Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Nesnay
Kort karma: 920
Likede indlæg: 24785

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Nesnay » 12. dec 2025, 08:01

Nesnay skrev:Jeg skal til London til december på en rimelig pakket tur med fokus på teater/musicals. Jeg har billetter til 12 forestillinger fordelt på syv dage, så der er fem dage med både en eftermiddagsforestilling og en aftenforestilling og to med "kun" en aftenforestilling. Jeg har ikke tænkt mig at planlægge så meget andet, da jeg tænker, det er helt o.k., hvis formiddagene bliver tilbragt hjemme i lejligheden med en bog, men jeg har fået booket en tour i parlamentet, som jeg længe gerne har villet se, og nu er jeg faldet over et sted med running cheese (a la running sushi), hvor der er all you can eat om onsdagen. Det tror jeg nok lige, jeg skal se, om jeg kan få booket mellem dagens to shows :D
Jeg er blevet spurgt om jeg vil fortælle lidt om min teatertur, så here goes :)

Dag 1: Jeg ankom om eftermiddagen, så jeg havde "kun" en forestilling på programmet. Det var Operation Mincemeat, som var en helt forrygende sjov, meget britisk musical. Der er kun fem medvirkende, men mange flere roller, så skuespillerne skifter ofte mellem rollerne. Min favorit var en høj, bredskuldret, flot mand, der spillede en aldrende kvindelig chefsekretær. Musikken var fængende og historien var underholdende. God start på ugen!

Dag 2: Om formiddagen var jeg på Moco Museum og så moderne kunst. Det var fint, men et meget lille museum efter londonske standarder, og besøget tog kun halvanden time. Om eftermiddagen så jeg Just for one day, en jukeboxmusical om Band Aid og (primært) Live Aid, som jeg havde fået anbefalet. Den behøver man ikke se. Musikken var god, men settet var kedeligt, og rammehistorien om en mor og datter var ligegyldig. Skuespilleren, der spillede Bob Geldof, gjorde det rigtig godt. Undervejs fik jeg en mail om, at den forestilling, jeg skulle se om aftenen, Ride the Cyclone, var aflyst. Så gik jeg i gang med at forsøge at se, om jeg kunne rykke rundt på noget for at det hele kunne gå op. Jeg gik ned til teatret, hvor jeg dagen efter om eftermiddagen skulle se The Producers, og spurgte, om min billet kunne ændres til samme aften. Det kunne den godt, men de eneste billetter, der var tilbage i samme prisklasse, var med dårligt udsyn. Jeg sagde, at jeg gerne betalte lidt ekstra for en bedre plads, og så fik jeg tilbudt en plads på sjette række næsten midtfor til halv pris :D Så få timer senere så jeg The Producers, som var helt forrygende. Skuespillerne var fremragende, koreografien var overdådig, og humoren var outrageous. Jeg sad ved siden af en ældre lesbisk kvinde fra New York, som havde en fest og var meget snakkesalig inden forestillingen og i pausen, så det var også med til at løfte stemningen.

Dag 3: Om formiddagen havde jeg en rundvisning på Highgate Cemetarys gamle del, og bagefter gik jeg selv en tur på den nye. Der var silende regn, og det var meget stemningsfuldt. Jeg kan anbefale rundvisningen, som jeg havde fået anbefalet, det var ret interessant. Jeg så bl.a. gravsteder for George Michael, Douglas Adams, Karl Marx og George Eliot. Om eftermiddagen så jeg så Ride the Cyclone, en mindre kendt musical på et lille teater. Den var fin, men ikke noget særligt. Jeg var glad for at få den set, da den næppe bliver sat op i Danmark. Pladsen var fin, men desværre med en (tynd) søjle i mit synsfelt, som min oprindelige plads ikke havde - men jeg måtte tage, hvad jeg kunne få, da det jo var en erstatningsbillet. Om aftenen skulle jeg have set en ny musical om hekseproces, Coven, på et lille teater, men den forestilling blev aflyst. Jeg følte mig lidt forfulgt af uheld - jeg har aldrig før oplevet en aflysning i London, og nu skete det to dage i træk! Det passede ikke ind i planerne at få en billet til en ny dag, så jeg fik billetten refunderet, og så købte jeg spontant en billet til Back to the future samme aften. Femte række, næsten midtfor, halv pris. Den var festlig, underholdende og havde flotte effekter, men den spillede helt klart meget på nostalgi og genkendelsens glæde, og jeg har aldrig set filmen. Folk gik helt amok, da bilen fløj ud over publikum til sidst. Jeg var temmelig træt, så jeg nikkede lidt med hovedet undervejs.

