Generel job snik-snak og spørgsmål

Lys
Kort karma: 530
Likede indlæg: 12975

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Lys » 6. dec 2025, 20:10

Ego81 skrev:
Lys skrev:
Ego81 skrev:Jeg har igennem hele mit arbejdsliv kæmpet med at gøre opmærksom på mine resultater og har en tendens til at tale dem ned, selvom jeg får ros for mit arbejde. Jeg er ikke en af dem, der råber højest, og bliver ofte overdøvet af andre, som fylder mere, f.eks. på møder o.lign.

Jeg startede nyt job for et år siden, og der har lige været bonusrunde, hvor jeg ikke fik noget (nogle kolleger, som startede efter mig, har fået). Det gjorde jeg heller ikke på mit gamle job de sidste mange år, jeg var der. Jeg er virkelig bange for, at nissen er flyttet med...at selvom jeg kom med ny energi og trives meget bedre med mine nye opgaver og gør en god indsats, så er jeg igen faldet i den rolle, hvor jeg bliver overset. Jeg er ret selvkørende og bruger ikke min chef til sparring el.lign., men det burde jeg måske gøre, for h*n har ikke særlig meget overblik over, hvad jeg egentlig laver.

Har du spurgt din chef hvad der skal til for at komme i betragtning til bonus? Og hvad der så gør, at du ikke har fået i år?

På mit arbejde hedder det “engangsvederlag” og der er det min erfaring at man nærmest skal bede om det for at få noget. Men det er ikke sådan en fast bonusstruktur, og engangsvederlag skal begrundes konkret med en særlig indsats.

Jeg fik at vide, at jeg gør det godt, men gerne må påtage mig flere opgaver. Jeg vil prøve at få h*n til at uddybe det, for jeg påtager mig allerede en del.

God ide at få det uddybet. Og ellers kunne det måske være en ide at lave en plan for, hvordan din indsats kan blive synligere for din chef fremover, så det i hvert fald ikke er pga uvidenhed, at du bliver forbigået.
2
godtnavn
Kort karma: 1178
Likede indlæg: 14475

Indlægaf godtnavn » 29. dec 2025, 21:55

Min mand har lavet en fejl ang ferie, så han har 5,33 feriedag han ikke har brugt, han havde set forkert og troede de kunne holdes næste år. Han når næppe at lave en aftale med arbejdet da de alle er på ferie. Så bliver de 5 dage bare udbetalt til marts og de sidste 0,33 dage mistet, eller? Kan ikke rigitg finde rundt i reglerne men det ser ud til at uden aftale med arbejdet før nytår kan kun 5 dage udbetales i foråret og resten er tabt. Ville hellere have gemt ferien og brugt næste år, men det løb er vidst kørt. Er glad for det trods alt kun er en brøkdel der bliver helt spildt.

Han holdt 8 ugers barsel over sommerferien og det er derfor han ikke har fået brugt al sin ferie i år.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 4163
Likede indlæg: 51684

Indlægaf LaMariposa » 2. jan 2026, 05:51

Har for første gang i årevis oplevet, at jeg i løbet af en ferie fik en masse ideer til løsning af opgaver på jobbet, og at jeg rent faktisk glæder mig sådan ægte til at komme på arbejde igen. Det er fedt!
16
:lun: Be brave

Power doesn't tickle.
ajnaM
Kort karma: 1129
Likede indlæg: 29934

Indlægaf ajnaM » 6. jan 2026, 11:43

godtnavn skrev:Min mand har lavet en fejl ang ferie, så han har 5,33 feriedag han ikke har brugt, han havde set forkert og troede de kunne holdes næste år. Han når næppe at lave en aftale med arbejdet da de alle er på ferie. Så bliver de 5 dage bare udbetalt til marts og de sidste 0,33 dage mistet, eller? Kan ikke rigitg finde rundt i reglerne men det ser ud til at uden aftale med arbejdet før nytår kan kun 5 dage udbetales i foråret og resten er tabt. Ville hellere have gemt ferien og brugt næste år, men det løb er vidst kørt. Er glad for det trods alt kun er en brøkdel der bliver helt spildt.

Han holdt 8 ugers barsel over sommerferien og det er derfor han ikke har fået brugt al sin ferie i år.

Han skulle ganske rigtigt have fået dem overført inden nytår.

