Little_Woman skrev:Lige lidt input, jeg kan mærke at det nager lidt.
Min søn går i 1. klasse og er meget fagligt dygtig. Både i dansk og matematik og i almen viden er han, helt reelt, flere år foran de fleste. Det kan jeg, i al beskedenhed, vurdere på baggrund af min egen uddannelse og profession.
Og han KEDER sig. I matematik har han, på min anmodning, fået en ekstra arbejdsbog, for 2. klasse, som ikke volder ham de store vanskeligheder heller. Men det er også svært når barnet jonglerer med metersystemet, procentregning og hovedregner bedre end mig.
I dansk synes han deres læsebøger og læse-selv-bøger er dødens pølse. Og at læsning generelt er virkelig kedeligt. Med rette. Den de læser i nu er 20 år gammel, mange niveauer under det han kan og, i sagens natur, meget simpel handlingsmæssigt. Jeg har netop lånt en bog om droner til ham, dét kunne fange ham. Hans læreres reaktion, da han glad viser den her til morgen? "Ja, det ser da fint ud, men det er jo også vigtigt at du læser det samme som de andre". Nå. Tal om ikke at gribe en begejstring, som drengen ENDELIG har for at læse!
Jeg er i tvivl om, om vi bare skal køre vores eget løb herhjemme, og fx læse i hans dronebog eller lignende, i stedet for 15 minutter i den dødsyge bog der er alt for let. Jeg mener; drengen skal jo helst finde det interessant at læse, samtidig med at han jo også skal følge sin klasse.
Undervisningsdifferentiering, min bare
Skoler er ikke et sted for kloge mennesker.