Nicolait skrev:Moe skrev:Nicolait skrev:Moe skrev:Nicolait skrev:Moe skrev:Nicolait skrev:Moe skrev:Marx skrev:Israel er en stat, hvis regeringers beslutninger former millioner af menneskers liv og har dybtgående miljømæssige og humanitære konsekvenser. Kritik af landets militære handlinger, besættelsespolitikker, blokader, bosættelsesudvidelser, krænkelser af international lov eller miljøødelæggelser er ikke et angreb på det jødiske folk. Legitim kritik af Israel ikke er antisemitisme og er svarende til den, der rettes mod ethvert andet land.
Men det efterlader mig med et dilemma. Hvis jeg udtaler mig imod Netanyahu-regeringens uacceptable ligegyldighed over for tabet af menneskeliv i Gaza, vil jeg uundgåeligt hælde benzin på antisemitismens flammer. Hvis jeg ikke udtaler mig, giver jeg Netanyahu-regeringen frie hænder til at gøre, hvad den vil. Hvilket af disse alternativer mener man så er det mindst dårlige?
Det er rigtigt, at kritik af Israel ikke automatisk er antisemitisme. Men det er heller ikke et frikort til at anvende en målestok på Israel, som man ikke anvender på andre stater.
Du siger, at Israel bør behandles som ethvert andet land. Det afgørende spørgsmål er derfor, om I faktisk gør det. Hvor er den samme vedvarende indignation, de samme maksimalistiske krav og de samme kategoriske anklager mod stater og bevægelser, der begår langt større eller faktisk dokumenterede overgreb?
Israel er den eneste jødiske stat i verden og behandles ikke som ethvert andet land. Den fremstilles igen og igen som verdens særlige moralske problem, mens langt værre konflikter og aktører ignoreres eller forklares væk. Det beviser ikke automatisk antisemitisme hos enhver kritiker, men en konsekvent dobbeltstandard over for den jødiske stat er et alvorligt tegn på antisemitisk forskelsbehandling og bør kaldes det, når den ikke anvendes tilsvarende på andre lande.
Og før du tilskriver Netanyahu-regeringen “ligegyldighed over for tabet af menneskeliv”, bør du dokumentere påstanden. En krig mod Hamas, med tragiske civile tab, er ikke i sig selv et bevis for hverken ligegyldighed eller en kriminel hensigt.
Når du afkræver bevis fra andre kunne du starte med at dokumentere dine påstande, at Israel behandles 1) anderledes, 2) at det skyldes, at de er en jødisk stat, 3) at vi ikke påtaler andre landes krænkelser, 4) at vi har dobbelte standarder, 5) at den påståede dobbelte standard skyldes, at der er tale om antisemitisme.
Jeg venter i spænding.
1. Israel behandles anderledes i visse internationale fora. FN’s Menneskerettighedsråd har et fast, særskilt dagsordenspunkt 7 om Israel og de palæstinensiske områder. Ingen anden stat har et tilsvarende permanent landespecifikt punkt på rådets dagsorden. Det er ikke en holdning, men rådets egen dagsorden. Fra 2015 til 2024 vedtog FN’s Generalforsamling desuden 173 resolutioner rettet mod Israel og 80 rettet mod alle andre lande tilsammen. Det beviser ikke, at enhver resolution er urimelig, men det dokumenterer et usædvanligt institutionelt bias.
2. Jeg har ikke påstået, at det kan bevises statistisk, at enhver kritik skyldes antisemitisme, eller at kritik af Israel i sig selv er antisemitisk. Det ville være en absurd påstand.
Jeg har sagt, at en faktisk dobbeltstandard over for verdens eneste jødiske stat er et alvorligt tegn på antisemitisk forskelsbehandling. Det er heller ikke en sær idé, jeg har fundet på. IHRA’s arbejdsdefinition nævner netop at kræve en adfærd af Israel, som man ikke kræver af andre demokratiske stater, som et eksempel på antisemitisme. Det er naturligvis altid den konkrete anvendelse og kontekst, der afgør sagen.
3. Jeg har heller ikke påstået, at du personligt aldrig kritiserer andre lande. Det, jeg påpegede, var den synlige prioritering og den politiske debat, hvor Israel igen og igen behandles som et enestående moralsk problem. Hvis du mener, at den samme konsekvente og maksimalistiske standard reelt anvendes på alle andre stater og konflikter, er du velkommen til at dokumentere det. Men du kan ikke afvise observationen ved blot at skrive, at du muligvis også kritiserer andre; på debatten kritiseres Israel disproportionelt, bare ved at se, hvad folk skriver om israel og se hvad de samme ikke skriver om andre.
