Update på W11-installationsforsøg: Ny bærbar: Hvad skal der til, for at overleve flest Windows versioner

Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3846

Update på W11-installationsforsøg: Ny bærbar: Hvad skal der til, for at overleve flest Windows versioner

Indlægaf Elverpigen » 31. maj 2025, 21:43

Jeg har en velfungerende ThinkPad købt med fuld garanti refurbished i 2022, som Microsoft meddeler ikke kan opgraderes til Windows 11 pga. processoren (AMD Ryzen 5 PRO 2500U) :rulle:

Hvad skal jeg kigge efter i min næste bærbare, for at den overlever flest mulige af de sk*de Windowsopdateringer, så jeg kan have glæde af den længst muligt?

* føler det komplet idiotisk allerede at skrotte min tænkepadde - overvejer om jeg tør kaste mig ud i et forsøg med Linux igen *
Senest rettet af Elverpigen 28. aug 2025, 11:50, rettet i alt 1 gang.
1
abcd
Likede indlæg: 82913

Re: Ny bærbar: Hvad skal der til, for at overleve flest Windows versioner

Indlægaf abcd » 1. jun 2025, 03:51

I denne Reddit-tråd melder en bunke mennesker at de har trodset den officielle besked om ingen support og opgraderet til Win11 med den processor, og at det fungerer fint: https://www.reddit.com/r/Windows11/s/yFAkCn1QBh

Så det ville jeg bare prøve.
2
Brugeravatar
Elverpigen

Indlægaf Elverpigen » 1. jun 2025, 10:48

abcd skrev:I denne Reddit-tråd melder en bunke mennesker at de har trodset den officielle besked om ingen support og opgraderet til Win11 med den processor, og at det fungerer fint: https://www.reddit.com/r/Windows11/s/yFAkCn1QBh

Tusind tak, den slags viden fra tråden kan være guld værd :blomst:

Det er jo for hulen også processoren lige under den 2600'er, der er på positivlisten.

Jeg må tage mig sammen til at lave backup og prøve det af .......
1
Brugeravatar
Elverpigen

Indlægaf Elverpigen » 28. aug 2025, 11:36

Jeg fik taget mig sammen, teamet op med en, der også vil forsøge operationen til Windows 11, og fulgte denne opskrift fint til og med Trin 3 https://komputer.dk/computerudstyr/oper ... e-computer
(ved ikke hvorfor jeg kan se den gratis, mens makkerens PC ikke har adgang)

Amatører som mig skal afsætte god tid til processen :-D men det er absolut muligt at hente diverse filer ned, Tiny 11 Builder, Rufus osv.

P.t. er jeg strandet i starten af Trin 4:

Efter lidt roden rundt i BIOS fik jeg ThikPad'en til at starte fra USBen, og jeg kan vælge sprog, tidszone, acceptere vilkår, men efter valg af disk til installationen, så kører den til 10 % og starter forfra :/

Fif til at få installationen til at køre videre modtages gerne - mes jeg roder rundt efter forskellige løsningsforslag online (en fik det til at virke ved at hive USB'en ud, når den genstarter første gang, men er det ikke lidt risikabelt? Edit: Er afprøvet, nu skriver den først ">>Start PxE over IP4, derefter bliver jeg sendt ind i BIOS). Nu prøver jeg først at gen-køre Rufus til at lave installationsUSB'en, og hvis det stadig ikke kører, vil jeg prøve et af de foreslåede alternativer til Rufus.

Efter min trampen rundt i BIOS ser Boot p.t. sådan ud:
Bios1.PNG

På skærmbilledet til valg af disk ser det før min redigering sådan ud:

FoerSletPartioner.PNG

Det undrer mig, at der er en Disk 1 med DVD_ROM, for der er intet DVD-drev i maskinen :gruble: Edit: Det var default-navnet fra Rufus. Jeg prøvede en ny version af Rufus, navngav den med USB, og installationen kørte til lidt 39 % og gav en besked om at installationen mislykkedes........ og jeg har også prøvet at sætte den i den anden mulige USBport.

