Børn skal ikke døbes, medmindre de selv vil.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Kort karma: 1262
Likede indlæg: 60307

Re: Børn skal ikke døbes, medmindre de selv vil.

Indlægaf fisken80 » 2. mar 2026, 15:29

dgd2007 skrev:
Stars skrev:Som jeg læser det, var Rakels anke, at forældrene ikke selv troede på Gud og derfor ikke ville opdrage barnet i den kristne tro, som Gudmoder/fader jo ellers siger ja til ved dåben.

Samme svar som ovenfor. Plus også lidt overraskelse over argumentet ... hun kunne jo strengt ikke vide om vi ville opdrage børnene mere i harmoni med de hellige Scriptures end mange af hendes erklærede medlemmer gør! :gammel:

I øvrigt er det vist, som du siger, gudmoderen der lover det med de kristne input, ikke forældrene selv(?)

Nah, det er nu faktisk fadderne. Og derfor skal man være døbt for at stå fadder mens man ikke skal være døbt for at ens barn kan blive det.

Det sagt forstår jeg nu heller ikke, hvis man som ikke-medlemmer vælger dåben til, det giver ikke rigtig mening i mine ører.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1224
Likede indlæg: 22969

Indlægaf dgd2007 » 2. mar 2026, 15:56

fisken80 skrev:[...]
Det sagt forstår jeg nu heller ikke, hvis man som ikke-medlemmer vælger dåben til, det giver ikke rigtig mening i mine ører.

Njahmen det var bare det med ikke at stille dem akavede, hvis de selv gere ville konfirmeres til sin tid - og alle kammeraterne bare kunne gøre det, mens de selv først skulle døbes på det tidspunkt. Det ville da virkelig være utidig påvirkning fra forældrene, bare fordi de ikke var medlemmer. De ville for øvrigt begge to godt konfirmeres.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 2. mar 2026, 16:07

dgd2007 skrev:
fisken80 skrev:[...]

Njahmen det var bare det med ikke at stille dem akavede, hvis de selv gere ville konfirmeres til sin tid - og alle kammeraterne bare kunne gøre det, mens de selv først skulle døbes på det tidspunkt. Det ville da virkelig være utidig påvirkning fra forældrene, bare fordi de ikke var medlemmer. De ville for øvrigt begge to godt konfirmeres.

Jeg forstår bare ikke, hvorfor man vil trække en tro ned over hovedet på sit barn som man ikke selv er en del af. Og som ikke betyder det mindste for en. Jeg forstår det, hvis man er kulturkristen, men godt nok ikke når man selv har fravalgt medlemsskab.
Man får jo heller ikke sit barn knæsat, fordi så kan det blive ynglingeviet senere.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

fisken80

Indlægaf fisken80 » 2. mar 2026, 16:10

Men altså - jeg har også den holdning, at konfirmation 14 dage efter at man blev døbt er noget pjat. Konfirmationen er en bekræftelse af den tro man ikke selv kunne sige ja til som spædbarn, hvis man siger ja som 13-årig giver der ikke rigtig mening at man skal bekræfte det 14 dage senere, så kan man jo bare nøjes med dåben.
5

Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 2. mar 2026, 16:16

fisken80 skrev:Jeg forstår bare ikke, hvorfor man vil trække en tro ned over hovedet på sit barn som man ikke selv er en del af. Og som ikke betyder det mindste for en. Jeg forstår det, hvis man er kulturkristen, men godt nok ikke når man selv har fravalgt medlemsskab.
Man får jo heller ikke sit barn knæsat, fordi så kan det blive ynglingeviet senere.

Vi har da ikke trukket noget som helst ned over hovedet på dem - i hvert fald ikke i den forbindelse :D Som jeg siger, var det først og fremmest så de stod mest frit til selv at vælge 13-14 år senere.

Din sidste sætning er helt sort snak for mig. Hvis jeg skal forstå det, må du lige oversætte de begreber. Har aldrig hørt det udtryk før. :genert:
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 2. mar 2026, 16:22

dgd2007 skrev:
fisken80 skrev:Jeg forstår bare ikke, hvorfor man vil trække en tro ned over hovedet på sit barn som man ikke selv er en del af. Og som ikke betyder det mindste for en. Jeg forstår det, hvis man er kulturkristen, men godt nok ikke når man selv har fravalgt medlemsskab.

Vi har da ikke trukket noget som helst ned over hovedet på dem - i hvert fald ikke i den forbindelse :D Som jeg siger, var det først og fremmest så de stod mest frit til selv at vælge 13-14 år senere.

Din sidste sætning er helt sort snak for mig. Hvis jeg skal forstå det, må du lige oversætte de begreber. Har aldrig hørt det udtryk før. :genert:

Knæsætning er de asatroendes pendant til dåben. Og hvis man døber sit barn uden at tro det mindste på kristendommen, hvorfor så ikke også knæsætte det?