4. En dobbeltstandard består ikke blot i at kritisere Israel hårdt. Den opstår, når Israel eksempelvis afkræves en militær og moralsk standard, som man ikke kræver af andre i krig, når landets eksistens som nationalstat gøres til genstand for debat på en måde, som andre staters ikke gør, eller når det alene gøres ansvarligt for en konflikt, mens modpartens erklærede mål, angreb og ansvar systematisk nedtones eller bortforklares. Igen: Det betyder ikke, at enhver kritik er en dobbeltstandard, men det betyder, at man må anvende samme målestok på begge sider, og når man ikke gør, handler man racistisk, uanet om man selv ser sig selv som racist eller ej.
5. Du omformulerer min påstand, så den bliver lettere at angribe. Jeg skrev ikke, at enhver påstået dobbeltstandard automatisk beviser antisemitisme hos den enkelte. Jeg skrev, at en konsekvent dobbeltstandard mod den eneste jødiske stat er et tegn på antisemitisk forskelsbehandling og skal kaldes det, når den faktisk er det.
Motivet kan ikke læses ud af et regneark. Det vurderes ud fra mønsteret, sproget, kravene og den standard, der anvendes på Israel sammenlignet med andre.
Så nej, kritik af Netanyahu-regeringen er ikke i sig selv antisemitisme. Men kritik bliver heller ikke automatisk hævet over kritik, blot fordi den kaldes menneskerettigheder eller international ret, som folk i bred udstrækning i øvrigt ikke forstår eller er enige i, når det gælder Israel.
Så det afgørende er, om de samme principper også gælder, når den anklagede stat ikke er Israel. Det er her, kæden hopper af.
Ad 1. At FN Menneskerettighedsråd har et fast særskilt dagsordenspunkt om Israel, og at UNGA har vedtaget 173 resolutioner mod Israel dokumenterer ikke en forudindtagethed. Det har nærmere noget at gøre med at Israels adfærd er stærk kritisabel.
Men hvis du mener, at der foreligger usædvanlig institutionel bias, så må du jo dokumentere det.
Ad 2. At der er tale om en jødisk stat er som sådan ikke relevant for diskussionen medmindre du kan dokumentere, at Israel bliver særligt udpeget, fordi de er en jødisk stat og ikke fordi landet agerer som et røvhul.
IHRA’s arbejdsdefinition er ikke brugbar fordi den sidestiller kritik af Israel md antisemitisme, og det er en fejlslutning. Man udviser heller ikke rossofobi, fordi man kritiserer Ruslands adfærd i Ukraine.
Ad 3. Du ved ikke, hvem jeg kritiserer og hvornår. Derfor kan du heller ikke lave en slutning, der hedder, jeg er forudindtaget om Israel, da du ikke har et datagrundlag for at kunne drage en konklusion.
Selv hvis du havde, er det ikke et nulsumsspil, hvor jeg også skal kritisere andre for at kunne kritisere Israel.
Du har ikke ført bevis for din påstand om, at Israel kritiseres disproportionalt. Så det kan jeg sagtens afvise.
Ad 4. Igen du må føre bevis for, at det skulle være tilfældet. Det ser jeg frem til.
Ad. 5. Igen du må føre bevis for din påståede dobbelte standard.
Jeg ved med min baggrund, at jeg har en rigtig god forståelse af menneskerettigheder og folkeret, som det sjovt hedder på dansk.
Men nu flytter du målstregen igen.
Først siger du, at jeg ikke har dokumenteret, at Israel behandles anderledes. Derefter anerkender du selv, at jeg har vist, at Israel behandles anderledes, men ændrer kravet til, at jeg skal dokumentere, at forskelsbehandlingen er usaglig, hvilket jeg også har. Jeg har i denne tråd redegjort for spørgsmål om både besættelse, folkedrab, forskelsbehandling af palæstinensere osv.
Israel er den eneste stat med et permanent landespecifikt dagsordenspunkt i FN's Menneskerettighedsråd, og antallet af resolutioner om Israel er ekstraordinært sammenlignet med ALLE andre stater i verden tilsammen.
Det er dokumenteret negativ særbehandling.
Du mener, at den er berettiget, men så må du forklare efter hvilket objektivt kriterium.
At Israel efter din mening "agerer som et røvhul" er en holdning, ikke en begrundelse for, hvorfor netop Israel skal have en permanent særordning om negativ forskelsbehandling gennem årtier, gennem næsten alle FN's organer og bl.a. hele venstrefløjen samt samtlige demokratier, bl.a. alle muslimske lande uden undtagelse osv.
