Sølvbryllup

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 203
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 4485

Sølvbryllup

Indlægaf Anlewi » 21. feb 2025, 09:54

Om 1,5 år kan min mand og jeg fejre sølvbryllup og vi er derfor begyndt at tale lidt om hvordan vi gerne vil fejre det. Vi er egentlig ret traditionelle og vil gerne hele pakken med morgenmusik, kaffe og fest senere.
Men holde man festen om tirsdagen eller skubbes den til lørdag?
Egentlig ville det passe mig bedst at holde det hele samme dag, men jeg er i tvivl om hvor mange der reelt ville tage fri onsdag for at kunne feste tirsdag, eller om vi står med en fest hvor alle er gået hjem før midnat?

Vi skal holde det ude, men ikke nødvendigvis et sted med overnatningsmuligheder.

What to do?
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1365
Likede indlæg: 28998

Re: Sølvbryllup

Indlægaf sigge » 21. feb 2025, 10:02

Jeg tror, at der kommer flest til festen, hvis I skubber den til fredag eller lørdag. Og så holde morgensang-/kaffe på selve dagen. Jeg oplever i hvert fald ofte, at folk (med fleksible arbejdstider) godt vil afsætte 1-2 timer en hverdagsmorgen for at tage til morgensang.

Det skulle være en meget tæt relation for mig, for at jeg ville holde fri på en almindelig hverdag for at tage til fest. Hvis I holder det på dagen, er der nok sandsynlighed for, at en del gæster vil tage tidligt hjem i hvert fald.
6
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 703
Likede indlæg: 20192

Indlægaf Flora » 21. feb 2025, 10:10

Min mor og hendes mand havde sølvbryllup for nogle år siden og holdt det helt tradionelt, som du beskriver. De holdt både morgenmusik/kaffe og fest på selve dagen, som var en hverdag. De af gæsterne, der stadig er på arbejdsmarkedet, havde taget fri på dagen, men ikke dagen efter, så festen sluttede relativt tidligt (22-23-tiden var det vist). Min mor og hendes mand var hhv. 69 og 79 og mange af gæsterne i samme alder, så de havde ikke behov for, at festen skulle vare hele natten. Så for dem gav det mening at holde det på dagen.

Hvis I gerne vil have en fest, der varer til ud på natten, og de fleste af jeres gæster er på arbejdsmarkedet, ville jeg nok vente med at holde festen til om lørdagen. Jeg ville ikke forvente at folk tog fri to dage for at kunne deltage.
1
Brugeravatar
Anlewi

Indlægaf Anlewi » 21. feb 2025, 10:10

sigge skrev:Jeg tror, at der kommer flest til festen, hvis I skubber den til fredag eller lørdag. Og så holde morgensang-/kaffe på selve dagen. Jeg oplever i hvert fald ofte, at folk (med fleksible arbejdstider) godt vil afsætte 1-2 timer en hverdagsmorgen for at tage til morgensang.

Det skulle være en meget tæt relation for mig, for at jeg ville holde fri på en almindelig hverdag for at tage til fest. Hvis I holder det på dagen, er der nok sandsynlighed for, at en del gæster vil tage tidligt hjem i hvert fald.

Vi invitere kun tætte relationer til festen. Nærmeste familie og få meget tætte venner
1
Brugeravatar
Anlewi

Indlægaf Anlewi » 21. feb 2025, 10:17

Flora skrev:Min mor og hendes mand havde sølvbryllup for nogle år siden og holdt det helt tradionelt, som du beskriver. De holdt både morgenmusik/kaffe og fest på selve dagen, som var en hverdag. De af gæsterne, der stadig er på arbejdsmarkedet, havde taget fri på dagen, men ikke dagen efter, så festen sluttede relativt tidligt (22-23-tiden var det vist). Min mor og hendes mand var hhv. 69 og 79 og mange af gæsterne i samme alder, så de havde ikke behov for, at festen skulle vare hele natten. Så for dem gav det mening at holde det på dagen.

Hvis I gerne vil have en fest, der varer til ud på natten, og de fleste af jeres gæster er på arbejdsmarkedet, ville jeg nok vente med at holde festen til om lørdagen. Jeg ville ikke forvente at folk tog fri to dage for at kunne deltage.

Vi er i starten af 50’erne og vores gæster vil være en god blanding af unge og ældre, men med en overvægt af mennesker med tilknytning til arbejdsmarked.
2
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 858
Likede indlæg: 25821

Indlægaf catnip » 21. feb 2025, 12:01

Jeg tror faktisk aldrig jeg har været til en kobber-, sølv-, eller guldbryllupsfest der ikke blev holdt på en lørdag. Hornmusik og morgenbord på dagen, men festen har altid været en lørdag.

For mig personligt ville det helt sikkert være en hæmsko at festen var på en hverdag, og det tror jeg også det ville være for mange andre i min umiddelbare omgangskreds, så jeg ville klart foretrække en fest på en lørdag. Men I skal naturligvis holde en dag/fest i de rammer som I har lyst til. Det er jo jeres fest, ikke alle mulige andres.

