Hvad er din debathistorie?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Galoldriel
Kort karma: 906
Likede indlæg: 12423

Re: Hvad er din debathistorie?

Indlægaf Galoldriel » 30. okt 2024, 10:33

Jeg har muligvis skrevet det før, så bær over med mig hvis det er.

Noget af dét jeg virkelig godt kan lide ved stedet hér er at jeg møder og taler med mennesker jeg er helt sikker på jeg aldrig ville have vekslet ord med irl. Heller ikke hvis vi kom i de samme kredse. Forskellen ville sandsynligvis være for stor, og selvom jeg er god til at tale med folk jeg ikke kender, skal der ligesom være et incitament. Et fælles grundlag der er okay tydeligt. Ellers vil jeg helst være fri. Pligtsnak er trættende.

Så dét er noget af det, steder som debatten kan. Jeg synes det er berigende, også selvom det nogle gange kan føles omsonst at forsøge at finde fælles fodslag. Men altså: challenge accepted. Det er ganske underholdende, for det meste.
5
Where we're from, the birds sing a pretty song ... and there's always music in the air
Rhododendron
Kort karma: 84
Likede indlæg: 1822

Indlægaf Rhododendron » 30. okt 2024, 11:12

Jeg har været med fra Jubii-debatten, men under et andet navn.

Dengang brugte jeg primært tiden i forskellige børnefora, og jeg genkender nogle stykker herinde, fordi vi har jævnaldrende børn.

Jeg bruger debatten som et socialt input, på tidspunkter hvor det ikke er muligt for mig at være social irl.
Selvom jeg var voksen da jeg startede, har jeg udviklet mig og min debatstil gennem tiden. Jeg er f.eks. typen der taler før jeg tænker, og derfor kan komme til at rode mig ud i misforståelser, og så skal jeg ofte gruble lidt over hvad min egen holdning er til nogle ting. Ofte læser jeg andres perspektiver her, og kan på den måde finde ud af hvad jeg egentlig selv mener, inden jeg f.eks. bliver spurgt om min holdning til en eller anden aktuel nyhed irl. Når jeg skriver herinde, kan jeg bruge mere tid på at tænke over mit svar, end hvis jeg har en reel samtale, og herinde kan jeg også vende tilbage med et svar, når det passer bedst ind i mit liv.
Og så er jeg vokset op i et miljø hvor politiske holdninger blev formuleret i sofaen med en øl i den ene hånd og en smøg i den anden, og der blev råbt lidt af tv'et når "de forpulede politikere ikke fattede en skid"!
På debatten har jeg mødt mere nuancerede politiske argumenter, og jeg har suget til mig af andres viden og syn på verden, og det har helt klart haft indvirkning på hvordan jeg agerer i andre sammenhænge.

Så tak til debatten :D
6
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1365
Likede indlæg: 29000

Indlægaf sigge » 30. okt 2024, 12:38

Jeg oprettede mig på Jubii-debatten i 2002 eller 2003. Jeg var ikke specielt aktiv, men opholdt mig en del i evighedstråde i rablerummet. Jeg læste en del mere, end jeg skrev. Da det begyndte at gå ned ad bakke efter Høvdingens indtog, bemærkede jeg, at flere og flere af de debattører, jeg godt kunne lide, og som plejede at fylde, forsvandt. Men der gik noget tid, inden jeg blev opmærksom på denne debat og flyttede herover.

For mig er debatten primært hygge og et sted at søge råd om alt mellem himmel og jord, når google ikke lige slår til. Eller hvis jeg stoler mere på en personlig anbefaling end en tilfældig søgning. Jeg har generelt ret stor tillid til de debattører, jeg "kender" gennem mange år. Især hvis jeg ved, at de har noget at have det i. F.eks. en vis debattør med meget stor rejse- og spiseerfaring. Jeg går ikke ind i diskussioner om politik og andre tunge emner, fordi jeg ikke ved nok om det, til at jeg føler, jeg kan bidrage. Og det interesserer mig heller ikke nok til at gå ind i det.
Jeg læser stadig mere, end jeg skriver, og jeg lærer helt klart noget om emner, jeg ellers ikke havde hørt ret meget om. Uden at jeg kan komme med konkrete eksempler lige nu.
Derudover kan jeg godt lide det fællesskab, der er her, hvor folk stiller op hvad end, det drejer sig om en porcelænselg, en buket til en, som ikke fik afskedsgave af sin arbejdsplads, at købe en bestemt ting i udlandet og sende den, eller hjælp til akut flytning. Det gør mig varm om hjertet at opleve, hvordan nogle debattører vil gå langt for fremmede mennesker.

Jeg har selv deltaget i en enkelt debatkomsammen, og jeg har været på en rejse sammen med en debattør. Men ellers ses jeg ikke med nogen udenfor debatten.

