Krigsfrygt?
Re: Krigsfrygt?
Frygt for om krigen er lige om hjørnet? Tja, vi lever i hvert fald ikke længere i fredstid. De hybride angreb kan teknisk set også opfattes som krig og i så fald er vi forbi hjørnet. Jeg tror ikke at Rusland angriber militært i morgen, men jeg ser bekymret på deres hastige oprustning og på deres potente militære alliancer. Jeg har styr på mit hjemmeberedskab. Og jeg sover trygt om natten og ser optimistisk på min fremtid. Så jeg har stemt moderat bekymret.
1
Delfin skrev:Jeg har stemt moderat bekymret, men jeg ville have sat min bekymring lavere på en skala med flere muligheder.
Det er ikke første gang, jeg lever i en tid med kriser, oprustning og trusler fra øst og vest, og egentlig har jeg for vane at tage diverse kriser med ophøjet ro i forventning om at også det vil få en ende, men jeg har en orm, der gnaver i denne tid. Ingen troede for alvor på, at nogen ville trykke på knappen til atombomben dengang, men hybridkrig er en lidt diffus størrelse, og jeg har svært at forholde mig til, hvad den reelle trussel er og hvilke konsekvenser det kan have på den lange bane. Skidt med lidt strømafbrydelser, et net der ikke virker og måske slip af forsyninger mv. i en kortere periode. Det overlever vi let, men kan det være længerevarende, så har vi gjort os selv ret så afhængige af teknik
Jeg kan godt mærke, at den voldsomme mediedækning, der har været de sidste 10-15-20 år gør en forskel. Når man får det ind ad døren døgnet rundt, så man er nødt til at forholde sig til det konstant, hvis man ikke aktivt fravælger det.
Det er faktisk lige dér, at min bekymring henter næring. Vi roser os af i Danmark at være verdens mest digitale samfund, og vi er ikke de eneste i den vestlige verden, der er langt fremme i den digitale sko. Stort set alt i vores samfund, foregår nu ved selvbetjening på nettet. Ryger dét, ryger det hele. Samfundet vil ikke kunne fungere, fordi vi ikke har digital sikkerhed i samme omfang, som udbredelsen af det.
Fortsætter disse hybride angreb, må nogen før eller siden, give Putin nogle klask over nallerne, og mareridtsscenariet er så, at dette kan eskalere til noget ukontrollerbart, som så pludseligt sætter gang i en krig som ingen reelt ønsker - heller ikke Putin.
For mig er der ingen tvivl om, at den megen snak og raslen med sabler som både den danske og andre vestlige landes regeringer demonstrerer, lige nu, faktisk er et mildt forsøg på 'klask over nallerne' til Putin. Jeg tvivler bare på, at det vil virke.
Som Gustav Wied engang skrev: "Der skal skrap lud til fnattede hoveder". >Og Putin er et 'fnattet' hoved.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den
“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
― Albert Einstein
“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
― Albert Einstein
- Delfin
- Kort karma: 1350
- Geografisk sted: ..... Casa del Fino
- Likede indlæg: 30098
paint skrev:Delfin skrev:Jeg har stemt moderat bekymret, men jeg ville have sat min bekymring lavere på en skala med flere muligheder.
Det er ikke første gang, jeg lever i en tid med kriser, oprustning og trusler fra øst og vest, og egentlig har jeg for vane at tage diverse kriser med ophøjet ro i forventning om at også det vil få en ende, men jeg har en orm, der gnaver i denne tid. Ingen troede for alvor på, at nogen ville trykke på knappen til atombomben dengang, men hybridkrig er en lidt diffus størrelse, og jeg har svært at forholde mig til, hvad den reelle trussel er og hvilke konsekvenser det kan have på den lange bane. Skidt med lidt strømafbrydelser, et net der ikke virker og måske slip af forsyninger mv. i en kortere periode. Det overlever vi let, men kan det være længerevarende, så har vi gjort os selv ret så afhængige af teknik
Jeg kan godt mærke, at den voldsomme mediedækning, der har været de sidste 10-15-20 år gør en forskel. Når man får det ind ad døren døgnet rundt, så man er nødt til at forholde sig til det konstant, hvis man ikke aktivt fravælger det.
