Fremtid: vi skal bo på færre kvardratmeter

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Rhododendron
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1892

Re: Fremtid: vi skal bo på færre kvardratmeter

Indlægaf Rhododendron » 11. okt 2024, 12:44

.Magic. skrev:Vi har 125 kvm med 4 værelser og det er fint. Vi kunne egentlig godt undvære de to ekstra værelser, men det ene er min kærestes herreværelse, det ville han være træt af at undvære. Det andet er mit kaninværelse, hvor mine kaniner har boet når de har boet indenfor. Nu har jeg ingen indekaniner så min kæreste kan bruge det som sit Lego-værelse til de større ting :-)
Jeg synes det er fint at alt det er “gemt væk” og ikke står midt i stuen :D

Havde jeg ikke min kæreste så ville jeg gerne bo mindre. Ikke fordi en eller anden dobbeltmoralsk arkitekt siger det, men fordi det minder om en hule at bo rigtigt småt :lun:
Det ville dog ikke fungere for mig når jeg ikke kan lukke en dør og have noget privatliv når min kæreste er hjemme. Jeg bliver overstimuleret af at være sammen med mennesker hele tiden - også selvom det er min kæreste.

Sådan her ville jeg synes var skønt :lun:

Jeg ville elske at bo sådan, hvis jeg kun var mig selv :love:
1
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 1525
Likede indlæg: 22728

Indlægaf .Magic. » 11. okt 2024, 13:19

Rhododendron skrev:
.Magic. skrev:Vi har 125 kvm med 4 værelser og det er fint. Vi kunne egentlig godt undvære de to ekstra værelser, men det ene er min kærestes herreværelse, det ville han være træt af at undvære. Det andet er mit kaninværelse, hvor mine kaniner har boet når de har boet indenfor. Nu har jeg ingen indekaniner så min kæreste kan bruge det som sit Lego-værelse til de større ting :-)

Havde jeg ikke min kæreste så ville jeg gerne bo mindre. Ikke fordi en eller anden dobbeltmoralsk arkitekt siger det, men fordi det minder om en hule at bo rigtigt småt :lun:
Det ville dog ikke fungere for mig når jeg ikke kan lukke en dør og have noget privatliv når min kæreste er hjemme. Jeg bliver overstimuleret af at være sammen med mennesker hele tiden - også selvom det er min kæreste.

Var det bare hundene og jeg så er jeg sikker på jeg ville bo i noget som det :lun:
Det virker bare så hyggeligt selvom det er lillebitte men det er også charmen.
0
Selma156
Kort karma: 459
Likede indlæg: 7508

Indlægaf Selma156 » 11. okt 2024, 13:23

Jeg har altid boet småt. Pt. bor jeg i en lejlighed på omkring 55 kvm, og det er rigeligt til mig. De fleste steder har jeg boet på værelser på 10-15 kvm - nogle af stederne med fælles stue. Da jeg boede på kollegie, var mit værelse inkl. toilet/bad 18 kvm.

For nogle år siden boede jeg i en periode i kollektiv med fem andre i udlandet, og der havde vi 250 kvm hus. Det var fedt med to kæmpe stuer, køkken med masser af plads og et fælles atelier, men så stort har jeg ikke behov for at bo.

Jeg vil nødigt tilbage til at leje mig ind på et værelse et sted, men 50-60 kvm lejlighed er helt fint, synes jeg.
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1313
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 28547

Indlægaf Delfin » 11. okt 2024, 16:39

.Magic. skrev:
Rhododendron skrev:

Var det bare hundene og jeg så er jeg sikker på jeg ville bo i noget som det :lun:
Det virker bare så hyggeligt selvom det er lillebitte men det er også charmen.

Det ser da fint og hyggeligt ud, men hvor skal skabet stå?
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
Posedamen
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1425

Indlægaf Posedamen » 11. okt 2024, 18:39

Jeg har det bedst med at bo småt. Vi er to voksne og to børn og jeg ved bare, at mere plads = mere rod.