Jeg har aldrig følt mig gået for nær og af den grund fået lyst til at få slettet indlæg/tråde eller min profil. Jeg holdt en pause fra debatten sidste år, fordi jeg syntes, at jeg var begyndt at bruge alt for meget tid på den, som jeg burde bruge på andre ting. Jeg startede med at give mig selv den udfordring, at jeg ikke måtte åbne debatten i 1 uge. Og det udvide sig så til nogle måneder, da jeg gerne ville derhen, hvor det ikke var en vane for mig at gribe telefonen og scrolle debat, hver gang jeg lige sad stille i 5 minutter eller kedede mig lidt på arbejde.
Måske skulle jeg snart give mig selv sådan en pause igen. :genert:
7
You can't spell awesome without me.
Kanga
Kort karma: 222
Likede indlæg: 4390

Indlægaf Kanga » 30. okt 2024, 15:05

Jeg startede på Jubii i 00’erne undet ét profilnavn. Skiftede til et andet, hvor alle troede, jeg var en mand, og på et tidspunkt kunne man få lov af Keller at skifte/moderere profilnavn, og jeg endte med det, jeg har i dag.
Jeg opdagede også pludselig, at Jubii-debatten blev forladt, og en sød debattør guidede mig herover.

Jeg var med til en enkelt debatkomsammen i Kbh for MANGE år siden. Mødtes også IRL med en debattør. Det gled ud, da jeg flyttede fra Kbh. Vi har fundet hinanden på Facebook for et par år siden, hvor vi lige skrev lidt sammen på messenger.

Jeg bruger debatten som afslapning, debat, meningsudveksling, erfaringsudveksling.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1298
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 28233

Indlægaf Delfin » 30. okt 2024, 16:09

Moe skrev:Jeg er enig i mere målrettet debataktivitet herinde ville være godt og at Reddit også har sine ulemper. Jeg ser dog ikke det, at man ikke kender folk, som en ulempe, fordi jeg som sådan debatterer med tanker og idéer, ikke enkeltpersoner. Jo, der er personer bag, men det er de tanker og argumenter, de kommer med, som jeg forholder mig til og ikke alt muligt andet omkring vedkommende.

Udfordringen ved debatten.net er størrelsen. Den lave debataktivitet skyldes det lave antal aktive brugere. Nu har vi efterhånden også fået indsigt i, at en del bruger det som noget andet end debat og derfor slet ikke gider at deltage i debatter - det reducerer det reelle antal aktive brugere yderligere.

For eksempel var der én, der startede en fototråd for noget tid siden med to eller tre personer, den døde naturligvis ret hurtigt, fordi to, der snakker lidt, og to, der sporadisk blander sig, ikke er nok til at drive en tråd. På Reddit er jeg med i adskillige subreddits omkring foto, hvor der altid er aktivitet og mange deltagere. Og fordi folk er anonyme og ikke kan gennemskue hinanden, har man heller ikke samme problem, som man har her, nemlig at ens antipati mod andre fra en debattråd følger med over i en anden tråd, som slet ikke har noget med det at gøre. Med andre ord vinder Reddit også på at være upersonlig.

Det der sker på de næste sider af tråden er grunden til, at jeg ikke så tit længere gider gå ind i diskussioner. Det er de samme 3-4 debattører, som kører løs i tråd efter tråd. Jeg vil meget gerne lytte og blive klogere, men jeg gider ikke blive belært i den docerende tone, som nogle debattører lægger for dagen. Jeg kommer ikke til at deltage i en længere diskussion om det, jeg orker det ikke. Det er min holdning, og den er baseret på mine personlige oplevelser og overvejelser
16
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 30. okt 2024, 17:29

Mamaseraptor skrev:Jeg opdagede Jubii i 2004 og oprettede en profil.
Jeg læste kun med i begyndelsen, da jeg ikke rigtig følte mig tryg ved selv at deltage i debatten fordi alle i mine øjne var meget unge og jeg var selv 41 år.
Jeg husker stadig min første tråd.
“41 år gammel..”. Jeg ville vide om der var andre på min alder eller deromkring.
Det var så grænseoverskridende for mig, husker jeg.
Til min store overraskelse kom der mange indlæg og et af indlæggene lød noget i retning af “Bare rolig Besse, du er langt fra alene, vi er mange herinde i den alder”. :devil:
Jeg har været med under samme navn i alle årene.