Men din formulering illustrerer samtidig et større problem i hele debatten. Israel bliver gjort ansvarligt for hele Gaza-krigen og alle dens konsekvenser, mens Hamas' ansvar forsvinder.
Israel startede ikke denne krig. Israel blev angrebet den 7. oktober, israelske civile blev dræbt, og mennesker blev bortført som gidsler til Gaza. Hamas startede krigen og valgte at fortsætte den. Israel er kun ansvarligt for sine egne handlinger under krigen, jævnfør krigens love, men Hamas er ansvarlig for sine handlinger og konsekvenserne af dem.
Når alle civile palæstinensiske dødsfald tilskrives Israel moralsk, mens Hamas' ansvar for at starte og føre krigen, holde gidsler og føre krig fra et tætbeboet Gaza bortforklares, så er det netop den forskellige målestok, jeg taler om.
Israel får ansvar for alt, mens Hamas på mærkværdig vis mister sin agency og dermed sit ansvar.
Og når jeg kalder det racisme, taler jeg ikke om dit indre motiv. Jeg taler om forskelsbehandlingen baseret på nationalitet.
Hvis en nationalstat bedømmes efter en anden målestok end andre sammenlignelige nationalstater, er det diskrimination på baggrund af nationalitet. Det ville efter samme princip være racistisk, uanset om staten var Israel, Indien, en arabisk stat eller Sydafrika.
Det betyder ikke, at al kritik af Israel er antisemitisme. Det betyder, at hadefuld, ensidig eller uvederhæftig kritik af Israel er.
Så spørgsmålene er egentlig meget enkle.
Hvilket objektivt kriterium retfærdiggør, at Israel institutionelt behandles anderledes end andre stater?
Og hvorfor tillægger I Israel et moralsk ansvar for krigen og dens konsekvenser, når Hamas objektivt har hovedansvaret for det hele?
At Israel efter din mening "agerer som et røvhul" viser dine følelser, men er en uvederhæftig anklage.
Jeg har ikke flyttet målstregen. Jeg har blot holdt fast i, at du på nuværende tidspunkt ikke har dokumenteret, at Israel bliver behandlet anderledes. Jeg har aldrig anerkendt, at det skulle være tilfældet. Jeg har derimod påpeget, at du har lavet en fejlslutning, når det, at Israel ofte behandles på møderne, skulle være udtryk for usaglighed.
Du bliver ved at lave fejlslutningen, idet du ikke har dokumenteret, at hvis et andet land opførte sig som Israel ville ikke blive behandlet på samme måde. Det er sådan set heller ikke dokumenteret, at der er tale om en permanent særordning, fordi du ikke har dokumenteret, hvis et andet land agerede på samme måde, som Israel ville det ikke også blive behandlet på nævnsmødet, eller hvis Israel opførte sig ordentligt ville fortsat blive behandlet på nævnsmøderne.
Det er dig, som mener, at Israel bliver behandlet anderledes, så er det også dig, der må dokumentere, at det er tilfældet. Indtil du dokumenteret, at Israel bliver udsat for negativ særbehandling, ses det ikke særligt relevant at svare på dine spørgsmål, da de er betinget af, at du har dokumenteret usaglig forskelsbehandling. Dine spørgsmål forudsætter en underliggende præmis, som jeg ikke deler, og som jeg ikke er enig i.
Men at du tuder over, at jeg mener, at Israel agerer, som et røvhul, tyder for mig på, at du er for følelsesmæssigt involveret.
Jo, du flytter målstregen, og dit seneste svar gør det faktisk endnu tydeligere.
Dit oprindelige krav var, at jeg skulle dokumentere, at Israel behandles anderledes. Det har jeg gjort for 27. gang ved blandt andet at pege på, at Israel er den eneste stat med et permanent landespecifikt dagsordenspunkt i FN's Menneskerettighedsråd og på den ekstraordinære mængde resolutioner rettet mod Israel, måden international lov ikke bruger ens på Israel og alle andre lande i samme situation som..
Nu er dit krav pludselig noget andet. Nu skal jeg dokumentere, at "hvis et andet land opførte sig som Israel", så ville det ikke blive behandlet på samme måde. Det er definitionen på at flytte målstregen. Du går fra et empirisk spørgsmål om, hvorvidt Israel faktisk behandles anderledes, til et kontrafaktisk krav om, at jeg skal bevise, hvad der ville ske i en hypotetisk situation, som aldrig er indtruffet.
