Hej folkens,
Hvilke Open-source eller EU alternativer kan i anbefale og benytter i til f.eks Facebook, Google, X o.l.?
Jeg kan se at de dataansvarlige på selv mange danske hjemmesider ofte er Meta, Amazon, Microsoft og Google f.eks. hvis man opretter en profil på dba.dk så er det ikke Danmark men de ovennævnte virksomheder der opbevarer personlige oplysninger via vend.com ifølge deres datapolitik. Hvis data så havner hos de ovennævnte bliver de solgt videre til "Databrokere" som så sælger det videre til flere databrokere. Til sidst er ens søgehistorik, nummer, navn og addresse hos alle mulige virksomheder man ikke kender. Det syntes jeg er ret grotesk. Det er underligt at nogen man ikke kender kan kende en bedre end de fleste. Det er overraskende at dykke ned i datapolitik og se hvor mange penge der er i folks data.
Derfor ku det være interessant at høre om nogle alternativer i syntes der virker godt og hvad i gør for at beskytte jeres privatliv online.
Eu & Open-source alternativer til Big Tech, facebook, google o.l.?
- Vlad Kalashnikov
- Kort karma: 119
- Likede indlæg: 4133
Re: Eu & Open-source alternativer til Big Tech, facebook, google o.l.?
Der er ikke nogle EU-alternativer til dem. Eller til AI-tjenester. Der er kinesiske alternativer (Weibo, WeChat, Douyin, QQ, Huawei Harmony, Deepseek, Alibaba, Moonshot, Zhipu), og nogle få russiske alternativer (Telegram, VK). Også TikTok - hvis du ønsker at fry din hjerne, men vist også under amerikansk kontrol nu. Men ingen fra EU. Der er Mistral AI fra Frankrig, men efter min erfaring ikke nær god nok i sammenligning med Claude, OpenAI, Grok - eller i sammenligning med de kinesiske for den sags skyld.
Der er alternativer til en del desktop-programmer. Jeg bruger selv Ubuntu/Gnome. LibreOffice. Gimp. Opera/Chromininim, Thunderbird, etc. Omend, de også i vid udstrækning er lavet i / baseret på amerikanske produkter. Der er også alternativer til GMail. Jeg bruger selv ProtonMail, dog ikke EU (Schweiz). Jeg prøver også at bruge Rumble (canadisk) & Spotify (svensk) fremfor YouTube - omend de nok også er mere amerikansk end canadisk/svenske nu. Data ligger i hvertfald på amerikanske datacentre. Japan & Sydkorea har også nogle alternativer til Whatsapp. Line (Japan) var ret populært over det meste af Asien for 5-10 år siden, men syntes siden at have tabt konkurrencen til Telegram, som er rigtig meget udbredt. Men hvis du kan, så brug Line i stedet for Whatsapp. Stort set alt i stedet for Whatsapp.
Der er heller ingen EU-alternativ til chips, data-centers, Space-X, og en million andre ting. EU har for travlt med klimabavl, compliance-nonsense og at fører krig mod vores europæiske nabo til at kunne lave teknologi. Det bedste du kan gøre, hvis du ønsker at diversiferer, er at bruge kinesiske/russiske/japanske eller amerikansk open source alternativer hvor de er tilgængelige.
Der er alternativer til en del desktop-programmer. Jeg bruger selv Ubuntu/Gnome. LibreOffice. Gimp. Opera/Chromininim, Thunderbird, etc. Omend, de også i vid udstrækning er lavet i / baseret på amerikanske produkter. Der er også alternativer til GMail. Jeg bruger selv ProtonMail, dog ikke EU (Schweiz). Jeg prøver også at bruge Rumble (canadisk) & Spotify (svensk) fremfor YouTube - omend de nok også er mere amerikansk end canadisk/svenske nu. Data ligger i hvertfald på amerikanske datacentre. Japan & Sydkorea har også nogle alternativer til Whatsapp. Line (Japan) var ret populært over det meste af Asien for 5-10 år siden, men syntes siden at have tabt konkurrencen til Telegram, som er rigtig meget udbredt. Men hvis du kan, så brug Line i stedet for Whatsapp. Stort set alt i stedet for Whatsapp.
