Hvad ville du være som voksen og hvad blev du?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
ajnaM
Kort karma: 1094
Likede indlæg: 28985

Re: Hvad ville du være som voksen og hvad blev du?

Indlægaf ajnaM » 12. mar 2025, 09:03

Det første, jeg kan huske, jeg ville være, var primaballerina. Droppede det igen, da jeg hørte, man skulle gå til ballet hele sit liv for at have en chance. Hvis jeg ikke kunne gå direkte fra 0 til førstedanser, så var det ikke noget for mig. :D

Derudover har jeg altid ment en masse og været glad for at skrive og tale. Det har gjort, at jeg fra helt lille har fået at vide, at jeg da skulle være politiker, forfatter eller journalist. Det irriterede mig at høre det, kan jeg huske, fordi jeg synes, det på en eller anden måde satte mig i en kasse - der var aldrig nogen lærere eller forældre, der forestillede sig, at jeg kunne gå nogen andre veje. Omvendt var der jo nok noget om det, og jeg endte da også med at gå den vej.

Jeg læste statskundskab, da jeg havde fået studenterhuen på, men jeg savnede en kobling til virkeligheden og kedede mig bravt i teorier om mikroøkonomi og bøger fra 1600-tallet. Så jeg endte med at skifte til journalist, og jeg troede i lang tid, at jeg skulle være politisk journalist. Men i praksis var nyhedsjournalistikken ikke mig - jeg savnede at kunne bruge mig selv mere, og jeg savnede at blive klogere på ét stofområde.

I dag arbejder jeg med presse og interessevaretagelse i en fagforening. Det er noget nær perfekt. :gogo:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
MrMister
Kort karma: 294
Likede indlæg: 7517

Indlægaf MrMister » 12. mar 2025, 13:27

fisken80 skrev:
MrMister skrev:
Aragorn skrev:
MrMister skrev:Håndværker (murer eller tømrer). Endte som cbser. Kan godt ærge mig. Ville gerne bytte mentalt arbejde til fysisk arbejde.

Arh.

De får virkelig lov til at svede for deres løn og jeg er ret sikker på at mange har et rigtigt slidt kadaver når de bliver 45.

Jeg gad godt være i samme gode form som tømreren. Jeg gad også godt bedre kunne bygge på mit hus. Men han har lige så travlt som jeg har og han kommer sent hjem og står tidligt op.

Jeg har bare en computer på mit kontor og jeg arbejder når jeg gider.

Dem, jeg kender, er årtier fra dem fra 1980’erne. I dag kan man sågar få et festool exoskeleton. Der er immervæk få af dem, der er nedslidte og flere, der går ned med stress af de akademikere, jeg kender.

Til gengæld sner det ikke. Blæst og frost ville hurtigt få mig på andre tanker. Dér er det sjovere indenfor.

Godt for dem. Dem jeg kender, herunder min kæreste, er begyndende nedslidte i midten af 40'erne og de fleste firmaer er pissehamrende nærige og vil ikke betale for de hjælpemidler, der kan skåne dem. Og så er der alle de tilfælde, hvor hjælpemidler ikke rigtig kan lade sig gøre.

Tror du det er sjovt at arbejde ude i regnvejr? Prøv at tjekke, hvor meget det regnede sidste år og året før. Og blæste.

Alene i det sidste firma min kæreste var ansat var der 2-3 stykker, der var sygemeldte med stress.

Det er ret gode grunde til, at der mangler håndværkere. Lorte arbejdsforhold, nedslidning, dårlig løn, slåskampe for den gode løn når det er akkord. Dårlige ledere. Bare lige for at nævne nogen.
Men altså - det er ikke for sent for dig, så hvis du synes det lyder så attraktivt er det da bare at kaste dig ud i det.

