Hvem bør betale?

Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 14213
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 1015
Likede indlæg: 14407

Re: Hvem bør betale?

Indlægaf Guilded_Lily » 5. jul 2025, 20:17

ajnaM skrev:
Er det en privatskole?

I folkeskolen vil jeg mene, det er en uholdbar model. Det vil hurtigt føre til, at de elever, hvis forældre har råd, har ordentligt udstyr - mens b-holdet er efterladt med l*rtecomputerne. Og hvis undervisningen primært er digital, er de endnu mere bagud på point, allerede inden de er begyndt.

Vi har en folkeskole uden brugerbetaling. Det skal vi efter min mening holde stædigt fast i. Samtidig bør vi prioritere den analoge undervisning - især i de mindste klasser. Og begge dele går meget nemmere, hvis vi dropper iPads og computere i (størstedelen af) undervisningen.

(Mine ungers skole er i øvrigt en projektbaseret lilleskole. De bruger først computere fra 6. klasse, og selv der er det yderst begrænset. Deres projekter i de mindre klasser handler mere om teater, sang, forsøg i fysiklokalet, ture i skoven/museum/kano/shelter og den slags. Ved godt, hvad jeg selv tænker er fedest undervisning… men der skal selvfølgelig være tid og penge til det.)


Nej, ganske almindelig, stor folkeskole. Vi har Bring Your Own Device fra 5.klasse (indtil for nogle år siden var det fra 6.klasse). I øvrigt kommunalt bestemt.

De skolecomputere, vi har, udskiftes som sagt løbende, og de ældste erstattes af nye, når det er nødvendigt. De kan køre de nødvendige programmer og eleverne bruger dem også til alt muligt andet (hvilket er et større problem end at undervisningen er digitaliseret).

Der er stor forskel på de computere, eleverne har med hjemmefra. Det sker ofte, at de ikke kan køre de nødvendige programmer, at eleverne ikke kan komme ind på fx testogprøver.dk, fordi der er en eller anden forældrespærre på, som forældrene sjældent kan finde ud af at afinstallere ( :sarkasme: ), ligesom jeg har oplevet elever komme med farmands aflagte bærbare, som ikke virker efter kort tid.
Efter konfirmationen kommer flere så med Macbooks, som de først skal bruge en bunke tid på at lære at hitte ud af. Det allersværeste er at gemme filer og finde dem igen...
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 5488
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 306
Likede indlæg: 8796

Re: Hvem bør betale?

Indlægaf Nicolait » 6. jul 2025, 08:01

Guilded_Lily skrev:Hos os låner vi computere ud til elever, hvor forældre ikke kan eller vil stille egen computer til rådighed. Her skriver man under på en erklæring om at behandle udstyret ordentligt og at egen forsikring dækker ved skader, der ikke er hændelige uheld. Hvert år skiftes i omegnen af et klassesæt til halvandet ud, fordi der mangler knapper/skærme er skæve eller hakkede/diverse stik er defekte/vira har fucket systemet fuldstændigt op. Det koster!


ajnaM skrev:
Skolerne bruger i øvrigt helt latterligt mange penge på vedligehold af den slags udstyr. Plus alle de programmer, der også skal betales til. Penge, der kunne have gået til at lave helt almindelig god undervisning.

Man kan håbe, kommunerne bakker hårdt på den vanvittigt naive tilgang til digitalisering af folkeskolen, der har været de seneste år(tier). Meget tyder heldigvis på det. Børn har meget bedre af at se en lærer og deres klassekammerater i øjnene og bruge deres hænder, fingre og krop end at sidde med en skærm hele dagen. :gogo:


Jeg ville også gerne have adgang til mange flere analoge undervisningsmaterialer, men det er ikke nødvendigvis billigere. Engangsmaterialer kan betales, men klassesæt er ufuldstændige efter et skoleår, fordi bøgerne forsvinder eller beskadiges. Og verden går så hurtigt, at mange bøger hurtigt bliver mangelfulde i indholdet.

Jeg arbejder på en projektbaseret skole, hvor kreativiteten er i højsædet, men det kræver også, at der skal findes viden i et bredere udvalg end bøger nødvendigvis kan bibringe. Så vi er afhængige af computerne. Men hvor jeg kan, klemmer jeg papir og blyant ind, og e-bøger bruges kun i absolut nødstilfælde, hvor det ikke er muligt at booke på CFU.

Det var lige et sidespring.



