Stå af hamsterhjulet - Opsparing

Brugeravatar
Pippi_Langstrømpe
Kort karma: 135
Likede indlæg: 879

Stå af hamsterhjulet - Opsparing

Indlægaf Pippi_Langstrømpe » 11. mar 2025, 12:53

Kortsigtet opsparing (5-6 år) - hvordan får vi pengene til at vokse bedst muligt?

Drømmen er at træde af hamsterhjulet i ca. 10 måneder (1 skoleår) om 5-6 år. Hvis vi ikke når målet, så 6 mdr.
Vi kan typisk spare minimum 5-6000 op hver måned og får som regel også en større sum ind et par gange om året af flere årsager (ca. 10-50.000).

Men hvor bør pengene helst placeres med så kort tidshorisont? På en højrente opsparingskonto eller skal vi kaste os ud i investeringer? Som vi i øvrigt ingen erfaring har med.
0
Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!

Ninjaen, september 2020.
Brugeravatar
Nesnay
Kort karma: 861
Likede indlæg: 23071

Re: Stå af hamsterhjulet - Opsparing

Indlægaf Nesnay » 11. mar 2025, 13:52

Pippi_Langstrømpe skrev:Kortsigtet opsparing (5-6 år) - hvordan får vi pengene til at vokse bedst muligt?

Drømmen er at træde af hamsterhjulet i ca. 10 måneder (1 skoleår) om 5-6 år. Hvis vi ikke når målet, så 6 mdr.
Vi kan typisk spare minimum 5-6000 op hver måned og får som regel også en større sum ind et par gange om året af flere årsager (ca. 10-50.000).

Men hvor bør pengene helst placeres med så kort tidshorisont? På en højrente opsparingskonto eller skal vi kaste os ud i investeringer? Som vi i øvrigt ingen erfaring har med.
Jeg er på ingen måde ekspert, men med så kort tidshorisont og forholdsvist fast tidspunkt for, hvornår pengene skal bruges, plejer rådet i diverse investeringsgrupper at være, at man ikke skal sætte pengene i aktier. Det ville være seriøst træls, hvis I fx blev ramt af en recession lige op til, at I skulle bruge pengene.
5
JoyNips
Kort karma: 1417
Likede indlæg: 35617

Indlægaf JoyNips » 11. mar 2025, 15:07

Nesnay skrev:
Pippi_Langstrømpe skrev:Kortsigtet opsparing (5-6 år) - hvordan får vi pengene til at vokse bedst muligt?

Jeg er på ingen måde ekspert, men med så kort tidshorisont og forholdsvist fast tidspunkt for, hvornår pengene skal bruges, plejer rådet i diverse investeringsgrupper at være, at man ikke skal sætte pengene i aktier. Det ville være seriøst træls, hvis I fx blev ramt af en recession lige op til, at I skulle bruge pengene.

Enig. Jeg har mistet over en årsindkomst den seneste uge.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 176
Likede indlæg: 3904

Indlægaf Torn » 11. mar 2025, 15:31

Jeg ville tage en højrenteopsparingskonto for så kort en periode.
2
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 59
Likede indlæg: 3024

Indlægaf KIM K » 11. mar 2025, 21:02

Med en tidshorisont på 5-6 år synes jeg godt man kan påtage sig noget risiko.
Jeg har Krolls årbog over aktivklasser 2023, som præsenterer afkastene på de amerikanske kapitalmarkeder opdelt efter aktivklasser, Market cap, value, vækstaktier, obligationer etc. fra 1926 frem til og med 2022, herunder 5-årige rullende afkast i perioden.
Analysen viser, at en investering med en fordeling på 30 % aktier og 70 % obligationer aldrig har medført tab i nogen 5-årige tidsperiode, selv ikke under betydelige økonomiske kriser som depressionen i 1930’erne, stagflationen i 1970’erne og 80'erne, dot.com-boblen der brast ved årtusindeskiftet eller finanskrisen.

