MrMister skrev:fisken80 skrev:MrMister skrev:Aragorn skrev:MrMister skrev:Håndværker (murer eller tømrer). Endte som cbser. Kan godt ærge mig. Ville gerne bytte mentalt arbejde til fysisk arbejde.
Arh.
De får virkelig lov til at svede for deres løn og jeg er ret sikker på at mange har et rigtigt slidt kadaver når de bliver 45.
Jeg gad godt være i samme gode form som tømreren. Jeg gad også godt bedre kunne bygge på mit hus. Men han har lige så travlt som jeg har og han kommer sent hjem og står tidligt op.
Jeg har bare en computer på mit kontor og jeg arbejder når jeg gider.
Dem, jeg kender, er årtier fra dem fra 1980’erne. I dag kan man sågar få et festool exoskeleton. Der er immervæk få af dem, der er nedslidte og flere, der går ned med stress af de akademikere, jeg kender.
Til gengæld sner det ikke. Blæst og frost ville hurtigt få mig på andre tanker. Dér er det sjovere indenfor.
Godt for dem. Dem jeg kender, herunder min kæreste, er begyndende nedslidte i midten af 40'erne og de fleste firmaer er pissehamrende nærige og vil ikke betale for de hjælpemidler, der kan skåne dem. Og så er der alle de tilfælde, hvor hjælpemidler ikke rigtig kan lade sig gøre.
Tror du det er sjovt at arbejde ude i regnvejr? Prøv at tjekke, hvor meget det regnede sidste år og året før. Og blæste.
Alene i det sidste firma min kæreste var ansat var der 2-3 stykker, der var sygemeldte med stress.
Det er ret gode grunde til, at der mangler håndværkere. Lorte arbejdsforhold, nedslidning, dårlig løn, slåskampe for den gode løn når det er akkord. Dårlige ledere. Bare lige for at nævne nogen.
Men altså - det er ikke for sent for dig, så hvis du synes det lyder så attraktivt er det da bare at kaste dig ud i det.
Jeg ville nok ret hurtigt gå ned med stress, hvis det var tonen …
Dem, jeg kender, der skider højt og flot på regler, lovgivning og forhold er typisk dem, der enten selv får del af besparelsen eller selv ikke sætter foden ned. Det er min erfaring, men nu omgås jeg heller ikke trælse typer generelt, så måske min omgangskreds ikke er repræsentativ.
Jeg har da set brolæggere, der hellere løftede 60 kgs fliser end hentede det rette værktøj. Fordi penge. Eller polakker uden høreværn. Fordi penge. Eller sågar tømrere uden faldsikring. Fordi idioti. Men Arbejdstilsynet ville aldrig acceptere det og mester ville få et girokort.
Og så er vi dog også enige. Der er mangel på arbejdskraft blandt faglærte. Endnu en grund til ikke at acceptere ulovlige eller urimelige vilkår. Der er jo ledige stillinger allestedsnærværende for dem.
Lad os starte med at aflive ideen om, at der er masser af jobs til alle typer af håndværkere. Det er der ikke. I dele af landet måske, men mange steder er byggeriet markant på vej ned, og der er ikke mange stillinger slået op til f.eks. tømrere.
Det er ALLE slags firmaer, der skider på reglerne. Store og små. Der er altid slåskamp om lønnen, hvis det er akkord. Og sætter man foden ned så bliver man altså fyret, større er manglen heller ikke. Hjælpemidler koster og firmaerne bruger ikke de penge, hvis de kan slippe.
Arbejdstilsynet? Har du nogen ide om, hvor meget der er sparet på det? De kommer nærmest aldrig forbi. Medmindre der sker en ulykke. Men det er ligesom lidt for sent på det tidspunkt.
Beklager, men du er naiv i dit syn på, hvordan det er at være håndværker. Men prøv det da af, hvis du mener det må være så fantastisk.