Jeg ville nok ret hurtigt gå ned med stress, hvis det var tonen …

Dem, jeg kender, der skider højt og flot på regler, lovgivning og forhold er typisk dem, der enten selv får del af besparelsen eller selv ikke sætter foden ned. Det er min erfaring, men nu omgås jeg heller ikke trælse typer generelt, så måske min omgangskreds ikke er repræsentativ.

Jeg har da set brolæggere, der hellere løftede 60 kgs fliser end hentede det rette værktøj. Fordi penge. Eller polakker uden høreværn. Fordi penge. Eller sågar tømrere uden faldsikring. Fordi idioti. Men Arbejdstilsynet ville aldrig acceptere det og mester ville få et girokort.

Og så er vi dog også enige. Der er mangel på arbejdskraft blandt faglærte. Endnu en grund til ikke at acceptere ulovlige eller urimelige vilkår. Der er jo ledige stillinger allestedsnærværende for dem.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
fisken80
Kort karma: 1198
Likede indlæg: 56898

Indlægaf fisken80 » 12. mar 2025, 15:24

MrMister skrev:
fisken80 skrev:
MrMister skrev:
Aragorn skrev:
MrMister skrev:Håndværker (murer eller tømrer). Endte som cbser. Kan godt ærge mig. Ville gerne bytte mentalt arbejde til fysisk arbejde.

Arh.

De får virkelig lov til at svede for deres løn og jeg er ret sikker på at mange har et rigtigt slidt kadaver når de bliver 45.

Jeg gad godt være i samme gode form som tømreren. Jeg gad også godt bedre kunne bygge på mit hus. Men han har lige så travlt som jeg har og han kommer sent hjem og står tidligt op.

Jeg har bare en computer på mit kontor og jeg arbejder når jeg gider.

Dem, jeg kender, er årtier fra dem fra 1980’erne. I dag kan man sågar få et festool exoskeleton. Der er immervæk få af dem, der er nedslidte og flere, der går ned med stress af de akademikere, jeg kender.

Til gengæld sner det ikke. Blæst og frost ville hurtigt få mig på andre tanker. Dér er det sjovere indenfor.

Godt for dem. Dem jeg kender, herunder min kæreste, er begyndende nedslidte i midten af 40'erne og de fleste firmaer er pissehamrende nærige og vil ikke betale for de hjælpemidler, der kan skåne dem. Og så er der alle de tilfælde, hvor hjælpemidler ikke rigtig kan lade sig gøre.

Tror du det er sjovt at arbejde ude i regnvejr? Prøv at tjekke, hvor meget det regnede sidste år og året før. Og blæste.

Alene i det sidste firma min kæreste var ansat var der 2-3 stykker, der var sygemeldte med stress.

Det er ret gode grunde til, at der mangler håndværkere. Lorte arbejdsforhold, nedslidning, dårlig løn, slåskampe for den gode løn når det er akkord. Dårlige ledere. Bare lige for at nævne nogen.
Men altså - det er ikke for sent for dig, så hvis du synes det lyder så attraktivt er det da bare at kaste dig ud i det.

Jeg ville nok ret hurtigt gå ned med stress, hvis det var tonen …

Dem, jeg kender, der skider højt og flot på regler, lovgivning og forhold er typisk dem, der enten selv får del af besparelsen eller selv ikke sætter foden ned. Det er min erfaring, men nu omgås jeg heller ikke trælse typer generelt, så måske min omgangskreds ikke er repræsentativ.

Jeg har da set brolæggere, der hellere løftede 60 kgs fliser end hentede det rette værktøj. Fordi penge. Eller polakker uden høreværn. Fordi penge. Eller sågar tømrere uden faldsikring. Fordi idioti. Men Arbejdstilsynet ville aldrig acceptere det og mester ville få et girokort.

Og så er vi dog også enige. Der er mangel på arbejdskraft blandt faglærte. Endnu en grund til ikke at acceptere ulovlige eller urimelige vilkår. Der er jo ledige stillinger allestedsnærværende for dem.

