ajnaM skrev:Nicolait skrev:Nu har jeg fået hans cv. Der gemte sig nogle ting, som jeg ikke var klar over. Det viser sig, at han under studiet har været frivillig i en lejeretsorganisation, hvor han har siddet med rådgivning og sagsbehandling. Det fremgik ingen steder af hans linkedinprofil. Han har været der i to år. Jeg kan ikke forstå, at hans coach ikke har dyrket det meget mere. Det er meget underspillet.
Ansøgningen som jeg skal kigge på i morgen er virkelig ringe. Hele teksten er mig, mig, mig, hvad kan et job gøre for mig og min udvikling, hvad får jeg ud af det. Der er intet, som siger noget om, hvad han kan tilbyde i jobbet fagligt, eller hvad han bringer til bordet.
Derudover er der oplysninger om hans familie og problemer i denne i ansøgningen, og som gentages i cv'et. Det har han sagt, at hans jobcoach har sagt skulle med i ansøgning og cv, da det skal forklare, hvorfor han har brugt længere tid på studiet. Det er et kæmpe rødt flag - hvad tænker hun på!?
Lyder godt, du kommer ind over. Også som om, der er en del forbedringspotentiale!
Jeg smiler lidt over, hvor mange unge, der har misforstået balancen mellem ‘mig’ og ‘dem’. Jeg ser såååå mange ansøgninger, der har 99% fokus på dem og deres udvikling, karriere og interesser. Og så lige 1% om, hvorfor de gerne vil have jobbet hos os - men igen med fokus på, hvorfor DE synes, det er spændende…
Den slags kollega gider man jo bare ikke have ind. Når mine kollegaer ind imellem får ansat den type, kommer vi hurtigt i situationer, hvor de fx ikke ‘gider’ (og ja, det ord er blevet brugt) lave de opgaver, der skal laves. Fordi det ikke er ‘spændende’.
…![]()
De skal virkelig have vendt det mindset, hvis de skal kunne klare sig på arbejdsmarkedet, hvor de helt sikkert kommer til at rende ind i chefer som mig, der ser arbejdet som et arbejde og ikke kun som et sted, man kan udleve sine personlige ambitioner…
Jeg har vist også sagt det før, men jeg forstår ikke, at en professionel jobcoach kan sende en jobsøgende afsted med sådan en ansøgning.
Jeg skal bestemt ikke kalde mig professionel jobcoach, og jeg har ikke læst mange ansøgninger igennem tiderne.
Selv havde jeg en rigtig god coach, da jeg søgte, der læste mit igennem.
Det er præcist det du beskriver. Hvad kan et job gøre for mig. Hvordan styrker det min personlige udvikling?
Dem som har skrevet ansøgningerne med mig, mig, mig. Jeg går ikke ud fra, at I kalder dem til samtale? Holder de længe hos jer?
Jeg har skrevet 1,5 side med opmærksomspunkter til hans ansøgning og cv, som han skal ændre, eller som han i hvert fald skal have en holdning til.
Hvis man har sendt omkring 90 ansøgninger, og man har været til én samtale, så er der noget galt.
Der er selvfølgelig intet galt med at have personlige ambitioner. Lige nu bør hans fokus være at lande det første relevante job. Jeg ved faktisk ikke, hvad der sker, hvis man ryger helt ud af dagpengesystemet som nyuddannet. Jeg har vist kun læst om det, men jeg har ikke stødt på nogen, hvor det reelt er sket. Ham her har en reel risiko for, at det sker.
Nogen vil måske sige, at jeg blander mig for meget, og andre vil måske spørge, hvorfor jeg spilder min tid på det. Jeg kan nok ikke give et entydigt svar, men jeg fik også meget hjælp af andre, da jeg skulle i gang igen efter mit stressnedbrud.
Jeg har sendt ham konkrete stillingsopslag, hvor de søger nyuddannede jurister og sagt til ham, at jeg synes, at han skal have udkast klar til vores møde i morgen. Så gennemgår vi hans ansøgninger i morgen. Jeg vil gerne se, om jeg kan få hans ansøgningskadence op, for den er meget lav. Han har sendt omkring 90 ansøgninger, hvilket svarer til omkring 1,125 ansøgninger om ugen, da jeg regnede det med efter. Det er alt for lidt.