Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 988
Likede indlæg: 13770

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 27. mar 2024, 14:24

Purple Haze skrev:
Guilded_Lily skrev:Så vidt jeg kan se i den kommende vejrudsigt, ser det ikke ud til at give nattefrost. Jeg skal have beskåret min sommerfuglebusk ret kraftigt ned, men ville I turde gøre det nu, eller skal jeg vente 14 dage-tre uger?

Eneste grund til at jeg ikke har gjort det endnu er at jeg har 10.000 andre ting jeg skal have ordnet.
Men jeg er også nogen gange lidt for ivrig.

Jeg kan også være bange for, at jeg er for ivrig :genert:
0
Kanga
Kort karma: 206
Likede indlæg: 4190

Indlægaf Kanga » 27. mar 2024, 16:18

Sommerhushaven, hvad gør man?
Sidste år købte jeg i dyre domme, store kurve og nogle græsser, pampas fx. Det så fint ud, men skulle selvfølgelig vokse til.
Jeg tror ikke, jeg har drænet godt nok. Ihvertfald er jorden meget våd og her hvor vi rammer foråret er græsserne bare nogle sørgelige, tørre struttere. De tre slags græsser har jeg nu taget op af kurvene og plantet i jorden. Så håber jeg, de kommer sig der.

Men hvad så nu med de tomme kurve?
Der skal noget i med højde og som kan klare klimaet ved Vesterhavet. Og som kan tåle, at der kan gå 4 uger (om vinteren mere), hvor vi ikke er her.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 1058
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 23340

Indlægaf Purple Haze » 28. mar 2024, 09:01

Nogen af jer det bed om man kan købe sommerfugle æg/larver og sætte ud i haven?

Vil så gerne have en masse blomster og sommerfugle.

.Har en stor sommerfuglebusk, og køber gerne flere, og den tiltrækker nogle sommerfugle men ikke så mange.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 1326
Likede indlæg: 15717

Indlægaf Zonta » 28. mar 2024, 09:53

Purple Haze skrev:Nogen af jer det bed om man kan købe sommerfugle æg/larver og sætte ud i haven?

Vil så gerne have en masse blomster og sommerfugle.

.Har en stor sommerfuglebusk, og køber gerne flere, og den tiltrækker nogle sommerfugle men ikke så mange.

Vi har haft sommerfuglelarver herhjemme som vi klækkede indenfor og så satte fri i haven, men jeg ved ikke hvor mange der skal til for at det sådan for alvor batter. Vi købte på Insectlore fra UK.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 1326
Likede indlæg: 15717

Indlægaf Zonta » 28. mar 2024, 09:53

Guilded_Lily skrev:Så vidt jeg kan se i den kommende vejrudsigt, ser det ikke ud til at give nattefrost. Jeg skal have beskåret min sommerfuglebusk ret kraftigt ned, men ville I turde gøre det nu, eller skal jeg vente 14 dage-tre uger?

Jeg ville godt turde gøre det nu :)
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 1031
Likede indlæg: 28344

Indlægaf Santa » 28. mar 2024, 11:44

Kanga skrev:Sommerhushaven, hvad gør man?
Sidste år købte jeg i dyre domme, store kurve og nogle græsser, pampas fx. Det så fint ud, men skulle selvfølgelig vokse til.
Jeg tror ikke, jeg har drænet godt nok. Ihvertfald er jorden meget våd og her hvor vi rammer foråret er græsserne bare nogle sørgelige, tørre struttere. De tre slags græsser har jeg nu taget op af kurvene og plantet i jorden. Så håber jeg, de kommer sig der.

Men hvad så nu med de tomme kurve?
Der skal noget i med højde og som kan klare klimaet ved Vesterhavet. Og som kan tåle, at der kan gå 4 uger (om vinteren mere), hvor vi ikke er her.

