fisken80 skrev:Lad os starte med at aflive ideen om, at der er masser af jobs til alle typer af håndværkere. Det er der ikke. I dele af landet måske, men mange steder er byggeriet markant på vej ned, og der er ikke mange stillinger slået op til f.eks. tømrere.
Det er ALLE slags firmaer, der skider på reglerne. Store og små. Der er altid slåskamp om lønnen, hvis det er akkord. Og sætter man foden ned så bliver man altså fyret, større er manglen heller ikke. Hjælpemidler koster og firmaerne bruger ikke de penge, hvis de kan slippe.
Arbejdstilsynet? Har du nogen ide om, hvor meget der er sparet på det? De kommer nærmest aldrig forbi. Medmindre der sker en ulykke. Men det er ligesom lidt for sent på det tidspunkt.
Beklager, men du er naiv i dit syn på, hvordan det er at være håndværker. Men prøv det da af, hvis du mener det må være så fantastisk.
Jeg har ikke råd til at gå på lærlingeløn i en årrække uanfægtet at det næppe blev et problem at finde en læreplads. Region hovedstaden og Sjælland er det absolut enkleste sted at få arbejde. Heck, bor man i hhv Kalundborg eller Hillerød og kan tælle til ti, kan man få et job hos Novo (eks har min mekaniker 6 ugers ventetid da lønnen hos Novo er bedre end som mekaniker).
Ift Arbejdstilsynet er det en fin antagelse. Bortset fra at det er et område, jeg har en vis erfaring med. De reagerer hurtigt på anmeldelse og skriver en masse bøder ud. Desværre er satsen for dødsulykker fornærmende lav, men uanset: enhver håndværker kan anonymt melde sin arbejdsgiver til Arbejdstilsynet. At få gør det er korrekt. Fordi penge og fordi usikkerhed om eget arbejde.
Men ja, akkord er noget arbejdsgivere har skabt og som slider folk ned i jagten på penge. Men som nævnt, de gode mestre går op i deres folks trivsel og fastholdelse. De dårlige bør man søge væk fra. Det er dog ens eget valg. Som nævnt valgte min brolægger at lægge 4 paller 60 kg tunge fliser manuelt istedet for at hente maskinen til det.
Men uanset, lad os være enige om at være uenige. Det er jo derfor der er de mange partier og interessegrupper. Jeg vil nok forsat påstå at nedslidningen er nedadgående og undgåelig hvis man er villig til at tage kampen om det selv. Jeg ville nok også være en smule enig med LAs kampagne, omend jeg næppe stemmer på dem. Nøjagtigt som jeg ville indlægge mig selv, hvis jeg stemte Ø, SF eller være endnu: alternativet eller ham der Lars bøje eller whatever
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill