Online opbevaring af billeder

Brugeravatar
Tutter27
Kort karma: 34
Likede indlæg: 859

Online opbevaring af billeder

Indlægaf Tutter27 » 29. nov 2024, 10:10

Jeg leder efter et sted at uploaded mine billede filer, jeg havde Jottacloud for år tilbage, og tænkte det ville jeg have igen, og betalte for at få mere plads, da det drejer sig om 1.2 TB.
Men ak, mine CR2 (RAW filer) vil ikke uploades og jeg kan se det heller ikke fungerer i Dropbox.

Jeg har kigget lidt på Flickr, og Picasa (Den er åbenbart lukket ned).

Kan ikke lurer hvor sikre billederne er i Flickr.

Er der andre herinde som foto nørder og hvor opbevarer i jeres filer?

Indtil nu har jeg haft det liggende på en extern harddisk, men jeg kunne godt tænke mig at have bedre agang til dem. :)
0
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 135
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 9393

Re: Online opbevaring af billeder

Indlægaf Raenil » 29. nov 2024, 20:07

Vi bruger Adobe Lightroom CC. Jeg har installeret det på både min og konens telefon og har en stak raw billeder fra dengang jeg havde systemkamera.
92kr/måned for 1 terabyte.
Icloud virker måske også, hvis du kører Mac? Deres windows klient er det ringeste stykke software jeg har set.
1
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1718
Likede indlæg: 26204

Indlægaf Aragorn » 29. nov 2024, 20:49

Tutter27 skrev:Jeg leder efter et sted at uploaded mine billede filer, jeg havde Jottacloud for år tilbage, og tænkte det ville jeg have igen, og betalte for at få mere plads, da det drejer sig om 1.2 TB.
Men ak, mine CR2 (RAW filer) vil ikke uploades og jeg kan se det heller ikke fungerer i Dropbox.

Jeg har kigget lidt på Flickr, og Picasa (Den er åbenbart lukket ned).

Kan ikke lurer hvor sikre billederne er i Flickr.

Er der andre herinde som foto nørder og hvor opbevarer i jeres filer?

Indtil nu har jeg haft det liggende på en extern harddisk, men jeg kunne godt tænke mig at have bedre agang til dem. :)

Google drive. 800 kroner for 2 TB årligt.

Hvis du ikke har dine billeder på minimum 2 harddiske så ville jeg få dem fyret ud på en server meget hurtigt hvis du græder når du mister dem.

Så kan man altid kigge efter alternativer senere, men hvis du kun har dem på én disk har du ingen backup og der er ingen garanti for at din disk virker næste gang du skal bruge den - eller at den ikke har smidt partitionen eller at du får en kryptolocker. Indsæt selv.

Hvad angår sikkerhed og driftsstabilitet er der nok ikke mange andre der kan levere bedre end Google, Microsoft og Amazon. De fleste andre udbydere ligger alligevel nok i enten Azure eller AWS.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 29. nov 2024, 20:55

Raenil skrev:Vi bruger Adobe Lightroom CC. Jeg har installeret det på både min og konens telefon og har en stak raw billeder fra dengang jeg havde systemkamera.
Icloud virker måske også, hvis du kører Mac? Deres windows klient er det ringeste stykke software jeg har set.

Har du set iTunes til windows? Eller bare iTunes?
0

Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 135
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 9393

Indlægaf Raenil » 29. nov 2024, 22:36

Aragorn skrev:
Raenil skrev:Vi bruger Adobe Lightroom CC. Jeg har installeret det på både min og konens telefon og har en stak raw billeder fra dengang jeg havde systemkamera.

Har du set iTunes til windows? Eller bare iTunes?

Ja.
Og jeg synes at iCloud klienten er værre.

I det hele taget virker det som om deres software afdeling har købt nogle netbooks med Windows i elgiganten og spurgt deres praktikanter om de “ikke kan lave noget til dem der også? Når nu Tim siger vi skal. Men gør det i jeres fritid!”
0
Brugeravatar
Tutter27

Indlægaf Tutter27 » 2. dec 2024, 11:40

Nå ja, Lightroom, den havde jeg glemt.

Jeg er windows baseret, havde Macbook, men jeg kunne ikke forenes med den. :genert:
0
Brugeravatar
Tutter27

Indlægaf Tutter27 » 2. dec 2024, 11:48

Aragorn skrev:Google drive. 800 kroner for 2 TB årligt.