Han skal vist bare være glad, hvis de bliver udbetalt. Hos os går de tabt, hvis man ikke laver en aftale (men vi får så et større antal reminders fra lønkontoret, så man er selv ude om det, hvis man ikke reagerer).
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 1667
Likede indlæg: 23923

Indlægaf Pandesteg » 6. jan 2026, 11:46

ajnaM skrev:
godtnavn skrev:Min mand har lavet en fejl ang ferie, så han har 5,33 feriedag han ikke har brugt, han havde set forkert og troede de kunne holdes næste år. Han når næppe at lave en aftale med arbejdet da de alle er på ferie. Så bliver de 5 dage bare udbetalt til marts og de sidste 0,33 dage mistet, eller? Kan ikke rigitg finde rundt i reglerne men det ser ud til at uden aftale med arbejdet før nytår kan kun 5 dage udbetales i foråret og resten er tabt. Ville hellere have gemt ferien og brugt næste år, men det løb er vidst kørt. Er glad for det trods alt kun er en brøkdel der bliver helt spildt.

Han skulle ganske rigtigt have fået dem overført inden nytår.

Han skal vist bare være glad, hvis de bliver udbetalt. Hos os går de tabt, hvis man ikke laver en aftale (men vi får så et større antal reminders fra lønkontoret, så man er selv ude om det, hvis man ikke reagerer).

Samme på min arbejdsplads.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 6. jan 2026, 21:00

Nå for fanden, må hører om han har tjekket op på det, han skrev til dem før nytår men fik som forventet ikke svar da ham der står for det var på ferie.

Han får ingen reminders, det står bare nederst på hans lønseddel hvad han har af ferie, han havde meldt ferie her i december over jul/nytår og så tænkt at de dage der stod brugte han jo på juleferien, men det var dage der var tilbage efter de dage han havde meldt. Håber han i det mindste får dem udbetalt, det ville sgu være nitten hvis de bare er tabt, især hvis hans arbejde får pengene (får som i slipper for at betale), er i forvejen ret træt af hans arbejde (ikke denne ting som jeg medgiver er hans fejl, men nogle andre ting) så gider ikke de scorer pengene.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 215
Likede indlæg: 6439

Indlægaf Pølsemix » 7. jan 2026, 08:52

Hvis en arbejdsgiver forventer fleksibilitet og at man hjælper til hvor man kan, så bør det selvfølgelig også gå begge veje.
Altså der findes en løsning eller rettes til så ferie ikke går tabt. Så må emsige HR-fiduser og mellemledere finde en anden kæphest de kan ride.
0
fisken80
Kort karma: 1253
Likede indlæg: 59924

Indlægaf fisken80 » 8. jan 2026, 07:42

godtnavn skrev:Nå for fanden, må hører om han har tjekket op på det, han skrev til dem før nytår men fik som forventet ikke svar da ham der står for det var på ferie.

Han får ingen reminders, det står bare nederst på hans lønseddel hvad han har af ferie, han havde meldt ferie her i december over jul/nytår og så tænkt at de dage der stod brugte han jo på juleferien, men det var dage der var tilbage efter de dage han havde meldt. Håber han i det mindste får dem udbetalt, det ville sgu være nitten hvis de bare er tabt, især hvis hans arbejde får pengene (får som i slipper for at betale), er i forvejen ret træt af hans arbejde (ikke denne ting som jeg medgiver er hans fejl, men nogle andre ting) så gider ikke de scorer pengene.

Jeg går da ud fra, at pengene ryger i Arbejdsmarkedets Feriefond.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80

Indlægaf fisken80 » 8. jan 2026, 07:44

Pølsemix skrev:Hvis en arbejdsgiver forventer fleksibilitet og at man hjælper til hvor man kan, så bør det selvfølgelig også gå begge veje.
Altså der findes en løsning eller rettes til så ferie ikke går tabt. Så må emsige HR-fiduser og mellemledere finde en anden kæphest de kan ride.

Det har vist ikke noget med arbejdsgiveren at gøre, om man kan få pengene udbetalt når ferieåret er afsluttet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 215
Likede indlæg: 6439

Indlægaf Pølsemix » 8. jan 2026, 07:48

fisken80 skrev:
Pølsemix skrev:Hvis en arbejdsgiver forventer fleksibilitet og at man hjælper til hvor man kan, så bør det selvfølgelig også gå begge veje.

Det har vist ikke noget med arbejdsgiveren at gøre, om man kan få pengene udbetalt når ferieåret er afsluttet.

