ajnaM skrev:
Er det en privatskole?
I folkeskolen vil jeg mene, det er en uholdbar model. Det vil hurtigt føre til, at de elever, hvis forældre har råd, har ordentligt udstyr - mens b-holdet er efterladt med l*rtecomputerne. Og hvis undervisningen primært er digital, er de endnu mere bagud på point, allerede inden de er begyndt.
Vi har en folkeskole uden brugerbetaling. Det skal vi efter min mening holde stædigt fast i. Samtidig bør vi prioritere den analoge undervisning - især i de mindste klasser. Og begge dele går meget nemmere, hvis vi dropper iPads og computere i (størstedelen af) undervisningen.
(Mine ungers skole er i øvrigt en projektbaseret lilleskole. De bruger først computere fra 6. klasse, og selv der er det yderst begrænset. Deres projekter i de mindre klasser handler mere om teater, sang, forsøg i fysiklokalet, ture i skoven/museum/kano/shelter og den slags. Ved godt, hvad jeg selv tænker er fedest undervisning… men der skal selvfølgelig være tid og penge til det.)
Nej, ganske almindelig, stor folkeskole. Vi har Bring Your Own Device fra 5.klasse (indtil for nogle år siden var det fra 6.klasse). I øvrigt kommunalt bestemt.
De skolecomputere, vi har, udskiftes som sagt løbende, og de ældste erstattes af nye, når det er nødvendigt. De kan køre de nødvendige programmer og eleverne bruger dem også til alt muligt andet (hvilket er et større problem end at undervisningen er digitaliseret).
Der er stor forskel på de computere, eleverne har med hjemmefra. Det sker ofte, at de ikke kan køre de nødvendige programmer, at eleverne ikke kan komme ind på fx testogprøver.dk, fordi der er en eller anden forældrespærre på, som forældrene sjældent kan finde ud af at afinstallere (

Efter konfirmationen kommer flere så med Macbooks, som de først skal bruge en bunke tid på at lære at hitte ud af. Det allersværeste er at gemme filer og finde dem igen...