Hvor ofte arbejder du hjemme?

Sunset
Kort karma: 2
Likede indlæg: 40

Indlægaf Sunset » 12. jan 2026, 19:01

Efter corona blev hjemmearbejde mere normalt, men jeg fornemmer, at de på nogle arbejdspladser stadig gerne vil have, at hjemmearbejde bliver holdt på et minimum?
Du må meget gerne også skrive i hvilken branche, og hvad du fornemmer stemningen er omkring hjemmearbejde
0
Torn
Kort karma: 194
Likede indlæg: 4650

Re: Hvor ofte arbejder du hjemme?

Indlægaf Torn » 12. jan 2026, 19:15

Jeg har cirka 215 arbejdagsdage om året (jeg har fratrukket 7 ugers ferie, 52 weekender og 10 helligdage). Jeg havde sidste hele arbejdsår 33 hjemmearbejdsdage. De er fordelt ret skævt med mange ugers fuld tilstedeværelse og så flere dage hjemme.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1461
Likede indlæg: 14289

Indlægaf Rapfisk » 12. jan 2026, 19:19

I princippet kan vi være hjemme op til 2 dage om ugen, hvis det kan forenes med arbejdets tilrettelæggelse. I praksis arbejder jeg hjemmefra om fredagen for tiden.

Jeg er ansat i en statslig virksomhed.

Min oplevelse er, at der er meget stor forskel på, hvordan folk - både ledere og medarbejdere - ser på hjemmearbejde i disse tider, og det er min oplevelse, at der sker en del tovtrækkeri mellem de forskellige positioner for tiden.
Senest rettet af Rapfisk 12. jan 2026, 19:22, rettet i alt 1 gang.
0
Livslinjen: 70 201 201
Indomie
Kort karma: 6
Likede indlæg: 222

Indlægaf Indomie » 12. jan 2026, 19:21

Jeg arbejder hjemme 3 dage om ugen, kommer nok ned på 2 over tid. Er it konsulent.
På min arbejdsplads er mange virkelig glade for muligheden og samtidig er der skåret ned på fysiske pladser så hvis de tvinger alle tilbage så skal der nyt kontor til.
Vi har afdelinger i andre lande og der er de mere strikse med at folk skal møde på kontoret.
0
Kanga
Kort karma: 270
Likede indlæg: 5262

Indlægaf Kanga » 12. jan 2026, 19:43

Rapfisk skrev:I princippet kan vi være hjemme op til 2 dage om ugen, hvis det kan forenes med arbejdets tilrettelæggelse. I praksis arbejder jeg hjemmefra om fredagen for tiden.

Jeg er ansat i en statslig virksomhed.

Min oplevelse er, at der er meget stor forskel på, hvordan folk - både ledere og medarbejdere - ser på hjemmearbejde i disse tider, og det er min oplevelse, at der sker en del tovtrækkeri mellem de forskellige positioner for tiden.

Helt enig! Jeg har to ledere. Førhen var de totalt imod hjemmearbejde. Med mindre det var fordi man kunne arbejde hjemme, mens man havde barn syg. Så blev den ene leder skiftet ud, og så ændrede holdningen sig. Endda så meget at de begge selv arbejder hjemme med jævne mellemrum.
Jeg har en enkelt kollega, der hader hjemmearbejde... altså undtaget når hun selv lige har brug for det.

Vi kan arbejde hjemme én dag om ugen forudsat, at der er dækning på kontoret, hvor der skal være et minimum i fremmøde. Deraf kan man også blive ringet ind på dagen, hvis der er sygdom blandt dem, der skulle møde ind.
Har vi brug for to hjemmearbejdsdage på en uge, skal det aftales nærmere. Man kan ikke have en fast dag til hjemmearbejde.

Jeg bruger hjemmearbejde, hvis jeg fx har en kort arbejdsdag for at spare 2 x 45 minutters kørsel. Eller hvis jeg skal noget i løbet af arbejdsdagen, som ville 'koste' arbejdstimer i kørsel. Og nogen gange gør jeg det bare for at få ro!
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1571
Likede indlæg: 33765

Indlægaf sigge » 12. jan 2026, 19:52

Jeg arbejder i et ingeniørfirma, og den officielle holdning, som er nedskrevet i vores medarbejderhåndbog, er, at hjemmearbejde skal begrænses til 1-2 dage pr. måned. Derfor fik jeg indskrevet i min ansættelseskontrakt, da jeg blev “headhuntet”, at jeg må have 1 ugentlig hjemmearbejdsdag. Så jeg arbejder hjemmefra 1 dag om ugen fast.

I virkeligheden er min nærmeste leder meget mere loose end det, og han vil bare gerne vide, hvor vi er, og ser gerne, at vi prioriterer at være fysisk til stede ved vores ugentlige gruppemøder. Så hvis jeg har brug for at tage en ekstra hjemmearbejdsdag i en uge, så gør jeg bare det.