Lad os starte med at aflive ideen om, at der er masser af jobs til alle typer af håndværkere. Det er der ikke. I dele af landet måske, men mange steder er byggeriet markant på vej ned, og der er ikke mange stillinger slået op til f.eks. tømrere.
Det er ALLE slags firmaer, der skider på reglerne. Store og små. Der er altid slåskamp om lønnen, hvis det er akkord. Og sætter man foden ned så bliver man altså fyret, større er manglen heller ikke. Hjælpemidler koster og firmaerne bruger ikke de penge, hvis de kan slippe.
Arbejdstilsynet? Har du nogen ide om, hvor meget der er sparet på det? De kommer nærmest aldrig forbi. Medmindre der sker en ulykke. Men det er ligesom lidt for sent på det tidspunkt.

Beklager, men du er naiv i dit syn på, hvordan det er at være håndværker. Men prøv det da af, hvis du mener det må være så fantastisk.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 425
Likede indlæg: 4932

Indlægaf milisa » 12. mar 2025, 15:41

Skuespiller eller den arkæolog, der ville finde Atlantis. Blev kemiingeniør....
2
Tally-ho
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 70
Likede indlæg: 2299

Indlægaf Lucia » 12. mar 2025, 18:01

Jeg ville være blomsterdekoratør fra jeg var helt lille og frem til jeg stod med en handelsskoleeksamen og ikke kunne få en elevplads. I stedet blev jeg uddannet civilingeniør i noget design og produktudvikling, så lidt kreativt er det trods alt blevet til. Hvis jeg skulle vælge uddannelse i dag havde jeg nok valgt noget andet, men ved ikke hvad.
2
MrMister

Indlægaf MrMister » 13. mar 2025, 07:01

fisken80 skrev:Lad os starte med at aflive ideen om, at der er masser af jobs til alle typer af håndværkere. Det er der ikke. I dele af landet måske, men mange steder er byggeriet markant på vej ned, og der er ikke mange stillinger slået op til f.eks. tømrere.
Det er ALLE slags firmaer, der skider på reglerne. Store og små. Der er altid slåskamp om lønnen, hvis det er akkord. Og sætter man foden ned så bliver man altså fyret, større er manglen heller ikke. Hjælpemidler koster og firmaerne bruger ikke de penge, hvis de kan slippe.
Arbejdstilsynet? Har du nogen ide om, hvor meget der er sparet på det? De kommer nærmest aldrig forbi. Medmindre der sker en ulykke. Men det er ligesom lidt for sent på det tidspunkt.

Beklager, men du er naiv i dit syn på, hvordan det er at være håndværker. Men prøv det da af, hvis du mener det må være så fantastisk.

Jeg har ikke råd til at gå på lærlingeløn i en årrække uanfægtet at det næppe blev et problem at finde en læreplads. Region hovedstaden og Sjælland er det absolut enkleste sted at få arbejde. Heck, bor man i hhv Kalundborg eller Hillerød og kan tælle til ti, kan man få et job hos Novo (eks har min mekaniker 6 ugers ventetid da lønnen hos Novo er bedre end som mekaniker).

Ift Arbejdstilsynet er det en fin antagelse. Bortset fra at det er et område, jeg har en vis erfaring med. De reagerer hurtigt på anmeldelse og skriver en masse bøder ud. Desværre er satsen for dødsulykker fornærmende lav, men uanset: enhver håndværker kan anonymt melde sin arbejdsgiver til Arbejdstilsynet. At få gør det er korrekt. Fordi penge og fordi usikkerhed om eget arbejde.

Men ja, akkord er noget arbejdsgivere har skabt og som slider folk ned i jagten på penge. Men som nævnt, de gode mestre går op i deres folks trivsel og fastholdelse. De dårlige bør man søge væk fra. Det er dog ens eget valg. Som nævnt valgte min brolægger at lægge 4 paller 60 kg tunge fliser manuelt istedet for at hente maskinen til det.

