Indlægaf landsbytossen » 13. sep 2024, 20:34
Jeg kan ikke rangere de bedste koncerter, fordi der har været rigtig mange gode. Det kan også være svært at skelne, når der er kunstnere, jeg har været til koncert med mange gange. Foruden de gode koncerter huskes nogle også for de sjove indslag. På et lille spillested optrådte en særdeles barmfager amerikansk musiker. Navnet er for længst glemt men en episode fra koncerten huskes stadig. Hun hamrede flere gange babs og nutte ned i keyboardet. Det lød ikke godt, men sjovt var det.
I 1987 fik jeg for første gang mulighed for at opleve en af de store fra dengang de unge gik amok til rock´n´roll. Fats Domino spillede i Cirkusbygningen, København. Publikum måtte ikke rejse sig fra sæderne, fordi Fats Domino et par dage før havde spillet i Vejle, hvor publikum var gået amok og smadret stole og andet inventar, ligesom i de gode gamle dage.
Fats Domino var trods sin alder stadig i vigør. Han skubbede pianoet rundt på scenen, mens han spillede. For mig var der en ekstra oplevelse, som orkesterleder var Dave Barthololew. Dave har skrevet mange hits, ofte i samarbejde med Fats bl.a. Ain´t that a shame, Walking to New Orleans og My girl Josephine.
Koncerten var absolut god. Endnu bedre var det at møde Fats bagefter. Det blev meget kort, men det er en oplevelse for livet.
År 2000 fik jeg mulighed for at høre Ray Charles. Jeg har lyttet til Ray siden barndommen, så en køretur på 600 km tur/retur kunne ikke afskrække. Turen gik til Silkeborg. Trods jeg aldrig før havde været i byen, styrede jeg kareten direkte til Indelukket uden brug af kort, gps eller spørge om vej. Jeg har altid været god til at finde vej, her var der måske også lidt held. Der var et par andre kunstnere Andrew Strong og en eller to mere, jeg ikke husker navnene på. Da Ray skulle spille, smuttede jeg ned til scenekanten og stod et par meter fra ham. Som 4. eller 5. nummer kom mit yndlingsnummer Georgia on my mind. I mange år var det en drøm at opleve det live med Ray. Det er ikke sket før eller siden til en koncert. Jeg tudede så tårerne løb ned ad kinderne.
Et par år senere var jeg til endnu en Ray Charles koncert. Den var også god, men da havde jeg jo allerede hørt ham live.
Elvis: The Concert. Årstal husker jeg ikke, men efter år 2000. Elvis havde været død i mange år, så man anvendte hans stemme fra liveoptagelser fra 70´erne og havde de tilhørende filmoptagelser af Elvis på storskærm. Det er mig meget imod, at døde kunstnere skal turnere på denne måde. En pengemaskine af værste skuffe. Når jeg alligevel købte billet, skyldtes det, hans gamle liveband fra 70´erne spillede live på scenen. Dén chance kunne jeg ikke lade gå fra mig. De fleste var der James Burton, guitar, Ronnie passede gryderne. Der var en, jeg savnede. Den lille dame med den høje stemme, som Elvis ofte omtalte hende, Kathy Westmoreland.
På et tidspunkt ser jeg Myrna Smith (korsanger) fra The Sweet Inspirations blive rørt og hun må tørre tårer væk fra øjnene.
1
Min mening står ikke til diskussion.
"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup