Bevidste forbrugere?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Selma156
Kort karma: 466
Likede indlæg: 7580

Re: Bevidste forbrugere?

Indlægaf Selma156 » 9. jun 2025, 18:27

Jeg er en rimelig bevidst forbruger, især når det kommer til dyrevelfærd. Jeg spiser generelt mindre kød, og køber primært øko/frilands - også æg, mælk osv. Når jeg er på restaurant eller spiser hos andre spiser jeg dog stadig ofte kød, selvom jeg ikke ved, hvor det kommer fra.

Jeg lever generelt meget minimalistisk og går ikke særlig meget op i shopping - men prøver at købe god kvalitet af fx løbesko, træningstøj, jakker, støvler osv., som jeg har i en del år. Jeg køber også ret ofte tøj og somme tider møbler som genbrug.

Men altså, når jeg køber nyt tøj, går jeg ikke udenom bestemte lande, og 80 pct. af ens tøj er nok uanset mærke lavet af børnearbejdere eller under andre kummerlige forhold. Jeg har også iPhone, amerikanske tøjmærker osv., og jeg har ikke boykottet noget grundet Trump.

Jeg har aldrig ejet en bil og cykler til det meste, derudover offentlig transport. Men jeg flyver langt mere end gennemsnittet, selvom jeg fx har droppet smutture/weekendture til andre lande "bare fordi". Har også lige været med tog til Schweiz, og de seneste seks-syv år har jeg "kun" været på to ture uden for Europa. Jeg flyver dog stadig måske hver tredje måned, hvilket er ret meget i min optik.
1
Sorenspige
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 12359

Indlægaf Sorenspige » 11. jun 2025, 19:28

Jeg har aldrig handlet på temu, shein og hvad de kinesiske hjemmesider ellers hedder. Det er et bevidst valg, men om det rykker noget som helst, kan jeg da godt være i tvivl om.
1
Neverkont
Kort karma: 144
Likede indlæg: 4167

Indlægaf Neverkont » 11. jun 2025, 20:16

Jeg vil kalde mig selv en bevidst forbruger, omend det måske ikke er på den måde, som det forventes her i tråden.

F.eks. er der mange tilsætningsstoffer jeg ikke vil indtage på daglig eller ugentlig basis. For mig er der forskel på, om man spiser de ting dagligt eller man får lidt en gang imellem når man f.eks. spiser ude, hvilket jeg ikke gør ret tit.
Af samme grund køber jeg sjældent kosttilskud i Danmark, de fleste køber jeg fra USA, Polen eller Sverige. Jeg handler hos den, der har den vare jeg vil have.

M.h.t. tøj undgår jeg det der er alt for syntetisk, d.v.s. alt det der starter med "poly", jeg foretrækker bomuld. For nylig har jeg købt 3 denminskjorter fra levis.
I mange år har jeg gået med kondisko fra Reebok.

Jeg køber dansk, når dansk kan konkurrere på pris og kvalitet.
1
Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3846

Indlægaf Elverpigen » 12. jun 2025, 12:28

Jeg er så bevidst forbruger, som jeg har overskud til og er klart bevidst om, at det på mange områder er et privilegie.

Økologisk mad er en høj og relativt dyr prioritet - over 90 % af mine madvarer. Jeg gør det både for min egen skyld og miljøets, dyreetik o.l., selv om nogle klimafolk mener, at økologi ikke er klimavenligt nok. Er også begyndt at prøve at fravælge varer fra f.eks. Kina, vel vidende om at alternativerne sjældent er rosenrøde.

Jeg prøver også at fravælge butikskæder, der er kendt for at være dårlige arbejdspladser.

Tøj foretrækker jeg økologisk/miljøvenligt/genbrugt, men orker ikke at være helt så frelst på dette område, når jeg bare vil finde noget, der passer.

Elektronik er også et område, hvor jeg delvist lykkes. Telefonen er en Fairphone, den bærbare er købt refurbished med normal 2 års garanti, og jeg har et relativt lavt flow/forbrug på dette område, MEN har også købt luftrenser, lys"terapi"device og ur det seneste års tid, som man kan sige er mere nice-to end need-to i forsøg på at forbedre mit velvære og helbred. Det er et usædvanligt højt elektronikforbrug for mig, hvor der normalt går flere år mellem køb i denne kategori. Alle 3 produceret i Kina.

Min elcykel har et danskproduceret batteri.

Jeg foretrækker togrejser, uden at ville afskrive fly.

I Den Perfekte Verden var jeg bedre.

