Er HIFI død? eller ved at genopstå?

Brugeravatar
Artem
Kort karma: 588
Likede indlæg: 8870

Er HIFI død? eller ved at genopstå?

Indlægaf Artem » 29. nov 2025, 17:41

For tyve år siden sagde man HIFI var død som vi kendte det, og mange skiftede til surround anlæg den gang. Og siden skiftede folk videre over til streaming af musik, og med trådløs musik med BT og Airplay.
I dag er der nærmest ingen unge mennesker som går op i stereo mere, men hører deres musik fra en boomblaster og lignende. Hvor det bare handler om at den kan spille højt.
Men ok med gode høretelefoner kan man jo godt opnå en god lydkvalitet.

Omvendt er der så kommet den nye interesse for vinylplader, som ofte bliver spillet på gamle HIFI anlæg. :gruble:

Hvordan er jeres forhold til HIFI? og føler i at det er død? eller ved at genopså igen?

Personligt har jeg altid gået meget op i HIFI og købte mit første rigtig anlæg i HIFI-Klubben med NAD og Dali højtalere.
Siden har det været opgraderet med flere forskellige anlæg og rigtig store højtalere, og med effektforstærker på osv....

Men så blev jeg døv på det ene øre i 2012 og med tinnitus.
Hvor jeg har haft en del år hvor jeg ikke har gået op i musik, og surround er i dag ligegyldig for mig, da jeg ikke kan retningsbestemme lyde.

I 2016 kom jeg dog lidt med på noderne igen, med en Yamaha netværks reciver, som man kan Airplay til, og siden er streaming med Airplay til den været min primære måde at høre musik på.

Har haft solgt de store højtalere (tidligere topmodeller) hvor det er mine 30 år gamle Dali højtalere som leverer musikken i dag. Men har set mig lun på noget lidt bedre og vil have nogle brugte System Audio højtalere.
Men kommer aldrig til at gå op i den gode kvalitet igen, og med at kunne høre alle mulige detaljer osv. Da jeg ikke kan det længere.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ama
Kort karma: 0
Likede indlæg: 91

Re: Er HIFI død? eller ved at genopstå?

Indlægaf ama » 29. nov 2025, 18:10

Jeg har aldrig gået voldsomt meget op i det. Jeg havde i 90erne et almindeligt stereoanlæg i rack, som var populære det tidspunkt, men jeg gad ikke at fylde op med kæmpehøjttalere. Vi havde surround på teenageværelset, og jeg fandt det ret svært at få placeret de 5 højttalere de rigtige steder i rummet, som man skal for at få fuldt udbytte af det. Det gælder også lidt i bilen. Jeg indstiller til fordel for førersædet, fordi jeg oftest kører alene, men det giver en anelse ringere lydoplevelse i passagersæderne.

Nu kører jeg bare med playlister på telefonen med en lille ekstern højttaler, når jeg er hjemme. Det er dårligere lyd end dengang med stereoanlæg, men jeg gider ikke fylde hus med det. Det er alligevel mest lydbog jeg hører hjemme, og til det behov rækker det fint. Min DAB-radio er også blevet forvist til hobbyværelset.
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 258
Likede indlæg: 8961

Indlægaf Tibbler » 29. nov 2025, 21:00

Jeg hører ikke selv ret meget musik. Hvis jeg gør er det på Spotify, YouTube eller lign.

Mine to sønner på 14 og 20 er blevet fanget af interessen for vinylplader, og har begge to købt pladespiller.
0
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1867
Likede indlæg: 28850

Indlægaf Aragorn » 29. nov 2025, 22:04

Jeg hører meget musik men kun på forskellige hovedtelefoner og in ears der har en relativt god lyd. Jeg orker ikke bakse med fysiske medier og jeg synes LP hifi er noget pjat. Jeg ved godt hvordan lyd bliver trykt på en LP og jeg ved hvad bitrate og samplerate er, og jeg har slet ikke det behov som dem der har lyden på LP har, plus at de også bilder sig selv noget ind der ikke findes. Min ven har meget dyre Dynaudio højttalere og én ting der er helt sikkert er at han afspiller musikken på meget bedre udstyr end dem der lavede den havde til rådighed, så de detaljer han hører er ikke en del af musikken eller de tanker dem der lavede musikken gjorde sig.