Dag 4: Jeg tog en rolig start på dagen, hvor jeg læste på hotellet. Om eftermiddagen så jeg Hunger Games on stage, ugens dyreste forestilling. Jeg var ikke så imponeret over opsætningen. Det fungerede godt med arenascenen, hvor publikum sad hele vejen rundt om, og nogle af actionscenerne var løst virkelig godt, men de havde valgt, at Katniss reciterede sin indre monolog, hvilket ikke fungerede særlig godt, og jeg blev ikke rigtig berørt af stykket. Om aftenen så jeg The Weir, et teaterstykke jeg ikke kendte noget til på forhånd. Det bestod basalt set i fire irske mænd og en nytilflyttet engelsk kvinde på en bar. Det tog mig lidt tid at tune ind på accenten, men efter ti minutter var det ikke et problem. Stykket var sjovt med masser af banter, men også rørende, og tiden fløj af sted. Brendan Gleeson spillede en af rollerne, og det gjorde han fantastisk. Det gjorde alle skuespillerne faktisk. Virkelig god oplevelse.

Dag 5: Jeg var på rundvisning i UK Parliament om formiddagen. Virkelig interessant og meget imponerende bygninger! Salene for hhv. overhus og underhus er meget mindre, end de fremstår på tv, og der er slet ikke plads til alle medlemmer, så de booker sig ind på meget håndholdt vis ved at sætte et kort med deres navn på pladsen om morgenen, hvis de har tænkt sig at møde op :D Overdådige dekorationer overalt. Om eftermiddagen så jeg Hercules. Jeg kan rigtig godt lide filmen og elsker græsk mytologi, men jeg havde ikke så høje forventninger, da den har fået en lidt lunken modtagelse. Jeg var heller ikke imponeret. Muserne gjorde det fremragende og lyste salen op, hver gang de var på scenen. Resten af forestillingen var noget skuffende. Det føltes som om, alle de ændringer, der var lavet for at transformere filmen til musical, var til det værre. Fx var Hades' sidekicks, Pine og Plage, blevet til Charles og Bob, to mennesker, der var totalt charmeforladte og ikke spor sjove. Et af monstrene var en mand i et t-rex-kostume, der havde fået lidt pels og et hundehoved påklistret. Der var nogle flotte effekter undervejs, men generelt var det en temmelig undervældende forestilling. Om aftenen så jeg All my sons, et Arthur Miller-stykke om en familie og følgerne af deres handlinger under anden verdenskrig. Det var et virkelig velskrevet stykke, og alle spillede forrygende. Castet var også imponerende: i hovedroller var der Bryan Cranston (hovedrollen fra Breaking Bad), Marianne Jean-Baptiste (oscarnomineret for Hemmeligheder og løgne) og Paapa Essiedu (som skal spille Snape i den nye Harry Potter-serie). Virkelig god teateroplevelse. På vej ud så jeg Stephen Fry, som kom fra en forestilling på teatret overfor. God bonus :D