Jeg finder det vigtigt at sparke opad, når det stadigvæk er muligt at købe tvivlsomme varer for billigt på f.eks. Temu, og flyrejser stadigvæk pr km er den hurtigste, sikreste og oftest billigste transport.
1
Brugeravatar
Elverpigen

Indlægaf Elverpigen » 19. jun 2025, 12:34

Jeg vil gerne bekende et tilfælde af min egen utilstrækkelighed:

For nogle år siden begyndte jeg at bruge en toning til håret, som kun forhandles via frisøren og KUN med en behandling med toningen, der koster 3-4X produktets pris oven i.

Jeg er en af dem, der ikke oplever det som selvforkælelse at gå til frisøren. Det er OK, men jeg havde hellere hygget mig hjemme.

Nu har jeg fundet 2 europæiske netforhandlere, der sender til DK, og alene prisen for produktet er halvdelen af produktprisen hos frisøren.

Et eller andet sted vil jeg gerne støtte den frisørkæde, der har gjort nogle gode ting ift. ansvarlig kemi og frisørernes arbejdsmiljø, men en 8-10 gange højere pris i alt & en tidsbespartelse på 1-2 timer i salonen incl transport er for dårlig en forretning for mig. Måske en anden gang.

Nu er 4 flasker bestilt fra Tyskland.
Senest rettet af Elverpigen 19. jun 2025, 13:02, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 142
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3235

Indlægaf thomassneum » 19. jun 2025, 12:53

Jeg forsøger at gå uden om Amerikanske vare. Ikke konsekvent, men på samme måde som jeg i dag spiser mindre kød, mere økologisk/fritgående.
1
Med bov skal man mad lave, men...
godtnavn
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 14675

Indlægaf godtnavn » 19. jun 2025, 15:43

Handler økologisk og tænker på dyrevelfærden, men jeg er ikke rig nok til at købe tøj og den slags de bedste steder. Dog reparere vi tøj og passer på tingene så vi køber mindst muligt, f.eks. har jeg syet en bunke af børnenes langærmede trøjer der var i stykker i ærmerne om til t-shirt som de så kan bruge her til sommer.

Handler heller ikke på temu og den slags, og køber jeg på den tyske amazon sørger jeg for at handle med rigtige europæiske butikker og prøver at undgå kina-tingene derindefra.
1
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 119
Likede indlæg: 4153

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 19. jun 2025, 16:02

Ja. Prøver altid at købe lokalt-produceret produkter. Prøver at købe på markedet eller fra mindre lokale butikker fremfor malls eller supermarkeder. Prøver at holde mig til kød som er mindst dyreplageri. Dvs. mest kylling, dernæst oksekød, ikke så meget svinekød. Lokale fisk, ikke laks fra Norge.
1
Grab them by the pussy
avdotja
Kort karma: 579
Likede indlæg: 15891

Indlægaf avdotja » 19. jun 2025, 17:50

Jeg er - og har været det siden jeg var ung studerende på su - ret bevidst forbruger når det kommer til dyrevelfærd. Jeg prioriterer altid økologi/friland når det kommer til animalske produkter - uanset pris - og går også i anden butik/dropper at købe det, hvis produktet kun findes i en konventionel version. I kantinen tager jeg også konsekvent den vegetariske version, hvis der er gris eller kylling på menuen og på restaurant/café vælger jeg ligeledes også kun kylling og gris, hvis jeg kan se at det f.eks. er frilandsgris eller en Rokkedahl kylling. Det betyder (desværre) at jeg meget sjældent får bacon i min burger.

Derudover er jeg opmærksom på varer med “skjulte” animalske ingredienser, såsom mayonnaise og ikke-økologiske-flødeboller (som er de eneste der findes med lækker vaffelbund :whine:), da det er en garanti for støtte til buræg (eller hvad der nu er det billigst mulige alternativ i øjeblikket). Jeg er dog ikke 100% hellig. Æg har jeg altid været meget opmærksom på, men “skjult konventionel mælk”, har jeg accepteret til en hvis grad. Jeg bilder mig ind, at køer (i det konventionelle landbrug) har det bedre end høns og grise, men kan ikke udelukke at det også har spillet ind, at jeg altid har været for glad for diverse mærke-mælkechokoladeprodukter…

I de senere år, har jeg også haft fokus på pesticider (både i forhold til vandmiljø og biodiversitet) og nu også ultraforarbejdede fødevarer. Så i forhold til mine egne madpenge, går 99%* til økologiske-/frilandsprodukter. Men når jeg er hjemme hos folk, spiser jeg det der bliver serveret og spiser ligeledes mad (udover gris og kylling) i kantinen.

