ADEPT-15 personlighedstest

Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 2286
Likede indlæg: 28134

ADEPT-15 personlighedstest

Indlægaf LaScrooge » 27. okt 2025, 08:10

Jeg har netop besvaret og skal besvare endnu en ADEPT-15-personlighedstest i forbindelse med et rekrutteringsforløb (2 forskellige steder), og jeg synes, det er en skrækkelig test.

Svarparrene er ikke på nogen naturlig måde relateret til hinanden eller optræder på et naturligt kontinuum, og ved nogle par blev jeg tvunget til at erklære mig enig i noget, jeg ikke er enig i, blot fordi den anden svarmulighed er værre. Som eksempel: "Jeg siger det, jeg tror mine kollegaer gerne vil høre, for at få dem til at gøre, hvad jeg gerne vil have" versus "Jeg bliver ofte overvældet af detaljer og får derfor ikke færdiggjort mine opgaver".

Ingen af de ting beskriver min adfærd eller orientering: jeg manipulerer ikke mine kollegaer, fordi de så vil hjælpe mig engang i fremtiden (hvis jeg har brug for hjælp beder jeg om det direkte), og jeg bliver ikke ofte overvældet af detaljer, så jeg ikke får færdiggjort mine opgaver (jo flere detaljer der er at holde styr på, des mere systematisk er jeg i min brug af planlægnings- og overbliksværktøjer).

Et andet eksempek er: "Jeg har for det meste et positivt synspunkt" (hvilket er en dårligt formuleret svarmulighed, for synspunkt i forhold til hvad?) versus "Jeg sætter pris på at arbejde sammen med andre for at nå et fælles mål".

I denne sammenhæng er begge ting lige sande: jeg har grundlæggende en meget positiv og konstruktiv tilgang, som et fundamentalt aspekt af min pesonlighed, og jeg nyder at arbejde sammen med andre om at nå fælles mål, som en lige så grundlæggende del af min orientering.

I besvarelsen af disse spørgsmål føler jeg at jeg går på kompromis med mig selv, når skal skal placere mig i forhold til falske modsætninger eller skal erklære mig enig i noget, der ikke beskriver mig. Det føles som at blive tvunget til at svare på om jeg bedst kan lide at bore i folks hoved med en boremaskine, eller hælde syre i deres øjne. Det er måske lidt voldsomt, men det beskriver den stærke indre modstand jeg føler mod opgaven - jeg kan ikke løse den på en måde, hvor jeg er tro mod mig selv.

Har I erfaringer med testen og hvad er jeres oplevelse med at besvare den?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 220
Likede indlæg: 6639

Re: ADEPT-15 personlighedstest

Indlægaf Pølsemix » 27. okt 2025, 09:26

Jeg kender ikke den specifikke test, men jeg har en generel betragtning om personlighedstest som måske kunne være relevant at byde ind med. Jeg har taget en del(nogle bedre end andre) ifm. ansættelsessamtaler, og min opfattelse af dem er at de generelt bliver brugt som en indikation på hvem man er, eller nogle bestemte træk man har,men at de ikke giver det fulde billede.

Og at man bør have en snak om den, for at få feedback og selv erklære hvad man er enig og uenig i.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4172

Indlægaf Elverpigen » 31. okt 2025, 18:51

Jeg har tidligere oplevet den slags pest-eller-kolera spørgsmål i personlighedstest. Der er kun et ud af tre steder, hvor jeg synes at gennemgangen af testen var fornuftig.
0
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1947
Likede indlæg: 30479

Indlægaf Aragorn » 31. okt 2025, 20:27

Jeg bliver meget frustreret i sådan nogle tilfælde og så nægter jeg at gennemføre dem.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Lys
Kort karma: 534
Likede indlæg: 13521

Indlægaf Lys » 31. okt 2025, 22:18

Skal du erklære dig enig i et af udsagnene eller skal du vælge det, der passer bedst til dig (også selvom det kun er en my mere end det andet)?
0

Tilbage til "Job"