Der er heller ingen EU-alternativ til chips, data-centers, Space-X, og en million andre ting. EU har for travlt med klimabavl, compliance-nonsense og at fører krig mod vores europæiske nabo til at kunne lave teknologi. Det bedste du kan gøre, hvis du ønsker at diversiferer, er at bruge kinesiske/russiske/japanske eller amerikansk open source alternativer hvor de er tilgængelige.
1
Grab them by the pussy
Hej Vlad, Tak for anbefalingerne! Det lyder til at du har fundet en vej udenom Bigtech, inklusiv et nostalgisk debatforum som debatten.net.
Stoler du mere på Russiske og Kinesiske tjenester end Amerikanske? Kina's sociale kredit-system er sikkert underlagt en hæftige dataindsamlingslove
Googles Shadow Profiles giver også et godt billede af hvor hæftig deres dataindsamling er blevet.
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5e1c4985e5274a06b7450a13/Oracle_-_Response_to_SoS_-_Appendix_4_-_Google_Shadow_Profiles.pdf
Stoler du mere på Russiske og Kinesiske tjenester end Amerikanske? Kina's sociale kredit-system er sikkert underlagt en hæftige dataindsamlingslove
Googles Shadow Profiles giver også et godt billede af hvor hæftig deres dataindsamling er blevet.
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5e1c4985e5274a06b7450a13/Oracle_-_Response_to_SoS_-_Appendix_4_-_Google_Shadow_Profiles.pdf
0
- Vlad Kalashnikov
- Kort karma: 119
- Likede indlæg: 4133
Jeg stoler ikke på nogen af dem, men kan heller ikke leve uden dem. Så jeg prøver at sprede ud så jeg ikke er afhængig af nogle enkelte. At spille dem ud mod hinanden er reelt den eneste magt vi som forbrugere har, når vi ikke realistisk kan leve uden dem. Prøver også at støtte europæiske virksomheder lidt, bare som en lille patriotisme. (Proton, Telegram, Opera). Derudover syntes jeg det er en god ide at sprede sig ud over andre end amerikanske, så bruger nogle gange hellere kinesiske end amerikanske. Ikke fordi de er mere troværdige, men for at holde de amerikanske til ilden. YouTube har faktisk forbedret sig en smule, efter en del bruger begyndt at gå til konkurrerende sites.
Hvis jeg skulle have en rangliste ville den se ud noget i retning af:
Disse er alle producenter der har taget aktiv valg til fordel for ytringsfrihed og/eller imod dataindsamling.
1) Telegram (bedst)
2) X/Twitter, Grok, Grokipedia - Gap (men tvivlsomt klientel)
3) Rumble - Substack - ProtonMail (Proton VPN, Spreadsheet, mm.) - Brave (browser & search engine)
4) DuckDuckGo (men de tabte bolden omk. krigen i Ukraine, så bruger den personligt ikke mere)
Dette er produkter der ikke specifikt har taget aktiv valg, men heller ikke syntes at være inficeret med en politisk eller ideologisk agenda:
5) Anthropic/Claude (Grok og Claude er mine fortrukne AI)
6) Line - OpenAI/ChatGPT - DeepSeek - VK
7) Spotify (lidt tvivlsomt, med de tog dog Joe Rogan)
Disse er total skod:
100) Facebook, Instagram, Whatsapp - YouTube, Google, Gemini, Gmail - Reddit - TikTok - Wikipedia - Bluesky
Af dem bruger jeg kun Facebook. Og kun til at poste billeder af mine børn så min boomer-familie kan følge med.
Som browser bruger jeg Opera (norsk - bygger på Chrome), Firefox (med de er ikke troværdige), Chromium (ikke Chrome). Jeg har ingen streaming services (de er alle skod), tager alle mine film & serier fra ThePirateBay.
