til at opveje tabet i billetindtægter, kan transporten blive dyrere for staten.

Der vil være implementerings- og infrastrukturomkostninger.

Flere direkte afgange og kortere rejsetid: For at øge frekvens og reducere rejsetid vil det ofte kræve investeringer i tog, metro og busser, samt potentielt nye tog- og buslinjer.

Flere afgange = højere driftsomkostninger: Øget frekvens betyder flere ansatte, mere energi, vedligeholdelse og administration. Dette kan hurtigt overstige det afsatte milliardbeløb.

Det er ikke problemfrit med forenkling til tre zoner.

Store prisforskelle: Det bliver meget billigt at rejse korte strækninger, men relativt dyrt for rejser mellem zonerne. Nogle brugere kan opleve unfair priser afhængigt af, hvor de bor.

Kompleks overgang: At ændre fra de nuværende zoner til 3 kan skabe administrative udfordringer. Systemer, apps og billetter skal tilpasses, hvilket kan være dyrt og tidskrævende.

Det virker som et meget begrænset budget.

De Radikale har afsat én milliard kroner til kollektiv transport frem mod 2030. Med både lavere billetpriser og udgifter til flere afgange og kvalitetsløft kan dette beløb vise sig utilstrækkeligt, hvilket kan føre til behov for ekstra finansiering via skat eller nedskæringer andre steder.

Historisk set har en lavere pris ikke altid medført proportional stigning i passagerer. Folk kan være fastlåste i bilvaner, og kulturændringer tager tid.

Forslaget har potentiale til at øge mobiliteten og gøre kollektiv transport mere attraktiv, men der er flere risici:
1. Betydeligt fald i billetindtægter.
2. Høje drifts- og investeringsomkostninger for flere afgange og kortere rejsetid.
3. Risiko for overfyldte transportmidler, hvis kapaciteten ikke matcher efterspørgslen.
4. Usikkerhed omkring, hvor mange flere passagerer der vil komme.
5. Begrænset budget, som måske ikke kan dække både investering og lavere billetindtægter.

Kort sagt: uden meget præcise beregninger og en velgennemtænkt plan for kapacitet og finansiering kan det blive dyrere, end det gavner.
1
Brugeravatar
Moe
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1873

Indlægaf Moe » 9. sep 2025, 09:24

Man kan godt argumentere for, at det skal være gratis, og så kan man også spare billetkontrol. Turister kan så tvinges til at betale via et opkrævningsgebyr ved indrejse eller noget i den stil. Ligesom roadpricing, bortset fra at de skal opkræves, selvom de ikke vil benytte den offentlige trafik, og igen her kan det være et symbolsk beløb, f.eks. 100 kr. eller noget i den dur.

Så kan man også nedlægge rejsekort og DSB appen, sammen med billetkontrol, og det vil gøre det hele meget billigere at drive, mere brugt, og jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne vise sig at være en bedre løsning. Der skal dog regnes på det først, jeg kan kun gætte, at det vil være en god idé, men det kan jeg godt forestille mig, at det ville være, hvis man regner på det.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"