Er vokset op i både stor lejlighed og stor villa på tre etager. Jeg hadede det, følte mig aldrig tryg. Det tager også virkelig lang tid at tjekke 300 m2 for indbrudstyve :lol:
2
I just shit my pants, can I get in yours?
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1617
Likede indlæg: 28438

Indlægaf Madam Pomfrey » 11. okt 2024, 21:14

Vi er 6 mennesker, og vi har 222 kvm at boltre os på, fordelt på stueetage og 1. sal med skråvægge.
Jeg synes vi har okay med plads, og vi kunne godt have klaret os med lidt mindre, men vi har alle plads for albuerum.
Ifht. klimabelastningen har jeg ærligt talt ikke dårlig samvittighed, - vores hus er 50 år gammelt, og med løbende renovering og vedligehold har det mange gode år i sig endnu.

Vores hus, synes jeg selv, er virkeligt godt indrettet
Huset rummer 6 værelser, og 2 stuer, - aktuelt har min kæreste kontor/hobbyrum i det ene værelse, et barn har 2 af de mindste værelser (et gamerværelse og et soveværelse) og ældste barnet, der er vendt hjem igen, har fået hybel i stuen på 1. salen.
jeg elsker at der er plads til at ældstebarnet kan vende hjem igen, uden at vi skal klippe en hæl og hugge en tå.

Vi er tit mange, når noget skal fejres og markeres, men vi kan sagtens få plads til at bespise 15-20 mennesker, uden at det bliver for klemt og mokket.
Og de mange børn hygger sig tit med at lege skjul, og der er massere af steder at gemme sig :klap:

På et tidspunkt bliver det bare mig og kæresten, og nogle hunde, - om vi bliver her eller finder noget andet må tiden vise.
Men skal vi videre til andet, så bliver det klart med fokus på at der er plads til at børn og børnebørn kan komme hjem og være, uden at det føles for klemt og presset. En mulighed kunne være at vi ovetager mit barndomshjem, som også er relativt stort, 160 kvm tror jeg, med 4 gode værelser, 2 badeværelser, stor stue.
Bliver vi, så er det potientiale for en form for logerende, - som jeg også havde da jeg boede alene med børnene. Så opvejer vi vel lidt for kvm svineri ;)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Bergen
Kort karma: 502
Likede indlæg: 12635

Indlægaf Bergen » 12. okt 2024, 00:18

Vi kan ikke bo på færre m2, men det er "prisen" for at bo, hvor vi bor og jeg er på deltid (pga helbred).
Lejligheden kunne dog så byttes for et hus med flere m2 i udkanten af Danmark. Det har vi ikke lyst til og ville jobmæssigt være vanskeligt.
0
godtnavn
Kort karma: 1158
Likede indlæg: 14112

Indlægaf godtnavn » 12. okt 2024, 15:17

Posedamen skrev:Jeg har det bedst med at bo småt. Vi er to voksne og to børn og jeg ved bare, at mere plads = mere rod.

Er vokset op i både stor lejlighed og stor villa på tre etager. Jeg hadede det, følte mig aldrig tryg. Det tager også virkelig lang tid at tjekke 300 m2 for indbrudstyve :lol:

Hvor stort bor I? Er bare nysgerrig på hvad andre kalder småt :)
2
Petrix
Kort karma: 182
Likede indlæg: 3841

Indlægaf Petrix » 13. okt 2024, 00:49

TomKah skrev:
Petrix skrev:Vi bor 3 voksne og 1 barn på 62 m2 - vi skal ikke bo mindre

Dét kan jeg slet ikke forestille mig. Specielt når den ene - formoder jeg - er ansat.
En af mine veninder havde au pair i en lejlighed på 75 kvm eller sådan noget (1 voksen, 2 børn og aupair). Jeg blev stresset af at besøge dem.

