Generel job snik-snak og spørgsmål

Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 359
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7747

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 16. jun 2026, 07:28

Jeg blev opsagt for 14 dage siden, sammen med mit team. Omstrukturering.
Det er selvfølgelig lidt nedern ikke selv at bestemme hvornår man finder noget andet. Jeg har leget med tanken on and off i mere end et år. Så på den måde er det fint nok at blive sparket lidt bagi. Men ikke så fedt hvis man så må gå for meget på kompromis.

Anyway, det blev en lidt ubehagelig afslutning på en ellers dejlig arbejdsplads. Man forventede at vi arbejde i vores 3-4 måneders opsigelsesperiode, og forholdt os til vores opsigelsesregler med månedens udløb + 1 måned hvis vi fandt nyt job. Det er en pis-måde at behandle folk på, efter man lige har flået deres økonomiske fundament væk under dem (lige op til sommerferien).
Så det krævede både nogle bank i bordet samt nogle semi-trusler før de fandt en fritstillelse frem.

Nu sidder der så et team på en anden lokation i DK, som i dag bliver oplyst om at de får ca. dobbelt så meget at lave - allerede fra d. 1/7. Jeg forventer en choktilstand.
Dagen efter vores opsigelse sagde jeg at man burde melde klart ud hvem der skulle overtage vores opgaver, så overlevering kunne begynde med det samme. Det afviste man igen og igen. Totalt respektløst overfor dem der skal blive, og et fint tegn på hvordan man i bund og grund skider på sine medarbejdere.

Men der er læring i alt, og jeg har lært at lige meget hvor loyal man er og hvor sikker man føler sig, så kan der altid sidde nogen og kigge på en bundlinje og tænke at det ikke går som forventet.
Jeg har i øvrigt fuld forståelse for besparelser og omstruktureringer - men der er mange måder at gøre det på. Nogle er med respekt for de mennesker der bliver involveret. Andre er ikke.

Nu har jeg en jobsamtale i morgen, og håber det måske kan være et match :banan:
5
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 19. jun 2026, 06:13

Nå men jeg har været til jobsamtaler den her uge. Har sendt 11 og er kaldt til samtale på 3 - indtil videre.
Den første i tirsdags var ikke et match. Det tog 10 minutter, så blev vi enige om at vi ikke passede sammen :lol: Der havde været sådan en rekrutteringskonsulent inde over screeningen, inden jeg var til samtale med virksomheden. Jeg synes faktisk det er lidt kikset at han ikke havde gjort sit arbejde bedre, for så kunne man havde undgået at både virksomheden og jeg skulle bruge tid på det.
Men så fik jeg da lidt træning, og det er også fint :D

I går havde jeg næste samtale. Det var et jobopslag der som udgangspunkt matchede mig perfekt. Men de havde så undladt at skrive at der var et enkelt punkt de vægtede højt - et system man skulle kunne arbejde i - som jeg desværre ikke har erfaring med. Så jeg tænker det kan falde begge veje, selvom de sagde jeg matchede alle andre punkter. De giver svar i dag ift. 2. samtale.

Men fik så endnu en invitation til samtale i går, på et job der skiller sig lidt ud ift. hvad jeg laver i dag. Det er kommunalt og med langt mere fokus på personaleledelse. Faktisk noget jeg har haft lyst til at arbejde mere med igen på et tidspunkt. OG, det ligger nærmere min bopæl så jeg slipper for den værste morgen- og eftermiddagstrafik når man skal ind og ud af Kbh.

Stemningen på kontoret har været vildt bizar den her uge, nu hvor alle ved vi er blevet opsagt. Det føles næsten som om man har fået pest eller sådan noget :lol: Folk har totalt berøringsangst og holder sig helt væk fra vores del af kontoret.
Men torsdag tømmer vi køleskabet for øl og vin, spiser pizza, og får sagt farvel til hinanden. Så er der tidlig sommerferie.
6
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1571
Likede indlæg: 33765

Indlægaf sigge » 19. jun 2026, 12:56

^ Fedt, at du allerede har gang i så mange samtaler. Så skal du nok få noget nyt at rykke i efter sommerferien. Det er egentlig lidt spøjst, at firmaet ved samtale 2 ikke har nævnt kendskab til det bestemte system i deres opslag. Men for dem var det måske indforstået en del af den type stilling.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 19. jun 2026, 13:09

sigge skrev:^ Fedt, at du allerede har gang i så mange samtaler. Så skal du nok få noget nyt at rykke i efter sommerferien. Det er egentlig lidt spøjst, at firmaet ved samtale 2 ikke har nævnt kendskab til det bestemte system i deres opslag. Men for dem var det måske indforstået en del af den type stilling.

