Elbil markedet 2024

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 485
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 528

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Lover-Moses » 26. jan 2025, 08:13

HerErJeg skrev:
Artem skrev:
Wizzze skrev:Det er godt nok mange år siden at vi havde analoge biler, som man skruede og hamrede på. De sidste 20år i hvert fald har ICE biler været fulde af elektronik. Nu ved jeg ikke hvad du kører, men når min Audi er til service, så er det første de gør at sætte et serielkabel på bilen, og udlæse alle koder og diagnostik, og så skifter de enten en sikring, chip eller kører et optimeringsprogram. Det mest analoge de efterhånden gør i dag, er at skifte motorolie, skifte aircondition filter eller bremser. Motorolie har elbiler ikke, men de skal stadig have tjekket kølervæske omkring batteriet, tjekket bremsevæske og selvfølgelig sprinklervæske. De skal bare ikke have tjekket det så tit som ICE biler. Så service omkostningen ved el bil er lavere end benzin- eller dieselbiler. Der hvor du selv kan rode med elbilen er omkring bremser og dæk, fordi de er tungere pga. batteriet, så slides dæk mere, så der kan hjemme mekanikeren bruge sin tid og kræfter.

Har selv en OBD2 fejlkodelæser. Det er nu grundlæggende rimelig simpelt.
Hvor den kommer ud med en fejl der feks siger at luftmassemåleren fejler. Der skal man så selv efterfølgende finde ud af om der er noget galt med selve luftmassemåleren, eller om det bare er en luftslange som er utæt og giver fejl. (det sidste er mest sandsynligt)
Efterfølgende nulstiller man fejlkoder, og hvis alt fungerer som det skal igen. Var det alt der skulle gøres.

Har en Kia Sportage fra 2018 og vil påstå at jeg nærmest stadig selv kan lave nærmest alt på den hjemme i værkstedet.

Dog er det lidt specielt med den her bil med at der er 7 års garanti på den, hvorfor jeg kører den til Kia Service for at opretholde den garanti. Men får dem til kun at lave normal service som er omfattet af garanti.
Så når de så ved service fortæller mig at bremser er ved at være slidte, trailer stik er irret og hvad de ellers kan finde på at sige af småting. Så er det noget jeg selv gør efterfølgende.

Jeg har efterhånden skruet i biler i 35 år, så har da lidt erfaring i det.

Problemet ved elbilerne er at hvis feks en onboard charger går i stykker, som er en del til omkring 15.000 kr ved mange mærker. Så ville jeg godt kunne skifte den, men den vil ikke virke efterfølgende. Da man skal ind og kode i bilens system at der nu sidder en ny del. Og det er faktisk ikke en gang nok, for det vil kun fungerer ind til næste gang fabrikken sender en software opdatering ud, hvor de stadig tror det er den originale del som sidder i bilen.
Man er på den måde totalt låst til at det er mærkeværkstedet som reparere ens bil, da de udskiftede dele med deres nye nummer skal skrives ind i producentens database. (gælder ikke alle elbilmærker, men en del)

Anders Berner snakker præcis om onboard cahrgeren på hans Youtube kanal. I dette tilfælde til en Fiat 500.
Stumpen kan købes på Ebay til 10-15000 kr, men Fiat nægter at kode den, når den ikke er købt original. Og så er prisen pludselig 70-80.000 kr.
Det bliver spændende at se hvor mange biler der dømmes til bunden af Århus havn, fordi enkelt stående tilfælde af nedbrud ødelægger enhver økonomi. Så er der 100 krumspring med garanti som tilkøb eller aktiveret over hvert service, men det er som en ost med huller. Sikkerhed for ubetinget dækning er umulig at gennemskue, og en uheldig formulering kan ødelægge enhver reparation uden beregning.

Man må håbe at EU går ind i sagen og laver noget lovgivning. Jeg vil mene at Stellantis er på kanten af loven allerede, da loven dikterer, at bilerne skal være åbne for eftermarkedet, så man ikke behøver en original tester for at udlæse fejlkoder, kode nøgler osv.

Men nu er Stellantis også en speciel form for stupid, og om det er el eller fossil ville jeg holde nallerne væk.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3692
Likede indlæg: 30264

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Wizzze » 30. jan 2025, 08:27

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 9479
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 546
Likede indlæg: 7910

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Artem » 11. feb 2025, 14:32

Interessant at se bilsalget i USA for 2024
Hvor Toyota Rav4 topper listen. Er første gang i 43 år det ikke er en amerikansk bil som gør det.