En ting jeg hader ved den moderne måde at afspille musik på er at man skal fedte rundt med touchskærme for at styre den. Der er intet der slår en fysisk kontakt.

Den bedste løsning for mig var en kombination af aktive monitors, Winamp og en monitor controller. Det var hurtigt og enhelt at betjene.

Jeg hader Sonos. Nogle gange tænker jeg på om jeg skal kigge efter nogle højttalere med ordentligt netværk og betjening plus en streamer, men det bliver når jeg ikke har andre problemer og ting at bruge penge på.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 29. nov 2025, 23:32

Tibbler skrev:Jeg hører ikke selv ret meget musik. Hvis jeg gør er det på Spotify, YouTube eller lign.

Mine to sønner på 14 og 20 er blevet fanget af interessen for vinylplader, og har begge to købt pladespiller.

Det er trods alt i en meget ung alder at være facineret af vinyl.

Men det er måske fordi jeg selv ser det som større del af en trend med slow living. Og måske ikke så meget direkte med lyden og musikken der fåes på LP. :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 29. nov 2025, 23:46

Aragorn skrev:Jeg hører meget musik men kun på forskellige hovedtelefoner og in ears der har en relativt god lyd. Jeg orker ikke bakse med fysiske medier og jeg synes LP hifi er noget pjat. Jeg ved godt hvordan lyd bliver trykt på en LP og jeg ved hvad bitrate og samplerate er, og jeg har slet ikke det behov som dem der har lyden på LP har, plus at de også bilder sig selv noget ind der ikke findes. Min ven har meget dyre Dynaudio højttalere og én ting der er helt sikkert er at han afspiller musikken på meget bedre udstyr end dem der lavede den havde til rådighed, så de detaljer han hører er ikke en del af musikken eller de tanker dem der lavede musikken gjorde sig.

En ting jeg hader ved den moderne måde at afspille musik på er at man skal fedte rundt med touchskærme for at styre den. Der er intet der slår en fysisk kontakt.

Den bedste løsning for mig var en kombination af aktive monitors, Winamp og en monitor controller. Det var hurtigt og enhelt at betjene.

Jeg hader Sonos. Nogle gange tænker jeg på om jeg skal kigge efter nogle højttalere med ordentligt netværk og betjening plus en streamer, men det bliver når jeg ikke har andre problemer og ting at bruge penge på.

Jeg er nok også selv noget specielt med at jeg generelt ikke kan lide hovedtelefoner og in ears. :gruble:
For kan godt se det smarte ved det i teorien, og at man ikke generer andre med sin høje musik.
Men har nærmest kun brugt det den gang jeg kørte MC, med noget godt rock, og så fuld rulle. :slem:

Du har som sådan ret i at studiemonitorer ikke er så store og følgende ikke har den samme bas osv som store gulvhøjtalere har.
Når vi taler om rigtig stereo hifi og hvor man kan placere de enkelte instrumenter i lydbilledet. Så giver det jo mest mening ved klassisk musik fra et symfoniorkester, eller et Jazzband. Og hvis det ikke lige er den type musik man hører, men mere rock og pop der er indspillet i et studie, og med digital korrektion af lyden. Så er det måske ikke lige en neutral højopløst hifi højtaler man har brug for.
0
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1867
Likede indlæg: 28850

Indlægaf Aragorn » 30. nov 2025, 06:38

Artem skrev:
Aragorn skrev:Jeg hører meget musik men kun på forskellige hovedtelefoner og in ears der har en relativt god lyd. Jeg orker ikke bakse med fysiske medier og jeg synes LP hifi er noget pjat. Jeg ved godt hvordan lyd bliver trykt på en LP og jeg ved hvad bitrate og samplerate er, og jeg har slet ikke det behov som dem der har lyden på LP har, plus at de også bilder sig selv noget ind der ikke findes. Min ven har meget dyre Dynaudio højttalere og én ting der er helt sikkert er at han afspiller musikken på meget bedre udstyr end dem der lavede den havde til rådighed, så de detaljer han hører er ikke en del af musikken eller de tanker dem der lavede musikken gjorde sig.