Hvis du ikke har dine billeder på minimum 2 harddiske så ville jeg få dem fyret ud på en server meget hurtigt hvis du græder når du mister dem.

Så kan man altid kigge efter alternativer senere, men hvis du kun har dem på én disk har du ingen backup og der er ingen garanti for at din disk virker næste gang du skal bruge den - eller at den ikke har smidt partitionen eller at du får en kryptolocker. Indsæt selv.

Hvad angår sikkerhed og driftsstabilitet er der nok ikke mange andre der kan levere bedre end Google, Microsoft og Amazon. De fleste andre udbydere ligger alligevel nok i enten Azure eller AWS.

Ja, jeg har indtil videre haft dem på en harddisk, min eks har dem dog også, så hvis det skulle gå helt galt, så er der håb, har dog ikke lyst til at skulle den vej, derfor tager jeg mig lige sammen nu for at finde en bedre løsning :D

Google drive kan vist ikke preview filerne, det glemte jeg at nævne er noget jeg godt kunne tænke mig. Det kan min harddisk heller ikke, det er lidt træls.
0
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 2. dec 2024, 21:00

Tutter27 skrev:

Ja, jeg har indtil videre haft dem på en harddisk, min eks har dem dog også, så hvis det skulle gå helt galt, så er der håb, har dog ikke lyst til at skulle den vej, derfor tager jeg mig lige sammen nu for at finde en bedre løsning :D

Google drive kan vist ikke preview filerne, det glemte jeg at nævne er noget jeg godt kunne tænke mig. Det kan min harddisk heller ikke, det er lidt træls.

Det er ikke din harddisk eller Google drive, det er Windows og hvis du gør det gennem browser, den pågældende browser.

Et preview kommer fra Windows stifinder (explorer) der har en integration der kan afkode et bestemt format, PDF, DOXC, JPEG etc.

En harddisk kan ikke - nogensinde - vise et preview. Den kan gemme data og fremvise det når det bliver forespurgt (det er mere komplekst end dét men det er godt nok til denne forklaring).

Det vil sige, du skal lede efter en metode til at få preview af RAW filer indbygget i Windows eller Chrome hvis du browser Gdrive med en browser (som nok er Chrome).

Det helt indlysende problem er at er preview skal være hurtigt og RAW filer fylder helt vildt meget, hvilket er det modsatte af hurtigt.

Der er sikkert mange måder at komme derhen på.

Siden du skal kigge previews af store filer vil jeg anbefale dig at bruge klienten til din valgte løsning og ikke bare køre gennem din browser.

Køb en stor SSD på 2 - 3 TB, smid alle dine filer på den disk (som sidder inde i din computer) og download Gdrive klienten. Sig til klienten at alt på den SDD altid skal synkroniseres til Gdrive.

YMMV.
1

Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1269
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 27023

Indlægaf Delfin » 3. dec 2024, 07:51

Kan det være problem bare at bruge onedrive?
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
Tutter27

Indlægaf Tutter27 » 3. dec 2024, 10:27

Aragorn skrev:
Tutter27 skrev:

Det er ikke din harddisk eller Google drive, det er Windows og hvis du gør det gennem browser, den pågældende browser.

Et preview kommer fra Windows stifinder (explorer) der har en integration der kan afkode et bestemt format, PDF, DOXC, JPEG etc.

En harddisk kan ikke - nogensinde - vise et preview. Den kan gemme data og fremvise det når det bliver forespurgt (det er mere komplekst end dét men det er godt nok til denne forklaring).

Det vil sige, du skal lede efter en metode til at få preview af RAW filer indbygget i Windows eller Chrome hvis du browser Gdrive med en browser (som nok er Chrome).

Det helt indlysende problem er at er preview skal være hurtigt og RAW filer fylder helt vildt meget, hvilket er det modsatte af hurtigt.

Der er sikkert mange måder at komme derhen på.

Siden du skal kigge previews af store filer vil jeg anbefale dig at bruge klienten til din valgte løsning og ikke bare køre gennem din browser.

Køb en stor SSD på 2 - 3 TB, smid alle dine filer på den disk (som sidder inde i din computer) og download Gdrive klienten. Sig til klienten at alt på den SDD altid skal synkroniseres til Gdrive.

YMMV.

Tak for svar.

Jeg kan mærke at det er lidt uden for mit kompetence område :genert:

Jeg må prøve mig frem! Tænker at Lightroom måske er løsningen, det kender jeg allerede lidt til.
0

Tilbage til "Hobby"