Vi havde også en seniortråd. Jeg kan ikke huske titlen, men den var lidt rablende og sjov i starten, men senere blev det mere en sniksnak tråd. Det var nu hyggeligt *mimre *
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Mamaseraptor
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1567

Indlægaf Mamaseraptor » 30. okt 2024, 17:55

Delfin skrev:
Jeg læste kun med i begyndelsen, da jeg ikke rigtig følte mig tryg ved selv at deltage i debatten fordi alle i mine øjne var meget unge og jeg var selv 41 år.
“41 år gammel..”. Jeg ville vide om der var andre på min alder eller deromkring.
Til min store overraskelse kom der mange indlæg og et af indlæggene lød noget i retning af “Bare rolig Besse, du er langt fra alene, vi er mange herinde i den alder”. :devil:

Vi havde også en seniortråd. Jeg kan ikke huske titlen, men den var lidt rablende og sjov i starten, men senere blev det mere en sniksnak tråd. Det var nu hyggeligt *mimre *

Seniortråden har jeg fuldstændig glemt. :nerve: Pinligt. Der var en sød debattør, der oprettede tråden, for det kunne jeg ikke finde ud af.
1
Brugeravatar
Galoldriel
Kort karma: 906
Likede indlæg: 12423

Indlægaf Galoldriel » 30. okt 2024, 17:58

Rablerummet var ret sjovt, i hvert fald fra tid til anden. En debattør ved navn Zenmodernist havde oprettet en tråd hvor man kunne skrive haiku (digte) om alt mellem himmel og jord. Så længe man fulgte strukturen - 3 linjer i alt: den første med 5 stavelser, den midterste med 7 og den sidste med 5.

Jeg skrev en hel masse. Det var sjovt!
6
Where we're from, the birds sing a pretty song ... and there's always music in the air
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 30. okt 2024, 17:58

Mamaseraptor skrev:
Delfin skrev:

Seniortråden har jeg fuldstændig glemt. :nerve: Pinligt. Der var en sød debattør, der oprettede tråden, for det kunne jeg ikke finde ud af.

Hvordan kan man glemme den :8: eller vel nærmere dem. Vi nåede vist op på version 10 eller noget i den retning, fordi der 'kun' måtte være 10.000 indlæg i en tråd
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 30. okt 2024, 18:00

Galoldriel skrev:Rablerummet var ret sjovt, i hvert fald fra tid til anden. En debattør ved navn Zenmodernist havde oprettet en tråd hvor man kunne skrive haiku (digte) om alt mellem himmel og jord. Så længe man fulgte strukturen - 3 linjer i alt: den første med 5 stavelser, den midterste med 7 og den sidste med 5.

Jeg skrev en hel masse. Det var sjovt!

Ja det var ren underholdning, når man trængte til et break fra hverdagens kedsommeligheder :D
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4007

Indlægaf Torn » 30. okt 2024, 19:04

Jeg er årgang '92 og fandt tidligt internettet. Startede på Lunarstorm og senere Jubii debat, hvor jeg oprettede en bruger i 2005 eller 2006. Jeg gik i hvert fald i udskolingen på min folkeskole, for jeg husker tydeligt at læse debatten fra vores edb-lokale (vi var ikke så moderne med lokalenavnene). Jeg har haft forskellige brugere med forskellige navne. Kun denne her på debatten, er jeg ret sikker på.

Jeg har fulgt troligt med, mest som skyggedebattør, og hoppede herover da "vi" brød med jubii (seriøst, var det virkelig i 2015???).

Jeg tror, jeg altid har været ret anonym, men man ville nok godt kunne genkende mig, hvis man nærlæste mine indlæg. Jeg har aldrig overvejet at forlade debatten eller følt mig såret, men det er nok også begrænset, hvad jeg har delt.

Jeg er også glad for reddit og nyder den høje aktivitet, men her er der mere substans i både debatterne og de personlige tråde, synes jeg. Og der er historikken, som ofte giver noget dybde til de forskellige debattøres indlæg og tråde. Jeg kan huske forbløffende meget om mange herinde og genkender ofte dem, der skifter bruger undervejs. Og det er jeg glad for. Anonymiteten på reddit bliver for distancerende.
5
Brugeravatar
LittleLemon
Kort karma: 61
Likede indlæg: 2168

Indlægaf LittleLemon » 30. okt 2024, 20:05

Jeg var på Jubii tilbage i 2006/07 stykker, måske endda lidt før. Men jeg havde ikke en aktiv profil, jeg læste bare med.
Efter et par års pause fandt jeg ind igen i 2010 og oprettede en profil for at være med i en terminsgruppe.

Jeg har også haft en pause herfra Debatten, hvor jeg valgte at få min profil slettet, fordi jeg syntes at jeg dels havde fået delt lidt rigeligt ud af personlige oplysninger og dels ville lægge noget mere energi IRL.