Men uanset, lad os være enige om at være uenige. Det er jo derfor der er de mange partier og interessegrupper. Jeg vil nok forsat påstå at nedslidningen er nedadgående og undgåelig hvis man er villig til at tage kampen om det selv. Jeg ville nok også være en smule enig med LAs kampagne, omend jeg næppe stemmer på dem. Nøjagtigt som jeg ville indlægge mig selv, hvis jeg stemte Ø, SF eller være endnu: alternativet eller ham der Lars bøje eller whatever
2
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MrMister

Indlægaf MrMister » 13. mar 2025, 07:03

Lucia skrev:Jeg ville være blomsterdekoratør fra jeg var helt lille og frem til jeg stod med en handelsskoleeksamen og ikke kunne få en elevplads. I stedet blev jeg uddannet civilingeniør i noget design og produktudvikling, så lidt kreativt er det trods alt blevet til. Hvis jeg skulle vælge uddannelse i dag havde jeg nok valgt noget andet, men ved ikke hvad.

Dekoratør virker hyggeligt og socialt. Lige indtil man, som jeg, nyser hver gang man ser en blomst. Men de gode blomsterhandlere har fået mig til at købe oftere. De dårlige så mig aldrig igen. En pæn buket er ikke altid enkel at finde
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 13. mar 2025, 08:26

MrMister skrev:
fisken80 skrev:Lad os starte med at aflive ideen om, at der er masser af jobs til alle typer af håndværkere. Det er der ikke. I dele af landet måske, men mange steder er byggeriet markant på vej ned, og der er ikke mange stillinger slået op til f.eks. tømrere.

Jeg har ikke råd til at gå på lærlingeløn i en årrække uanfægtet at det næppe blev et problem at finde en læreplads. Region hovedstaden og Sjælland er det absolut enkleste sted at få arbejde. Heck, bor man i hhv Kalundborg eller Hillerød og kan tælle til ti, kan man få et job hos Novo (eks har min mekaniker 6 ugers ventetid da lønnen hos Novo er bedre end som mekaniker).

Ift Arbejdstilsynet er det en fin antagelse. Bortset fra at det er et område, jeg har en vis erfaring med. De reagerer hurtigt på anmeldelse og skriver en masse bøder ud. Desværre er satsen for dødsulykker fornærmende lav, men uanset: enhver håndværker kan anonymt melde sin arbejdsgiver til Arbejdstilsynet. At få gør det er korrekt. Fordi penge og fordi usikkerhed om eget arbejde.

Men ja, akkord er noget arbejdsgivere har skabt og som slider folk ned i jagten på penge. Men som nævnt, de gode mestre går op i deres folks trivsel og fastholdelse. De dårlige bør man søge væk fra. Det er dog ens eget valg. Som nævnt valgte min brolægger at lægge 4 paller 60 kg tunge fliser manuelt istedet for at hente maskinen til det.

Men uanset, lad os være enige om at være uenige. Det er jo derfor der er de mange partier og interessegrupper. Jeg vil nok forsat påstå at nedslidningen er nedadgående og undgåelig hvis man er villig til at tage kampen om det selv. Jeg ville nok også være en smule enig med LAs kampagne, omend jeg næppe stemmer på dem. Nøjagtigt som jeg ville indlægge mig selv, hvis jeg stemte Ø, SF eller være endnu: alternativet eller ham der Lars bøje eller whatever

Som er i ret markant mindretal. Uagtet om der er tale om store eller små firmaer.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4464

Indlægaf MyGirl » 13. mar 2025, 09:36

Som helt lille ville jeg være popstjerne. Da jeg erfarede, at jeg ikke har en tone i livet, men begyndte at læse og skrive, skiftede drømmen til forfatter eller journalist. I mange år var min plan, at jeg skulle uddanne mig til journalist og ende som forfatter.

