HerErJeg skrev:Artem skrev:Wizzze skrev:Det er godt nok mange år siden at vi havde analoge biler, som man skruede og hamrede på. De sidste 20år i hvert fald har ICE biler været fulde af elektronik. Nu ved jeg ikke hvad du kører, men når min Audi er til service, så er det første de gør at sætte et serielkabel på bilen, og udlæse alle koder og diagnostik, og så skifter de enten en sikring, chip eller kører et optimeringsprogram. Det mest analoge de efterhånden gør i dag, er at skifte motorolie, skifte aircondition filter eller bremser. Motorolie har elbiler ikke, men de skal stadig have tjekket kølervæske omkring batteriet, tjekket bremsevæske og selvfølgelig sprinklervæske. De skal bare ikke have tjekket det så tit som ICE biler. Så service omkostningen ved el bil er lavere end benzin- eller dieselbiler. Der hvor du selv kan rode med elbilen er omkring bremser og dæk, fordi de er tungere pga. batteriet, så slides dæk mere, så der kan hjemme mekanikeren bruge sin tid og kræfter.
Har selv en OBD2 fejlkodelæser. Det er nu grundlæggende rimelig simpelt.
Hvor den kommer ud med en fejl der feks siger at luftmassemåleren fejler. Der skal man så selv efterfølgende finde ud af om der er noget galt med selve luftmassemåleren, eller om det bare er en luftslange som er utæt og giver fejl. (det sidste er mest sandsynligt)
Efterfølgende nulstiller man fejlkoder, og hvis alt fungerer som det skal igen. Var det alt der skulle gøres.
Har en Kia Sportage fra 2018 og vil påstå at jeg nærmest stadig selv kan lave nærmest alt på den hjemme i værkstedet.
Dog er det lidt specielt med den her bil med at der er 7 års garanti på den, hvorfor jeg kører den til Kia Service for at opretholde den garanti. Men får dem til kun at lave normal service som er omfattet af garanti.
Så når de så ved service fortæller mig at bremser er ved at være slidte, trailer stik er irret og hvad de ellers kan finde på at sige af småting. Så er det noget jeg selv gør efterfølgende.
Jeg har efterhånden skruet i biler i 35 år, så har da lidt erfaring i det.
Problemet ved elbilerne er at hvis feks en onboard charger går i stykker, som er en del til omkring 15.000 kr ved mange mærker. Så ville jeg godt kunne skifte den, men den vil ikke virke efterfølgende. Da man skal ind og kode i bilens system at der nu sidder en ny del. Og det er faktisk ikke en gang nok, for det vil kun fungerer ind til næste gang fabrikken sender en software opdatering ud, hvor de stadig tror det er den originale del som sidder i bilen.
Man er på den måde totalt låst til at det er mærkeværkstedet som reparere ens bil, da de udskiftede dele med deres nye nummer skal skrives ind i producentens database. (gælder ikke alle elbilmærker, men en del)
Anders Berner snakker præcis om onboard cahrgeren på hans Youtube kanal. I dette tilfælde til en Fiat 500.
Stumpen kan købes på Ebay til 10-15000 kr, men Fiat nægter at kode den, når den ikke er købt original. Og så er prisen pludselig 70-80.000 kr.
Det bliver spændende at se hvor mange biler der dømmes til bunden af Århus havn, fordi enkelt stående tilfælde af nedbrud ødelægger enhver økonomi. Så er der 100 krumspring med garanti som tilkøb eller aktiveret over hvert service, men det er som en ost med huller. Sikkerhed for ubetinget dækning er umulig at gennemskue, og en uheldig formulering kan ødelægge enhver reparation uden beregning.
Man må håbe at EU går ind i sagen og laver noget lovgivning. Jeg vil mene at Stellantis er på kanten af loven allerede, da loven dikterer, at bilerne skal være åbne for eftermarkedet, så man ikke behøver en original tester for at udlæse fejlkoder, kode nøgler osv.
Men nu er Stellantis også en speciel form for stupid, og om det er el eller fossil ville jeg holde nallerne væk.