Kedelpasser

Brugeravatar
Artem
Kort karma: 596
Likede indlæg: 9341

Kedelpasser

Indlægaf Artem » 23. maj 2026, 21:54

Overvejer at skifte job...
Da jeg for 4 år siden skiftede til mit nuværende job, skyldes det mest at jeg i mit projektleder job i det kommunale var ved at være stress ramt.
Hvor jeg gik med tanker om at finde mig et "dum i arbejde job", hvor man virkelig har fri når man går hjem, og hvor problemerne man havde ikke er der næste dag man møder.

Med så var der en head hunter som skrev på linkedin, og jeg blev tilbudt det job jeg har i dag ved et forsyningsselskab, hvor jeg kunne cykle på job og få en del mere i løn.
Så selv om jeg vidste at det nok ikke ville være mindre stressende sagde jeg ja tak til det. Hvilket også var meget mindre stressende det første år. Men efterhånden som man bliver den erfarne mand, så følger der også mere ansvar osv med.
De fleste dage er jeg rigtig glad for mit job. Men der er også dårlige dage hvor der er konflikt med kunder og entreprenører. Der er jeg lidt for meget en pleaser type. Hvor jeg ikke nyder magten som projektleder, men mest bare er en tekniker der vil have opgaven udført og gøre alle glade. Hvilket desværre ikke er muligt i mit job.
Jeg er følgende igen begyndt med at overveje at finde mig et "dum i arbejde job". Uden at jeg dog reelt har søgt efter andet arbejde.

En af mine bekendte er leder på et kraftvarmeværk, hvor de har slået et job op som kedelpasser.
Kender alt til det job. Var det min far lavede, hvor jeg har brugt en del timer som stor teen der.
Det er vagthold, hvor man arbejder 7 dage. Har 7 dage fri og på den måde skifter mellem dag, aften og nat.
Med den rotation året rundt. Når man så skal have 3 ugers sommerferie, skal man i nogle uger før eller efter arbejde 3 uger i træk.

Tænker godt jeg kan komme i betragtning med min faglige uddannelse, og jobbet passer på mange måder perfekt til en allround tekniker som mig, hvor man både skal vide noget om el, vvs, it, maskiner, smedearbejde osv... Hvilket netop er min force.

Men jeg er helt ærligt bare meget i tvivl i forhold til at søge min fars gamle arbejde. Føles lidt som en fallit erklæring, sammen med at jeg ikke længere vil bruge min uddannelse som bygningskonstruktør. (med mindre jeg vil vil lave noget bygningsmæssigt i mine fri uger)

Har ofte fortrudt at jeg valgte bygningskonstuktør da jeg også overvejede maskinmester da jeg skulle læse videre for tyve år siden.
Da maskinmester giver bedre mulighed for vagtholdsjob, som jeg altid har været glad for, og er vildt misunderlig når jeg feks høre om folk der arbejder på en boreplatform i 2 uger og så har 4 uger fri.
Det som reelt tæller mest ned ved det job er de 7 dage og 7 dage fri. Altså er på mange måder perfekt. Men ville heller have at det var feks 2 uger og 2 uger fri. Som ville give bedre mulighed for at kunne rejse i sine fri uger. Da man jo ikke kan nå ret langt ud i verden hvis man kun har 7 dage fri. :gruble:
Tror også jeg vil få mere svært ved at få fri i feks 2 måneder til en lang cykelferie.
Men ok det kan jeg jo blive klogere på ved at tale med min bekendte der har slået stillingen op. Uha men så bliver det hele pludselig meget konkret. :genert:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1947
Likede indlæg: 30479

Re: Kedelpasser

Indlægaf Aragorn » 24. maj 2026, 05:26

Jeg synes mest af alt jeg læser noget om en mand i balance der kan mærke sig selv og det som han ville trives med. Hvis din økonomi kan bære - og du er så velovervejet at du aldrig ville komme dertil uden at den kunne - så gør det. At det er din fars gamle job, det er ikke en falliterklæring. Hvad er mere rigtigt for en mand end at træde i sin fars fodspor?