Jeg kender ikke ting som Twitch, Snapchat, Apple Podcasts, mm. men antager de er skod. Signal skulle være godt, men kender det ikke. Jeg brugte mega.nz som cloud-backup på et tidspunk. De er også gode.
Covid-perioden var en god litmustest til at se hvordan de klarede det: Gamle Twitter, Google, YouTube, Wikipedia, Reddit censurerede alt de kunne komme i nærheden af, blokerede brugere med dissident synspunkter. Telegran censurerede intet, Rumble var asyl for alle dem der blev jaget af YouTube, nye Twitter/X lagde alle dokumenter på bordet. Kan også se på hvor meget EU apparatchiks hader dem, des mere des bedre. De hader Elon Musk, så godt; de hader Telegram, så godt; de hader Gap, så godt, tilsyneladende elsker de bare META, Google - så de er fuldkommen suspekte.
Koreanske produkter (LG) er notoriske for at samle informationer ind. Men i det mindste bruger de vist mest bare til at sælge flere produkter, ikke som fødekæde til diverse efterretningstjenester eller indoktrinering i kønsideologi, George Floydism, eller hvad der nu er oppe i tiden. Så dem stoler jeg mere på end europæiske eller amerikanske. Japan syntes at være helt tabt bag vognen med hensyn til den teknologiske udvikling, hvilke paradoksalt måske gør dem mere troværdige. Jeg har lige købe en japansk bil (Toyota Hilux), tvivler på den samler information ind om mig, den har knap nok et infortainment-system. Hvis det havde været en BMW eller Crysler ol. så havde jeg været mindre sikker på det.
Hvis jeg skulle have en rangliste ville den se ud noget i retning af:
Disse er alle producenter der har taget aktiv valg til fordel for ytringsfrihed og/eller imod dataindsamling.
1) Telegram (bedst)
2) X/Twitter, Grok, Grokipedia - Gap (men tvivlsomt klientel)
3) Rumble - Substack - ProtonMail (Proton VPN, Spreadsheet, mm.) - Brave (browser & search engine)
4) DuckDuckGo (men de tabte bolden omk. krigen i Ukraine, så bruger den personligt ikke mere)
Dette er produkter der ikke specifikt har taget aktiv valg, men heller ikke syntes at være inficeret med en politisk eller ideologisk agenda:
5) Anthropic/Claude (Grok og Claude er mine fortrukne AI)
6) Line - OpenAI/ChatGPT - DeepSeek - VK
7) Spotify (lidt tvivlsomt, med de tog dog Joe Rogan)
Disse er total skod:
100) Facebook, Instagram, Whatsapp - YouTube, Google, Gemini, Gmail - Reddit - TikTok - Wikipedia - Bluesky
Af dem bruger jeg kun Facebook. Og kun til at poste billeder af mine børn så min boomer-familie kan følge med.
Som browser bruger jeg Opera (norsk - bygger på Chrome), Firefox (med de er ikke troværdige), Chromium (ikke Chrome). Jeg har ingen streaming services (de er alle skod), tager alle mine film & serier fra ThePirateBay.
Jeg kender ikke ting som Twitch, Snapchat, Apple Podcasts, mm. men antager de er skod. Signal skulle være godt, men kender det ikke. Jeg brugte mega.nz som cloud-backup på et tidspunk. De er også gode.
Covid-perioden var en god litmustest til at se hvordan de klarede det: Gamle Twitter, Google, YouTube, Wikipedia, Reddit censurerede alt de kunne komme i nærheden af, blokerede brugere med dissident synspunkter. Telegran censurerede intet, Rumble var asyl for alle dem der blev jaget af YouTube, nye Twitter/X lagde alle dokumenter på bordet. Kan også se på hvor meget EU apparatchiks hader dem, des mere des bedre. De hader Elon Musk, så godt; de hader Telegram, så godt; de hader Gap, så godt, tilsyneladende elsker de bare META, Google - så de er fuldkommen suspekte.
