Optimerer I jeres CV til at blive læst af ATS

Brugeravatar
EmoJanice
Kort karma: 17
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 530
Kontakt:

Optimerer I jeres CV til at blive læst af ATS

Indlægaf EmoJanice » 22. okt 2025, 14:30

Brugen af ATS (Applicant Tracking System) er blevet udbredt, så et visuelt flot CV kan være ulæselig for en robot. Hvad vægter I mest? Skal Jeres CV være optimeret til at blive læst af et menneske eller en robot?
0
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1947
Likede indlæg: 30479

Re: Optimerer I jeres CV til at blive læst af ATS

Indlægaf Aragorn » 22. okt 2025, 17:51

Jeg har ikke engang et CV. Min LinkedIn tekst er 'I enjoy building IT infrastructure. That's all.'.

Hvis jeg blev arbejdsløs og havde vanskeligt ved at finde et job ville jeg gøre hvad jeg kunne for at optimere mine muligheder for at få et job, og kreaitv er jeg ikke.

Jeg ved helt ærligt ikke rigtigt hvad der skal være i et CV. Eller hvad der skal være i en ansøgning. Og jeg har aldrig rigtigt gidet kæmpe med det.

Hvis det skal være sådan en situation hvor jeg skal føle mig utroligt heldig for at få lov til at arbejde et sted hvor nogen har et firma der har brug for at få opgaver udført så mister jeg simpelthen bare pusten inden jeg er kommet i gang.

Jeg gider ikke sidde og spille skuespil og skrive en masse lort. Det er så kedsommeligt.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 220
Likede indlæg: 6639

Indlægaf Pølsemix » 22. okt 2025, 18:25

Mit cv ligner noget der er blevet skrevet i wordperfect!
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1354
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 30176

Indlægaf Delfin » 22. okt 2025, 20:37

Jeg forventer ikke at få brug for det mere, men jeg har da et liggende på min pc. Det er bestemt ikke optimeret på nogen som helst måde og bliver det heller ikke. Nå men jeg tvivler på, at pædagogverdenen tager ATS til sig sådan lige med det første. Jeg havde ikke engang hørt om det
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 1084
Likede indlæg: 30600

Indlægaf Santa » 23. okt 2025, 00:05

Jeg troede først at det var Politikens ATS….fnis.

Men nej, det kunne jeg slet ikke drømme om. Har slet ikke et opdateret CV liggende, har ikke søgt nyt job i 20 år, og har nul planer om det.
Skulle det blive aktuelt at søge nyt job, så skal jeg ikke arbejde et sted hvor der ikke er råd til at mennesker læser og vurderer ansøgningerne.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 119
Likede indlæg: 4183

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 23. okt 2025, 02:05

Det er virksomhedernes tab hvis de går glip af mig. Så må de optimerer deres værktøjer så de bedre kan komme i kontakt med mig.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 144
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 10043

Indlægaf Raenil » 23. okt 2025, 04:53

Kilde?

Mit CV skal ikke være visuelt flot, det skal være nemt for et menneske at læse. Og medmindre AI’en er dum, vil samme format gøre det nemt for ai’en at parse.

Jeg ser ikke nogen modsætning.
0
Giving a shit is the path to the dark side
-Yoda
Brugeravatar
EmoJanice
Kort karma: 17
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 530
Kontakt:

Indlægaf EmoJanice » 23. okt 2025, 07:43

Raenil skrev:Kilde?

Sorry. Det havde givet mening at sætte et link ind.

Sådan gør du dit CV kompatibelt med Applicant Tracking Systems (ATS) (Via Ritzau)
0
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 1675
Likede indlæg: 25831

Indlægaf .Magic. » 23. okt 2025, 10:25

Så sent som i går tænkte jeg at jeg snart må opdatere mit CV. Jeg er egentligt ikke “officielt” jobsøgende fordi jeg er sat lidt på standby fra Kommunens side. De har meget travlt og jeg er kommet nederst i bunken, men derfor kigger jeg dog nogle gange om ugen om der er slået nye stillinger op.

Mit CV ligger kun på Jobnet og det er ikke blevet opdateret i lang tid. Jeg glemmer det simpelthen selvom jeg burde gøre det.

