Blær dig!

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 152
Likede indlæg: 3760

Re: Blær dig!

Indlægaf Elverpigen » 3. mar 2026, 13:22

Artem skrev:Min lænd er ikke glad for dødløft. Men er en del bedre med en hex bar.

Tror aldrig jeg har været længere oppe end 100 kg. :gruble: Men er så heller ikke noget målrettet træner.

Men altid dejligt når man mærker fremgang. :gogo:

Jeg har også godt kunne lide fornemmelsen, de få gange jeg har prøvet hex bar. Det er bare lidt logistik-bøvlet at bruge den i mit center, og ind til videre føles det klassiske dødløft god i min krop, så det bruger jeg ind til videre.

Jeg kan også se, at der i fysio/træningskredse er forskellige opfattelser af, om dødløft er en risikabel øvelse. Jeg er ret obs på at fokusere på min teknik, i den grad jeg evner det på egen hånd, og så længe det føles godt, prøver jeg at stole på det - men ville gerne have en god træner til at korrigere min teknik helt i skabet for at passe på mig selv.

Jeg kan godt huske, at du har skrevet om dit længerevarende bøvl med din lænd :ae:
1
MrMister
Kort karma: 314
Likede indlæg: 7962

Indlægaf MrMister » 3. mar 2026, 16:07

Artem skrev:
Elverpigen skrev:
Elverpigen skrev:Denne uge er startet godt ud: (...)

Den uge endte ikke lige så godt. Jeg har mistanke til, at jeg måske har købt og spist noget humus, hvor kikærterne ikke har været kogt helt længe nok til min mave :wacko: Så det blev kun til 3 ture i vægtrummet, hvoraf den sidste krævede lidt ekstra vilje at komme nogenlunde igennem :whip:

Sidste uge gik lidt mere efter planen, stadig kun 3 ture i vægtrummet, men alle gange mellem 1 og 1 1/4 times indsats, og det virker som mine svage punkters nuværende loft for belastning. Dvs at jeg stadig ikke når alle øvelser igennem 2X om ugen, men et rul med 2X den ene uge og 1X den næste. Det går heldigvis fremad på den måde :banan: hvilket er det vigtigste:

Jeg besluttede mig først til liiiige at tage tilløb til at smage på de 55 kg: 2 *45 kg, 2*50 kg , 2*52,5 kg, 2*2*55 kg, 4*55 kg og det føltes godt :pompom:

Det blev næste gang til 4* 4*55 kg, og denne uge startede med 4*5*55 kg. Rart langt om længe med en periode med progression!

Til gengæld har jeg pauset en af de nye øvelser (i min egen bog: Det Omvendte V, liggende med håndvægte), fordi den udtrætter for meget i et område, hvor jeg har en højere prioriteret øvelse på programmet.

* ved ikke om jeg tør drømme om 60 kg inden sommer :genert: *

Min lænd er ikke glad for dødløft. Men er en del bedre med en hex bar.

Tror aldrig jeg har været længere oppe end 100 kg. :gruble: Men er så heller ikke noget målrettet træner.

Det er også en trade off ift længere løb. Hvordan har du det med squat?

Uanset, lige præcis rygøvelser er gode og vigtige mens man kan. Det er den, der skal bære en resten af livet.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MrMister
Kort karma: 314
Likede indlæg: 7962

Indlægaf MrMister » 3. mar 2026, 16:14

Elverpigen skrev:
Artem skrev:Min lænd er ikke glad for dødløft. Men er en del bedre med en hex bar.

Jeg har også godt kunne lide fornemmelsen, de få gange jeg har prøvet hex bar. Det er bare lidt logistik-bøvlet at bruge den i mit center, og ind til videre føles det klassiske dødløft god i min krop, så det bruger jeg ind til videre.

Jeg kan også se, at der i fysio/træningskredse er forskellige opfattelser af, om dødløft er en risikabel øvelse. Jeg er ret obs på at fokusere på min teknik, i den grad jeg evner det på egen hånd, og så længe det føles godt, prøver jeg at stole på det - men ville gerne have en god træner til at korrigere min teknik helt i skabet for at passe på mig selv.

Jeg kan godt huske, at du har skrevet om dit længerevarende bøvl med din lænd :ae:

60 kg er en okay vægt for en kvinde, vil jeg sige. Særligt på den lidt volume tunge måde du bygger op til det på. Det er meget arbejde før de tunge reps.

Personligt har jeg to opvarmninger til hhv volume og tungt. Volume er 60x5, 100x3, 120x2, 140x1, pause, og så mine arbejdssæt (160x4x4-5). Tung er 60x3, 100x2, og så 1ere af 120/140/160/170 før sidste ener (185) efterfulgt af 3x3 back off sæt. Hvis jeg tager flere reps tæt på toppen, så har jeg ikke kraft til den helt tunge.

Teknikken er dog super vigtig. Jeg fejlede min sidste progression, fordi ryggen slap. Nok fordi jeg var lidt for højt oppe med røven til start. Dét kan lænden mærke i dag. Når teknikken spiller kan jeg mærke træthed; aldrig ømhed.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 325
Likede indlæg: 9285

Indlægaf Nicolait » 3. mar 2026, 21:03

Jeg var nede at træne i dag.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait

Indlægaf Nicolait » 5. mar 2026, 20:18

0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait

Indlægaf Nicolait » 10. mar 2026, 18:22

0
Brugeravatar
Nicolait

Indlægaf Nicolait » 12. mar 2026, 20:21

0

Tilbage til "Fit og/eller lækker"