Nu ved jeg ikke om I har informeret forældrene om det, men hvis der står i kontrakten mellem skolen og forældrene, at forældrenes forsikring dækker ved skader, der ikke er hændelige uheld, så stiller I forældrene i en rigtig dårlig juridisk situation. Alle ansvarsforsikringer skriver i deres betingelser, at anerkendelse af skade skal overlades til forsikringsselskabet, og at forsikringstageren ikke med bindende virkning kan anerkende en skade på forsikringsselskabets vegne. Herved kan man potentielt udvide ansvaret for forældrene udover, hvad retspraksis normalt siger. Det er et ret væsentlig vilkår, som I nok bør uddybe og grundigt forklare for forældrene, hvad det kan indebærer for dem og for deres pengepung.
Hvis jeg var forældre til en unge i folkeskolen, ville jeg aldrig acceptere et sådan vilkår.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
ajnaM
Indlæg: 10821
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1101
Likede indlæg: 29335

Re: Hvem bør betale?

Indlægaf ajnaM » 6. jul 2025, 08:23

Guilded_Lily skrev:
ajnaM skrev:
Er det en privatskole?

I folkeskolen vil jeg mene, det er en uholdbar model. Det vil hurtigt føre til, at de elever, hvis forældre har råd, har ordentligt udstyr - mens b-holdet er efterladt med l*rtecomputerne. Og hvis undervisningen primært er digital, er de endnu mere bagud på point, allerede inden de er begyndt.

Vi har en folkeskole uden brugerbetaling. Det skal vi efter min mening holde stædigt fast i. Samtidig bør vi prioritere den analoge undervisning - især i de mindste klasser. Og begge dele går meget nemmere, hvis vi dropper iPads og computere i (størstedelen af) undervisningen.

(Mine ungers skole er i øvrigt en projektbaseret lilleskole. De bruger først computere fra 6. klasse, og selv der er det yderst begrænset. Deres projekter i de mindre klasser handler mere om teater, sang, forsøg i fysiklokalet, ture i skoven/museum/kano/shelter og den slags. Ved godt, hvad jeg selv tænker er fedest undervisning… men der skal selvfølgelig være tid og penge til det.)


Nej, ganske almindelig, stor folkeskole. Vi har Bring Your Own Device fra 5.klasse (indtil for nogle år siden var det fra 6.klasse). I øvrigt kommunalt bestemt.

De skolecomputere, vi har, udskiftes som sagt løbende, og de ældste erstattes af nye, når det er nødvendigt. De kan køre de nødvendige programmer og eleverne bruger dem også til alt muligt andet (hvilket er et større problem end at undervisningen er digitaliseret).

Der er stor forskel på de computere, eleverne har med hjemmefra. Det sker ofte, at de ikke kan køre de nødvendige programmer, at eleverne ikke kan komme ind på fx testogprøver.dk, fordi der er en eller anden forældrespærre på, som forældrene sjældent kan finde ud af at afinstallere ( :sarkasme: ), ligesom jeg har oplevet elever komme med farmands aflagte bærbare, som ikke virker efter kort tid.
Efter konfirmationen kommer flere så med Macbooks, som de først skal bruge en bunke tid på at lære at hitte ud af. Det allersværeste er at gemme filer og finde dem igen...


Der følger alle mulige frustrationer med de computere. Så skal de være opladt og opdateret, så går de i stykker og koster tid og penge at reparere, så skal de transporteres frem og tilbage, så skal sikkerheden være i orden, så bruger de dem til spil i stedet for det, de skal bruge dem til…

I mine øjne fylder computerne alt, alt for meget i skolen - og jeg har svært ved at se fordelene. Særligt indskoling og mellemtrin kunne med fordel være analoge som udgangspunkt. Det øger eksempelvis sprogforståelsen betragteligt at skrive i hånden i stedet for computer, men på mange skoler er håndskriften nærmest erstattet af tastaturet.

Selvfølgelig skal børn lære teknologiforståelse og at bruge både mobil og pc, men mit bud er, at de lærer meget af det derhjemme. Her kunne forældrene også komme på banen og være lidt med, når børnene sidder foran skærmen, i stedet for at se dem som en digital barnepige. Og så kunne skolen bruge tid på fed undervisning i stedet for.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 14213
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 1015
Likede indlæg: 14407

Re: Hvem bør betale?

Indlægaf Guilded_Lily » 6. jul 2025, 08:32

Nicolait skrev:

Nu ved jeg ikke om I har informeret forældrene om det, men hvis der står i kontrakten mellem skolen og forældrene, at forældrenes forsikring dækker ved skader, der ikke er hændelige uheld, så stiller I forældrene i en rigtig dårlig juridisk situation. Alle ansvarsforsikringer skriver i deres betingelser, at anerkendelse af skade skal overlades til forsikringsselskabet, og at forsikringstageren ikke med bindende virkning kan anerkende en skade på forsikringsselskabets vegne. Herved kan man potentielt udvide ansvaret for forældrene udover, hvad retspraksis normalt siger. Det er et ret væsentlig vilkår, som I nok bør uddybe og grundigt forklare for forældrene, hvad det kan indebærer for dem og for deres pengepung.
Hvis jeg var forældre til en unge i folkeskolen, ville jeg aldrig acceptere et sådan vilkår.


