kulturvaneundersøgelse: Vi foretrækker fysiske bøger

Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 59
Likede indlæg: 3024

kulturvaneundersøgelse: Vi foretrækker fysiske bøger

Indlægaf KIM K » 10. mar 2025, 09:29

Danmarks statistiks kulturvaneundersøgelse for 2024, viser at 58 procent af danskerne foretrækker fysiske bøger, 28 procent favoriserer lydbøger, mens 18 procent finder størst behag ved e-bøger.

Jeg er delvis enig. Når det kommer til skønlitteratur kan jeg også bedst lide at sidde med en fysisk bog i hånden, omend jeg må erkende at de fleste bøger jeg læser er e-bøger. Men det skyldes hovedsageligt at bøger optager plads på reolerne. Der er det praktisk med en kindle der kan indeholde flere tusinde titler.
Hvad angår faglitteratur foretrækker jeg derimod e-bøger, da søgefunktionen letter adgang til specifik information. Jeg er også mere tilbøjelig til at bruge bogmærker og highlighte passager med gult end jeg er med litteratur i papirformat, da det skader bøgerne.

Lydbøger tiltaler mig derimod ikke, jeg har prøvet, men jeg evner ikke at fordybe mig i dem på samme måde som når jeg sidder med en fysisk bog i hånden.

Når vi læser skønlitteratur, så foretrækker vi at synke ned i lænestolen med en papirbog i hænderne. En skærmfri oase i hverdagen, hvor vi kan fordybe os og meditere i et andet univers.

Det viser Danmarks Statistiks store undersøgelse af vores kulturvaner i 2024, hvor 19.000 repræsentativt udvalgte danskere har svaret.

58 procent af os foretrækker at læse i fysiske bøger. 28 procent vil helst høre lydbøger, mens 18 procent af os foretrækker en e-bogslæser til skønlitteraturen. Det er gennemsnitstal. Blandt de modne er lydbøgerne mest populære - mens det er e-bøgerne, der foretrækkes af de unge.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/kultu ... ske-boeger
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1601
Likede indlæg: 27805

Re: kulturvaneundersøgelse: Vi foretrækker fysiske bøger

Indlægaf Madam Pomfrey » 10. mar 2025, 10:07

Jeg plejede at læse rigtig meget, i fysiske bøger.

Jeg havde en glidende overgang til e-bøger, hvor der jo pludselig var en hel masse tilgængeligt, hvor jeg ikke skulle tænke over det økonomiske aspekt, ud over abb. og ikke skulle tænke i plads på reolen osv.

Nu er det lydbøger jeg bruger absolut mest. Jeg plejede at høre radio når jeg kørte bil, men det er skifte helt ud med lydbog og indimellen en podcast. Jeg hører mest skøn litteratur, men også lidt faglitteratur.
Jeg kan KUN finde ud af at høre lydbog når jeg laver noget, såsom at køre bil, gøre rent, ordne have, gåture med hundene.
Jeg kan ikke sætte mig ned i sofaen og bare lytte, - så zoner jeg ud.

Jeg får ikke læst mange fysiske bøger mere, mest fordi jeg ikke har fået hængt en sengelampe op ved min seng :genert:
Nu er bøger mere noget jeg putter mig med i sofaen, tager med på en strandtur osv.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Nesnay
Kort karma: 861
Likede indlæg: 23071

Indlægaf Nesnay » 10. mar 2025, 10:55

Jeg er klart mest til fysiske bøger. Jeg har lige tjekket, og ud af 50 læste bøger indtil videre i år har fire været lydbøger og to e-bøger. De resterende 46 er fysiske bøger. Det er endda flere lydbøger end normalt, jeg plejer ikke engang at nå op på én om måneden. Jeg er simpelthen ikke lige så god til at fastholde koncentrationen om lydbøger, heller ikke selv om jeg skruer op til dobbelt tempo, og jeg kan også læse hurtigere, når jeg holder mig til fysiske bøger.