Den største risiko ligger måske i at du kunne vurderes som overkvalificeret, så de ikke tror du bliver hængende særligt længe hvilket kunne resultere i afslag, men omvendt skriver du også du kender de her mennesker, så de ved hvad du er for en størrelse. Jeg ved ikke hvad der ligger i en kedelpasser stilling, men du beskrev det selv som dum i arbejde.

Du skal måske ikke tro du ved alt om jobbet allerede, det er utænkeligt at det ikke har ændret sig siden du sidst kiggede på det, men du kan nok hurtigt lære de nye ting.

Jeg tænker selv nogle gange på at det kunne være dejligt med en puster, men jeg kan ikke lade være med at have meninger om tingene og stikke næsen frem så jeg vil altid havne det samme sted igen. Hvis du kan mærke at du ikke vil savne det mere krævende så meget at du får længsel efter det, så er det bare at gøre det.

Livet er for kort til det andet, og alt arbejde er ærefuldt. Økonomisk værdi er ikke menneskelig værdi, bortset fra de rige svin, de er nogle svin.

Tænk hvis nogen så dig på din cykel og I vinkede til hinanden, og de andre tænker 'der er Artem. Han er sq altid så glad.'. Det er da ikke det største problem i verden.

I min barndomsby var min klassekammerats far buschauffør. Han gik på pension for få år siden. Han bliver kaldt Smile-Hans. Han vinkede altid med et stort smil fra sin bus.

Når de begraver ham vil folk stå hundrede meter ude på gaden. Jeg er heldig hvis der kommer 10.
20

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
D.itsen
Kort karma: 605
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 10663

Indlægaf D.itsen » 24. maj 2026, 06:37

Kan du holde til at arbejde nat? Jeg arbejder i en produktionsvirksomhed med 3 holdsskift, og der er bare mange der ikke kan holde til det med alderen. Det er jo heller ikke sundt, så det synes jeg også er værd at tage med i overvejelserne.

Udover det, så synes jeg da bare du skal søge og tage det derfra. Ingen siger du får det eller du er interesseret, hvis du får det tilbudt. Det der med at vi hele tiden skal opad på karrierstien og at rykke sidelæns eller, gud forbyde det, nedad er en falliterklæring, mener jeg er en kæmpe misforståelse. Det handler om at have et job man fungerer i, resten er som udgangspunkt kke vigtigt. Jeg har en god del kollgeaer der har været chefer, men synes det blev for stressende og så blev teknikere igen.
Der er jo heller ikke nogen der siger du skal blive i kedelpasser jobbet resten af dit liv, hvis det om nogle år viser sig du trænger til noget andet.
Senest rettet af D.itsen 24. maj 2026, 18:26, rettet i alt 1 gang.
5
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 24. maj 2026, 07:15

Der er tale om et pænt stort kraftvarmeværk, der både laver fjernvarme og strøm. Med flere forskellige energikilder osv.
Man skal følgende være godt teknisk begavet for at kunne forstå hvordan det hele hænger sammen, og kunne gøre noget ved det hvis der er driftforstyrelser.
Der er naturligvis SRO der overvåger det.

I praksis er man to på job af gangen, hvor den ene sidder i kontrolrum, med SRO overvågningen, og laver indfyring (betjerner kran der smider affald ind i kedlen)
Den anden laver rondering et par gange på sådan en vagt, og med størrelsen på det her værk, tager sådan en rondering et par timer.
Der er et par små opgaver der skal laves der, men ellers er det mest bare at være rundt og se at det hele kører som det skal.

Hvis der er driftforstyrelser skal man tage sig af det hvis det er noget man selv kan lave, og ellers vurdere om det er noget der skal tilkaldes hjælp til med det samme, eller om det kan vente til næste hverdag.
Der skiftes man så med at være "ude og inde" hver anden dag.

Det er på den måde ikke "dum i arbejde". Da man skal være pænt begavet for at forstå hvordan det hele hænger sammen.
Når jeg kalder det "dum i arbejde". Er det fordi man har fri når man har fri, der kommer en anden vagt og overtager ansvaret.

Når folk får stress er det normalt ikke fordi man har travlt på job. Nej det er modsat alle de uafsluttede ting man ikke kan komme i mål med af forskellige grunde, som kører rundt i hovedet på en og tærer på en. Sammen med at når man holder ferie, er syg osv. Er der ikke en anden som kommer og laver ens arbejde. Den opgave ligger der stadig når man kommer tilbage.

