Jeg har arbejdet som pædagogmedhjælper i 3 måneder nu, og kan godt lide arbejdet. Jeg har en professionsbachelor i en anden sundhedsfaglig uddannelse, men har lyst til at skifte retning, og umiddelbart befinder jeg mig godt i det pædagogiske område.
Jeg har lyst til at spørge i forum, om der er andre der oplever, at pædagogmedhjælperne er meget udenfor med børnene og lidt fungerer som "brandslukkere". Jeg har bemærket, at at pædagogerne på min stue ikke er aktive med børnene, og næsten ikke er ude med os andre. Jeg har endnu ikke oplevet, at de har igangsat een eneste leg med børnene men jeg har været der. Er det normalt? At pædagogerne putter sig og bare står og snakker på legepladsen. Det virker som om, de ikke rigtig gider at være ude!
God aften.
Ranva
Pædagoger/pædagogmedhjælpere
-
Smiling_Goat
- Kort karma: 1391
- Likede indlæg: 16600
Re: Pædagoger/pædagogmedhjælpere
Ranva skrev:Jeg har arbejdet som pædagogmedhjælper i 3 måneder nu, og kan godt lide arbejdet. Jeg har en professionsbachelor i en anden sundhedsfaglig uddannelse, men har lyst til at skifte retning, og umiddelbart befinder jeg mig godt i det pædagogiske område.
Jeg har lyst til at spørge i forum, om der er andre der oplever, at pædagogmedhjælperne er meget udenfor med børnene og lidt fungerer som "brandslukkere". Jeg har bemærket, at at pædagogerne på min stue ikke er aktive med børnene, og næsten ikke er ude med os andre. Jeg har endnu ikke oplevet, at de har igangsat een eneste leg med børnene men jeg har været der. Er det normalt? At pædagogerne putter sig og bare står og snakker på legepladsen. Det virker som om, de ikke rigtig gider at være ude!
God aften.
Ranva
Jeg ved ikke så meget om, hvordan børnehaver osv. Fungerer i dag, men jeg ved, at der i hvert fald før i tiden var meget stor forskel på pædagoger og pædagogmedhjælpere. Pædagoger har en uddannelsesmæssig baggrund der er bygget op omkring at understøtte børnenes udvikling og trivsel. De lægger handleplaner osv. For at sikre at børnene får en så god start på livet som muligt.
Pædagogmedhjælpere har som udgangspunkt ikke den uddannelsesmæssige ballast (selvom de selvfølgelig godt kan have det) og der er derfor heller ikke forventning om, at de gør så meget andet end at "lege med børnene."
Så udefra set kan det måske godt se ud som om, at man som pædagogmedhjælper laver meget mere end pædagogerne, men den der "snak på legepladsen" kan godt være arbejde for pædagogerne (deres opgaver er jo nogle andre end medhjælpernes.)
Edit: god aften? Indlægget blev postet kl. 7.26
Nå, nu har jeg skrevet mit svar. Det får lov at blive stående.
0
-
DenSkarpeLaks
- Kort karma: 60
- Likede indlæg: 1275
Re: Pædagoger/pædagogmedhjælpere
Smiling_Goat skrev:Ranva skrev:Jeg har arbejdet som pædagogmedhjælper i 3 måneder nu, og kan godt lide arbejdet. Jeg har en professionsbachelor i en anden sundhedsfaglig uddannelse, men har lyst til at skifte retning, og umiddelbart befinder jeg mig godt i det pædagogiske område.
God aften.
Ranva
Jeg ved ikke så meget om, hvordan børnehaver osv. Fungerer i dag, men jeg ved, at der i hvert fald før i tiden var meget stor forskel på pædagoger og pædagogmedhjælpere. Pædagoger har en uddannelsesmæssig baggrund der er bygget op omkring at understøtte børnenes udvikling og trivsel. De lægger handleplaner osv. For at sikre at børnene får en så god start på livet som muligt.
Pædagogmedhjælpere har som udgangspunkt ikke den uddannelsesmæssige ballast (selvom de selvfølgelig godt kan have det) og der er derfor heller ikke forventning om, at de gør så meget andet end at "lege med børnene."
Så udefra set kan det måske godt se ud som om, at man som pædagogmedhjælper laver meget mere end pædagogerne, men den der "snak på legepladsen" kan godt være arbejde for pædagogerne (deres opgaver er jo nogle andre end medhjælpernes.)
Edit: god aften? Indlægget blev postet kl. 7.26![]()
Nå, nu har jeg skrevet mit svar. Det får lov at blive stående.
Jeg må være enig her. Jeg har arbejdet som pædagogmedhjælper som ung, og arbejder nu som pædagog i en børnehave, så jeg har prøvet begge dele.
Som ung pædagogmedhjælper tænkte jeg også tit at det var mig der drønede rundt på legepladsen med børnene, imens pædagogerne stod og snakkede. Jeg forstod ikke rigtigt hvorfor de ikke legede mere med børnene, men jeg kunne godt se at de havde styr på mange ting omkring børnene, som jeg ikke havde.
Og nu, som pædagog, synes jeg nogle gange at jeg drukner i 'alt det andet'. Det er alt for tit at jeg er nødt til at sige nej til at lege med børnene, fordi jeg skal skrive til forældrene på Aula, forberede et møde, holde et møde, overlevere en besked eller nå at diskutere noget med en kollega, lave sprogtest eller overgangsbeskrivelser eller ordne noget praktisk som at printe eller feje. Det er ærlig talt meget sjovere at lege gemmeleg

4