Hvor mange uddannelser må man starte på?

Jegvilgerneheddenogetnyt
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2246

Hvor mange uddannelser må man starte på?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 31. aug 2024, 14:47

Min 17 årige datter aner ikke hvad hun skal uddanne sig til. Hun er begyndt på eux, men det er ikke noget for hende alligevel. Hun overvejer derfor at starte på uddannelsen til landmand, men det er også et sats. Da mor her var ung måtte man vist droppe ud af 3 uddannelser før det blev alvorligt. Er det de samme regler nu? Og gælder de regler i så fald også for håndværkeruddannelser?
0
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 637
Likede indlæg: 14871

Re: Hvor mange uddannelser må man starte på?

Indlægaf Mangoness » 31. aug 2024, 17:43

Mig bekendt kan man få SU til 5 ungdomsuddannelser, og man har (lige nu) 70 klip til en videregående uddannelse (Det ændrer sig dog snart: https://omnibus.au.dk/arkiv/vis/artikel ... u-reformen ).

Jeg kender dog ikke reglerne i forhold til at droppe ud. Det tænker jeg umiddelbart, at man skal spørge en studievejleder om? :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 706
Likede indlæg: 8298

Indlægaf Neenah » 31. aug 2024, 18:40

Tredjegangsreglen ved jeg ikke om eksisterer mere, men den angik kun videregående uddannelser og ikke ungdomsuddannelser.
1
ajnaM
Kort karma: 1098
Likede indlæg: 29182

Indlægaf ajnaM » 10. sep 2024, 13:56

Du må så vidt jeg ved starte på 5 ungdomsuddannelser med SU, men så er der undtagelser, hvis du eksempelvis har kontanthjælpssystemet inde over. Erhvervsuddannelser (herunder håndværksuddannelser) er ikke ungdomsuddannelser, men videregående uddannelser, så det er et andet system. Jeg husker det som om, du må starte på 3 erhvervsuddannelser - og igen er der undtagelser, hvis der er en uddannelsesaftale.

I praksis er mit bud, at din datter får lov at tage en uddannelse ad den ene eller den anden vej. Det er hul i hovedet på alle måder at holde et ungt menneske fra at tage en ungdomsuddannelse.

Men måske det giver mening med noget uddannelsesvejledning? Det er jo spild af alles tid at skyde med spredehagl på den måde.
1
Muspel
Kort karma: 814
Likede indlæg: 11129

Indlægaf Muspel » 29. mar 2025, 22:13

Man må starte på tre erhvervsuddannelser.

Men. I praksis er der ingen central instans, der holder øje med det- så hvis bare det ikke er samme skole, er det op til hende selv at oplyse om antal gange, hun er startet.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1455
Likede indlæg: 13785

Indlægaf Rapfisk » 29. mar 2025, 22:31

Muspel skrev:Man må starte på tre erhvervsuddannelser.

Men. I praksis er der ingen central instans, der holder øje med det- så hvis bare det ikke er samme skole, er det op til hende selv at oplyse om antal gange, hun er startet.

Nu kender jeg ikke lovgivningen på erhvervsuddannelsesområdet, men hvis der er krav om, at man oplyser det, kan man få ørerne temmelig meget i maskinen, hvis man undlader, og det bliver opdaget.
0
Livslinjen: 70 201 201
Muspel
Kort karma: 814
Likede indlæg: 11129

Indlægaf Muspel » 30. mar 2025, 07:35

Rapfisk skrev:
Muspel skrev:Man må starte på tre erhvervsuddannelser.

Nu kender jeg ikke lovgivningen på erhvervsuddannelsesområdet, men hvis der er krav om, at man oplyser det, kan man få ørerne temmelig meget i maskinen, hvis man undlader, og det bliver opdaget.

I vores optagelsesprocedurer bliver man ikke spurgt. Så det er relativt sandsynligt, at man ikke har ‘kendt’ reglen.
1

Tilbage til "Studie"