Det er mit indtryk at det er meget normalt at folk med vidensjob nogle gange drømmer om et andet arbejde hvor man har helt fri når man går hjem og hvor der er andre som overtager. Hvor der på den måde ikke hele tiden er de hængepartier som gnaver i ens bevidsthed.

Har haft tænkt en del over det på det sidste, da jeg lider meget af tankemylder, og følgende dårlig søvn.
Men vil gerne indrømme at mine tanker ikke kun handler om job, men også mine egne private projekter, min træning, aktiv ferie osv. Som der alt sammen er meget logistik i og med om jeg får trænet nok til at kunne klare min aktiv ferie planer osv.

Så er ikke sikkert at det hjælper så meget at skifte job. :gruble:
Og selv om jeg vil elske det med at have fri hver anden uge, som gør at man vil kunne nå nogle større private projekter der.
Så skal jeg trods alt også have de uger med aftensvagt og natvagt. Som jeg nok ikke vil være helt så glad for, men er jo trods alt kun hver 6 uge. Så der er da også ulemper ved jobbet. :genert:

Om jeg kan holde til natarbejde... Mange ser mig som lidt en natteravn. Og går også ofte sent i seng, dog sjældent senere end ved 1-2 tiden.
Men ved godt de skift kan være hårde, men her har man trods alt en hel uge mellem de skift. Sammen med at nat kun er hver 6 uge. :gruble:
Som det er i dag har jeg allerede en lidt fucked up døgnrytme med kun at sove omkring 5 timer om natten og et par timer om eftermiddagen efter job.

Tænker faktisk ikke så meget på det med løn. Men jo vil da gå ned i løn. I praksis tror jeg dog ikke det er så meget på grund af det vagthold med nat, weekend osv. Hvor vi måske taler om 5-10.000 kr før skat.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Jadajada
Kort karma: 112
Likede indlæg: 2493

Indlægaf Jadajada » 24. maj 2026, 10:33

Jeg blev lige en smule pikeret, over at du beskriver "mit" job som "dum i arbejde" - godt at du lige kom med en uddybning af, hvad du mener :-)

Fuck da, hvad din far har lavet!
Det er et pissespændende job og man kan altid, altid, altid grave ned til endnu et lag af viden. Det er udelukkende dit engagement og dit eget drive, der er begrænsningen. Damp, el, styring, turbine(r), ventiler, styringer, dokumentation, anlægskendskab, sikringer, små og (kæmpe)store maskiner, reguleringer, projekter, computer, SRO, samarbejde, matematik, kemi, fysik, kommunikation og aaaalt muligt. Kontrolrummet er et knudepunkt på et kraftværk, og om dagen summer det dagen lang af planlægning, diskussioner, fejlfinding, løsninger og alt muligt andet. Om aftenen og natten kan det være helt dødt og ren rutine, år det hele tøffer afsted og tid til at sidde med computeren og nørde både fagligt og privat og se serier, mens man samtidig holder øje med driften, der ofte er ret automatiseret, når man ikke piller for meget.
Nogen hader det, men jeg trives virkelig godt med at møde på vagt, og ikke vide på forhånd, om det bliver en rutinepræget rolig nat med helt stabil drift og "vandrette kurver" som forrige vagt, eller om jeg bliver savet fuldstændig over som på min seneste vagt. Det er jo ofte rarest med de rolige vagter, men det er de andre, man husker.
Og så kommer man virkelig langt med rettidig omhu, er du gal, det kan blive en lang vagt, hvis man starter med at fucke det hele op, og er på bagkant hele vagten ;-)

Det er virkelig fedt, at når man går hjem, så kan det have været en god, eller en dårlig vagt, eller alt derimellem, eller man kan have diskuteret med kollegaer, ofte fra andre afdelinger, så væggene ryster, men når man tager hjem, så kan man ikke gøre alverden. Når afløseren kommer, så kan man aflevere hele dyngen og en status til ham/hende. Når man møder næste gang, kan den dynge være vokset til gigantiske proportioner af rod, man skal håndtere på sin vagt, men mens man var hjemme, så var der intet, man kunne gøre. Fedt med et virkelig spændende job, mens man er der, men ikke bliver påvirket alverden af, når man har fri.