Men det er også Interessant at se der ikke er en europæisk bil i top 10, mens Tesla har været det mest sælgende elbil mærke i europa.

I USA er der kun 1 elbil i top 10, med deres egen Tesla. Mens elbiler dominerer top 10 her i danmark. Som jo igen mest skyldes vores afgifter, for hvis vi tager EU er elbilsalget gået tilbage i 2024 og hvor det igen kun er Tesla som har en bil på listen.

Virkelig interessant at se hvordan man kan forskrue et marked totalt med afgifter, eller i tilfældet med danmark, afgiftfritage elbilerne fra den høje afgift fossil bilerne betaler.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Indlæg: 4749
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 117
Likede indlæg: 5637

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf HerErJeg » 12. feb 2025, 06:23

Artem skrev:Interessant at se bilsalget i USA for 2024
Hvor Toyota Rav4 topper listen. Er første gang i 43 år det ikke er en amerikansk bil som gør det.

Men det er også Interessant at se der ikke er en europæisk bil i top 10, mens Tesla har været det mest sælgende elbil mærke i europa.

I USA er der kun 1 elbil i top 10, med deres egen Tesla. Mens elbiler dominerer top 10 her i danmark. Som jo igen mest skyldes vores afgifter, for hvis vi tager EU er elbilsalget gået tilbage i 2024 og hvor det igen kun er Tesla som har en bil på listen.

Virkelig interessant at se hvordan man kan forskrue et marked totalt med afgifter, eller i tilfældet med danmark, afgiftfritage elbilerne fra den høje afgift fossil bilerne betaler.

Og især med Dacia som nr. 1 i Europa, det siger også lidt om hvor mange penge folk har i overskud til at købe bil for.
I andre EU lande med mere lempelige afgifter, så koster Daciaen sikkert ikke mange penge.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4661
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 116
Likede indlæg: 3954

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 12. feb 2025, 06:55

Artem skrev:Interessant at se bilsalget i USA for 2024
Hvor Toyota Rav4 topper listen. Er første gang i 43 år det ikke er en amerikansk bil som gør det.

Men det er også Interessant at se der ikke er en europæisk bil i top 10, mens Tesla har været det mest sælgende elbil mærke i europa.

I USA er der kun 1 elbil i top 10, med deres egen Tesla. Mens elbiler dominerer top 10 her i danmark. Som jo igen mest skyldes vores afgifter, for hvis vi tager EU er elbilsalget gået tilbage i 2024 og hvor det igen kun er Tesla som har en bil på listen.

Virkelig interessant at se hvordan man kan forskrue et marked totalt med afgifter, eller i tilfældet med danmark, afgiftfritage elbilerne fra den høje afgift fossil bilerne betaler.
Godt nok vildt så mange mega-store trucks der blev solgt.

På verdensplan var Tesla Model Y den bestsælgende bil i 2023, og givetvis også i 2024 (data er ikke komplet endnu).

Billede

Der er lige kommet en refresh på Model Y, så mon ikke de får et godt 2025 også. Hvis jeg skulle købe bil idag, ville jeg købe en Model Y.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13514
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2929
Likede indlæg: 28975

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. feb 2025, 10:46

Vi endte med at rykke rundt på planen om en elbil med træk fordi der ikke rigtig er nogen som kan leve op til vores behov indenfor budget.
Vi dumper min mands lille C1, han får min C3 med træk og så har jeg fået en Peugeot e-2008. Så om nogle år når C3 ikke kan mere er der forhåbentlig komme flere elbiler med træk som er indenfor budget.

Den er rætti fin at køre i kan jeg afsløre og god plads. Jeg er vældig glad. Den havde kørt 28.000, vi betale 150.00. Fra ny ligger de til 300.000.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 9479
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 546
Likede indlæg: 7910

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Artem » 12. feb 2025, 11:32

HerErJeg skrev:
Artem skrev:Interessant at se bilsalget i USA for 2024
Hvor Toyota Rav4 topper listen. Er første gang i 43 år det ikke er en amerikansk bil som gør det.