Jeg er faktisk slet ikke hvordan et godt CV bygges op, hvor meget man skal have med, hvor meget det skal fylde og alt det der. Jeg er ikke typen der smører tykt på og tror jeg undersælger mig selv.
Jeg erkender at jeg er håbløst bagud ift AI og robotter og den slags. Det interesserer mig ikke det mindste så jeg glemmer det overhovedet eksisterer og jeg har ikke interesse i at læse om det.
0
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 1675
Likede indlæg: 25831

Indlægaf .Magic. » 23. okt 2025, 10:27

EmoJanice skrev:
Raenil skrev:Kilde?

Sorry. Det havde givet mening at sætte et link ind.

Sådan gør du dit CV kompatibelt med Applicant Tracking Systems (ATS) (Via Ritzau)

Jeg tog mig sammen til at kigge linket igennem og så blev jeg da klogere på opbygningen af et CV :D
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 2558
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 50005

Indlægaf LadyFox » 23. okt 2025, 12:50

Mit CV er bare den skabelon som Jobnet stiller til rådighed.
Men jeg er heller ikke i en situation hvor det er svært at få et nyt job, tvært imod.
0
Adios!
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 144
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 10043

Indlægaf Raenil » 25. okt 2025, 13:09

Min holdning har ikke ændret sig meget. Et applicant tracking system (ATS) er bare et program der forsøger at indlæse ustruktureret data. Så et par noter:
1) Hvis virksomhedens ATS har svært ved at indlæse bestemte formater, bør virksomheden afvise disse formater. Ellers mister de ansøgere der ikke kendte reglerne.
2) at undgå
    Tabeller
    Kolonner
    Ikoner og billeder
    Ualmindelige skrifttyper
Lyder som spild af tid.
Tabeller og kolonner i et word-dokument burde kunne parses af et kompetent system. Data er bygget op af tabeller og kolonner. Nogen har oversolgt noget, hvis det ikke kan lade sig gøre.
Ikoner og billeder bør i værste fald bare ignoreres, men i bedste fald kan det noteres at der var et billede
Ualmindelige skrifttyper er ligegyldige. For en computer er det bare tekst. Skrifttypen handler om hvordan teksten vises, men bagved er det den samme tekst.

Mine hovedpointe står stadig: Nemt og overskueligt for et menneske - nemt og overskueligt for en computer.
Hvis virksomheden gerne vil have noget andet, så skal de specificere det. Ellers er sådan en artikel bare gætværk.

Der er selvfølgelig forskel på jobs. I det jobmarked jeg bevæger mig i, bliver alle ansøgninger læst af et rigtigt menneske. Jeg arbejder med indlæsning af data. Hvis virksomheden ikke har styr på forventningsafstemning i den sammenhæng, er jeg slet ikke interesseret i at arbejde der.

Jeg taler ikke imod at optimere sit resume, så det er nemmere at indlæse i en computer. Jeg siger bare, at de artikler jeg umiddelbart lige har googlet mig frem til, lader til at være en kopi af den samme artikel fra 2016, baseret på ideen om at en computer kun kan forstå simpel tekst opstillet i punktform. Jeg kan ikke finde så meget fra dem der rent faktisk laver systemerne - formentlig fordi de ikke vil have at ansøgere "gamer" deres systemer.
4
Giving a shit is the path to the dark side
-Yoda
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 4215
Likede indlæg: 52647

Indlægaf LaMariposa » 26. okt 2025, 05:42

Nej. De sidste to jobs, jeg har haft, er jeg blevet headhuntet til. Jobbet før det er så længe siden, at man ikke rigtigt snakkede om AI til rekruttering.
0
:lun: Be brave

Power doesn't tickle.
Grau
Kort karma: 9
Likede indlæg: 97

Indlægaf Grau » 27. okt 2025, 17:01

Nej, det gør jeg ikke. Jeg skal søge job for fuld skrue snart, når min barsel er tættere på slut.
Hvis jeg ikke kommer til nogen samtaler, må jeg jo overveje, om CV'et skal finpudses, men lige nu genbruger jeg bare formatet fra sidst. Og der er bl.a. mit billede og telefonnummer i en kolonne for sig i siden.
Men jeg tror ikke, der er så mange ansøgere til de jobs, jeg søger, at et menneske ikke kan overskue dem.
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 642
Likede indlæg: 9978

Indlægaf Anilara » 30. okt 2025, 18:21

Haha, i min branche er der sgu ingen robotter der læser. Det foregår manuelt. Så nej, jeg har bare et eller andet kedeligt Word dokument.
0
I sommer.
Ikke "i sommers"... Ffs.

Tilbage til "Job"