Modige mennesker – fritænkere, revolutionære, videnskabsfolk, kunstnere, politikere, forfattere, provokatører – har gennem århundreder taget kampen op mod kirkens autoritet og religiøse dogmer.
I bogen inviteres læsere med på en historisk rejse gennem religionskritikkens skiftende spejlsale, fra kirkemagt til borgermagt, ned i kulturelle strømninger mellem politisk ideologi og folkelig forlystelse, omkring videnskaben og dens kritik af religiøse postulater, rundt om dannelsen af en mere organiseret modkultur, op forbi identitetskonstruktionen mellem ’god’ og ’ond’ religion og ind under luppen mellem forestillinger og viden i det religionshistoriske laboratorium.
Dette er den første samlede fremstilling af religionskritikkens historie i Danmark. Forfatterne bevæger sig fra reformationens gennembrud i 1536 og frem til Folketingets vedtagelse af den såkaldte ’Koranlov’.
Hvilken bog læser du for tiden?
- Galoldriel
- Kort karma: 552
- Likede indlæg: 9337
Re: Hvilken bog læser du for tiden?
Jeg er lige gået i gang med Religionskritikken i Danmark af Mikael Rothstein og Olav Hammer. De er begge nogle af de bedste inden for dette faglige felt.
1
I feel like I'm taking crazy pills!
- Kruspersille
- Kort karma: 37
- Likede indlæg: 813
Kruspersille skrev:Min Kim af Eva Tind
Jeg er blevet spurgt om jeg vil give en anmeldelse og det gør jeg gerne. Det er en virkelig god bog! Den lægger sig i forlængelse af andre personlige beretninger om transnational adoption og kritikken af denne (bl.a. Maja Lee Langvads ‘Hun er vred‘, som jeg også syntes var virkelig god). Og selv om jeg aldrig har købt fortællingen om de gode hvide forældre, der redder brune børn, så er det for mig alligevel overraskende, hvor traumatiserende det kan være at være adopteret og hvor stor betydning det har at blive fjernet fra sin biologiske familie og det man ligner, og i høj grad også hvor meget racistisk pis, de skal finde sig i (seriøst hvem siger til små børn, at de skal skride hjem, hvor de kommer fra?!! Flere end man skulle tro åbenbart).
Virkelig god bog - jeg anbefaler den varmt, og tror også jeg skal have fat i Maja Lee Langvads nyeste, som også behandler emnet.
3
Jeg er lige blevet færdig med "Here one moment" af Liane Moriarty - som alle hendes øvrige romaner er det nok ikke at regen for stor litteratur, men jeg er altid virkelig godt underholdt og jeg synes hun er virkelig dygtig til at bygge en roman op så man altid lige har lyst til at læse et kapitel mere.
Denne var helt sikkert godt selskab fra start til slut.
Denne var helt sikkert godt selskab fra start til slut.
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Det er jo december, så har fundet min bog med julehistorier af Charles Dickens frem og startede i dag med 'The Cricket on the Hearth'.
Samt en bog der ikke er for stor/upraktisk til at have med på farten: 'Dune Messiah' af Frank Herbert
Samt en bog der ikke er for stor/upraktisk til at have med på farten: 'Dune Messiah' af Frank Herbert
1