Det er faktisk lige dér, at min bekymring henter næring. Vi roser os af i Danmark at være verdens mest digitale samfund, og vi er ikke de eneste i den vestlige verden, der er langt fremme i den digitale sko. Stort set alt i vores samfund, foregår nu ved selvbetjening på nettet. Ryger dét, ryger det hele. Samfundet vil ikke kunne fungere, fordi vi ikke har digital sikkerhed i samme omfang, som udbredelsen af det.
Fortsætter disse hybride angreb, må nogen før eller siden, give Putin nogle klask over nallerne, og mareridtsscenariet er så, at dette kan eskalere til noget ukontrollerbart, som så pludseligt sætter gang i en krig som ingen reelt ønsker - heller ikke Putin.
For mig er der ingen tvivl om, at den megen snak og raslen med sabler som både den danske og andre vestlige landes regeringer demonstrerer, lige nu, faktisk er et mildt forsøg på 'klask over nallerne' til Putin. Jeg tvivler bare på, at det vil virke.
Som Gustav Wied engang skrev: "Der skal skrap lud til fnattede hoveder". >Og Putin er et 'fnattet' hoved.
Det er også der mine orme gnaver, men jeg har stadig den der næsten urokkelige tro på, at det måske bliver skidt en tid, men at vi nok finder en vej gennem evt kaos. Jeg er så ikke sikker på, at tre dages prepping er tilstrækkeligt til at ride stormen af. Jeg tror ikke, vi har et tilstrækkeligt fungerende nødberedskab klar i kulisserne
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Delfin skrev:Skidt med lidt strømafbrydelser, et net der ikke virker og måske slip af forsyninger mv. i en kortere periode. Det overlever vi let, men kan det være længerevarende, så har vi gjort os selv ret så afhængige af teknik
Det er klart en udfordring, og der har jo allerede været vandværker som har været hacket.
Generelt siger man i dag, at det ikke er et spørgsmål om det kan ske, men hvornår det sker.
Men feks med vandværker kan de godt fungerer offline. Man kan bare ikke styre det hele nemt fra centralt hold, og med en bærbar hvor man end er.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
- Delfin
- Kort karma: 1350
- Geografisk sted: ..... Casa del Fino
- Likede indlæg: 30098
Artem skrev:Delfin skrev:Skidt med lidt strømafbrydelser, et net der ikke virker og måske slip af forsyninger mv. i en kortere periode. Det overlever vi let, men kan det være længerevarende, så har vi gjort os selv ret så afhængige af teknik
Det er klart en udfordring, og der har jo allerede været vandværker som har været hacket.
Generelt siger man i dag, at det ikke er et spørgsmål om det kan ske, men hvornår det sker.
Men feks med vandværker kan de godt fungerer offline. Man kan bare ikke styre det hele nemt fra centralt hold, og med en bærbar hvor man end er.
Der er mange steder, hvor man godt kan gå tilbage til manuel behandling, men det vil være et problem, at intet findes på skrift efterhånden. Nogle af de steder, hvor vi også er afhængige af netbaseret sagsbehandling er hospitaler, pleje, socialområdet, i det hele taget al borgerrelateret sagsbehandling. Man kan ikke tilgå de journaler, som er en væsentlig del af grundlaget for. Man kan sagtens sætte gang i nøddokumentationen, men man kan ikke tilgå tidligere notater
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Ikke så bekymret igen, men meget bevidst om at krige bølger over årtier og at vi nu er i en oprustningstid og at krogen kommer tættere på om 10 - 20 år.
I det daglige er jeg mere irriteret over klimahysteriet. Jeg kan ikke bruge det til noget og jeg gider ikke undvære de gode ting jeg kan få i dette korte liv.
I det daglige er jeg mere irriteret over klimahysteriet. Jeg kan ikke bruge det til noget og jeg gider ikke undvære de gode ting jeg kan få i dette korte liv.
