Er jeg den eneste der kan finde på at sætte en bestemt sang på bare for at få renset ud i tårekanalerne? Her i lejligheden sidder jeg og tuder over en sang med Harry Styles
1
"Fear is the path to the dark side … fear leads to anger … anger leads to hate … hate leads to suffering."
Det handler mest af alt om at de er forløsende, ikke om hvorvidt teksten og/eller musikken er sørgelig.
Rørstrømsk indlæg coming up.
Jeg har haft nogle perioder i mit liv hvor jeg har været meget langt nede. På dén måde hvor man oprigtigt tvivler på om det nogensinde bliver godt igen.
Mine mørke perioder er en del af mit liv - de har formet mig, og de har gjort mig til et nuanceret og rummeligt menneske. Men jeg lader dem ikke holde mig nede.
Dét føler jeg at Florence Welch udtrykker én til én i Shake It Out. Så dén sang rammer mig lige i solar plexus, og jeg får altid tårer i øjnene når jeg hører den. Det hun synger om at genstarte sig selv, dét er præcis hvad jeg har gjort igen og igen - jeg har altid genfundet min glæde ved at leve, og den bliver kun stærkere for hver gang jeg været nede at vende.
Det er ren katharsis.
1
I say pshaw and fiddle-faddle to fear! - Uncle Traveling Matt
Så var der en aften hvor jeg så Rick and Morty, og det plejer jo ikke ligefrem at være tårepersende. Men sæson 5, episode 3, viste sig at være anderledes - ret hjerteskærende, faktisk.
I slutningen bliver der spillet en sang - og den ramte mig bare lige midt i følelserne.
Det er en sang af Kishi Bashi: I Am the Antichrist To You. Det er nok ikke en sang der appellerer til alle, men den går lige i hjertet på mig.
Bagefter fandt jeg denne live version, og den blev jeg bestemt ikke mindre berørt af. Faktisk er den endnu bedre. Det instrumentale stykke med violinerne der begynder ca. 3:08 er noget af det smukkeste musik jeg nogensinde har hørt.
Jeg har været til koncert med ham, og det er helt utroligt så rent han synger live. Det er et af mine store ønsker at opleve ham spille med et orkester som i video nummer to.
0
I say pshaw and fiddle-faddle to fear! - Uncle Traveling Matt
Jeg og en ven kan hyres til at synge og spille guitar. Vi har en del jobs i forbindelse med bryllupper og begravelser. De gange vi får frie hænder til selv at vælge sange, har vi ofte brugt denne ved en begravelse. Og den trækker tårer hos de pårørende.
Alpha skrev:Jeg og en ven kan hyres til at synge og spille guitar. Vi har en del jobs i forbindelse med bryllupper og begravelser. De gange vi får frie hænder til selv at vælge sange, har vi ofte brugt denne ved en begravelse. Og den trækker tårer hos de pårørende.
Årh, hvor er den smuk! Den hensatte mig lige til min fars lejlighed, der lugtede af Kings og terpentin, og jeg kunne lige se ham sidde og klimpe på sin guitar
Den er sikker hver gang! Så snart de første takter i temaet til Schindler's List rammer min øregang, går signalerne direkte til tårekanalerne. Jeg behøver ikke engang være klar over, den spilles i baggrunden, mens jeg laver noget andet.
Det er næsten det samme med Don McLeans Vincent (Starry Starry Night). Van Gogh er min yndlingsmaler, og den sang rammer lige i hjertekulen.