I trækker dog et medlemsskab af folkekirken ned over hovedet på dem. Et medlemsskab de selv skal huske at opsige når de fylder 18, hvis de ikke vil være med og betale kirkeskat. Og kirkeskatten betaler de fra de eventuelt begynder at tjene penge.
1

Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 144
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 9934

Indlægaf Raenil » 2. mar 2026, 16:58

dgd2007 skrev:
fisken80 skrev:
Tutter27 skrev:Jeg huske det som Rakel var præst, måske det var derfor. :fløjt:

Jeg er bare overrasket over, at en præst skulle mene, at man skulle vente med at døbe sine børn. Præster i folkekirken plejer at gå stærkt ind for barnedåben.

Ja, også mig. Jeg havde egentlig troet at præster eller kirkefolk ville være grundlæggende positive over for at vi ikke ville nægte de kære små Herrens velsignelse, bare fordi vi ikke selv var medlemmer. Eller i hvert fald over at vi på den måde ikke gjorde det unødigt besværligt for dem hvis de gerne ville konfirmeres til den tid hvor de selv kunne vælge. Men sådan så hun overhovedet ikke på det! :mellow:

Det er præster og kirkefolk altså generelt også meget positive for. Det jo ikke småpenge der bliver brugt på børnebibler, babysalmesang og gaver til dåbsforældrene.
3
Giving a shit is the path to the dark side
-Yoda
Neverkont
Kort karma: 139
Likede indlæg: 4100

Indlægaf Neverkont » 2. mar 2026, 20:27

dgd2007 skrev:
I øvrigt er det vist, som du siger, gudmoderen der lover det med de kristne input, ikke forældrene selv(?)

Som jeg husker det, fra mine børns dåb, handler det om, at fadderne lover at sørge for, at barnet bliver opdraget i den kristne tro hvis forældrene dør før barnet bliver voksen.
0
Hattie
Kort karma: 155
Likede indlæg: 2262

Indlægaf Hattie » 2. mar 2026, 21:47

Neverkont skrev:
dgd2007 skrev:

Som jeg husker det, fra mine børns dåb, handler det om, at fadderne lover at sørge for, at barnet bliver opdraget i den kristne tro hvis forældrene dør før barnet bliver voksen.

Med en dåb i ret frisk erindring, så har vi forældre ved at døbe barnet sagt ja til at opdrage i kristen tro. Fadderne er backup, hvis der sker os noget.

Man skulle i øvrigt tro, at vores lokale præst var faldet over denne tråd, da der blev skrevet prædiken. Præsten fortalte så fint, at forældre træffer masser af valg på deres børns vegne, som de senere kan gøre med som de vil. Men også, at der er valg, som ikke engang forældrene har indflydelse på. For hvorfor fødes lige netop Ole-Allan af denne forælder, denne tid og i dette land med dette sprog.

Hvis mine børn ikke længere vil bekende sig til den kristne tro, fint med med. Vi har også sendt dem til både spejder, gymnastik, fodbold, som de har valgt til/fra.
3
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1254
Likede indlæg: 21525

Indlægaf Zombie » 9. mar 2026, 18:20

Vores søn blev døbt, men meldt ud af folkekirken. Lidt fjollet, men det kompromis min meget ateistiske mand og jeg kom frem til. Jeg er lutheraner, så mit tilhørsforhold til kirken som institution er ikke så stærk, men mit forhold til Gud er og dåben er meget vigtig for mig. Min mand er egentlig rimelig positiv over for den danske folkekirke, men meget imod al organiseret/institutionaliseret religion.

Hvis vores søn vokser op og mener, Guds og påskeharen er et og samme koncept, så er han også ligeglad med at være døbt. Hvis han i stedet bliver kristen som sin mor, kan han blive meldt ind og konfirmeret.

Pt. tror han på Gud og Jesus, men synes konceptet ved Helligånden er skør, for man får ikke børn gennem en ånd. Når man dør, sker der ikke noget, man kommer bare i jorden. Han er knapt 6 år. Jeg tænker, han mest er i den agnostikke afdeling, og tænker Jesus som en historisk figur snarere end Guds søn.

Det vigtigste for os som forældre er, at han bliver demokratisk og tror på det frie, autonome menneske.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. mar 2026, 22:34

Zombie skrev:[...]
Hvis vores søn vokser op og mener, Guds og påskeharen er et og samme koncept, så er han også ligeglad med at være døbt. Hvis han i stedet bliver kristen som sin mor, kan han blive meldt ind og konfirmeret.
[...]

Ah, endelig en der tænker som jeg! :-D
0

Tilbage til "Livets forhold"