Risikoaverse investorer kan overveje investeringsbeviser i blandede indeksfonde, der giver eksponering mod både obligationer og aktier. Jeg vil anbefale et verdensmarkedsindeks, helst et ligevægtet indeks, da disse historisk har givet højere afkast og lavere risiko, hvilket skaber en win-win situation for investorerne.

Sparindex tilbyder tre forskellige passive blandede fonde med varierende allokeringer mellem obligationer og aktier.

https://sparindex.dk/vores-fonde/blandede-fonde/

De tre fonde har følgende sammensætninger:

75 % obligationer og 25 % aktier
49 % obligationer og 51 % aktier
25 % obligationer og 75 % aktier

Analysen fra 1926-2022 viser til sammenligning:
At en fordeling på 70/30 obligationer/aktier har givet positivt afkast 100 % af gangene.
At en fordeling på 50/50 obligationer/aktier har givet positivt afkast 94,62 % af gangene.
At en fordeling på 30/70 obligationer/aktier har givet positivt afkast 94,62 % af gangene.

Det er tilnærmelsesvis samme allokering som sparinvests blandede fonde. Så må den enkelte gøre op med sig selv om man er villig til at påtage sig en lidt større risiko med muligheden for et højere afkast.

Amerikanske Large cap aktier har givet negativt afkast ca. 12,9 procent af gangende ved 5-årige rullende investeringer i ovennævnte periode, sidste gang var fra 2007-2011 hvor man ville have fået et annualiseret negativt afkast på -0,25 %.
Risikoen ved at investere i en ren aktiefond er relativ lille når det holdes op mod potentialet man står overfor.
De afkast man opnår 87,1 procent af gangene 5-årige aktieinvesteringer har været positive, er gennemsnitligt markant højere end de 12,9 procent af gangende man lider tab.

Det er op til den enkelte at vurdere, om man er villig til at løbe denne risiko.
For dem, der ønsker at eksperimentere lidt med historiske afkast, kan nedenstående S&P 500 calculator med simulerede månedlige indbetalinger være en nyttig ressource til at beregne potentielle afkast under forskellige aktieklimaer.

PS rullende 5-årige perioder skal i denne sammenhæng forstås som kalenderår (andre har nedbrudt rullende årsdata ned på månedsbasis så man også får skæve investeringsår med).
De analyserede perioder omfatter således: 1926-1930 (januar til december), 1927-1931 (januar til december), 1928-1932 (januar til december), og så fremdeles frem til 2018-2022.
Hvis man f.eks. sætter startperioden til april eller august, kan det påvirke resultatet en smule, men næppe væsentligt. Billedet vil efter al sandsynlighed stadig være, at en allokering bestående af 30 % Aktier og 70 % obligationer vil have en succesrate tæt på 100 %.

https://ofdollarsanddata.com/sp500-dca-calculator/
2
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 59
Likede indlæg: 3024

Indlægaf KIM K » 12. mar 2025, 07:56

Man kan også overveje Danmarks sikreste fond, som er den eneste ud af 525 danske investeringsfonde der har fået risikoklassificering 1 ud af en skala på 7. Den hedder FairRENTE og er et alternativ til bankernes indlånskonti.

Jeg har skrevet mere om den i denne tråd.

viewtopic.php?f=27&t=25830&p=1708909&hilit=fairrente#p1708909
2
Brugeravatar
Pippi_Langstrømpe
Kort karma: 135
Likede indlæg: 879

Indlægaf Pippi_Langstrømpe » 14. mar 2025, 06:57

Tak for jeres inputs.

Jeg tror, vi starter med en højrente-konto på det, vi har opsparet indtil videre. Og når vi kommer lidt højere op, så kan det være at jeg trækker f.eks. 10-25.000 ud og prøver at investere med lavere risiko som KimK foreslår.
Så kan jeg bruge mellemtiden på at lære lidt mere om det før jeg kaster mig ud i det.
2
Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!

Ninjaen, september 2020.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 116
Likede indlæg: 3954

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 14. mar 2025, 07:27

Jeg ville købe guld.

Billede
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Privatøkonomi"