1234 skrev:Delfin skrev:Akehurst2 skrev:MyGirl skrev:Ikke noget særligt. Sikkerhed vel egentlig mest. Sikkerhed for, at vi altid kan få lavet det, vi skal på huset, kan rejse, kan hjælpe ungerne, når de har brug for det. Og luksussen i et liv uden store økonomiske begrænsninger for den livsstil, vi gerne vil have (som dog nu ikke er ekstravagant).
Som en anden tidligere i tråden nævnte, har jeg også en forælder, der gik bort lige før pensionsalderen, hvilket har givet mig meget mere fokus på "alt der jeg gerne vil nu" frem for "alt det, jeg gerne vil en dag". Jeg betaler pænt ind på mine pensionsopsparinger, så det er ikke fordi det syltes, men mit fokus er i høj grad p ikke at udskyde "det gode liv" til engang i fremtiden.
Helt det samme. Sparer ogsaa op, fordi jeg ikke har behov for at bruge al min indtaegt hver maaned, og fordi, det er en vane at man laegger til side til stoerre uforudsete udgifter, men ikke med konkrete projekter i tankerne.
Begge mine foraeldre doede lige som de naaede pensionsalderen, og det har virkelig forstaerket min holdning om at leve efter, at der ikke er lommer i den sidste skjorte.
Men hvis man bliver 80-90, er det nu meget rart at have lidt på kistebunden til at supplere folkepensionen med
Men det har de fleste jo via arbejdsmarkedspensionerne. Og ens udgifter er jo markant lavere i hvert fald for os med børn.
Det har du ret i, og boligydelse er også højere, hvis man bor i lejebolig, men man skal klart regne med en helt anden økonomi, den dag man går på folkepension, så jeg vil gerne have noget ekstra til at tære på.
Om jeg så går mine søskende i bedene og dør før jeg er 70, så er der ikke rigtigt noget at gøre ved det.
Det er ikke fordi, jeg ligefrem spinker og sparer til fordel for opsparing, men jeg lever generelt fornuftigt.
Der er også steder, hvor jeg både bruger penge nu og gemmer nogle til drømme. Jeg drømmer bla om at tilbringe nogle måneder på varmere himmelstrøg til den tid, men jeg sørger også for at rejse nu, mens jeg har kræfterne til det