Alt om undertekster

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Kerrigan
Kort karma: 647
Likede indlæg: 13360

Re: Alt om undertekster

Indlægaf Kerrigan » 5. jan 2025, 13:10

dgd2007 skrev:Min pointe var at temmelig mange tekstere virker som om de kun lige har hørt efter første del, men ikke det med at når tallene faktisk er det vigtige i udsagnet, er det tit bedst at skrive dem med tal, selv om det er 10 eller derunder.

Den havde jeg fanget.

Og nu har jeg lige haft tid til at søge efter det: https://sproget.dk/raad-og-regler/artik ... v00000097/

Der er ingen officielle regler for hvornår man skriver med tal, og hvornår man skriver med bogstaver. Man kan dog bruge en tommelfingerregel der går ud på at man skriver tal fra 1 til 10 med bogstaver og tal over 10 med tal. Men det er altså kun en tommelfingerregel, og der er ofte gode grunde til ikke at følge den.(...)
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
///
"I'm a survivor, a staying aliver" - Armenien, ESC 2025
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 330
Likede indlæg: 9465

Indlægaf Nicolait » 1. jun 2025, 17:59

BBC har langt om længe lavet en ny udgave af walking with dinosaurs. YouSee har valgt i TV guiden at oversætte serien til “gåture med dinosaurer”. Teknisk set er det ikke forkert, men det lyder bare mærkeligt.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1224
Likede indlæg: 23088

Indlægaf dgd2007 » 15. sep 2025, 00:44

Liselommeløs skrev:I et afsnit af serien Bodkin på Netflix, har en kvinde knappet sine kjole skævt, og der bliver sagt noget i retning af "you missed a button". Det bliver oversat til "du har knappet til brændevin".

Det er jo slet ikke forkert. Men gad vide hvor mange mennesker, der kender det udtryk? De fleste kan selvfølgelig engelsk, og kan derfor "lære" et nyt udtryk, men hvis man ikke lytter til det engelske, kan det være svært at fange, hvad udtrykket handler om.

Jeg tror aldrig, jeg har hørt noget menneske bruge det udtryk.

Hvad betyder det da? :gruble:
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1571
Likede indlæg: 33765

Indlægaf sigge » 11. okt 2025, 16:19

Jeg ser Friends på Kanal 5, og teksteren har oversat “pet peeves” til frygtelige kæledyr.
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 1103
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 34246

Indlægaf icelady » 8. jan 2026, 17:29

Jeg er træt af AI-generede undertekster!

Original sætning: "I am jumping for joy." Oversat: "Jeg er hopning af glæde." !

Derudover er der ikke "oversat" den amerikanske squarefeet til danske kvadratmeter; det er lidt træls.

Dét, jeg så finder mere irriterende end oversættelserne er, at især ved film er sætningerne ud i en lang køre.
Når de er lavet af et menneske skifter de linje, når en anden siger noget. Sådan er det ikke i film med AI-undertekster. Der er sætningerne bare efter hinanden. Det er lidt forvirrende nogle gange.
2
Moderator/er søges. Send PB til Patrick.

....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Aesel82
Kort karma: 214
Likede indlæg: 5379

Indlægaf Aesel82 » 8. jan 2026, 19:08

Jeg så I hus til halsen på DRTV, og på trods af, at der på alle de unge menneskes trøjer stod, at de var fra FGU, så stod der konsekvent FBU i underteksterne…
2
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 8. jan 2026, 19:52

icelady skrev:[...]
Dét, jeg så finder mere irriterende end oversættelserne er, at især ved film er sætningerne ud i en lang køre.
Når de er lavet af et menneske skifter de linje, når en anden siger noget. Sådan er det ikke i film med AI-undertekster. Der er sætningerne bare efter hinanden. Det er lidt forvirrende nogle gange.