Jeg tror de tænkte det var en selvfølge at man arbejdede i det system. Men hvor jeg er nu, er den del af arbejdet eksternt og ikke noget vi håndterer direkte.
Men ja, der skal nok dukke noget op, hvis ikke det lige bliver de første samtaler her :)
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 24. jun 2026, 06:38

NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg blev opsagt for 14 dage siden, sammen med mit team. Omstrukturering.
Det er selvfølgelig lidt nedern ikke selv at bestemme hvornår man finder noget andet. Jeg har leget med tanken on and off i mere end et år. Så på den måde er det fint nok at blive sparket lidt bagi. Men ikke så fedt hvis man så må gå for meget på kompromis.

Anyway, det blev en lidt ubehagelig afslutning på en ellers dejlig arbejdsplads. Man forventede at vi arbejde i vores 3-4 måneders opsigelsesperiode, og forholdt os til vores opsigelsesregler med månedens udløb + 1 måned hvis vi fandt nyt job. Det er en pis-måde at behandle folk på, efter man lige har flået deres økonomiske fundament væk under dem (lige op til sommerferien).
Så det krævede både nogle bank i bordet samt nogle semi-trusler før de fandt en fritstillelse frem.

Nu sidder der så et team på en anden lokation i DK, som i dag bliver oplyst om at de får ca. dobbelt så meget at lave - allerede fra d. 1/7. Jeg forventer en choktilstand.
Dagen efter vores opsigelse sagde jeg at man burde melde klart ud hvem der skulle overtage vores opgaver, så overlevering kunne begynde med det samme. Det afviste man igen og igen. Totalt respektløst overfor dem der skal blive, og et fint tegn på hvordan man i bund og grund skider på sine medarbejdere.

Men der er læring i alt, og jeg har lært at lige meget hvor loyal man er og hvor sikker man føler sig, så kan der altid sidde nogen og kigge på en bundlinje og tænke at det ikke går som forventet.
Jeg har i øvrigt fuld forståelse for besparelser og omstruktureringer - men der er mange måder at gøre det på. Nogle er med respekt for de mennesker der bliver involveret. Andre er ikke.

Nu har jeg en jobsamtale i morgen, og håber det måske kan være et match :banan:

Min arbejdsgiver havde jo oprindeligt en forventning om at jeg sad i 4 måneder og passede mit job indtil min opsigelse udløb.
Det fik jeg heldigvis ændret så jeg er fritstillet fra d. 1. juli. Men det komiske er at jeg den seneste uge nærmest intet har haft at lave. Jeg har stadig nogle åbne sager og får nogle enkelte nye ind. Men det er på ingen måde noget der fylder min dag ud.

Jeg forsøgte så at sende dem videre til de medarbejdere i Aarhus der skal overtage opgaverne fra næste uge når jeg stopper, og de blev øjeblikket sendt retur uden så meget som en kommentar :lol: Jamen så venter vi da bare til jeg ikke er her længere, og sagerne automatisk ryger derover. Nu bare uden mulighed for at stille mig spørgsmål hvis der er tvivl om noget.
Jeg synes det virker som et gigantisk selvmål. Men hele den her overleveringsproces har været dybt amatøragtig.

Nå, men jeg har været til endnu en samtale. En 2. samtale som jeg dog ikke har den bedste fornemmelse med. Kemien var der ikke rigtig.
I morgen er der ny samtale som jeg virkelig er spændt på. Jeg tror kun der er den ene samtalerunde, da man skal sidde overfor et helt panel, og det ligger så tæt på d. 1.
Så der skal skrues helt op for charmen når der kun er ét skud :D
5
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 4216
Likede indlæg: 52647

Indlægaf LaMariposa » 28. jun 2026, 10:11

Ej, siden jeg har læst "Jytte fra Marketing", kan jeg simpelthen ikke tage corporate initiativer seriøst :genert: Vi har fået lanceret nye værdier på job. Vi havde en event med lidt snik-snak og kage, og siden har vi ikke rigtig hørt noget. Nu har vi så alle fået en kop, hvor der står, at vi har fået nye værdier. Værdierne i sig selv står der ikke.

Det eneste, jeg kan tænke på, når jeg ser på den kop, er en af sætningerne fra bogen: Vi trykker bare 2000 musemåtter, og så er den ged barberet.
22
:lun: Be brave

Power doesn't tickle.
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 1368
Likede indlæg: 16419

Indlægaf Zonta » 29. jun 2026, 13:20

LaMariposa skrev:Ej, siden jeg har læst "Jytte fra Marketing", kan jeg simpelthen ikke tage corporate initiativer seriøst :genert: Vi har fået lanceret nye værdier på job. Vi havde en event med lidt snik-snak og kage, og siden har vi ikke rigtig hørt noget. Nu har vi så alle fået en kop, hvor der står, at vi har fået nye værdier. Værdierne i sig selv står der ikke.

Det eneste, jeg kan tænke på, når jeg ser på den kop, er en af sætningerne fra bogen: Vi trykker bare 2000 musemåtter, og så er den ged barberet.