Efter at jeg jf. vejledningen har trykket slet på Disk 0's partioner, ser det således ud, inden jeg klikker næste (og den kun løber videre til 10 % og starter forfra). Disk 1 med DVD_ROM kan man ikke få adgang til at slette i denne menu:

EfterSletPartioner.PNG

Jeg har også prøve at lade forskellige kombinationer af partionerne stå urørt med samme resultat (at installationen kører til 10 % og derefter forfra)

Edit: Nu er Windows' eget Media Creation Tool også forsøgt, og det nåede kun til 10 % før det meddeler, at installationen mislykkedes og kører i ring - afprøvet med og uden sletning af partioner.

Til andre glade amatører vil jeg lige informere om, at efter at jeg har startet processen med den hjemmebiksede installationsUSB, så er maskinen ikke længere brugbar ;) ind til det lykkes at få et styresystem lagt på den igen - det er helt på eget ansvar at begynde at rode rundt med det her :-D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Elverpigen

Re: Update på W11-installationsforsøg: Ny bærbar: Hvad skal der til, for at overleve flest Windows versioner

Indlægaf Elverpigen » 28. aug 2025, 22:37

Efter alt for mange forsøg downloadede jeg Linux Mint, fik Rufus til at lægge det på USB'en og den installation kørte stort set glat i første forsøg, så nu er jeg langt om længe på fra min egen bærbare igen.

Jeg ved godt, at man evt. bør installere Windows først, men nu bliver det foreløbigt ren Linux Mint for en tid.

Så må jeg se, om der venter så store mængder bøvl, at jeg prøver at krybe tilbage til Windows 11 :-D
3
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1912
Likede indlæg: 29795

Indlægaf Aragorn » 12. sep 2025, 19:01

Elverpigen skrev:
abcd skrev:I denne Reddit-tråd melder en bunke mennesker at de har trodset den officielle besked om ingen support og opgraderet til Win11 med den processor, og at det fungerer fint: https://www.reddit.com/r/Windows11/s/yFAkCn1QBh

Tusind tak, den slags viden fra tråden kan være guld værd :blomst:

Det er jo for hulen også processoren lige under den 2600'er, der er på positivlisten.

Jeg må tage mig sammen til at lave backup og prøve det af .......

Præcist hvilken computer taler vi om? Lenovo er gode til at skrive modellen på maskinen.

Jeg tænker du uden problemer kan lave en in place opgradering - Rufus kan også fjerne kravet om TPM chip fra ISO'en. Jeg hjalp en ven med det, det gik fint.
Senest rettet af Aragorn 12. sep 2025, 19:13, rettet i alt 1 gang.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 12. sep 2025, 19:12

Elverpigen skrev:Jeg fik taget mig sammen, teamet op med en, der også vil forsøge operationen til Windows 11, og fulgte denne opskrift fint til og med Trin 3 https://komputer.dk/computerudstyr/oper ... e-computer
(ved ikke hvorfor jeg kan se den gratis, mens makkerens PC ikke har adgang)

Amatører som mig skal afsætte god tid til processen :-D men det er absolut muligt at hente diverse filer ned, Tiny 11 Builder, Rufus osv.

P.t. er jeg strandet i starten af Trin 4:

Efter lidt roden rundt i BIOS fik jeg ThikPad'en til at starte fra USBen, og jeg kan vælge sprog, tidszone, acceptere vilkår, men efter valg af disk til installationen, så kører den til 10 % og starter forfra :/

Fif til at få installationen til at køre videre modtages gerne - mes jeg roder rundt efter forskellige løsningsforslag online (en fik det til at virke ved at hive USB'en ud, når den genstarter første gang, men er det ikke lidt risikabelt? Edit: Er afprøvet, nu skriver den først ">>Start PxE over IP4, derefter bliver jeg sendt ind i BIOS). Nu prøver jeg først at gen-køre Rufus til at lave installationsUSB'en, og hvis det stadig ikke kører, vil jeg prøve et af de foreslåede alternativer til Rufus.