Det ved jeg intet om; det er kommunens IT-afdeling, der styrer det der. Jeg udleverer bare sedlen til dem, der skal låne pc. Jeg tror dog heller ikke, der er krævet ret mange erstatninger, jeg kan kun mindes én elev, der kylede sin pc i gulvet i arrigskab lige foran en lærer. De af mine elever, der har oplevet problemer, har ikke selv betalt.

ajnaM skrev:
Der følger alle mulige frustrationer med de computere. Så skal de være opladt og opdateret, så går de i stykker og koster tid og penge at reparere, så skal de transporteres frem og tilbage, så skal sikkerheden være i orden, så bruger de dem til spil i stedet for det, de skal bruge dem til…

I mine øjne fylder computerne alt, alt for meget i skolen - og jeg har svært ved at se fordelene. Særligt indskoling og mellemtrin kunne med fordel være analoge som udgangspunkt. Det øger eksempelvis sprogforståelsen betragteligt at skrive i hånden i stedet for computer, men på mange skoler er håndskriften nærmest erstattet af tastaturet.

Selvfølgelig skal børn lære teknologiforståelse og at bruge både mobil og pc, men mit bud er, at de lærer meget af det derhjemme. Her kunne forældrene også komme på banen og være lidt med, når børnene sidder foran skærmen, i stedet for at se dem som en digital barnepige. Og så kunne skolen bruge tid på fed undervisning i stedet for.


Det er vi helt enige i. Jeg synes personligt, jeg mangler et bedre overblik over elevernes fremgang, når portalerne spytter resultaterne ud uden jeg kan sidde og analysere deres opgaver. Men så længe der ikke er råd til analoge materialer - og IT-afdelingen i kommunen kræver portalerne - så er det noget op ad bakke.
1
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 9195
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1823
Likede indlæg: 27899

Re: Hvem bør betale?

Indlægaf Aragorn » 6. jul 2025, 18:04

Guilded_Lily skrev:Hos os låner vi computere ud til elever, hvor forældre ikke kan eller vil stille egen computer til rådighed. Her skriver man under på en erklæring om at behandle udstyret ordentligt og at egen forsikring dækker ved skader, der ikke er hændelige uheld. Hvert år skiftes i omegnen af et klassesæt til halvandet ud, fordi der mangler knapper/skærme er skæve eller hakkede/diverse stik er defekte/vira har fucket systemet fuldstændigt op. Det koster!


ajnaM skrev:
Skolerne bruger i øvrigt helt latterligt mange penge på vedligehold af den slags udstyr. Plus alle de programmer, der også skal betales til. Penge, der kunne have gået til at lave helt almindelig god undervisning.

Man kan håbe, kommunerne bakker hårdt på den vanvittigt naive tilgang til digitalisering af folkeskolen, der har været de seneste år(tier). Meget tyder heldigvis på det. Børn har meget bedre af at se en lærer og deres klassekammerater i øjnene og bruge deres hænder, fingre og krop end at sidde med en skærm hele dagen. :gogo:


Jeg ville også gerne have adgang til mange flere analoge undervisningsmaterialer, men det er ikke nødvendigvis billigere. Engangsmaterialer kan betales, men klassesæt er ufuldstændige efter et skoleår, fordi bøgerne forsvinder eller beskadiges. Og verden går så hurtigt, at mange bøger hurtigt bliver mangelfulde i indholdet.

Jeg arbejder på en projektbaseret skole, hvor kreativiteten er i højsædet, men det kræver også, at der skal findes viden i et bredere udvalg end bøger nødvendigvis kan bibringe. Så vi er afhængige af computerne. Men hvor jeg kan, klemmer jeg papir og blyant ind, og e-bøger bruges kun i absolut nødstilfælde, hvor det ikke er muligt at booke på CFU.

Det var lige et sidespring.


Man kan bestille en bog på Amazon og den bliver først trykt i Tyskland når den er bestilt og lander ved døren i Danmark 3 dage senere.

Papirets kvalitet er ringe men måske skal dem der producerer bøgerne overveje hvordan en bog kan opdateres løbende og trykkes hurtigt. Hvis Amazon kan gøre det med en malebog og prisen holdes nede, og børnene lærer bedst med bøger, så burde der være et marked.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 9195
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1823
Likede indlæg: 27899

Re: Hvem bør betale?