Livet kom i vejen, jeg uddannede mig cand. jur. og blev advokat. Arbejdede som advokat i (for) mange år, men har nu deponeret beskikkelsen og er gået ledelsesvejen, hvor jeg nu er (mellem)leder for et juridisk team. Det trives jeg utroligt godt med, da det er lidt mere "noget med mennesker", som jeg faktisk endte med at mangle.
2
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 13. mar 2025, 11:50

fisken80 skrev:Som er i ret markant mindretal. Uagtet om der er tale om store eller små firmaer.

Det er muligt, at MrMister har et naivt syn på det at være håndværker, men du er dælme også sortseende.
8
Tally-ho
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Kort karma: 269
Likede indlæg: 7099

Indlægaf 1234 » 13. mar 2025, 12:09

milisa skrev:
fisken80 skrev:Som er i ret markant mindretal. Uagtet om der er tale om store eller små firmaer.

Det er muligt, at MrMister har et naivt syn på det at være håndværker, men du er dælme også sortseende.

Enig. Håndværkerne i min familie har altså gode jobs med gode arbejdsvilkår.
5
fisken80

Indlægaf fisken80 » 13. mar 2025, 18:41

milisa skrev:

Jeg forholder mig sådan set bare til den virkelighed jeg oplever i forskellige sammenhænge. De tidligere håndværkere, der sidder på mine hold og fortæller om arbejdsskader der tvinger dem til at skifte spor og om elendige arbejdsforhold. Min kærestes utallige oplevelser med lortearbejdsgivere, bl.a. en der mente at man bare måtte finde sig i at arbejde med elektriske maskiner i 10 cm vand. Utallige kampe for en ordentlig løn. Manglende hjælpemidler.
Læg dertil de arbejdsulykker der sker. Det er ikke tilfældigt at anlægsbranchen og nedrivnings- og opførelsesbranchen ligger nummer 2 og 4 på listen over brancher med flest anmeldte ulykker.

Så sortseende? Nej realistisk.
0

Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 13. mar 2025, 18:55

fisken80 skrev:
milisa skrev:

Jeg forholder mig sådan set bare til den virkelighed jeg oplever i forskellige sammenhænge. De tidligere håndværkere, der sidder på mine hold og fortæller om arbejdsskader der tvinger dem til at skifte spor og om elendige arbejdsforhold. Min kærestes utallige oplevelser med lortearbejdsgivere, bl.a. en der mente at man bare måtte finde sig i at arbejde med elektriske maskiner i 10 cm vand. Utallige kampe for en ordentlig løn. Manglende hjælpemidler.
Læg dertil de arbejdsulykker der sker. Det er ikke tilfældigt at anlægsbranchen og nedrivnings- og opførelsesbranchen ligger nummer 2 og 4 på listen over brancher med flest anmeldte ulykker.

Hvis det, du beskriver er realisme, så må jeg jo så bare konstatere, at din virkelighed er markant anderledes end min.
2
Tally-ho
fisken80

Indlægaf fisken80 » 13. mar 2025, 19:13

milisa skrev:
fisken80 skrev:
milisa skrev:

Hvis det, du beskriver er realisme, så må jeg jo så bare konstatere, at din virkelighed er markant anderledes end min.

Jeg opfinder ikke, de to brancher, der ligger i toppen når det handler om arbejdsulykker, det er tørre fakta.
Jeg opfinder heller ikke, hvem der føler sig mest nedslidte https://www.tv2fyn.dk/fyn/ny-analyse-af ... dende-jobs og https://avisendanmark.dk/danmark/her-de ... paa-listen
Det er sådan virkeligheden er.
0

Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 699
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14764

Indlægaf RavenClaw » 14. mar 2025, 07:51

Men er det her en tråd, hvor der absolut skal diskuteres fakta ind i folks tidligere (og måske nuværende) drømme for deres arbejdsliv?
3
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Livets forhold"