Er du engang kommet slemt til skade ved at stille et opklarende spørgsmål?
1
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 8. jan 2026, 11:11

fisken80 skrev:
godtnavn skrev:Nå for fanden, må hører om han har tjekket op på det, han skrev til dem før nytår men fik som forventet ikke svar da ham der står for det var på ferie.

Det er da altid noget, han får jo bare udbetalt løn under ferie normalt, så tænkte det var arbejdet der sparede pengene. Nu må vi se om det var nok at han skrev til dem før nytår, selvom der ingen var på arbejde og de dermed ikke kunne lave en aftale om overflytning af ferie.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 2064
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 26456

Indlægaf Mani » 8. jan 2026, 12:53

godtnavn skrev:
fisken80 skrev:

Det er da altid noget, han får jo bare udbetalt løn under ferie normalt, så tænkte det var arbejdet der sparede pengene. Nu må vi se om det var nok at han skrev til dem før nytår, selvom der ingen var på arbejde og de dermed ikke kunne lave en aftale om overflytning af ferie.

De skal stadig betales til feriefonden hvis medarbejderen ikke holder ferie
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80

Indlægaf fisken80 » 8. jan 2026, 18:54

Pølsemix skrev:
fisken80 skrev:

Er du engang kommet slemt til skade ved at stille et opklarende spørgsmål?

Øh huh?
0

Brugeravatar
Nesnay
Kort karma: 920
Likede indlæg: 24766

Indlægaf Nesnay » 13. jan 2026, 13:05

Er der nogen af jer, der har prøvet at søge et job internt i det offentlige?

Jeg kommer fra det private, så jeg er vant til, at når jeg er blevet spurgt, om jeg er interesseret i et job internt i samme virksomhed, har det bare været et spørgsmål om at svare ja eller nej, og hvis jeg svarede ja, skiftede jeg til den nye stilling.

P.t. arbejder jeg i en afdeling med ansvaret for et bestemt område, A. Samtidig varetager jeg midlertidigt et andet område, B, hvor der mangler en medarbejder. Områderne er stort set tilsvarende, bortset fra at B har et markant større budget end A (og dermed følger, at der er flere udfordringer og mere arbejde ved B). Jeg har manglet noget at rive i, hvilket er grunden til, at jeg blev bedt om midlertidigt at varetage B i første omgang. Min leder har foreslået, at jeg søger stillingen hos ved B, som p.t. er slået op (eksternt, som den skal). Stillingen er slået op uden at sætte navn på B, hvilket betyder, at hvis jeg ansættes ved B, kan der i samme omgang og på samme opslag ansættes en ny til at varetage A. Min leder er ansvarlig for både A og B.

Jeg er med på, at hvis der kommer en superkvalificeret kandidat, er det ikke sikkert, jeg får B, og så må jeg bare blive ved A. Jeg er mest usikker på, hvordan det er at være til samtale om et job, som jeg jo sådan set varetager i forvejen. Der kommer nok til at være en enkelt med til samtalen, som jeg ikke kender i forvejen, men de andre bliver hhv. min leder og to kolleger, som jeg arbejder tæt sammen med i forvejen. Hvordan skal jeg få vægtet at præsentere mig for en ny, som ikke kender mig, samtidig med at jeg trækker på, at mine kolleger jo kender mig og hvad jeg kan i forvejen?
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 1073
Likede indlæg: 29888

Indlægaf Santa » 13. jan 2026, 13:42

Hvem af deltagerne til samtalen har det afgørende ord? Lederen? Eller den, du ikke kender?
Du skal sørge for at den med det afgørende ord, får den viden og motivation fra dog, som de ønsker.
Jeg har siddet i ansættelsesudvalg mange gange, og til interne ansøgere har jeg altid sagt, at de ikke må læne sig tilbage i troen på at “I jo kender mig og ved hvad jeg kan”.
Gør din motivation for at søge tydelig, og brug dit kendskab til jobbet/koncernen til din fordel, fortæl hvad der kunne forbedres, hvad du kan give os mere af og videre i den dur. Det kan sagtens gøres samtidig med at du fortæller til den ukendte hvad du er god til.
Fx “jeg har jo arbejdet med x i flere år og fået godt styr på området, så den *indsæt viden/kompetence* kan jeg bruge på y hvis jeg får stillingen”.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Job"