Ledig - om at komme i job som introvert

Brugeravatar
Nessin
Kort karma: 1
Likede indlæg: 20

Ledig - om at komme i job som introvert

Indlægaf Nessin » 10. nov 2025, 21:03

Jeg har været ledig i en måned. Så ikke overvældende lang tid. Men jeg føler mig helt ved siden af, og min tro på mit værd kan ligge et meget lille sted. Jeg er ikke typen der sælger mig selv, det bryder jeg mig faktisk ikke om. Jeg har intet stort netværk, og føler ærlig talt at *tag telefonisk kontakt" hjælper fem flade når der er 80+ ansøgere, der i øvrigt har væsentligt mere erfaring. Hvordan skal jeg få et job uden erfaring?

Har sendt i omegn af 30 ansøgninger og har kun været kaldt til samtale på 4.

Fuck jeg hader det.
Andre i samme situation eller som kan give et ord eller 10 med på vejen?
0
Grissebassen
Kort karma: 184
Likede indlæg: 3609

Re: Ledig - om at komme i job som introvert

Indlægaf Grissebassen » 20. nov 2025, 13:51

Nu kender jeg ikke din branche, men med den succesrate på ansøgninger på så kort tid, tænker jeg nok du skal finde et arbejde relativt snart. Jeg ville fjerne mit fokus fra jobsøgning og fokuserer på at få en dagligdag op at køre, som bygger dig op som person og styrker din selvtillid. Meld dig til nogle kurser, dyrk en hobby, sørg for at bruge tid med dine nærmeste. Så skal jobbet nok komme.

Sekundært ville jeg i dit sted fokusere på jobsamtalen og prøve at lære at blive fortrolig med det på en måde, du har dig selv med i. Det kræver ikke at man er ekstrovert eller god til at sælge sig selv. Min erfaring er, at autenticitet er det vigtigste. Og den del er skide svær, hvis man har mistet troen på sig selv. Deraf det primære fokus på din trivsel. Jeg er selv introvert, men har en ret høj succesrate på jobsamtaler. Jeg har ikke gjort andet, end at tage et kursus i det. Og så sørger jeg for at øve dem med en person tæt på mig først, som kan give mig feedback. Husk at selvom magtbalancen kan føles ulige, er det så meget dem, som skal sælge sig selv til dig. Den tanke har hjulpet mig meget til at gå ind til jobsamtaler med større selvtillid.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 2286
Likede indlæg: 28134

Indlægaf LaScrooge » 20. nov 2025, 14:05

4 samtaler på 1 måned er slet ikke dårligt, og også en okay hitrate på 30 ansøgninger :gogo:

Jeg forstår godt, at det er et rigtig svært sted at være, fordi det er så usikkerhedsbefængt, men gør som Grissebassen siger: prøv at indrette din dagligdag på en måde, der giver dig god energi og få nogle gode rutiner op omkring jobsøgningen, så det ikke overtager dit liv på en dårlig måde. Det er ikke alle der forføres af det ekstoverte mere end det introverte, men du skal selvfølgelig kunne udtrykke dig om det, du kan og den du er, så de får en fornemmelse af dig. Du kan også italesætte det, a la "Jeg er en ret rolig og forholdsvist stille person og det er også det, jeg giver til det kollegiale miljø: ro og nærvær :-)"-ish.

Jeg kan godt lide at arbejde sammen med stille personer. Der er altid noget interessant under overfladen :)
2
And we both know: I will be delicious
Ettig1
Kort karma: 3
Likede indlæg: 131

Indlægaf Ettig1 » 20. nov 2025, 16:13

Jeg opsøgte en jobcoach, der gav sparring på ansøgning og cv, og så øvede vi os på samtaler - hun agerede ansættelsesudvalg og jeg var naturligvis ansøger :). Fik første job jeg søgte efter hendes indsats.
Er også introvert og hader at sælge mig selv
2
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 1368
Likede indlæg: 16419

Indlægaf Zonta » 26. nov 2025, 12:17

Jeg tror ikke, at introvert-hed (hvis det er et ord...) er dit issue. Jeg tror mere det er manglende selvværd og selvtillid, der spænder ben. Jeg er i den grad introvert, men kan godt putte et game face på, når det gælder og jeg skal sælge mig selv. Jeg synes i øvrigt også din hitrate på ansøgninger er ret god.
3
J, juli 2018.

Tilbage til "Job"