Så undgår jeg madvarer fra Kina, men det skyldes nu snarere manglende tiltro til deres fødevarekontrol (herunder mærkning for økologi) end politiske årsager.

I teorien går jeg udenom varer fra Israel (for at undgå at støttte besættelsen af Vestbredden) men i praksis har det vidst udelukkende drejet sig om at undlade at købe en pakke dadler, så det er ikke det store afsavn i hverdagen.

EDIT: Tillod vi madvarer produceret i USA, ville jeg også gå uden om disse. Ikke af politiske årsager, men fordi USA igen (og igen og igen) har demonstreret at på et marked med minimal kontrol og regulering, er der - imodsætning til hvad visse lærerbøger ellers påstår - reelt ingen former for selvregulering. Enhver mulighed for profit, slår tilsyneladende hensynet til både dyrerne, forbrugernes sundhed og miljøet.

*damn you, kinderchokolade, som jeg åbenbart ikke kan lade være med at købe fra tid til anden :sur:
3
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 1642
Likede indlæg: 25138

Indlægaf .Magic. » 20. jun 2025, 11:30

Både ja og nej.
Jeg er meget konsekvent ift at ikke at købe billigt skrammel på Shein osv. dog synes jeg det er svært at undgå kina-produkter.
Jeg foretrækker dyrevelfærd når jeg køber mad- og drikkevarer. men jeg er for kræsen til at kunne leve af grønt.
Vi sorterer affald for selvom det ikke gør den store forskel at lige præcis VI gør det så er det alligevel bedre end hvis vi ikke gjorde.
Vi rejser ikke og vi har ikke bil. Dog flyver min mand til og fra arbejde og vi lejer eller låner bil når han er hjemme.
Jeg er god til at holde øje med og kun bruge vaske- og opvaskemaskine når ellen er billigst. Bruger kun meget, meget sjældent tørretumbleren og kun hvis jeg skal have noget tørret hurtigt.
Jeg køber så lokalt som muligt, men udvalget er begrænset.

Så jeg tænker over nogle ting men kunne sagtens blive bedre til det.
1
Brugeravatar
Elverpigen

Indlægaf Elverpigen » 3. okt 2025, 12:31

Elverpigen skrev:Jeg er så bevidst forbruger, som jeg har overskud til og er klart bevidst om, at det på mange områder er et privilegie.
(.....).

Et suk fra en bevidst forbruger:

De første termokander jeg fik, efter at jeg flyttede hjemmefra, havde klik-åbninger i skrueproppen, og den mekanik gik som regel i stykker efter et par år, uden at jeg lykkedes at få et nyt låg.

Derfor fandt jeg en ny thermokande med en skrueprop UDEN bevægelige dele, Stanley. Og købte en til i en større størrelse, samme skrueprop.

Skruepropperne holdt ca. 10 år, og jeg fandt nye skruepropper i en dansk webbiks - dog ikke originale, og de hold kun 5 år. (deres livstidsgaranti dækker ikke de løse dele)

Nu er begge skruepropper gået i stykker inden for en uge, og jeg ville prøve at få originale skruepropper for at få noget mere holdbart. Det er lidt af en "rejse" - de uoriginale er desuden udsolgt i de fleste danske webshops og de første udenlandske ser ikke gode ud:

Jeg har endnu ikke fundet de originale skruepropper annonceret på danske websites. Jeg gik et par butikker på klingen, og de har dem nogle gange bag disken, men de er udsolgt for tiden. Stanley selv har en meget lang formular at udfylde.

Termoflasker fra Thermos har skruelåg med mekaniske klik-dele, men her forhandles flere steder skruelåget som separat reservedel - nogle steder til priser helt op i nærheden af, hvad den mindste nye thermokande koster :boo: Sorry, jeg vil gerne betale lidt ekstra for den som regel gode vejledning i de fysiske butikker Spejdersport, men det er sgu ikke i orden at tage så meget overpris for en reservedel, der forebygger ressourcespild, når den samme originale reservedel kan fås til cirka halvdelen i en dansk webshop.

Så hvis jeg vil have en tæt termoflaske til at tage med i tasken inden for de nærmeste uger eller mere, så skal jeg have fat i en ny (eller ny brugt evt.) :sarkasme:

Der er en Primus med stål i skrueproppen, der har lidt blandede anmeldelser......

Jeg forstår godt folk, der ikke orker at være ansvarlige forbrugere :gammel:
2

Tilbage til "Livets forhold"