Dag 6: Om formiddagen læste jeg på hotellet. Jeg havde efterhånden opbygget noget af et søvnunderskud, så jeg var pænt træt, og jeg købte en gigantisk kop kaffe inden eftermiddagens forestilling, som var Oliver! Det var et forrygende show. En af de fremhævede anmeldelser uden for teatret lød "All killer, no filler", og det passede virkelig. Musikken var sindssygt god, det var hit på hit. Opsætningen var flot, rigtig klassisk musical med flot koreograferede numre og et stort cast på ca. 30, som alle spillede og sang, så det var en fryd. Særligt Fagin var god. Jeg kan tit synes, at børneskuespillere er lidt irriterende og overspillet, men børnene her var superprofessionelle og virkelig imponerende. Om aftenen så jeg Titanique, en komisk version af Titanic set fra Celine Dions synspunkt og med hendes musik. En del af humoren ramte ikke helt min humor, men der var en god energi i salen. Det bedste var, da rollen som isbjerget blev spillet af en skuespiller i fuld drag, der spillede den først som Tina Turner, derefter som Ru Paul. Sikke en fest! Men overordnet var det ikke lige min kop te. Jeg var også helt udmattet på det tidspunkt.

Dag 7: Om formiddagen så jeg en udstilling om The legend of Titanic. Desværre var der ikke ret mange udstillede genstande, men mere fokus på VR og film, hvilket ikke helt passer til mine præferencer. Det var da flot, men jeg vil ikke anbefale det. Der var ingen matinéforestillinger, jeg var interesseret i om mandagen, så det blev kun til en aftenforestilling, Into the Woods. Det var en flot opsætning, og jeg er glad for, at jeg fik set den, men jeg blev bekræftet i, at Sondheim ikke er min kop te. Teksterne var virkelig gode, og skuespillet var godt, men musikken var bortset fra få numre ikke særlig fængende, og historien var noget værre rod. Det passede faktisk ret godt med min mening om filmatiseringen for nogle år tilbage.

Dag 8 stod jeg meget tidligt op og rejste hjem.

Alt i alt en helt forrygende tur. Det var et hårdt program, og jeg er stadig træt (kom hjem i tirsdags), men det var sjovt at prøve en så intensiv teatertur!

sigge skrev:@tag :)
17
Fræksak
Kort karma: 526
Likede indlæg: 4689

Indlægaf Fræksak » 15. dec 2025, 10:35

flicka skrev:Jeg lurer lidt på flybilletter til Asien her i februar/marts og de billigste billetter er gerne fra IndiGo og Air China.

Jeg kender dem slet ikke - er de sikre og pålidelige?

Anmeldelserne er virkelig dårlige - men det synes jeg ofte det er hos flyselskaber. Også dem, vi har haft gode oplevelser med. Så det kunne være rart at høre erfaringer fra jer.

Jeg ved ikke, om det er for sent nu, men min datter på 20 har lige fløjet med Air China til Tokyo (over Beijing) t/retur, og det gik fuldstændig fint og smertefrit. Ingen forsinkelser, fin mad ombord, men selvfølgelig heller ikke luksus.

Mht at flyve over Rusland er der selvfølgelig flere aspekter i det, men moren her tænkte mest på sikkerhed og konkluderede, at russerne nok ikke skyder kinesiske fly ned :genert:
2
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 4166
Likede indlæg: 51781

Indlægaf LaMariposa » 15. dec 2025, 16:38

Fræksak skrev:
flicka skrev:Jeg lurer lidt på flybilletter til Asien her i februar/marts og de billigste billetter er gerne fra IndiGo og Air China.

Anmeldelserne er virkelig dårlige - men det synes jeg ofte det er hos flyselskaber. Også dem, vi har haft gode oplevelser med. Så det kunne være rart at høre erfaringer fra jer.

Jeg ved ikke, om det er for sent nu, men min datter på 20 har lige fløjet med Air China til Tokyo (over Beijing) t/retur, og det gik fuldstændig fint og smertefrit. Ingen forsinkelser, fin mad ombord, men selvfølgelig heller ikke luksus.