Efter min trampen rundt i BIOS ser Boot p.t. sådan ud:
Bios1.PNG

På skærmbilledet til valg af disk ser det før min redigering sådan ud:

FoerSletPartioner.PNG

Det undrer mig, at der er en Disk 1 med DVD_ROM, for der er intet DVD-drev i maskinen :gruble: Edit: Det var default-navnet fra Rufus. Jeg prøvede en ny version af Rufus, navngav den med USB, og installationen kørte til lidt 39 % og gav en besked om at installationen mislykkedes........ og jeg har også prøvet at sætte den i den anden mulige USBport.

Efter at jeg jf. vejledningen har trykket slet på Disk 0's partioner, ser det således ud, inden jeg klikker næste (og den kun løber videre til 10 % og starter forfra). Disk 1 med DVD_ROM kan man ikke få adgang til at slette i denne menu:

EfterSletPartioner.PNG

Jeg har også prøve at lade forskellige kombinationer af partionerne stå urørt med samme resultat (at installationen kører til 10 % og derefter forfra)

Edit: Nu er Windows' eget Media Creation Tool også forsøgt, og det nåede kun til 10 % før det meddeler, at installationen mislykkedes og kører i ring - afprøvet med og uden sletning af partioner.

Til andre glade amatører vil jeg lige informere om, at efter at jeg har startet processen med den hjemmebiksede installationsUSB, så er maskinen ikke længere brugbar ;) ind til det lykkes at få et styresystem lagt på den igen - det er helt på eget ansvar at begynde at rode rundt med det her :-D

Fint indlæg du har lavet.

Jeg tror dit problem ligger i detaljen om din computer booter i CSM kompabilitetstilstand eller UEFI. Den indstilling skal stemme overens mellem boot medie og computer.

Starting boot over pxe betyder 'leder efter en server på netværket der kan aflevere et styresystem' og det er en avanceret enterprise feature. Det når computeren til fordi den ikke selv har et OS på disk 0. Du kan med fordel slå PXE fra da du bare bruger unødvendig tid på at lede efter en PXE server som du nok ikke har til at stå i kosteskabet.

Mint er fint nok. Jeg ville nok bruge Debian men eftersom Office kører fint i browseren så er der faktisk ikke så meget man har brug for en fuld Windows til længere.

Der er dog intet gratis software der i mine øjne når Outlook til sokkeholderne, men igen - den kører nøjagtigt lige så godt i browseren fordi den nye Outlook strengt taget bare er den samme software wrappet i webviev2 der kører Chromium baseret.

Nogle gange keder jeg mig så meget med Windows at jeg tænker på at købe en Mac....
1

Brugeravatar
Elverpigen

Indlægaf Elverpigen » 15. sep 2025, 11:32

Aragorn skrev:Præcist hvilken computer taler vi om? Lenovo er gode til at skrive modellen på maskinen.

Jeg tænker du uden problemer kan lave en in place opgradering - Rufus kan også fjerne kravet om TPM chip fra ISO'en. Jeg hjalp en ven med det, det gik fint.

Det er en Lenovo ThinkPad A285- A

Tak for info - det kan være, at jeg får brug for det en anden gang :blomst:

Aragorn skrev:Fint indlæg du har lavet.

Jeg tror dit problem ligger i detaljen om din computer booter i CSM kompabilitetstilstand eller UEFI. Den indstilling skal stemme overens mellem boot medie og computer.

Starting boot over pxe betyder 'leder efter en server på netværket der kan aflevere et styresystem' og det er en avanceret enterprise feature. Det når computeren til fordi den ikke selv har et OS på disk 0. Du kan med fordel slå PXE fra da du bare bruger unødvendig tid på at lede efter en PXE server som du nok ikke har til at stå i kosteskabet.

Mint er fint nok. Jeg ville nok bruge Debian men eftersom Office kører fint i browseren så er der faktisk ikke så meget man har brug for en fuld Windows til længere.