Jeg er nok også selv noget specielt med at jeg generelt ikke kan lide hovedtelefoner og in ears. :gruble:
For kan godt se det smarte ved det i teorien, og at man ikke generer andre med sin høje musik.
Men har nærmest kun brugt det den gang jeg kørte MC, med noget godt rock, og så fuld rulle. :slem:

Du har som sådan ret i at studiemonitorer ikke er så store og følgende ikke har den samme bas osv som store gulvhøjtalere har.
Når vi taler om rigtig stereo hifi og hvor man kan placere de enkelte instrumenter i lydbilledet. Så giver det jo mest mening ved klassisk musik fra et symfoniorkester, eller et Jazzband. Og hvis det ikke lige er den type musik man hører, men mere rock og pop der er indspillet i et studie, og med digital korrektion af lyden. Så er det måske ikke lige en neutral højopløst hifi højtaler man har brug for.

Jeg kan godt se at det ikke er særligt fedt st skulle bruge hovedtelefoner med så kraftigt et høretab som du har, og det er noget som jeg forestiller mig kan fjerne meget af glæden ved musik i det hele taget.

Det er først inden for de sidste par år at jeg er begyndt at bruge hovedtelefoner andre steder end ude på gaden. Jeg har altid ment at musik skulle høres på højttalere. Men jeg synes ikke rigtigt jeg gider til at indrette et hjørne i huset hvor musik lyder godt, og hvis man ikke er dér, så er det bare larm. Jeg kan godt lide musik der er ret detaljeret, men det er stadig moderne rock og metal jeg lytter mest til, og jeg tror min kone ville have det hårdt med at jeg blæste det ud i huset to timer om dagen.

Så der er jeg simpelthen bare blevet gammel, det er mere praktisk at sætte højttaleren på hovedet.

Jeg havde aktive studiomonitors med tilhørende subwoofer, det spiller højt og meget afslørende. For mig var fordelen at det var meget let at tilslutte til en PC og forstærkeren sad inde i enheden så det sparede plads og blev enkelt.

Jeg har brugt min PC til musik siden 90'erne og i starten af 0'erne fik jeg en MP3 afspiller så jeg har ikke hængt fast i de fysiske medier. Min kamp har altid været at få mine digitale medier spillet på de enheder der var i rummet.

Nu kan man få netværkshøjttalere men de er aldrig helt gode nok i sig selv, de får lagt for mange begrænsninger på så jeg tror en streamer man har valgt ud fra de behov man har er en af de bedste løsninger.

Det gode ved en højttaler med en ledning i er at den ikke har nogen holdning til den lyd den laver.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 258
Likede indlæg: 8961

Indlægaf Tibbler » 30. nov 2025, 17:49

Artem skrev:
Tibbler skrev:Jeg hører ikke selv ret meget musik. Hvis jeg gør er det på Spotify, YouTube eller lign.

Det er trods alt i en meget ung alder at være facineret af vinyl.

Men det er måske fordi jeg selv ser det som større del af en trend med slow living. Og måske ikke så meget direkte med lyden og musikken der fåes på LP. :gruble:

Altså Den yngste spiller selv meget musik; trommer, guitar og bas, og vil gerne være musiker. Hans interesse for vinylplader er nok inspireret af hans storebror.

Storebror på 20 siger selv, at det bla er selve det, at det bliver lidt en oplevelse at høre musik; hele processen med at gøre pladen klar, og fjerne støv osv. Det Det gør det hele lidt mere særligt end bare at finde nummeret på spotify. Det ligger jo meget godt op af det med slowliving.
2

Tilbage til "Musik"