0
Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Delfin skrev:paint skrev:Delfin skrev:Jeg har stemt moderat bekymret, men jeg ville have sat min bekymring lavere på en skala med flere muligheder.
Det er også der mine orme gnaver, men jeg har stadig den der næsten urokkelige tro på, at det måske bliver skidt en tid, men at vi nok finder en vej gennem evt kaos. Jeg er så ikke sikker på, at tre dages prepping er tilstrækkeligt til at ride stormen af. Jeg tror ikke, vi har et tilstrækkeligt fungerende nødberedskab klar i kulisserne
I det øjeblik man har brug for sin prepper pakke finder man ud af at dem der i ghettoerne ikke har haft tid og råd til at købe en masse ting til prep, til gengæld kommer de med knive og pistoler og bat og de ved hvordan man laver et godt gammeldags hjemmerøveri så de vader bare ind og tager de ting de har behov for fra alle bedsteborgerne der ikke længere kan læne sig ind i visheden om politibeskyttelse.
2
Delfin skrev:Der er mange steder, hvor man godt kan gå tilbage til manuel behandling, men det vil være et problem, at intet findes på skrift efterhånden. Nogle af de steder, hvor vi også er afhængige af netbaseret sagsbehandling er hospitaler, pleje, socialområdet, i det hele taget al borgerrelateret sagsbehandling. Man kan ikke tilgå de journaler, som er en væsentlig del af grundlaget for. Man kan sagtens sætte gang i nøddokumentationen, men man kan ikke tilgå tidligere notater
Det som er lidt specielt ved vandforsyning er at man kan sidde i Rusland og reelt ødelægge ting, ved at skrue op for trykket der fører til brud på ledninger, eller pumper der brænder sammen.
Jeg er ikke så bekymret for generelt IT, feks med kundedatabase og faktuering. Det er jo i sidste ende bare penge.
Med vores registering af ledningsnet, så ligger det i flere forskellige systemer, og med flere backups osv.
Kender ikke nok til sundhedsvæsnet med hvad de reelt kan gøre der, men der vil det jo generelt bare være et problem hvis systemerne er nede, og tilsvarende med MitID osv... Vi er jo totalt afhængige der.
Men det er jo trods alt ikke lige så livsafhængigt som mad og drikke er. Hvor vand jo virkelig er kritisk infrastruktur.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Artem skrev:Delfin skrev:Der er mange steder, hvor man godt kan gå tilbage til manuel behandling, men det vil være et problem, at intet findes på skrift efterhånden. Nogle af de steder, hvor vi også er afhængige af netbaseret sagsbehandling er hospitaler, pleje, socialområdet, i det hele taget al borgerrelateret sagsbehandling. Man kan ikke tilgå de journaler, som er en væsentlig del af grundlaget for. Man kan sagtens sætte gang i nøddokumentationen, men man kan ikke tilgå tidligere notater
Det som er lidt specielt ved vandforsyning er at man kan sidde i Rusland og reelt ødelægge ting, ved at skrue op for trykket der fører til brud på ledninger, eller pumper der brænder sammen.
Jeg er ikke så bekymret for generelt IT, feks med kundedatabase og faktuering. Det er jo i sidste ende bare penge.
Med vores registering af ledningsnet, så ligger det i flere forskellige systemer, og med flere backups osv.
Kender ikke nok til sundhedsvæsnet med hvad de reelt kan gøre der, men der vil det jo generelt bare være et problem hvis systemerne er nede, og tilsvarende med MitID osv... Vi er jo totalt afhængige der.
Men det er jo trods alt ikke lige så livsafhængigt som mad og drikke er. Hvor vand jo virkelig er kritisk infrastruktur.
Jeg har arbejdet med kritisk infrastruktur i energiforsyning og der er også nogle ting man kan sprænge i luften, eksempelvis kan et biogasanlæg komme i store problemer hvis de ikke kan fakle overskudsgas.
Jeg får altid gøjseren når jeg ser SCADA på internettet.
1
Aragorn skrev:
Hvad betyder det?
0
Torn skrev:Aragorn skrev:
Hvad betyder det?