Personligt kan jeg dog godt lide at være på kontoret de fleste dage for at få interaktionen med mine kolleger. Og de fælles frokostpauser er for mig en vigtig del af det sociale samvær med mine kolleger.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 330
Likede indlæg: 9465

Indlægaf Nicolait » 12. jan 2026, 19:53

Vi skal bare være inde tre dage om ugen. Tirsdag og torsdag er faste indedage.
Mine kollegaer bruger det i stor stil. Jeg har på mit nuværende arbejde aldrig haft en hjemmedag. Jeg egner mig ikke til det.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1354
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 30177

Indlægaf Delfin » 12. jan 2026, 19:53

Aldrig, men det er heller ikke en mulighed i mit job. Jeg arbejder som nattevagt i socialpædagogiske botilbud.
Jeg ved faktisk ikke, om det er muligt på ledelsesniveau, men det vil jeg næsten tro. Bagvagter aften/nat arbejder i hvert fald hjemmefra
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 186
Likede indlæg: 6280

Indlægaf Tux » 12. jan 2026, 20:06

Konsulenttype i den finansielle sektor, med kolleger i flere forskellige lande - så det meste foregår virtuelt. Der er ikke fysisk pladser nok til at alle kan møde ind på kontoret samtidig, men samtidig siger retninglslinjen mindst 3 dage på kontoret om ugen - med mindre andet aftales individuelt.
Så arbejder hjemme to dage om ugen som regel, 1 eller 3 kan også forekomme - men kun sjældent.
0
Brugeravatar
Nesnay
Kort karma: 930
Likede indlæg: 25282

Indlægaf Nesnay » 12. jan 2026, 20:06

På min arbejdsplads (et universitet) er reglen, at man må have op til to hjemmearbejdsdage om ugen. Hvis der er planlagt møder med fremmøde, forventes det, at man kommer ind. Det fungerer ikke rigtig med hybridmøder, der er slet ikke tekniske faciliteter til det, så møder er som regel enten 100 % online eller 100 % fysiske.

Der er intet pres for at komme mere end tre dage ugentligt på kontoret, og det fremhæves som et gode i rekrutteringen med de to dages hjemmearbejde. Mange af mine kolleger har de to dages hjemmearbejde hver uge.

Det første halve år arbejdede jeg slet ikke hjemmefra. Nu har jeg fået lavet en ordentlig kontorplads hjemme, og det varierer lidt fra uge til uge, om jeg tager nul, en eller to hjemmearbejdsdage. I denne uge er jeg fx ikke sikker på, jeg kommer til at arbejde hjemmefra.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 1681
Likede indlæg: 24385

Indlægaf Pandesteg » 12. jan 2026, 20:14

Jeg er ansat i et koncerncenter i Region H. Vi må have 2 hjemmearbejdsdage om ugen og det bruger 9 ud af 10 af mine kolleger.
Jeg er næsten altid hjemme fast torsdag og fredag. Jeg bor på Sydsjælland og det ville tage livet af mig at skulle tage ind på kontoret 5 dage om ugen. Det tager 1,5-2 timer hver vej alt efter om DSB og myldretidstrafikken ter sig. Så blev vi bedt om 100% fremmøde ville jeg hurtigst muligt finde et andet job.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 8606

Indlægaf Filipai » 12. jan 2026, 20:39

Arbejder kun hjemme hvis jeg virker til at kunne smitte med noget - og ellers er frisk nok til at præstere. Arbejder i fødevareproduktion, så ingen adgang når man er syg.
Ellers er jeg altid afsted- ville principielt godt kunne lave en stor del af mit arbejde hjemme, men er leder og kan godt lide at mit team kan komme til mig, og hvis der sker noget i vores produktion er det meget rart at kunne tage et kig.
Udover dette bor jeg 5 kilometer fra mit job og har eget kontor hvor jeg kan lukke døren hvis jeg skal have ro.

Mit team er det lidt forskelligt hvor meget de kan arbejde hjemme alt efter rolle, men de fleste har en enkelt dag om ugen. Mandag er den eneste dag jeg helst ser de alle møder ind for vi lige samles og jeg kan give fælles information til morgenmøde.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3699
Likede indlæg: 30576

Indlægaf Wizzze » 12. jan 2026, 21:20

Det svinger meget uge til uge, afhængig af møde og projekter, og hvad jeg arbejder med. Sidste uge havde jeg en masse læsestof og whitepapers, at gennemgå, og det er meget mere uforstyrret at gøre hjemmefra. Denne uge er der en masse møder og opstart af flere nye projekter, så der er jeg på kontoret alle dage. Jeg har ikke lige regnet det i gennem, men tænker et gennemsnit er omkring 1-2 dage om ugen :gruble:
Senest rettet af Wizzze 12. jan 2026, 21:22, rettet i alt 1 gang.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3699
Likede indlæg: 30576

Indlægaf Wizzze » 12. jan 2026, 21:21

Ha ha, debatten har en beskidt tankegang, den ændrede svinger til swinger :lol:
2
Do as I say! :whip:
Lys
Kort karma: 534
Likede indlæg: 13521

Indlægaf Lys » 12. jan 2026, 21:36

1-2 dage om ugen. Vi kan arbejde hjemme op til 2 dage ugentligt, og det er fortrinsvis tirsdag og torsdag, man kan gøre det. Hvis man har andre dage ude af kontoret til fx kursus og lignende, skal de som udgangspunkt “trækkes fra” hjemmearbejdsdagene den uge. Det er en prioritet at vi ser hinanden i afdelingen i løbet af ugen.

Jeg oplever også et pres mod mere fremmøde og mindre hjemmearbejde. Jeg er klart en mere effektiv medarbejder på job, men bruger hjemmearbejdsdagene til at sikre lidt bedre work/life-balance ved at spare transport og ved at få fikset lidt vasketøj osv som pauser. Og så får jeg ro (hvilket dog også gør mig mindre effektiv, men mit hoved har brug for det).
0

Tilbage til "Job"