fisken80 skrev:Misantropen skrev:fisken80 skrev:ajnaM skrev:Det er ikke en bakke, jeg kommer til at dø på - men jeg er fortaler for fællesbadet. Især i folkeskolen - men også tidligere, hvor små børn i mine øjne gerne må rende nøgne rundt på stranden eller tage hedebølgen på legepladsen i børnehaven uden ble på.
Jeg taler for en helt neutral og fuldkommen afseksualiseret tilgang til børns kroppe. Både de voksnes tilgang til barnekroppen og børnenes egen tilgang til egen og andres krop. Samtidig taler jeg for, at børn ser forskellige nøgne kroppe - både børns og voksnes - i et hverdagsrum, der er helt afseksualiseret.
Vi skal i mine øjne helst derhen, hvor kroppen er en naturlig ting, og hvor det hverken er pinligt eller forkert at have en krop - med kønsorganer, hår, deller, muskler og fedt. Hvor vi ikke ser negativt på hverken andres eller vores egne kroppe, ikke seksualiserer dem eller objektificerer dem, men hvor kroppen 'bare' er noget, vi har.
Jeg tror på, at voksne skal gå foran her og aftabuisere kroppen - både ved selv at gå foran (hvilket også taler for, at det voksne rum også skal kunne være nøgent og neutralt på samme tid) og ved at insistere på at fastholde neutraliteten i børns kroppe så længe som muligt. Stoppe med at putte små piger i bikinier, forvente at børn går i bad efter idræt, bare tage bleen af dem fra de er helt små og lade dem rende nøgne rundt, når det er fysisk ladsiggørligt.
Jeg udviklede i øvrigt selv som ung en meget blufærdig tilgang til min egen krop, som har hængt ved meget længe. Det har jeg ærgret mig meget over og har aktivt forsøgt ikke at give videre til mine egne unger - blandt andet ved at insistere på selv at være med i fællesbadet og vælge at være ligeglad.
Det er jeg egentlig lykkedes fint med, de er meget lidt blufærdige. Det irriterer mig stadig i dag, at jeg kan bruge så mange ressourcer på at tænke over min krop og synes, den er forkert eller pinlig eller akavet, og under virkelig mine børn ikke at have de tanker.
Men tror du slet ikke, at man kan have forskellige personligheder og dermed forskellige grader af blufærdighed. Jeg fik lov til at løbe uden ble, mine forældre var med i fællesbad og gemte ikke deres krop væk i vores hjem. Alligevel har jeg altid haft en blufærdighed og ikke brudt mig om at være nøgen foran en masse mennesker. Det er ikke kropsforskrækkelse eller fordi jeg har det dårligt med min krop. Jeg bryder mig bare ikke om det.
Derudover - min påstand er, at når man som teenager står i fællesbadet og ser de andre kroppe, så er det ikke Saras uperfekte krop man ser, så er det Lisas perfekte. Og hvad hjælper det så?
Men altså hvad så om man ser nogen man misunder eller som lever op til nogle standarder man ikke selv kan? Det er jo ikke farligt, men den del af livet.
Hvis manni forvejen har det dårligt med sin krop så hjælper det ikke at se perfekte pigekroppe i fællesbadet. Tværtimod.
Men det er jo ikke tilfældet at alle unge har det dårligt med deres krop.

Men det var jo også én og ikke en masse forskellige som jeg har oplevet på hospitalet hvor jeg har haft tøj på under fødslen, der ville jeg finde det grænseoverskridende at være nøgen.