Vi bliver tudet ørene fulde af vores "2030-ambitioner", samtidig med, at vi får frataget diverse ting (julegaver, julefrokost, kick-off osv.) fordi budgettet ikke er godt nok :stoned: Og der bliver heller ikke sparet på diverse fine ord og vendinger i forhold til ambitionerne for 2030, men det føles lidt fladt, når man sidder med røven i vandskorpen nu.
4
J, juli 2018.
Selma156
Kort karma: 468
Likede indlæg: 7599

Indlægaf Selma156 » 30. jun 2026, 10:24

Jeg blev ikke forlænget i min stilling som journalist det sted, jeg har været on/off i fem år, og er egentlig ret lettet. Jeg har generelt været glad for jobbet, men jeg er også blevet udnyttet, underbetalt og arbejdsmiljøet har faktisk ikke været særlig rart.

Lige nu har jeg så næsten fire ugers ferie til gode, fordi jeg ikke vidste, om jeg blev forlænget endnu en gang, og prøver virkelig at nyde sommeren uden at tænke i jobsøgning (og uden at være meldt på dagpenge).

Jeg har længe haft brug for en pause, også ovenpå en kortvarig stress-sygemelding sidste år, hvor jeg aldrig rigtig er kommet ovenpå igen. Så selv om jeg ved, det bliver et helvede at finde job igen, har jeg brug for en lang sommerferie lige nu.
9
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 1368
Likede indlæg: 16419

Indlægaf Zonta » 17. jul 2026, 11:30

Jeg har virkelig haft svært ved at motivere mig selv længe. Mange dårlige ledelsesbeslutninger, mange issues på mange forskellige parametre. Jeg er så træt af mit job. I dag har jeg sendt en ansøgning for første gang i de 4 år jeg har haft mit nuværende job. Og nu starter The Waiting Game, som jeg hader... Må prøve at lægge det lidt fra mig.

Jeg tror jeg får svært ved at stige i løn, for jeg får en ret god løn i forhold til mit ansvarsområde og arbejdsopgaver, men det er ikke lønnen, der er afgørende for mig. Altså et par tusinde til eller fra er ikke det, der er tungen på vægtskålen. Det er mere noget som fleksibilitet, matchet, atmosfæren og personalegoder jeg kigger på.
3
J, juli 2018.
ShiningCotton
Kort karma: 6
Likede indlæg: 138

Indlægaf ShiningCotton » 3. aug 2026, 15:12

... Jeg har brug for at brokke mig lidt - jeg fandt noget ufaglært arbejde, som jeg tænkte kunne være fedt at have som en pause for hovedet.

Men det der skulle være en pause føles som om det bare er blevet en lænke om benet. Jeg synes i hvert fald, der er rigtigt mange ledelsesmæssige beslutninger, der ikke rigtigt bliver truffet og organiseringen af selskabet er mildest talt uklar.

Så jeg leder efter noget andet, men det er satme svært med de arbejdstider i det hele taget at få mulighed for at komme til samtaler på andet end hele fridage... Jeg føler mig ret modløs.. Men set fra den lyse side fik jeg da sendt en ansøgning i dag...
0
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 330
Likede indlæg: 9465

Indlægaf Nicolait » 3. aug 2026, 21:01

Jeg tænkte, at jeg ville give en status til min chef om, hvordan jeg havde det ovenpå mit cykelstyrt.
Det viste sig, at trods det var hendes første dag tilbage fra ferie, havde hun allerede talt med HR, der godskrev min ferie som sygemelding. Hun sagde, at jeg bare kunne holde min ferie i forlængelse af min sygemelding.
Jeg sagde, at jeg gerne ville tilbage på arbejde, og at jeg regnede med at komme på arbejde på mandag.

Vi talte om, at det til en start kunne være en delvis sygemelding. Det hælder jeg nok mest til.
9
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
ShiningCotton
Kort karma: 6
Likede indlæg: 138

Indlægaf ShiningCotton » 4. aug 2026, 10:03

Nicolait skrev:Jeg tænkte, at jeg ville give en status til min chef om, hvordan jeg havde det ovenpå mit cykelstyrt.
Det viste sig, at trods det var hendes første dag tilbage fra ferie, havde hun allerede talt med HR, der godskrev min ferie som sygemelding. Hun sagde, at jeg bare kunne holde min ferie i forlængelse af min sygemelding.
Jeg sagde, at jeg gerne ville tilbage på arbejde, og at jeg regnede med at komme på arbejde på mandag.

Vi talte om, at det til en start kunne være en delvis sygemelding. Det hælder jeg nok mest til.

Det lyder som en god og forstående chef :)
1
Smiling_Goat
Kort karma: 1391
Likede indlæg: 16600

Indlægaf Smiling_Goat » 8. aug 2026, 06:03

Jeg fik for nyligt et nyt job, hvor jeg skulle arbejde på et stort projekt. Jeg har ikke arbejdet i jobbet længe, og projektet er allerede ændret to gange. Vi er der, hvor jeg er begyndt at tænke, at den løn vi forhandlede ikke er passende, for den rolle jeg har nu.

Ville I bare gemme det i baghovedet, levere og bringe det op om nogle måneder eller ville I adressere det allerede nu?
0

Tilbage til "Job"