Meeeen, jeg fandt herind igen og lavede en ny profil, for jeg savnede at være her. Jeg synes det er både hyggeligt at “hænge ud” herinde og interessant at få nye vinkler på ting, sparre med andre, stille spørsmål, svare på andres spørgsmål osv. Jeg har dog ingen lyst til at ses udenfor Debatten, selvom I helt sikkert er både søde og sjove, men jeg vil gerne bevare min anonymitet.
2
Brugeravatar
deliciouscookie
Kort karma: 14
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 664

Indlægaf deliciouscookie » 30. okt 2024, 20:48

Jeg kom fra Jubii men først lige før de lukkede som jeg sagde dengang. En flok kvinder som ikke ved hvordan man skal opføres sig dominerer herover og det gør at lysten til at være her lidt minder end den ellers ville være.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Moe
Kort karma: 36
Likede indlæg: 1690

Indlægaf Moe » 31. okt 2024, 07:32

Delfin skrev:
Moe skrev:Jeg er enig i mere målrettet debataktivitet herinde ville være godt og at Reddit også har sine ulemper. Jeg ser dog ikke det, at man ikke kender folk, som en ulempe, fordi jeg som sådan debatterer med tanker og idéer, ikke enkeltpersoner. Jo, der er personer bag, men det er de tanker og argumenter, de kommer med, som jeg forholder mig til og ikke alt muligt andet omkring vedkommende.

Udfordringen ved debatten.net er størrelsen. Den lave debataktivitet skyldes det lave antal aktive brugere. Nu har vi efterhånden også fået indsigt i, at en del bruger det som noget andet end debat og derfor slet ikke gider at deltage i debatter - det reducerer det reelle antal aktive brugere yderligere.

For eksempel var der én, der startede en fototråd for noget tid siden med to eller tre personer, den døde naturligvis ret hurtigt, fordi to, der snakker lidt, og to, der sporadisk blander sig, ikke er nok til at drive en tråd. På Reddit er jeg med i adskillige subreddits omkring foto, hvor der altid er aktivitet og mange deltagere. Og fordi folk er anonyme og ikke kan gennemskue hinanden, har man heller ikke samme problem, som man har her, nemlig at ens antipati mod andre fra en debattråd følger med over i en anden tråd, som slet ikke har noget med det at gøre. Med andre ord vinder Reddit også på at være upersonlig.

Det der sker på de næste sider af tråden er grunden til, at jeg ikke så tit længere gider gå ind i diskussioner. Det er de samme 3-4 debattører, som kører løs i tråd efter tråd. Jeg vil meget gerne lytte og blive klogere, men jeg gider ikke blive belært i den docerende tone, som nogle debattører lægger for dagen. Jeg kommer ikke til at deltage i en længere diskussion om det, jeg orker det ikke. Det er min holdning, og den er baseret på mine personlige oplevelser og overvejelser

Det er igen en udfordring med det lave antal brugere og aktivitetsniveau. Det bliver ofte de samme. I de debatter, jeg har deltaget i her, er det typisk de samme 15-20 personer, der deltager på tværs af alle emner. Og de er stort set enige, mens jeg står alene på den anden side. Det er ikke tilfældet på Reddit, mindretal jovist men ikke alene her er jeg reelt næsten isoleret.

Det er en ulempe ved det lave antal brugere og manglende diversitet. Jeg mener, at antallet af modstandere eller skeptikere over for feministisk ideologi blandt de aktive her kan tælles på én hånd. Resten støtter op om forskellige former for mainstream tankegang, både økonomisk og på andre områder. Det gør det svært at føre meningsfulde diskussioner, og kun få tør tage fat på kontroversielle emner, fordi "vi andre er jo enige."
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 31. okt 2024, 17:34

Moe skrev:
Delfin skrev:

Det er igen en udfordring med det lave antal brugere og aktivitetsniveau. Det bliver ofte de samme. I de debatter, jeg har deltaget i her, er det typisk de samme 15-20 personer, der deltager på tværs af alle emner. Og de er stort set enige, mens jeg står alene på den anden side. Det er ikke tilfældet på Reddit, mindretal jovist men ikke alene her er jeg reelt næsten isoleret.

Det er en ulempe ved det lave antal brugere og manglende diversitet. Jeg mener, at antallet af modstandere eller skeptikere over for feministisk ideologi blandt de aktive her kan tælles på én hånd. Resten støtter op om forskellige former for mainstream tankegang, både økonomisk og på andre områder. Det gør det svært at føre meningsfulde diskussioner, og kun få tør tage fat på kontroversielle emner, fordi "vi andre er jo enige."

Der er noget du ikke forstår omkring dynamikken her på debatten. Den har tidligere været meget anderledes, og ændringen er sket af andre årsager end du tror. 20 års debathistorie er nok for meget at komme ind på her. Feminismedebatter gider jeg heller ikke, men det er kun en lille del af det store billede. For kunne komme dybere ind i det, vil det kræve nogle personrettede indlæg, og det vil jeg holde mig for god til
5
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24

Tilbage til "Generelt"