SCADA er en type ICS system, Industrial Control System.
Det bruges til at styre vandværk, kraftværk, olie og gas, tankstationer, HWAC i bygningsautomation, HMI paneler til kontrol af luftcirkulation etc.
Og nogle gange har man ikke respekt for hvad man kan med det - og så får det internetforbindelse. Det skal kun leve på lukkede netværk.
Jeg har brugt mange timer på at forklare elektrikerne at de ikke ved nok om netværk bare fordi de kan sætte en router op og få den til at uddele IP adresser.
For nogle år siden så vi Log4J sårbarheden og den er udbredt i SCADA systemer. Det er en potentiel katastrofe når de ting er åbne mod internettet.
1
Aragorn skrev:Jeg har arbejdet med kritisk infrastruktur i energiforsyning og der er også nogle ting man kan sprænge i luften, eksempelvis kan et biogasanlæg komme i store problemer hvis de ikke kan fakle overskudsgas.
Vi bruger S2 SCADA til vores styring. Som også er på internettet. Det tror jeg der er rigtig mange der bruger.
Personligt har jeg intet med teknikken at gøre. Jeg smider bare rør i jorden. Håber mine kollegaer som har med det at gøre har styr på den del. (selv om jeg kan tvivle)
0
Jeg er måske mere bekymret for os mennesker imellem.
Hvis der kommer et længerevarende strømsvigt på tværs af landet og infrastruktur, strøm, vand, telefon, internet osv. I en uges tid, hvor sindsyge når vi at blive?
Nu har vi lige set med corona, hvilket hysteri der kan vokse frem over natten. Tilføj så elementer som krig og mangel på fornødenheder.
Vil vi hjælpe hinanden, hvis naboen ikke har vand på flaske eller dåsemad på lager? Eller lukker vi os om os selv, og ignorer dem der trænger til hjælp?
Vil vi opleve indbrud, bare fordi nogle vil stjæle mad og vand?
Vil der være nogle 'rednecks' som nærmest går rundt bevæbnet, hvis nu der er russere på hvert gadehjørne?
Jeg er nok rimeligt sikker på, at det ikke kommer til at gå stille af sig.
Hvis der kommer et længerevarende strømsvigt på tværs af landet og infrastruktur, strøm, vand, telefon, internet osv. I en uges tid, hvor sindsyge når vi at blive?
Nu har vi lige set med corona, hvilket hysteri der kan vokse frem over natten. Tilføj så elementer som krig og mangel på fornødenheder.
Vil vi hjælpe hinanden, hvis naboen ikke har vand på flaske eller dåsemad på lager? Eller lukker vi os om os selv, og ignorer dem der trænger til hjælp?
Vil vi opleve indbrud, bare fordi nogle vil stjæle mad og vand?
Vil der være nogle 'rednecks' som nærmest går rundt bevæbnet, hvis nu der er russere på hvert gadehjørne?
Jeg er nok rimeligt sikker på, at det ikke kommer til at gå stille af sig.
0
HerErJeg skrev:Vil vi opleve indbrud, bare fordi nogle vil stjæle mad og vand?
Hvad mener du med 'bare'?
En mand der ikke har fået noget at drikke i 24 timer og ikke har udsigt til at få noget vand med mindre han sætter en kugle mellem øjnene på et andet menneske vil ikke tøve med at gøre det.
Bilka sælger prepperpakker der koster 600 kroner. De bliver ikke købt af dem i Mjølner parken, men de har til gengæld adgang til værktøjer der bruges til at udøve vold, og når de kommer så tager de lige hele prepperpakken med sig.
0
- Ado
- Kort karma: 3818
- Geografisk sted: Korsbæk
- Likede indlæg: 62979
- Kontakt:
HerErJeg skrev:Vil vi opleve indbrud, bare fordi nogle vil stjæle mad og vand?
Hvis det kommer dertil, at der bliver mangel på fødevarer, så flytter jeg i hvert fald mine høns og hanen ind i vores hus og væk fra hønsegården aka. tag-selv-bordet.
0