Der er dog intet gratis software der i mine øjne når Outlook til sokkeholderne, men igen - den kører nøjagtigt lige så godt i browseren fordi den nye Outlook strengt taget bare er den samme software wrappet i webviev2 der kører Chromium baseret.

Nogle gange keder jeg mig så meget med Windows at jeg tænker på at købe en Mac....

Tak for flere bud på løsninger - igen rart at have i baghånden, til hvis der er brug for det en anden gang.

Jeg har helt sikkert trampet rundt i BIOS m.m. som en glad amatør-elefant i en glasbutik og gættet mig frem :D

Nu løste min desperate afprøvning af Linux Mint ind til videre mine kvaler - jeg valgte den, da den umiddelbart så ud til at være mest "idiotsikret" til almindelige dagligdags behov som basis kontorprogrammer (har længe brugt Open/Libre Office i privaten), netbank osv..

Jeg er stadig overrasket over, hvor glat det kører :love2:
I dag tog jeg mig f.eks. sammen og ville printe for første gang: Jeg satte bare USB-stikket i, og så viste printermenuen allerede min små-antikke HP-printer og udskrev i første forsøg :8: Det er allerede meget mere brugervenligt end da jeg skulle bruge printeren første gang fra samme bærbare med Windows 10, hvor der skulle installeres drivere og diverse unødvendige HP-lorte-service"apps", før jeg kunne få lov til at printe. Lige nu virker det simpelthen for godt til at være sandt :worship:

Den eneste lille irritation ind til videre er, da jeg fik åbnet alt for mange browservinduer og faner, så den til sidst gik helt frys - Der mangler jeg at afprøve nogle gode alternativer til den velkendte Ctrl Alt Del, for Alt PrtSc REISUB er kun en blød genstart. Det finder jeg nok ved lejlighed, når min nysgerrighed bliver stor nok

Jeg må lige huske at kigge efter, om jeg kan smide et symbolsk bidrag til udviklerne af herligheden ....... Edit: Done.
0
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 15. sep 2025, 17:14

Elverpigen skrev:
Aragorn skrev:Præcist hvilken computer taler vi om? Lenovo er gode til at skrive modellen på maskinen.

Det er en Lenovo ThinkPad A285- A

Tak for info - det kan være, at jeg får brug for det en anden gang :blomst:

Aragorn skrev:Fint indlæg du har lavet.

Tak for flere bud på løsninger - igen rart at have i baghånden, til hvis der er brug for det en anden gang.

Jeg har helt sikkert trampet rundt i BIOS m.m. som en glad amatør-elefant i en glasbutik og gættet mig frem :D

Nu løste min desperate afprøvning af Linux Mint ind til videre mine kvaler - jeg valgte den, da den umiddelbart så ud til at være mest "idiotsikret" til almindelige dagligdags behov som basis kontorprogrammer (har længe brugt Open/Libre Office i privaten), netbank osv..

Jeg er stadig overrasket over, hvor glat det kører :love2:
I dag tog jeg mig f.eks. sammen og ville printe for første gang: Jeg satte bare USB-stikket i, og så viste printermenuen allerede min små-antikke HP-printer og udskrev i første forsøg :8: Det er allerede meget mere brugervenligt end da jeg skulle bruge printeren første gang fra samme bærbare med Windows 10, hvor der skulle installeres drivere og diverse unødvendige HP-lorte-service"apps", før jeg kunne få lov til at printe. Lige nu virker det simpelthen for godt til at være sandt :worship:

Den eneste lille irritation ind til videre er, da jeg fik åbnet alt for mange browservinduer og faner, så den til sidst gik helt frys - Der mangler jeg at afprøve nogle gode alternativer til den velkendte Ctrl Alt Del, for Alt PrtSc REISUB er kun en blød genstart. Det finder jeg nok ved lejlighed, når min nysgerrighed bliver stor nok

Jeg må lige huske at kigge efter, om jeg kan smide et symbolsk bidrag til udviklerne af herligheden ....... Edit: Done.

Til forsvar for Windows plejer det nu også at virke at printe på de fleste printere med et USB kabel - PCL drivere løser de fleste problemer.