Og det krav kan i øvrigt konstrueres, så det aldrig kan opfyldes. Uanset hvor meget faktisk forskelsbehandling man dokumenterer, kan du altid svare: "Men du har ikke bevist, at et andet land under præcis de samme omstændigheder ikke ville være blevet behandlet sådan." Så har du gjort din position ufalsificerbar.
Du blander samtidig to forskellige spørgsmål sammen. Om Israel behandles anderledes, og om denne anderledes behandling er sagligt begrundet.
Det første kan konstateres ved at sammenligne den institutionelle behandling. Hvis Israel eksempelvis alene har en permanent landespecifik særordning, er behandlingen pr. definition anderledes. Om du mener, at forskellen er berettiget, ændrer ikke på, at forskellen eksisterer. Det er et efterfølgende spørgsmål om saglighed.
Du har derfor heller ikke tilbagevist dokumentationen ved at sige, at Israel "agerer som et røvhul". Du har blot hævdet, at særbehandlingen efter din mening er vel fortjent for Israel (den jødiske nation og folk). Det er en helt anden påstand, og så ligger argumentationsbyrden hos dig for at forklare, hvorfor de relevante objektive kriterier retfærdiggør netop denne særbehandling.
Det er også forkert, at jeg først nu skal begynde at dokumentere min position.
Denne tråd indeholder allerede omfattende argumentation, eksempler, links, videoer og dokumentation fra mig. Noget af diskussionen ligger måneder og andre år tilbage, men det holder ikke op med at eksistere, fordi du ikke længere husker det eller gider kigge tråden igennem. Du kan gå tilbage i tråden og læse det.
Hvad du personligt vælger at anerkende, bestemmer kun din egen position. Det afgør ikke, hvad der faktisk er blevet præsenteret.
Derudover er der et mere grundlæggende problem med din bevisbyrde. Jeg behøver ikke bevise en universel negativ påstand om, at Israel ikke fortjener enhver tænkelig negativ særbehandling.
Hvis du mener, at en konkret særbehandling er saglig, må du argumentere for den konkrete begrundelse. Det er ikke tilstrækkeligt først at konstatere den ekstraordinære behandling og derefter antage, at Israel nødvendigvis må have fortjent den.
Det samme gælder international ret. En juridisk regel skal anvendes efter de samme juridiske kriterier uanset, om den pågældende stat hedder Israel, Rusland, Sudan eller noget fjerde.
Når de samme regler, begreber eller beviskrav fortolkes strengere over for Israel end over for sammenlignelige aktører, er problemet netop en diskrimination.
Man tilbageviser ikke den påstand ved at gentage, at Israel opfører sig dårligt. Man må vise, at den samme juridiske målestok faktisk anvendes konsekvent.
Og så er din afslutning interessant:
"Men at du tuder over, at jeg mener, at Israel agerer som et røvhul, tyder for mig på, at du er for følelsesmæssigt involveret."
Det argument vender snarere tilbage mod dig selv. Jeg har argumenteret med konkrete institutionelle forhold, principper om ensartet behandling og spørgsmålet om bevisbyrde.
Du beskriver derimod en hel nationalstat som et "røvhul" og karakteriserer min saglige indvendiger som at "tude".
Det er følelsesladet og nedladende sprog, ikke et rationelt modargument. At jeg påpeger det, viser ikke, at jeg er følelsesmæssigt involveret.
Det viser, at jeg skelner mellem argumenter og skældsord.
Hvis din påstand om Israel kan forsvares rationelt, burde du kunne gøre det uden "røvhul" og "tuder".
Og det er relevant for diskussionen om fordomme, at jeg ikke kan bevise, hvad dit indre motiv er, og det har jeg heller ikke brug for at påstå.
Men hvis Israel konsekvent bedømmes efter en anden målestok, mens stærkt negativt og generaliserende sprog om landet samtidig accepteres som selvindlysende, er det legitimt at sige, at din vurdering er farvet af en forudindtaget holdning.
Om du selv oplever dig som fordomsfri, afgør ikke det spørgsmål. Det, der afgøres, er adfærd og argumentation, som du faktisk anvender.
Så nej, du kan ikke gøre min påstand umulig at dokumentere ved løbende at ændre, hvad der tæller som dokumentation.
Hvis din position er, at Israel ikke behandles anderledes, må du forholde dig til de konkrete forskelle.
Hvis din position i stedet er, at Israel behandles anderledes, men at forskelsbehandlingen er berettiget, så argumentér for, hvorfor den er berettiget efter en generel standard, som du også ville acceptere anvendt på andre stater eller folke.
Men det er to forskellige positioner. Du kan ikke skifte mellem dem efter behov og samtidig hævde, at målstregen står det samme sted.