Koreanske produkter (LG) er notoriske for at samle informationer ind. Men i det mindste bruger de vist mest bare til at sælge flere produkter, ikke som fødekæde til diverse efterretningstjenester eller indoktrinering i kønsideologi, George Floydism, eller hvad der nu er oppe i tiden. Så dem stoler jeg mere på end europæiske eller amerikanske. Japan syntes at være helt tabt bag vognen med hensyn til den teknologiske udvikling, hvilke paradoksalt måske gør dem mere troværdige. Jeg har lige købe en japansk bil (Toyota Hilux), tvivler på den samler information ind om mig, den har knap nok et infortainment-system. Hvis det havde været en BMW eller Crysler ol. så havde jeg været mindre sikker på det.
1
Grab them by the pussy
Edward skrev:Hej folkens,
Hvilke Open-source eller EU alternativer kan i anbefale og benytter i til f.eks Facebook, Google, X o.l.?
Jeg kender kun Mastodon, som er et decentraliseret, open source-socialt netværk, hvor du opretter dig på en selvstændig server – f.eks. i et EU-land.
Edward skrev:Derfor ku det være interessant at høre om nogle alternativer i syntes der virker godt og hvad i gør for at beskytte jeres privatliv online.
Jeg bruger Mozilla Firefox med privatlivsopsætning. Som søgemaskine bruger jeg Startpage, som er hollandsk og er underlagt EU-GDPR-regler. Den anonymiserer bl.a. søgninger via Google uden sporing. Jeg har før brugt Tor over VPN, men så blev min pc superlangsom.
Min private e-mail er Proton Mail, og når jeg sender krypteret mail, bruger jeg Tutanota. Proton er schweizisk og er underlagt de meget restriktive schweiziske love om privatliv. Tutanota er tysk og under EU-lov.
Jeg bruger også krypteret chat som Signal, som jo har end-to-end-kryptering.
2
Vlad Kalashnikov skrev:Jeg stoler ikke på nogen af dem, men kan heller ikke leve uden dem. Så jeg prøver at sprede ud så jeg ikke er afhængig af nogle enkelte. At spille dem ud mod hinanden er reelt den eneste magt vi som forbrugere har, når vi ikke realistisk kan leve uden dem. Prøver også at støtte europæiske virksomheder lidt, bare som en lille patriotisme. (Proton, Telegram, Opera). Derudover syntes jeg det er en god ide at sprede sig ud over andre end amerikanske, så bruger nogle gange hellere kinesiske end amerikanske. Ikke fordi de er mere troværdige, men for at holde de amerikanske til ilden. YouTube har faktisk forbedret sig en smule, efter en del bruger begyndt at gå til konkurrerende sites.(...)
Kan godt lide din "skod-liste"
(er enig) Interessant strategi: Men så er dine data jo i hele tre lande? Holder du dig så til Kina-venlige oplæg på de kinesiske tjenster og USA venlige posts på de amerikanske? Eller skaber du chaos og bytter om på de to? Det ser ud til at Opensource er i en ret god udvikling. Ubuntu, Linux Mint, cachy OS osv. og de kører fint på mange pc'er som ellers ville blive skrottet ved en Windows 11 opgradering.
WorldCat skrev:Jeg kender kun Mastodon, som er et decentraliseret, open source-socialt netværk, hvor du opretter dig på en selvstæ
Det lyder ikke helt tosset WorldCat. Kan godt lide at der bliver udviklet alternativer som mastadon (og socii kan jeg se)! Tor-netværket ville nok få din ISP til at hæve øjenbrynene lidt :-) EU Email-udbydere som dem du linker ser ud til at være et superb alternativ til Google hvis man ikke ønsker at spilde sine data ud over hele det hele.
https://youtube.com/shorts/42PXnQw19ic?si=hIYNZrVFT9m2zbfj
0