Indlægaf Aragorn » 6. jul 2025, 18:17

ajnaM skrev:
Guilded_Lily skrev:
ajnaM skrev:
Er det en privatskole?

I folkeskolen vil jeg mene, det er en uholdbar model. Det vil hurtigt føre til, at de elever, hvis forældre har råd, har ordentligt udstyr - mens b-holdet er efterladt med l*rtecomputerne. Og hvis undervisningen primært er digital, er de endnu mere bagud på point, allerede inden de er begyndt.

Vi har en folkeskole uden brugerbetaling. Det skal vi efter min mening holde stædigt fast i. Samtidig bør vi prioritere den analoge undervisning - især i de mindste klasser. Og begge dele går meget nemmere, hvis vi dropper iPads og computere i (størstedelen af) undervisningen.

(Mine ungers skole er i øvrigt en projektbaseret lilleskole. De bruger først computere fra 6. klasse, og selv der er det yderst begrænset. Deres projekter i de mindre klasser handler mere om teater, sang, forsøg i fysiklokalet, ture i skoven/museum/kano/shelter og den slags. Ved godt, hvad jeg selv tænker er fedest undervisning… men der skal selvfølgelig være tid og penge til det.)


Nej, ganske almindelig, stor folkeskole. Vi har Bring Your Own Device fra 5.klasse (indtil for nogle år siden var det fra 6.klasse). I øvrigt kommunalt bestemt.

De skolecomputere, vi har, udskiftes som sagt løbende, og de ældste erstattes af nye, når det er nødvendigt. De kan køre de nødvendige programmer og eleverne bruger dem også til alt muligt andet (hvilket er et større problem end at undervisningen er digitaliseret).

Der er stor forskel på de computere, eleverne har med hjemmefra. Det sker ofte, at de ikke kan køre de nødvendige programmer, at eleverne ikke kan komme ind på fx testogprøver.dk, fordi der er en eller anden forældrespærre på, som forældrene sjældent kan finde ud af at afinstallere ( :sarkasme: ), ligesom jeg har oplevet elever komme med farmands aflagte bærbare, som ikke virker efter kort tid.
Efter konfirmationen kommer flere så med Macbooks, som de først skal bruge en bunke tid på at lære at hitte ud af. Det allersværeste er at gemme filer og finde dem igen...


Der følger alle mulige frustrationer med de computere. Så skal de være opladt og opdateret, så går de i stykker og koster tid og penge at reparere, så skal de transporteres frem og tilbage, så skal sikkerheden være i orden, så bruger de dem til spil i stedet for det, de skal bruge dem til…

I mine øjne fylder computerne alt, alt for meget i skolen - og jeg har svært ved at se fordelene. Særligt indskoling og mellemtrin kunne med fordel være analoge som udgangspunkt. Det øger eksempelvis sprogforståelsen betragteligt at skrive i hånden i stedet for computer, men på mange skoler er håndskriften nærmest erstattet af tastaturet.

Selvfølgelig skal børn lære teknologiforståelse og at bruge både mobil og pc, men mit bud er, at de lærer meget af det derhjemme. Her kunne forældrene også komme på banen og være lidt med, når børnene sidder foran skærmen, i stedet for at se dem som en digital barnepige. Og så kunne skolen bruge tid på fed undervisning i stedet for.


Min egen oplevelse af børns teknologiforståelse er at den ikke bedres end tøddel ved at bruge en computer. Man bliver ikke god til IT af at skrive i Word eller søge på Google eller hvad de ellers laver.

Jeg er maksimal analfabet til Word og Excel og Outlook, for jeg bruger det ikke. Hvis ikke man får undervisning i hvordan en enhed grundlæggende bruger RAM og CPU og en form for lagerplads, og hvis ikke man får ridset op hvordan I/O fungerer så lærer man aldrig teknologiforståelse.

Jeg har siddet med elektronikingeniører og softwareenginiører der var enormt dygtige men de forstod ikke mit felt, som jeg ikke forstår deres.

Nå, men min pointe er bare at man lærer lige så meget om hvordan 'teknologi' fungerer ved at bruge en computer, som man lærer om hvordan en forbrændingsmotor fungerer ved at køre i en bil.

Hvilket vil sige: Hvis jeg trykker dér, så sker der det jeg gerne vil have. Jeg ved ikke hvorfor. Hvis det holder op med at ske så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre ved det.

Det kommer naturligvis fordi vores politikere ikke ved en kæft om IT. I-n-t-e-t.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.

Tilbage til "Studie"