Men det er også Interessant at se der ikke er en europæisk bil i top 10, mens Tesla har været det mest sælgende elbil mærke i europa.

I USA er der kun 1 elbil i top 10, med deres egen Tesla. Mens elbiler dominerer top 10 her i danmark. Som jo igen mest skyldes vores afgifter, for hvis vi tager EU er elbilsalget gået tilbage i 2024 og hvor det igen kun er Tesla som har en bil på listen.

Virkelig interessant at se hvordan man kan forskrue et marked totalt med afgifter, eller i tilfældet med danmark, afgiftfritage elbilerne fra den høje afgift fossil bilerne betaler.

Og især med Dacia som nr. 1 i Europa, det siger også lidt om hvor mange penge folk har i overskud til at købe bil for.
I andre EU lande med mere lempelige afgifter, så koster Daciaen sikkert ikke mange penge.

Dacia har vist lagt i top her i Europa flere år i træk.
Det er også en billig bil som kan købes til under 100.000 kr i andre lande.
På trods af vores afgifter er den jo også billig her, men vi vægter åbenbart andre ting højere.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 9479
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 546
Likede indlæg: 7910

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Artem » 12. feb 2025, 11:39

Vlad Kalashnikov skrev:[Godt nok vildt så mange mega-store trucks der blev solgt.

På verdensplan var Tesla Model Y den bestsælgende bil i 2023, og givetvis også i 2024 (data er ikke komplet endnu).

Der er lige kommet en refresh på Model Y, så mon ikke de får et godt 2025 også. Hvis jeg skulle købe bil idag, ville jeg købe en Model Y.

Jeg kan nu sagtens forstå at der bliver solgt en del pickup's andre steder i verden. For der er jo trods alt steder hvor der er mange flere grusveje, bjerge osv end vi har her i danmark, og der kan sådan en bare bedre komme frem.

Noget af tilbagegangen for Teasla Model Y her i januar kan sikkert tilskrives at folk venter på den faceliftede model. Men tror virkelig også at Trump og Musk har en helt del at sige der. Hvor folk rent politisk vælger bilerne fra, på samme måde som der nærmest ikke er nogle som køber Kina biler i danmark.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4661
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 116
Likede indlæg: 3954

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 12. feb 2025, 12:41

Artem skrev:Noget af tilbagegangen for Teasla Model Y her i januar kan sikkert tilskrives at folk venter på den faceliftede model. Men tror virkelig også at Trump og Musk har en helt del at sige der. Hvor folk rent politisk vælger bilerne fra, på samme måde som der nærmest ikke er nogle som køber Kina biler i danmark.
Givetvis. Der er vel også nogen der før ikke kunne drømme om at købe en elbil, der nu springe på vognen fordi de kan lide hvad Musk gør. Dem der dropper Teslaen pga. Musk, køber givetvis en anden elbil, mens dem der køber Tesla pga. Musk givetvis ikke var til elbiler før. Så alt i alt, en win for elbiler.

Men vi er også nede og rode i marginalerne. På verdensplan blev der solgt 16,5 millioner elbiler (PEV) i 2024, hvilket er 28,5% flere end i 2023. Ikke mindre end 86% af denne vækst kommer fra Kina. Der også er langt det største markedet. Der blev også solgt 5,9% flere elbiler i USA, mens der i Europa var en nedgang i salg.

Alt alt, er det lidt ligegyldigt hvad der sker i Europe og USA. Det er i Kina slaget står (og er vundet) Der er Tesla dog også presset på marketandel.

Billede
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 9479
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 546
Likede indlæg: 7910

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Artem » 12. feb 2025, 13:03

Vlad Kalashnikov skrev:Givetvis. Der er vel også nogen der før ikke kunne drømme om at købe en elbil, der nu springe på vognen fordi de kan lide hvad Musk gør. Dem der dropper Teslaen pga. Musk, køber givetvis en anden elbil, mens dem der køber Tesla pga. Musk givetvis ikke var til elbiler før. Så alt i alt, en win for elbiler.

Men vi er også nede og rode i marginalerne. På verdensplan blev der solgt 16,5 millioner elbiler (PEV) i 2024, hvilket er 28,5% flere end i 2023. Ikke mindre end 86% af denne vækst kommer fra Kina. Der også er langt det største markedet. Der blev også solgt 5,9% flere elbiler i USA, mens der i Europa var en nedgang i salg.