Hvordan har I indrettet jeg i lejligheden? Undskyld min nysgerrighed

Vi har 1 soveværelse med tilhørende badeværelse.
Derudover er der 2 små værelser + lille badeværelse, lille køkken og en stue hvor der er plads til et lille spisebord, og en lille sofa
0
27102021
TomKah
Kort karma: 327
Likede indlæg: 4591

Indlægaf TomKah » 13. okt 2024, 04:43

Petrix skrev:
TomKah skrev:
Petrix skrev:Vi bor 3 voksne og 1 barn på 62 m2 - vi skal ikke bo mindre

Dét kan jeg slet ikke forestille mig. Specielt når den ene - formoder jeg - er ansat.
En af mine veninder havde au pair i en lejlighed på 75 kvm eller sådan noget (1 voksen, 2 børn og aupair). Jeg blev stresset af at besøge dem.

Hvordan har I indrettet jeg i lejligheden? Undskyld min nysgerrighed

Vi har 1 soveværelse med tilhørende badeværelse.
Derudover er der 2 små værelser + lille badeværelse, lille køkken og en stue hvor der er plads til et lille spisebord, og en lille sofa

Ah ja. Det er Netto kvm og ikke brutto som vi bruger i dk. Så der svarer nok til en 80.kvm lejlighed i dk. Det giver mening.
1
Brugeravatar
Posedamen
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1425

Indlægaf Posedamen » 13. okt 2024, 07:47

godtnavn skrev:
Posedamen skrev:Jeg har det bedst med at bo småt. Vi er to voksne og to børn og jeg ved bare, at mere plads = mere rod.

Vi bor i en 4v på 80m2 :lol:
1
I just shit my pants, can I get in yours?
godtnavn
Kort karma: 1158
Likede indlæg: 14112

Indlægaf godtnavn » 13. okt 2024, 11:41

Posedamen skrev:
godtnavn skrev:

Vi bor i en 4v på 80m2 :lol:

Godt indrettet eller miniværelser? Vi har 5 kvm mere men kun 3 værelser, tilgengæld har vi også virkelig meget gang. Jeg gad godt at have 1-2 værelser mere end vi har, men vi klarer os jo fint 5 mennesker i 3 værelser.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 568
Likede indlæg: 8384

Indlægaf Artem » 13. okt 2024, 21:31

Til info har tidligere skrevet at jeg manglede et værktøj til at se forskellige materialers Co2 aftryk.
Det findes i dag med materialepyramiden. https://materialepyramiden.dk :gogo:

Hvor der er den rent generelle på forsiden, men hvor de oplyser det pr. m3 og hvis et materiale feks kun er 1 mm tyk kan det være lidt misvisende. Men man kan også vælge at se feks tag pr m2.
Ser ud til at være et rigtigt godt værktøj. Dog skal man også huske levetid. For hvis et materiale feks har et dobbelt så stort Co2 aftryk end et andet, men så holder 4 gange så langt tid. Hvilket feks kan være tilfældet med betontagsten vs tagpap.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
IrmaPigen
Kort karma: 1006
Likede indlæg: 13216

Indlægaf IrmaPigen » 16. okt 2024, 04:55

abcd skrev:Hvem er "vi" mon? For jeg har da ikke umiddelbart tænkt mig at flytte fordi en eller anden københavner-arkitekt synes det.

Og yes, riv lige alle boliger i dk ned og byg nyt :lol:

Jeg kommer ikke til at bo med min kæreste og hans toiletvaner med kun et toilet.
0
MissB
Kort karma: 319
Likede indlæg: 2730

Indlægaf MissB » 16. okt 2024, 10:39

Artem skrev:Til info har tidligere skrevet at jeg manglede et værktøj til at se forskellige materialers Co2 aftryk.
Det findes i dag med materialepyramiden. https://materialepyramiden.dk :gogo:

Hvor der er den rent generelle på forsiden, men hvor de oplyser det pr. m3 og hvis et materiale feks kun er 1 mm tyk kan det være lidt misvisende. Men man kan også vælge at se feks tag pr m2.
Ser ud til at være et rigtigt godt værktøj. Dog skal man også huske levetid. For hvis et materiale feks har et dobbelt så stort Co2 aftryk end et andet, men så holder 4 gange så langt tid. Hvilket feks kan være tilfældet med betontagsten vs tagpap.

Ved du om det kun er produktionen der er medregnet?

Det er det nok, for de kan jo ikke vide mht transport af materialerne
0

Tilbage til "Bolig"