Mht at flyve over Rusland er der selvfølgelig flere aspekter i det, men moren her tænkte mest på sikkerhed og konkluderede, at russerne nok ikke skyder kinesiske fly ned :genert:

Det ville jeg personligt ikke turde. De har tilsyneladende ikke nogen problemer med at skyde fly ned. Foruden MH17 i 2014 skød de også et 747 passagerfly fra Korean Airlines ned i 1980'erne, fordi de troede, at det var et militærfly. Sidstnævnte var selvfølgelig under den kolde krig, men jeg stoler ikke et sekund på deres rationaler på det punkt. De er kolde i røven.
Senest rettet af LaMariposa 17. dec 2025, 05:18, rettet i alt 2 gange.
0
:lun: Be brave

Power doesn't tickle.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 810
Likede indlæg: 47279

Indlægaf paint » 15. dec 2025, 16:42

Fræksak skrev:

vedele

Sikkert. Men der er altid en risiko involveret, når man flyver over en aktiv konfliktzone. Det er ikke kun russiske missiler, det handler om. Men ukrainerne sender også droner ind over Rusland. Det handler derfor ikke kun om Rusland, men også andre nabolande der støtter Rusland - f.eks. Tjetenien, som også har ramt passagerfly.
Noget helt tredje er at skulle uheldet være ude, og flyet skal sikkerhedslande, er én eller anden lufthavn i Sibirien ikke det fedeste sted at lande, Rusland mangler i nemlig reservedele til fly, efter flere års boykot fra vestlige flyproducenter.
Senest rettet af paint 15. dec 2025, 21:46, rettet i alt 1 gang.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
― Albert Einstein
Brugeravatar
flicka
Kort karma: 375
Likede indlæg: 3640

Indlægaf flicka » 15. dec 2025, 20:08

Fræksak skrev:

Tak - jeg har i mellemtiden dog købt lidt dyrere flybilletter hos Emirates, for der ved jeg hvad jeg får og destinationen endte med at blive Singapore, fordi prisen var god.

Men tak for dine erfaringer :)
3
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn

A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Fræksak
Kort karma: 526
Likede indlæg: 4689

Indlægaf Fræksak » 15. dec 2025, 22:26

Godt jeg ikke havde skrevet herinde før min datter rejste; så var jeg død af skræk (og jeg var nervøs nok i forvejen og fulgte flyet på flight radar en stor del af tiden).

Edit: jeg genlæste lige, og jeg lyder sarkastisk. Det er jeg ikke.
3
Brugeravatar
Locobase
Kort karma: 45
Likede indlæg: 353

Indlægaf Locobase » 19. dec 2025, 14:58

Jeg kom til at lure lidt på Trinidad, ikke mindst den 27 timer lange rejsetid.
Hvis man gerne vil et lidt anderledes/eksotisk rejsemål end de almindelige turistfælder, uden alt for lange rejsetider, kan I så foreslå noget?
0
TomKah
Kort karma: 327
Likede indlæg: 4641

Indlægaf TomKah » 19. dec 2025, 15:50

Locobase skrev:Jeg kom til at lure lidt på Trinidad, ikke mindst den 27 timer lange rejsetid.
Hvis man gerne vil et lidt anderledes/eksotisk rejsemål end de almindelige turistfælder, uden alt for lange rejsetider, kan I så foreslå noget?

Er der flere Trinidader? For det kan da ikke tage 27 timer til Port of Spain? Er det fordi der er dårlige forbindelser eller? Hvis du gerne vil til Trinidad så synes jeg da ikke du skal udelukke det, men finde en bedre rute.
0
Lys
Kort karma: 530
Likede indlæg: 12985

Indlægaf Lys » 19. dec 2025, 18:13

Locobase skrev:Jeg kom til at lure lidt på Trinidad, ikke mindst den 27 timer lange rejsetid.