Det gode ved at dele det op er jo, at i på den måde forlænger fejringen af jer. Hvorfor have en festivitas når man kan have to.
1
“There's a lot of attitudes going on around here. Don't let me get one.”
― Ash in Fantastic Mr. Fox
Hattie
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1553

Indlægaf Hattie » 21. feb 2025, 12:07

Sidste sølvbryllup i familien var med morgensang, hornorkester osv på dagen.
Festen bestod i en middag kun for parrets søskende/ægtefæller og forældre lørdagen efter.

De andre sølvbryllupper/kobber har været med fest efterfølgende weekend og noget morgenmad på dagen.

Det kommer an på hvornår festen vil falde, vi er fx gift i sommerferien, så det ville jo kunne lade sig gøre med fest på selve dagen.

I skal gøre det præcist som I har lyst til, jeg ville altid prioritere venner/families fester og det antager jeg da de fleste ville gøre.
0
TomKah
Kort karma: 324
Likede indlæg: 4577

Indlægaf TomKah » 21. feb 2025, 19:06

Vi har også sølvbryllup næste sommer. Jeg vil også fejre det om lørdagen.
Inviterer man selv til morgenmad eller er det ens børn? Jeg var kun i starten af tyverne da jeg blev gift så der er ikke rigtig andre der har holdt sølvbryllup i min omgangskreds.
0
Brugeravatar
Brylle
Kort karma: 2
Likede indlæg: 45

Indlægaf Brylle » 21. feb 2025, 20:02

Jeg synes at I skal holde fast i det traditionelle.
Hvorfor dog lave om på traditionerne, som er at holde festen den rigtige dag, "rigtige venner og familie" skal nok troppe op, når festen holdes den rigtige dag, og min personlige mening er, at sådanne få dage gennem livet, skal man holde fast i traditionerne.
Men meld ud til dem der skal inviteres, senest et år før, og meddel at de vil få nærmere besked når tiden nærmer sig.

Vi skal selv have en lign. fest til sommer (den rigtige dag) og gæsterne fik det at vide allerede sidste sommer - vi har dog frabedt morgensang og æresport, men sådan er vi så forskellige :-)

Allerede i starten af Januar bestilte vi festen på et hotel, det bliver så med overnatning og morgen buffet, så ingen behøver tænke på, at de skal køre hjem samme aften.
0
MOGA
Kort karma: 542
Likede indlæg: 7622

Indlægaf MOGA » 21. feb 2025, 22:51

Brylle skrev:Jeg synes at I skal holde fast i det traditionelle.
Hvorfor dog lave om på traditionerne, som er at holde festen den rigtige dag, "rigtige venner og familie" skal nok troppe op, når festen holdes den rigtige dag, og min personlige mening er, at sådanne få dage gennem livet, skal man holde fast i traditionerne.
Men meld ud til dem der skal inviteres, senest et år før, og meddel at de vil få nærmere besked når tiden nærmer sig.

Vi skal selv have en lign. fest til sommer (den rigtige dag) og gæsterne fik det at vide allerede sidste sommer - vi har dog frabedt morgensang og æresport, men sådan er vi så forskellige :-)

Allerede i starten af Januar bestilte vi festen på et hotel, det bliver så med overnatning og morgen buffet, så ingen behøver tænke på, at de skal køre hjem samme aften.

Selvom man er en “rigtig ven”, så kan det måske være svært at få feriedagene til at strække, især hvis man er nødt til at holde to dage.

Hvis jeg blev inviteret til aftenfest på selve dagen, så ville jeg selvfølgelig komme, men gå relativt tidligt, så jeg kunne komme hjem og på arbejde dagen efter.
6
godtnavn
Kort karma: 1151
Likede indlæg: 14024

Indlægaf godtnavn » 5. apr 2025, 20:36

Jeg ville rykke det til en weekend for ellers tænker jeg størstedelen vil gå tidligt. Jeg har lige indset at vores kobberbryllup falder d. 23. december (om en del år) det er ret ringe planlagt :lol: Jeg regner ikke med der kommer nogen og fejre os den dag, tænker vi må rykke festen helt til en gang i januar.
0
Brugeravatar
Anlewi

Indlægaf Anlewi » 5. apr 2025, 21:21

Vi prøver at følge forskellige ideer.
Vi har droppet en regulær fest på dagen, men holder den til morgenbord og hvad dagen så må byde på.

Weekenden efter leger vi nu med tanken om at leje en spejderhytte og invitere familie og de tætteste venner på weekendophold
0
Brugeravatar
Anlewi

Indlægaf Anlewi » 5. apr 2025, 21:21

Vi prøver at følge forskellige ideer.
Vi har droppet en regulær fest på dagen, men holder den til morgenbord og hvad dagen så må byde på.

Weekenden efter leger vi nu med tanken om at leje en spejderhytte og invitere familie og de tætteste venner på weekendophold
1

Tilbage til "Fest og bryllup"