Alt alt, er det lidt ligegyldigt hvad der sker i Europe og USA. Det er i Kina slaget står (og er vundet) Der er Tesla dog også presset på marketandel.

Billede

Men her i EU er det jo noget i retning af 95% der ikke synes om hvad Musk gør, og 5% der synes det er godt.
Så Tesla vil helt klart miste markedsandele her. Dog er folks hukommelse generelt kort, og hvis USA, Trump og Musk ikke fylder i medierne på samme måde om et halvt år, så vil en del købe Tesla igen.

Du har ret med det store marked i Kina. Lidt svært for os i vesten at forstå at vi efterhånden er blevet lillebror. Men man kan jo bare se på hvor mange mennesker der bor rundt om i verden.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3692
Likede indlæg: 30264

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Wizzze » 3. mar 2025, 09:15

Elon Musk gør intet godt for Tesla´s salg i DK

"Elbiler er kommet for at blive. Det står atter klart, efter Mobility Denmark har offentliggjort salgstal for salget af biler i Danmark i februar 2025.
Der blev solgt i alt 11.616 personbiler, og af disse var hele 7.723 af dem elbiler. Det svarer til 66,5 procent eller næsten 7 ud af 10 elbiler, hvilket er den højeste andel i Danmark nogensinde. Tallet er 2,2 procentpoint højere end i januar måned.
De 7.723 solgte elbiler i februar 2025 er samtidig 72 procent højere end salget af elbiler samme måned et år tidligere. Da udgjorde elbilerne ”kun” 44 procent af salget. Måned for måned har vi set elbilerne opnå en konstant højere andel af nysalget, og hvis denne tendens fortsætter, kan vi ifølge Mobility Denmark stige til 70-75 procent i 2025.

"I februar måned er Tesla blevet henvist til en fjerdeplads med en markedsandel omkring 6,3 procent og bliver dermed overgået af Skoda med 6,8 procent, Mercedes-Benz med 6,9 procent og Volkswagen med 25,9 procent.

Volkswagen ser ud til at dominere salget i Danmark i 2025. SUV’en ID. 4 indtager førstepladsen, mens minibussen ID. Buzz højst interessant er helt oppe på en andenplads og bybilen ID.3 er på tredjepladsen.
Dernæst kommer Skoda Enyaq efterfulgt af Toyota bZ4X, som i januar var den mest solgte elbil. Først herefter finder vi den første Tesla-elbil, Model Y."

Tesæa´s salg er sikkert også påvirket af at storsællerten model Y kom med sit facelift i starten af året, og folk der et interesseret i model Y har ventet, og det skal blive interessant at følge tallene fremover, nu den nye model kan bestilles, for hvor meget har været facelift og hvor meget har været Musk? :gruble:

Det er iøvrigt interessant at se, hvordan ID Buzz er blevet populær, er der nogen herinde der har købt en buzz, eller kigger på buzz?
0
Do as I say! :whip:
abcd
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 428
Likede indlæg: 13766

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf abcd » 3. mar 2025, 10:06

Wizzze skrev:Elon Musk gør intet godt for Tesla´s salg i DK

"Elbiler er kommet for at blive. Det står atter klart, efter Mobility Denmark har offentliggjort salgstal for salget af biler i Danmark i februar 2025.
Der blev solgt i alt 11.616 personbiler, og af disse var hele 7.723 af dem elbiler. Det svarer til 66,5 procent eller næsten 7 ud af 10 elbiler, hvilket er den højeste andel i Danmark nogensinde. Tallet er 2,2 procentpoint højere end i januar måned.
De 7.723 solgte elbiler i februar 2025 er samtidig 72 procent højere end salget af elbiler samme måned et år tidligere. Da udgjorde elbilerne ”kun” 44 procent af salget. Måned for måned har vi set elbilerne opnå en konstant højere andel af nysalget, og hvis denne tendens fortsætter, kan vi ifølge Mobility Denmark stige til 70-75 procent i 2025.

"I februar måned er Tesla blevet henvist til en fjerdeplads med en markedsandel omkring 6,3 procent og bliver dermed overgået af Skoda med 6,8 procent, Mercedes-Benz med 6,9 procent og Volkswagen med 25,9 procent.