Hvor lang tid gider du flyve?
0
Brugeravatar
Locobase

Indlægaf Locobase » 21. dec 2025, 08:16

Lys skrev:

Det har jeg ikke afgjort, men en ferie kunne evt deles op i to, med et par dages pause på halvvejen
0
Brugeravatar
Locobase

Indlægaf Locobase » 21. dec 2025, 08:17

TomKah skrev:

Er der flere Trinidader? For det kan da ikke tage 27 timer til Port of Spain? Er det fordi der er dårlige forbindelser eller? Hvis du gerne vil til Trinidad så synes jeg da ikke du skal udelukke det, men finde en bedre rute.

Jeg googlede bare, hvor der stod det tog 27 timer - men man kan vel næsten heller ikke komme længere væk end Venezuelas kyst i Sydamerika
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1525
Likede indlæg: 32286

Indlægaf sigge » 21. dec 2025, 11:05

Locobase skrev:
TomKah skrev:

Jeg googlede bare, hvor der stod det tog 27 timer - men man kan vel næsten heller ikke komme længere væk end Venezuelas kyst i Sydamerika

Jeg fløj til Buenos Aires tidligere i år. Det tog 14 timer med direkte fly fra Paris. Så det er nok ikke 27 timer i et fly til Tobago, der trods alt er tættere på DK end Buenos Aires. De 27 timer må være inkl. mellemlandinger, og alt efter, hvor mange penge man vil bruge på flybilletten, kan man nok godt minimere antallet. Men når I skal mellemlande et sted i Mellemamerika f.eks., vil det da være oplagt at tage en mellemlanding på 24-48 timer, så I kan nå at se lidt af stedet og få rettet kroppen ordentligt ud inden de næste flyvninger.

Da jeg var i New Zealand for snart 10 år siden, tog det ca. 27 timer inkl. mellemlandinger fra Billund til Auckland. Og det er bogstaveligt talt på den modsatte side af jorden ift. Danmark. Vi tog turen nogenlunde direkte med mellemlanding i Frankfurt og Singapore. Vi havde relativt korte mellemlandinger i Singapore på både ud- og hjemrejse, så vi kunne ikke nå ud af lufthavnen, og det er da hårdt for kroppen at sidde i et fly 10+12 timer. Men jeg havde kun begrænset antal feriedage til rådighed, så jeg ville gerne have så meget tid i New Zealand som muligt.
1
You can't spell awesome without me.
fisken80
Kort karma: 1254
Likede indlæg: 59956

Indlægaf fisken80 » 21. dec 2025, 16:24

Locobase skrev:
TomKah skrev:

Når jeg googler siger den 15-16 timer.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
TomKah

Indlægaf TomKah » 21. dec 2025, 20:22

Tager 9 timer og 25 minutter fra London til Port of Spain. Men det er fra Gatwick og af en eller anden grund flyver BA ikke til Gatwick så man kan ikke få en direkte billet uden at skulle skifte lufthavn. Det er virkelig underligt. Vi fløj i sin tid via Heathrow men det var med Air Caribien.

Der er ikke så langt derovre hvis det er en drøm.

Jeg kan virkelig anbefale Fishermans Bay på Tobago. For 25 år siden var det i hvert fald virkelig off the beaten trick.
1
TomKah

Indlægaf TomKah » 21. dec 2025, 20:28

Locobase skrev:
Lys skrev:

Det har jeg ikke afgjort, men en ferie kunne evt deles op i to, med et par dages pause på halvvejen

Da vi var på Fillipinerme gjorde vi netop det, fordi jeg fandt en vildt billig returbillet til Hong Kong. Så købte en returbillet fra HKK til Cebu på Filippinerne separat.
Vi var 4 dage i Hong Kong på vej ud og 2 dage i Macau på vej hjem. Samt 3 uger på Filippinerne. Det var en skøn tur.

Mine børn er desværre ved at være så store ar de kun gider være afsted I 2 uger, så jeg vil helst ikke over 17 timers rejsetid.

Vi har været på maaange stroppeture for at spare penge. Men sådan er det når man gerne vil rejse men har fået mange børn.
2

Tilbage til "Rejser"