Scanning kræver en driver og en åbning i firewall ofte, og så er der den ting at HP er nogle frygtelige røvhuller til at lave lorte software der spionerer helt vildt i deres slutbruger produkter.

Forskellen er at printeren kan få Windows til at fatte den er en HP printer og at HP vil have deres software installeret og så har de rent faktisk lavet en software til Windows. Printeren er så blokeret indtil den har den påkrævede software og det er ikke rigtigt Windows der er så meget inde over den.

HPs lorte software findes ikke til Linux så du ryger lige igennem.

På Linux er det fint at kunne bruge en terminal og hvis du vil kvæle et program så prøv

ps aux
ps aux | grep <software navn>
kill <pid>
0

Brugeravatar
Elverpigen

Indlægaf Elverpigen » 15. sep 2025, 17:35

Aragorn skrev:(...)
ps aux
kill <pid>

Det må jeg prøve en anden gang- måske skal et vindue med terminalen allerede være åbent, før theshit hits the ventilator, for jeg kunne hverken aktivere det ene eller andet, eller hoppe mellem vinduer, eller overhovedet flytte cursoren da den frøs.

Jeg må hygge mig lidt med at lære et par kommandoer i terminalen, så jeg kan finde lidt rundt. Har stort set kun hoppet lidt rundt i DOS og en ftp meget simpelt for en del år siden * bliver helt nostalgisk *
0
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 15. sep 2025, 18:18

Elverpigen skrev:
Aragorn skrev:(...)
ps aux
kill <pid>

Det må jeg prøve en anden gang- måske skal et vindue med terminalen allerede være åbent, før theshit hits the ventilator, for jeg kunne hverken aktivere det ene eller andet, eller hoppe mellem vinduer, eller overhovedet flytte cursoren da den frøs.

Jeg må hygge mig lidt med at lære et par kommandoer i terminalen, så jeg kan finde lidt rundt. Har stort set kun hoppet lidt rundt i DOS og en ftp meget simpelt for en del år siden * bliver helt nostalgisk *

ctrl + alt + t

Sidst jeg brugte Mint - det var ikke så længe, så gik jeg tilbage til Debian - var det bare ikke alt man kunne klare i GUI og man bliver træt af det i længden. Det går op for én hvor meget udvikling der er gået i Windows GUI og at Linux KDE eller Gnome ikke nødvendigvis rører ved de rigtige ting nedenunder deres GUI - netværksindstillinger kan blive skrevet i den forkerte config fordi det underliggende OS ikke mener at /etc/network/interface er det rigtige sted, måske er det i /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf eller også skal man bruge den moderne yaml i /etc/netplan/01-netcfg.yaml og så er det man finder ud af at Linux som desktop kan være enormt frustrerende.

Jeg havde eksempelvis ikke held med at få mit scroll wheel På min Logitech MX master til at rulle ordentligt, den skulle spinne i flere minutter for at komme fra top til bund på ekstrabladet.dk og jeg prøvede alt muligt lort, det lykkedes halvt og så var der noget andet der brækkede sig. Det virkede perfekt på Debian... Så fik jeg en ny CPU der ikke var understøttet af den daværende nyeste kerne og så var jeg tilbage på Windows da jeg gerne ville bruge min PC.

Ligeledes med LDAP og gruppebaseret login, for satan noget lort, og jeg har siddet med udviklere som også måtte give fortabt på visse punkter.

Jeg prøver egentlig ikke at tale din oplevelse ned, men min egen oplevelse er at Linux som daily driver ikke fungerer for mig. For 15 år siden kunne de ikke finde ud af at holde skærmen aktiv når man havde en film kørende i VLC, den gik på pauseskærm og hver gang jeg klikkede på Firefox fik jeg et nyt vindue i stedet for at maksimere det eksisterende.

Så altså - jeg elsker Linux som server og til netværksting. Man skal bare heller ikke være blind for at Windows også er et meget sofistikeret system - det er vist mest licensmodellen der er et problem.
1

Tilbage til "Computere, spil og internet"