Skiftende arbejdstider er ikke for alle! Den tørn du beskriver med 3 blokke af 7 dagvagter, 7 aftenvagter og 7 nattevagter, er den hårdeste af dem alle. Jeg har gået noget lignende tidligere, og der sker noget i manges krop og sind et sted mellem 3. og 4. vagt. Det bliver nemmere at komme gennem den næste nattevagt, og nemmere at møde udhvilet efter nogle nattevagter, men det bliver også markant vanskeligere at komme ud af dem igen. Efter 4 nattevagter kunne jeg bruge 7-8 dage på at være et surt røvhul, indtil døgnet var vendt igen. Jetlag på månedlig basis bare uden at have været ude at rejse.
Det var klart vanskeligst, da mit barn var mere afhængig af mig. Nu kan jeg nemmere sove, hvis jeg er træt. Men den tørn ville jeg aldrig gå igen.
Men hvis du i forvejen har svært ved at sove, så kan det godt være, at det ikke er noget for dig.. Dem der kommer nemmest gennem den arbejdstørn (3x7), er dem, der bare kan lægge sig ned og sove på kommando uanset om himlen falder ned over dem. Men det kan selvfølgelig også være presset i dit nuværende job, der giver søvnrod, så du er næsten nødt til at prøve det.

Det bliver surt, hvis du udelukkende tager jobbet for friperioderne, selv om de da bestemt er fantastiske at have. Og bagsiden er at du skal arbejde 3 uger i træk når dine kollegaer holder ferie, påske, pinse, jul, venners fødseldage, nytårsaften og alt muligt andet "pis". De fleste steder kan man godt finde ud af at bytte, men der er også en stor komponent af at gå glip af meget af det, som andre tager for givet. Og så er der jo fridagene og fri når man har fri ;-)

Jeg arbejder en anden tørn. Sådan uden at afsløre for meget, så er det 12 timer af gangen, og kun en nattevagt af gangen. 12 timer er 12 timer, og det er længe at være afsted, men det giver også flere fridage, og jeg elsker det. Jeg oplever det meget nemmere at håndtere nattevagter, når det kun er en af gangen. Selvfølgelig er jeg træt, når jeg tager hjem, sommetider virkelig! træt, og det bliver ikke en rytme, som når man har mange i træk, men jeg sover nogle timer, sørger for ikke at tage mere end en kort blunder om eftermiddagen (lur ophøjet til kunst;-)) og går i seng til normal tid og sover relativt normalt og er ude af nattevagten, når jeg vågner næste morgen.
Jeg er faktisk overrasket over, at så stort et sted, har så "gammeldags" et rul. Det kunne godt tyde på en "sådan har vi altid gjort"-arbejdsplads. Jeg kan ikke komme i tanker om andre steder, hvor man arbejder den type rul.

De fleste steder er der noget med at dække vagter ved sygdom, så det kommer oven i. Ofte bliver det honoreret med dobbelt aflønning oven i den normale løn. Nogle steder kan man afspadsere en del af timerne, andre steder får man det udbetalt. Andre steder igen er man tilkaldevagt som en del af tørnen.

Edit: Jeg er selv maskinmester, måske gør det en forskel, men dem som er mine makkere, er ikke, og de laver stort set det samme, som jeg gør, selv om det er mig, der har det sidste ord.
6
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 24. maj 2026, 21:15

Jadajada de kører det gamle system her. Hvor det er med fast makker.
Tror at det er det sidste som gør at de ikke har skiftet over til en anden vagtform.

I et andet job har jeg selv haft kørt med 6 dages rotation, først med en normal 8 timers dag hvis det er hverdag, og så en dagvagt på 9:30 fuldt af en 15 timeres aften/nattevagt. Der efter 3 dage fri.
Det fungerede nu meget godt, og hvor vi havde en helt del bytning af vagter, hvor jeg altid var villig til at tage dem i weekenden som gjorde at jeg nærmest slap for de normale 8 timers dage som jeg ikke gad at have.
Så jeg kunne godt se det fede i 12 timers vagter, hvor man næmest ikke laver andet end arbejde den dag, men så har en del frihed der efter.