Enig - også bare når det er autogenereret på samme sprog som det talte. Tekstblokkene kan fx blive delt hvor der er det mindste afbrud i talestrømmen, og ikke - som vi er vant til i et "undertekstland" som DK - efter logiske sætningssammenhænge. Det var jeg også lige ude for i går. Man kan slet ikke slappe af på samme måde som man plejer!
2
Brugeravatar
icelady
Moderator

Indlægaf icelady » 8. jan 2026, 20:15

dgd2007 skrev:
icelady skrev:[...]

Enig - også bare når det er autogenereret på samme sprog som det talte. Tekstblokkene kan fx blive delt hvor der er det mindste afbrud i talestrømmen, og ikke - som vi er vant til i et "undertekstland" som DK - efter logiske sætningssammenhænge. Det var jeg også lige ude for i går. Man kan slet ikke slappe af på samme måde som man plejer!

Jeg er helt enig. Jeg har droppet at se et par film færdig, fordi jeg ikke bare kunne slappe af som jeg plejede.
0

....

Brugeravatar
icelady
Moderator

Indlægaf icelady » 15. jun 2026, 15:44

Set i Dr. Pol.

"They helped the lab delivering a couple more."

"De hjælper laboratoriet ned at forløse et par til." :D
2

....

Brugeravatar
icelady
Moderator

Indlægaf icelady » 25. jun 2026, 06:24

TV2 News:

Trump siger: "We have the most powerfull military in the world by far."

Oversættelse: "Vi har verdens med afstand mægtigste militær." :gruble:
2

....

Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2026, 20:12

icelady skrev:TV2 News:

Trump siger: "We have the most powerfull military in the world by far."

Oversættelse: "Vi har verdens med afstand mægtigste militær." :gruble:

Spotskommentatorerne er også helt vilde med "med afstand" for tiden. Tænkte faktisk forleden på om det kom fra tysk eller svensk. Dit eksempel tyder jo i hvert fald på det ikke er en-til-en fra amerikansk, som man ellers tit ser. :gruble:
1
Brugeravatar
icelady
Moderator

Indlægaf icelady » 5. jul 2026, 12:48

"Can we meet at the Two Brewers at half six?"

"Kan vi mødes ved The Two Brewers kl halv 8?"
0

....

Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2026, 16:04

icelady skrev:"Can we meet at the Two Brewers at half six?"

Det må væredet man kalder at overkorrigere - half six er jo trods at kun halv syv. :)

Men jeg meer i øvrigt der er en undersøgelse der viste at tal faktisk er det der oftest er fejl i i undetekster! Måske fordi det er så nemt at man slet ikke tænker på der kan være fejl i dem. Plus at et "forkert" tal ser lige så rigtigt ud ved korrektur som et korrekt. :gruble:
1
Brugeravatar
icelady
Moderator

Indlægaf icelady » 5. jul 2026, 16:56

dgd2007 skrev:

Det må væredet man kalder at overkorrigere - half six er jo trods at kun halv syv. :)

Men jeg meer i øvrigt der er en undersøgelse der viste at tal faktisk er det der oftest er fejl i i undetekster! Måske fordi det er så nemt at man slet ikke tænker på der kan være fejl i dem. Plus at et "forkert" tal ser lige så rigtigt ud ved korrektur som et korrekt. :gruble:

Dét der slog mig mest var at der i udsenddelsen (Barnaby) blev sagt "half six". :gruble:

Som barn/ung lærte og hørte jeg at det var "half past six".
0

....

Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1571
Likede indlæg: 33765

Indlægaf sigge » 6. jul 2026, 08:51

icelady skrev:
dgd2007 skrev:

Dét der slog mig mest var at der i udsenddelsen (Barnaby) blev sagt "half six". :gruble:

Som barn/ung lærte og hørte jeg at det var "half past six".

Briterne dropper “past” i daglig tale, og siger bare half six, når klokken er det, vi på dansk kalder halv syv.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Sprog"