Jeg er storforbruger af biblioteket og har altid en stak liggende. Det betyder også, at det er svært for mig at nå at læse de bøger, jeg selv har på hylderne, så jeg prøver at begrænse nyindkøb.
2
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 1563
Likede indlæg: 35205

Indlægaf TinaW » 10. mar 2025, 12:02

Jeg foretrækker fysiske bøger.
Hvis jeg skal høre noget, når jeg kører bil, gør rent eller gå en tur, foretrækker jeg musik.
Lydbøger får mig til at falde i søvn på 5 min.
E-bøger gider jeg slet ikke.
1
fisken80
Kort karma: 1198
Likede indlæg: 56898

Indlægaf fisken80 » 10. mar 2025, 14:18

Jeg har det omvendt af dig TS, faglitteratur kan jeg ikke læse på en skærm, det skal være fysisk ellers hænger det ikke ordentligt ved. Men jeg er storforbruger af ebøger og har også købt en reader, der har en skærm der gør, at det er som at læse på papir.
Jeg læser også stadig fysiske bøger, for det er meget rart at skifte lidt, men på ferie og rejser er det næsten udelukkende ebøger, fordi jeg kan rejse med et helt bibliotek i min reader, der vejer knap 150 gram.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
TomKah
Kort karma: 323
Likede indlæg: 4531

Indlægaf TomKah » 10. mar 2025, 16:40

Jeg kom igennem 143 bøger sidste år. Der var kun 1 af dem der var en fysisk bog. Jeg anstrengte mig for at tage fysisk på biblioteket for at hente den, fordi jeg synes jeg skulle læse den, når den nu var skrevet af en tidligere debattør.

Ellers vil jeg sige 80 procent lydbøger og 20 procent ebøger. Har en kindle, men har primært læst på telefon via Libby og ereolen.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1289
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 27890

Indlægaf Delfin » 10. mar 2025, 17:53

Strengt taget foretrækker jeg fysiske bøger, men i praksis læser jeg mest på en e-reader. Det startede med en sommerferie, hvor det jo er smart at have tasken fuld af bøger, som intet fylder. Det er også lettere at læse i sengen, fordi jeg pga forstørret tekst er fri for at slås med læsebriller og puder, og så slipper man jo for at rende på biblioteket med de begrænsede åbningstider

Jeg har ikke tidligere kunnet koncentrere mig om lydbøger, men jeg er blevet glad for at lytte i bilen, hvor jeg af en eller anden sær grund godt kan koncentrere mig så længe det er letfordøjelige bøger. Det fungerer også i havestolen. Det startede med et forsøg på at lytte til podcast, men der er langt mellem snapsene i min optik.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
ajnaM
Kort karma: 1094
Likede indlæg: 28986

Indlægaf ajnaM » 11. mar 2025, 11:29

Jeg læser kun fysiske bøger.

Jeg kan simpelthen ikke huske det, hvis jeg læser på e-reader eller lydbog. Fungerer heller ikke med podcasts for mig, det ryger direkte ind af det ene øre og ud af det andet.

Jeg er storindkøber af bøger, både nye og fra genbrug. De står i mit bibliotek i mit sommerhus, hvor jeg gør en dyd ud af at have så meget litteratur som muligt stående, som jeg (måske) gerne vil læse i fremtiden. Søger blandt andet inspiration i lister over litterærere klassikere, som jeg så køber, når jeg ser dem - og i ny litteratur, jeg falder over. Det er fantastisk at kigge i reolerne og gå og overveje, hvilken bog jeg skal læse næste gang. :love:
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 205
Likede indlæg: 7070

Indlægaf Stars » 11. mar 2025, 11:41

Jeg læste virkelig mange fysiske bøger som barn og ung.

Med 3 børn har der været en lang periode, hvor læsning for min egen skyld ikke har været en prioritet.

Jeg kom i gang med lydbøger, da jeg på et tidspunkt gik en halv time dagligt på løbebåndet. For tiden bliver det ikke til mange bøger - primært lydbøger når jeg vasker op.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Yossarian
Kort karma: 25
Likede indlæg: 1110

Indlægaf Yossarian » 11. mar 2025, 16:23

Jeg læser også stadig fysiske bøger. Jeg har forsøgt med lydbøger, fordi jeg tænkte, at så kunne jeg lave noget andet imens, men jeg kan ikke koncentrere mig om det, kan jeg mærke. Jeg har endnu til gode at læse en elektronisk bog. Nogle artikler er ok, men med længere tekster bliver det træls. Papir er bare genialt. :)
0
Aesel82
Kort karma: 202
Likede indlæg: 4774

Indlægaf Aesel82 » 11. mar 2025, 16:32

Jeg læser stort set kun fysiske bøger. En enkelt gang imellem læser jeg en e-bog. Lydbøger kan jeg slet ikke forlige mig med lydbøger.

Jeg køber i perioder mange bøger, og har en kæmpe bogreol :love2:
0
JoyNips
Kort karma: 1417
Likede indlæg: 35617

Indlægaf JoyNips » 13. mar 2025, 19:26

Jeg foretrækker fysiske bøger, men hører også lidt lydbog.
Det er i øvrigt dokumenteret at tekst læst på digitale medier ikke lagres i langtidshukommelsen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Bøger"