Flyvning og flytranport

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Kerrigan
Kort karma: 645
Likede indlæg: 13128

Re: Flyvning og flytranport

Indlægaf Kerrigan » 1. mar 2026, 13:11

Min mand skulle have været til konference i Jerusalem 10.-13. marts, det kommer selv sagt ikke til at ske.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
///
"I'm a survivor, a staying aliver" - Armenien, ESC 2025
Petrix
Kort karma: 182
Likede indlæg: 4036

Indlægaf Petrix » 1. mar 2026, 13:29

flicka skrev:Emirates tilbyder ombooking eller refusion nu.

Men jeg er ikke helt inde i om de kan ombooke til andre selskaber. Er der nogen af jer der ved det?

Emirates er ikke med I nogen alliance, så jeg ville skynde mig at få refunderet billetten og booket med et andet selskab.
2
27102021
MrMister
Kort karma: 314
Likede indlæg: 7962

Indlægaf MrMister » 1. mar 2026, 13:41

Det er virkelig mærkeligt at et lukket luftrum kan kvalificere til aflysning af fly fra eks Bangkok og lignende. Det virker vildt at flyselskaber kan bruge det som undskyldning
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
paint
Kort karma: 811
Likede indlæg: 47482

Indlægaf paint » 2. mar 2026, 13:33

Nu kan der også være eller komme problemer med fly til Cypern, som er blevet ramt af en drone (Iransk). Det er dog en engelsk base, der fået 'fornøjelsen'. Men det har givet anledning til forsigtighed mht. flyvning med passagerfly.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
― Albert Einstein
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 4. mar 2026, 11:27

SAS, har indkøbt 55 nye fly af typen Embraer E195-E2. De første fly, vil muligvis blive leveret i år. Det undrer mig dog lidt, at de har valgt et fly, der har en 2 - 2 sædekonfiguration - fremfor Airbus 320neo, som har 3-2 konfiguration.
Men ok, flyet er lidt mindre end A320 med 136 - 140 sæder. Og på sin vis, er det vel også lidt behageligere, at man ikke skal kæmpe med både en midter og en gangplads, hvis man sidder ved vinduet.
Til gengæld, bruger de op imod 30% mindre brændstof, og det er vel værd at tage med.
De nye fly skal primært bruges på kortere europæiske destinationer

emb.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
― Albert Einstein
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1543
Likede indlæg: 32801

Indlægaf sigge » 4. mar 2026, 12:33

paint skrev:SAS, har indkøbt 55 nye fly af typen Embraer E195-E2. De første fly, vil muligvis blive leveret i år. Det undrer mig dog lidt, at de har valgt et fly, der har en 2 - 2 sædekonfiguration - fremfor Airbus 320neo, som har 3-2 konfiguration.
Men ok, flyet er lidt mindre end A320 med 136 - 140 sæder. Og på sin vis, er det vel også lidt behageligere, at man ikke skal kæmpe med både en midter og en gangplads, hvis man sidder ved vinduet.
Til gengæld, bruger de op imod 30% mindre brændstof, og det er vel værd at tage med.

emb.jpg

Det mindre brændstofforbrug kan nok være en klar motivation. Og så er det vel de færreste passagerer, der tilvælger midtersædet, med mindre man rejser 3 sammen. Når man kun er 2, der rejser sammen, er det altid en ulempe at få midtersædet, så man skal sidde ved siden af en fremmed og være klemt fra to sider. Hvis man altså ikke vælger løsningen med to gangpladser ved siden af hinanden. Men under alle omstændigheder er midtersædet mindre attraktivt, så det giver god mening med en konfiguration, hvor de udgår.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 4. mar 2026, 15:34

sigge skrev:
paint skrev:SAS, har indkøbt 55 nye fly af typen Embraer E195-E2. De første fly, vil muligvis blive leveret i år. Det undrer mig dog lidt, at de har valgt et fly, der har en 2 - 2 sædekonfiguration - fremfor Airbus 320neo, som har 3-2 konfiguration.

emb.jpg

Det mindre brændstofforbrug kan nok være en klar motivation. Og så er det vel de færreste passagerer, der tilvælger midtersædet, med mindre man rejser 3 sammen. Når man kun er 2, der rejser sammen, er det altid en ulempe at få midtersædet, så man skal sidde ved siden af en fremmed og være klemt fra to sider. Hvis man altså ikke vælger løsningen med to gangpladser ved siden af hinanden. Men under alle omstændigheder er midtersædet mindre attraktivt, så det giver god mening med en konfiguration, hvor de udgår.

Ja, det er formentlig netop forbruget af brændstof, der er det afgørende punkt for flyselskaberne. Men de nye fly, har en smallere kabine og er mindre rummelige end Airbus 320neo. De er sådan set mage til Airbus A220, som også har 2-2 konfiguration, og er europæisk produceret. Dem SAS har købt 55 af, er produceret i Brasilien. Jeg synes egentlig godt de kunne have købt europæiske fly.
2

― Albert Einstein
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 219
Likede indlæg: 6501

Indlægaf Pølsemix » 6. mar 2026, 10:47

paint skrev:
Ja, det er formentlig netop forbruget af brændstof, der er det afgørende punkt for flyselskaberne. Men de nye fly, har en smallere kabine og er mindre rummelige end Airbus 320neo. De er sådan set mage til Airbus A220, som også har 2-2 konfiguration, og er europæisk produceret. Dem SAS har købt 55 af, er produceret i Brasilien. Jeg synes egentlig godt de kunne have købt europæiske fly.

Med deres økonomiske udfordringer i mente har SAS vist ikke den luksus at være europæisk lokal-patriotiske....
Staten har allerede smidt rigeligt med midler i det foretagende.
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 258
Likede indlæg: 9007

Indlægaf Tibbler » 6. mar 2026, 13:02

Men jeg er ikke helt inde i om de kan ombooke til andre selskaber. Er der nogen af jer der ved det?

Hvad endte I med at gøre?
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 6. mar 2026, 14:11

Pølsemix skrev:
paint skrev:

Med deres økonomiske udfordringer i mente har SAS vist ikke den luksus at være europæisk lokal-patriotiske....
Staten har allerede smidt rigeligt med midler i det foretagende.

Der er prisforskel på Airbus 220-300 og Embraer E195-E2 - ca. 25-30 $ mio. pr. fly. Airbus har dog en væsentlig højere gensalgsværdi end Embraer-flyet. Desuden, har Airbus - flyet ca. 40% højere passagerkapacitet, og en væsentlig længere rækkevidde. Men hvordan det, i sidste ende vil give sig udslag i de samlede driftsomkostninger, har jeg ikke mulighed eller viden til at vurdere.

Noget af årsagen til valget for SAS' vedkommende, har sikkert også noget at gøre med, at KLM/Air France, har købt 19.9 % af aktierne i SAS, og har planer om, allerede i år at købe over 50%. KLM, har valgt at satse på Embraer-flyet, så der er nok også noget 'samlet indkøbsrabat' involveret. Om KLM/Air France så får lov til at købe over 50%, er bl.a op til den danske stat.
0

― Albert Einstein
Brugeravatar
flicka
Kort karma: 375
Likede indlæg: 3653

Indlægaf flicka » 6. mar 2026, 17:42

Tibbler skrev:

Hvad endte I med at gøre?

Vi prøvede alt muligt, selv at finde en anden destination, men måtte opgive.

Vores afgang var så også som forventet aflyst. Så vi har aflyst ferien og bedt om refusion. Rejseforsikringen dækker hotel mm.

Så må vi tage den ferie en anden gang :)
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn

A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll

Tilbage til "Rejser"