Har altid godt kunne se det fede i min fars arbejde der som han havde de sidste 15 år inden han gik på efterløn.
Så hvis jeg skal være bagklog kan det godt undre at jeg ikke har været mere målrettet med uddannelse osv i forhold til at kunne få job der.
Men i virkeligheden er det nok fordi der er mange ting jeg finder spændende. For er jo også rigtig glad for mit nuværende job, og med en utrolig stor frihed, både til at planlægge egen arbejde, men også i forhold til at holde fri når jeg vil. Hvor specielt det sidste vil blive mere svært her, fordi de kører med så faste vagter som de gør.

Tror jeg lader det ligge i denne omgang. Faldt bare lige over det jobopslag, sammen med at der er nogle ting jeg er lidt træt af på job for tiden.
Og hvor det ikke er særligt tit de søger folk. Hvor det er mit indtryk at folk bliver i stillingen i mange år, så måske hvert 3 år i snit de søger en ny.

Men nu må vi se kan også være at jeg slår på tråden for at høre om de i det hele taget kunne være interesseret i en profil som mig. For selv om de søger en med Kedelpassercertifikat. Tænker ikke lige at det er et must, da der jo ikke er ret mange som har det, og kan huske at min far tog det efter at han blev ansat.
1
Jadajada
Kort karma: 112
Likede indlæg: 2493

Indlægaf Jadajada » 25. maj 2026, 03:07

De skriver, at kedelpassercertifikat er en fordel men ikke et krav. Ved os er det sådan, at man ikke må være alene i kontrolrummet, hvis man ikke har certifikatet. Men jeg er faktisk ikke sikker på, om det er et os-krav, eller om det er et eksternt krav.
Uanset er det vigtigt med en vis teoretisk viden om, hvordan vand og damp opfører sig, for det er voldsomme kræfter, man sidder og jonglerer rundt med. Da jeg er maskinmester skulle jeg bare have praktisk erfaring for at kunne få certifikatet, ellers er det noget med et kursus og noget erfaring, så jeg tænker, at det er et krav, at du med tiden kan opnå certifikatet.
1
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 25. maj 2026, 06:02

Jadajada skrev:De skriver, at kedelpassercertifikat er en fordel men ikke et krav. Ved os er det sådan, at man ikke må være alene i kontrolrummet, hvis man ikke har certifikatet. Men jeg er faktisk ikke sikker på, om det er et os-krav, eller om det er et eksternt krav.
Uanset er det vigtigt med en vis teoretisk viden om, hvordan vand og damp opfører sig, for det er voldsomme kræfter, man sidder og jonglerer rundt med. Da jeg er maskinmester skulle jeg bare have praktisk erfaring for at kunne få certifikatet, ellers er det noget med et kursus og noget erfaring, så jeg tænker, at det er et krav, at du med tiden kan opnå certifikatet.

Lidt sjovt med alle de krav og regler der er kommet i dag, som også er noget helt andet her i dag end da min far arbejde der for snart 25 år siden.

For jeg har godt nok ofte været alene i kontrolrummet den gang og siddet og fyret da jeg var omkring 15 år.
Har virkelig brugt meget tid på det anlæg, og specielt med at sidde og fyre med den kran.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 442
Likede indlæg: 5996

Indlægaf girl_beat » 25. maj 2026, 10:02

Artem skrev:Tror jeg lader det ligge i denne omgang. Faldt bare lige over det jobopslag, sammen med at der er nogle ting jeg er lidt træt af på job for tiden.
Og hvor det ikke er særligt tit de søger folk. Hvor det er mit indtryk at folk bliver i stillingen i mange år, så måske hvert 3 år i snit de søger en ny.

Men nu må vi se kan også være at jeg slår på tråden for at høre om de i det hele taget kunne være interesseret i en profil som mig. For selv om de søger en med Kedelpassercertifikat. Tænker ikke lige at det er et must, da der jo ikke er ret mange som har det, og kan huske at min far tog det efter at han blev ansat.

Hvorfor ikke bare række ud og høre nærmere, så du får vished i stedet for at bruge en masse unødig tankeenergi på en hypotetisk situation? Det sker der jo ikke noget ved :)
3
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Job"