Jeg ville gå efter noget stedsegrønt, og noget som er naturligt i området - det lyser som et sommerhus, der ligger i klitlandskabet?
Jeg tænker at forskellige mindre fyrretræer ville passe godt, og kunne klare sig selv i hvert fald i en 2-3 år, hvis de er langsomtvoksende.
Men ingen nye planter kan klare sig i en krukke i 4 uger i sommerperioden uden vand. Og der kommer ikke ret meget regnvand ned i sådan en. Det ville jeg ikke satse på.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 3996
Likede indlæg: 48072

Indlægaf LaMariposa » 30. mar 2024, 11:49

Vi bøvler temmelig meget med dansk ingefær i haven. Det breder sig meget, og selvom jeg graver planterne op, så kan jeg ikke rigtig få styr på dem.

De er jo ret giftige (og grimme!), så jeg er lidt bange for, at min datter spiser dem eller sutter på dem.

Har I erfaring med at blive af med dem?
0
:lun: Be brave

Never a dull moment...
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 3996
Likede indlæg: 48072

Indlægaf LaMariposa » 30. mar 2024, 12:07

Hvor meget beskærer du den? Mine har allerede sat nye blade, der er sprunget ud.
0
:lun: Be brave

Never a dull moment...
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 988
Likede indlæg: 13770

Indlægaf Guilded_Lily » 30. mar 2024, 14:41

LaMariposa skrev:

Hvor meget beskærer du den? Mine har allerede sat nye blade, der er sprunget ud.

Den er ikke blevet hårdt beskåret i...10 år, så der er nogle grene, der har fået lov til at blive lange og som vokser helt skævt. Så ned i omkring 1-1,20 m højde-ish.
0
Brugeravatar
Purple Haze

Indlægaf Purple Haze » 30. mar 2024, 17:56

LaMariposa skrev:Vi bøvler temmelig meget med dansk ingefær i haven. Det breder sig meget, og selvom jeg graver planterne op, så kan jeg ikke rigtig få styr på dem.

De er jo ret giftige (og grimme!), så jeg er lidt bange for, at min datter spiser dem eller sutter på dem.

Har I erfaring med at blive af med dem?

Jeg synes egentlig de er ret pæne, men de breder sig jo åndssvagt meget. Det er pænt belastende.
0
Brugeravatar
Purple Haze

Indlægaf Purple Haze » 30. mar 2024, 17:58

LaMariposa skrev:

Jeg har en jeg vil skære langt ned i år, måske 30-40 cms høje.
Regner med at gøre det i morgen/overmorgen.

Min anlægsgartner-fætter siger go for at gøre det nu.
0
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 1413
Likede indlæg: 21341

Indlægaf .Magic. » 31. mar 2024, 10:24

Jeg har taget en beslutning.
I år skal vores have have en seriøs behandling og der bliver fjernet stenbed og lagt fliser i stedet, alle brombær skal fjernes (bortset fra ét sted) hvor det dog skal klippes meget ned og huves en masse op, jeg vil have et bed på vores bagerste græsplæne med forskellige bærbuske.

Det bliver et større projekt fordi vi altid bare har fjernet det værste ukrudt og slået græs. Men jeg er træt af at kigge på det rod og halvfærdige projekter.
Jeg gider dog ikke selv løfte en finger i haven så jeg kommer til at betale mig fra det.

Jeg elsker at have have men jeg hader arbejdet der følger med.
Senest rettet af .Magic. 31. mar 2024, 18:53, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 1554
Likede indlæg: 34696

Indlægaf TinaW » 31. mar 2024, 12:38

Har de ikke talt om risiko for sne her de første to uger af april?
Jeg skal også have mine klippet ned, men er ikke nået til det.
0
IrmaPigen
Kort karma: 999
Likede indlæg: 13026

Indlægaf IrmaPigen » 2. apr 2024, 19:48

Hvis I bestiller nogle træer på nettet ved en planteskole i en højde der hedder 70 - 90 cm.

Ville I så forvente at det den angivne højde på hjemmeside. er selve plantens højde (over jorden) eller er højden på planten inkl. potte?
0
Brugeravatar
Purple Haze

Indlægaf Purple Haze » 3. apr 2024, 06:00

TinaW skrev:

Har de ikke talt om risiko for sne her de første to uger af april?
Jeg skal også have mine klippet ned, men er ikke nået til det.

Tror der har været nattefrost i nat.
0

Tilbage til "Bolig"