Mikrogrønt

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Mivsen
Kort karma: 130
Likede indlæg: 1648

Mikrogrønt

Indlægaf Mivsen » 27. feb 2026, 11:01

Vi bruger næsten dagligt en eller anden form for krydderurt og lige nu er mit køkkenvindue fuld :lol2: Men lige om lidt kommer de ud i højbedet, hvis ellers vejret har tænkt sig at holde sig på plus grader :)

Jeg overvejer at starte op med mikrogrønt, men hold nu op 1 glas koster 100 kr og 1 pose frø 40 kr. :gruble:

Jeg ved også godt der selvfølgelig også kan laves vild mange lækre spirer , men kan det ikke gøres på en mere budget agtig måde ? :gruble:

https://blandselvfroe.dk/collections/mikrogroent
0
D.itsen
Kort karma: 603
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 10545

Re: Mikrogrønt

Indlægaf D.itsen » 27. feb 2026, 15:30

Hvor spøjst, jeg har lige genfundet min spire-dims og skulle lede efter en vejledning. Den fandt jeg så gennem dit link.
Altså man kan vel dyrke det på vat, ligesom man gjorde med karse i gamle dage. Der findes også masser af forskellige spire-kasser derude, i forskellige prisleje.
Frø kan du jo nærmest købe hvor som helst, tænker ikke det behøver være specifikt til mikrogrønt, så det burde være nemt at finde billigere.
Jeg havde problemer med infektion sidst jeg prøvede. Nu har jeg udstyr liggende, så nu prøver jeg igen. Lidt i tvivl om vi får det brugt
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 579
Likede indlæg: 9315

Indlægaf Skorstenen » 27. feb 2026, 17:18

Man kan google sig skør og købe sig fattig. Men det handler om; så meget tættere, høst meget tidligere.

Elsker mikrogrønt
0
Brugeravatar
Kilix
Kort karma: 298
Likede indlæg: 4419

Indlægaf Kilix » 3. mar 2026, 18:07

Jeg har et svagt punkt for ærtespirer. Dem skal jeg helt klart have nogen af i år :D
1
Brugeravatar
Mivsen

Indlægaf Mivsen » 4. mar 2026, 07:10

Kilix skrev:Jeg har et svagt punkt for ærtespirer. Dem skal jeg helt klart have nogen af i år :D

hvordan har du sået dem ? :) jeg har lige sat en pose alm ærtefrø, ved overhovedet ikke om det er måden at gøre det på :genert:
0
Brugeravatar
Kilix
Kort karma: 298
Likede indlæg: 4419

Indlægaf Kilix » 4. mar 2026, 14:22

Mivsen skrev:
Kilix skrev:Jeg har et svagt punkt for ærtespirer. Dem skal jeg helt klart have nogen af i år :D

hvordan har du sået dem ? :) jeg har lige sat en pose alm ærtefrø, ved overhovedet ikke om det er måden at gøre det på :genert:

Jeg har en lille bakke på nok 25x15x4 cm som jeg lægger et lag jord i, vander det godt (bakken har dræn), og så lægger jeg en håndfuld ærtefrø tæt op ad hinanden, men kun i et lag, i den ene side ( en fjerdedel af Bakken). når de er spiret så lægger jeg en ny håndfuld i den anden side, og når de er spiret så igen en håndfuld op mod dem der spirede først etc. så har jeg en enkelt bakke der snildt holder en måned. Spiser vi ikke hele molevitten så planter jeg dem bare ud.
Nogengange hvis jeg ikke klipper helt nede ved jorden men lidt længere oppe ad stængelen, så kan de godt gro videre.
2
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3695
Likede indlæg: 30493

Indlægaf Wizzze » 4. mar 2026, 16:17

Vi har snakket om AUK, https://www.auk.com som er meget omtalt for tiden, men synes bare det er ret mange penge for noget jeg husker som noget man lavede som barn, bare hvor vi havde klippet bunden af mælkekartoner, og så såede/plantede forskelligt grønt.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mivsen

Indlægaf Mivsen » 5. mar 2026, 07:41

Wizzze skrev:Vi har snakket om AUK, https://www.auk.com som er meget omtalt for tiden, men synes bare det er ret mange penge for noget jeg husker som noget man lavede som barn, bare hvor vi havde klippet bunden af mælkekartoner, og så såede/plantede forskelligt grønt.

Ja helt enig, tror også jeg vil forsøge mig med den gammeldags måde først også se om vi får det spist :) Men de der AUK er nu altså også ret fine :)
0

Tilbage til "Bolig"