Volkswagen ser ud til at dominere salget i Danmark i 2025. SUV’en ID. 4 indtager førstepladsen, mens minibussen ID. Buzz højst interessant er helt oppe på en andenplads og bybilen ID.3 er på tredjepladsen.
Dernæst kommer Skoda Enyaq efterfulgt af Toyota bZ4X, som i januar var den mest solgte elbil. Først herefter finder vi den første Tesla-elbil, Model Y."

Tesæa´s salg er sikkert også påvirket af at storsællerten model Y kom med sit facelift i starten af året, og folk der et interesseret i model Y har ventet, og det skal blive interessant at følge tallene fremover, nu den nye model kan bestilles, for hvor meget har været facelift og hvor meget har været Musk? :gruble:

Det er iøvrigt interessant at se, hvordan ID Buzz er blevet populær, er der nogen herinde der har købt en buzz, eller kigger på buzz?


Der er gode privatleasingpriser på Buzz for tiden, så det er vel bare derfor.

Mere end halvdelen af elbiler privatleases, og de bedste tilbud er for tiden hos Skoda og VW.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 18867
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1563
Likede indlæg: 35205

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf TinaW » 3. mar 2025, 12:11

abcd skrev:
Wizzze skrev:Elon Musk gør intet godt for Tesla´s salg i DK

"Elbiler er kommet for at blive. Det står atter klart, efter Mobility Denmark har offentliggjort salgstal for salget af biler i Danmark i februar 2025.
Der blev solgt i alt 11.616 personbiler, og af disse var hele 7.723 af dem elbiler. Det svarer til 66,5 procent eller næsten 7 ud af 10 elbiler, hvilket er den højeste andel i Danmark nogensinde. Tallet er 2,2 procentpoint højere end i januar måned.
De 7.723 solgte elbiler i februar 2025 er samtidig 72 procent højere end salget af elbiler samme måned et år tidligere. Da udgjorde elbilerne ”kun” 44 procent af salget. Måned for måned har vi set elbilerne opnå en konstant højere andel af nysalget, og hvis denne tendens fortsætter, kan vi ifølge Mobility Denmark stige til 70-75 procent i 2025.

"I februar måned er Tesla blevet henvist til en fjerdeplads med en markedsandel omkring 6,3 procent og bliver dermed overgået af Skoda med 6,8 procent, Mercedes-Benz med 6,9 procent og Volkswagen med 25,9 procent.

Volkswagen ser ud til at dominere salget i Danmark i 2025. SUV’en ID. 4 indtager førstepladsen, mens minibussen ID. Buzz højst interessant er helt oppe på en andenplads og bybilen ID.3 er på tredjepladsen.
Dernæst kommer Skoda Enyaq efterfulgt af Toyota bZ4X, som i januar var den mest solgte elbil. Først herefter finder vi den første Tesla-elbil, Model Y."

Tesæa´s salg er sikkert også påvirket af at storsællerten model Y kom med sit facelift i starten af året, og folk der et interesseret i model Y har ventet, og det skal blive interessant at følge tallene fremover, nu den nye model kan bestilles, for hvor meget har været facelift og hvor meget har været Musk? :gruble:

Det er iøvrigt interessant at se, hvordan ID Buzz er blevet populær, er der nogen herinde der har købt en buzz, eller kigger på buzz?


Der er gode privatleasingpriser på Buzz for tiden, så det er vel bare derfor.

Mere end halvdelen af elbiler privatleases, og de bedste tilbud er for tiden hos Skoda og VW.


Tæller en leaset bil med som et salg?
0
abcd
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 428
Likede indlæg: 13766

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf abcd » 3. mar 2025, 12:13

TinaW skrev:Tæller en leaset bil med som et salg?


Ja. Forhandleren sælger en bil til leasingselskabet som leaser den til forbrugeren.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 9479
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 546
Likede indlæg: 7910

Re: Elbil markedet 2024

Indlægaf Artem » 3. mar 2025, 12:51

Wizzze skrev:Det er iøvrigt interessant at se, hvordan ID Buzz er blevet populær, er der nogen herinde der har købt en buzz, eller kigger på buzz?

Der er mange som er vilde med Buzz
Har en kollega som har en, og vi har også en på job som firmabil, som jeg dog ikke har prøvet. Men når vi køber nye firmabiler om et år. Får jeg nok også en Buzz som firmabil.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"