Generel job snik-snak og spørgsmål

Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 1655
Likede indlæg: 23817

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 7. jul 2025, 12:36

Artem skrev:
Lys skrev:Jeg undrer mig mest over det at I holder pause om formiddagen? Det har jeg sgu aldrig oplevet udover fælles morgenbrød fredag morgen. Og det er ikke som sådan en pause vi har ret til, men mere en social aktivitet.

Hmm ok der kan man se. For mig har det været normalt i både det private og offentlige.

Feks holder nærmest alle håndværkere og entreprenører pause kl 9. Men de møder jo også ved 6-7 tiden hvorfor det er tiltrængt med en pause der, og så igen kl 12

I det kommunale havde vi også en kl 9 pause. Der giver det måske lidt mindre mening, da mange først mødte kl 8

Møder selv kl 7 og synes jeg er ved at være pænt sulten når klokken er 9 og har svært ved at klare det til kl 9 uden at spise noget frugt feks ved 8 tiden.

Hvorfor er det specielt tiltrængt med en pause efter 2 timers arbejde? :gruble: man kan jo spise morgenmad hjemmefra/før man møder ind, det er jo ikke arbejdsgiverens opgave at sørge for at indlægge pauser til (synes jeg). Jeg er en af dem der spiser morgenmad ved min pc da jeg ikke er sulten før jeg møder på arbejde.
3
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 588
Likede indlæg: 8870

Indlægaf Artem » 7. jul 2025, 12:54

Pandesteg skrev:Hvorfor er det specielt tiltrængt med en pause efter 2 timers arbejde? :gruble: man kan jo spise morgenmad hjemmefra/før man møder ind, det er jo ikke arbejdsgiverens opgave at sørge for at indlægge pauser til (synes jeg). Jeg er en af dem der spiser morgenmad ved min pc da jeg ikke er sulten før jeg møder på arbejde.

Det er måske ikke så meget pausen der er nødvendig, men at få noget at spise.
Er ikke selv specielt sulten fra morgen af, så springer morgenmad over, hvor min kl 9 pause er min morgenmad.

Helt ærligt troede jeg at det var helt almindeligt med en formiddagspause. Da jeg nærmest har haft det på alle arbejdspladser. Både i det private og offentlige.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Oak123
Kort karma: 120
Likede indlæg: 4641

Indlægaf Oak123 » 7. jul 2025, 13:40

Artem skrev:
Pandesteg skrev:Hvorfor er det specielt tiltrængt med en pause efter 2 timers arbejde? :gruble: man kan jo spise morgenmad hjemmefra/før man møder ind, det er jo ikke arbejdsgiverens opgave at sørge for at indlægge pauser til (synes jeg). Jeg er en af dem der spiser morgenmad ved min pc da jeg ikke er sulten før jeg møder på arbejde.

Er ikke selv specielt sulten fra morgen af, så springer morgenmad over, hvor min kl 9 pause er min morgenmad.

Helt ærligt troede jeg at det var helt almindeligt med en formiddagspause. Da jeg nærmest har haft det på alle arbejdspladser. Både i det private og offentlige.

På min offentlige arbejdsplads er der heller ikke fast formiddags pause. Kun frokostpause.
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 29695

Indlægaf Santa » 7. jul 2025, 14:38

Artem skrev:

I mit job i det offentlige, er der pause kl 9.40-10.00….for eleverne!
Vi lærere har gårdvagter, kopiering, hurtige møder, måske et toiletbesøg og alt muligt andet praktisk på de 20 min. Det samme gælder for vores 29 min lange frokostpause, hvor du måske osse kan nå at spise. Vi har betalt pause og står derfor til rådighed i alle pauser.
For langt de fleste er det summen af pauserne i vores arbejdsdag.
Men til gengæld behøver vi ikke bekymre os om formiddagsbrød, i hvilken rækkefølge vi sætter os ned sammen eller om nogen spiser frokost ved deres skrivebord aka i klasserne. :fløjt:
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Kort karma: 1251
Likede indlæg: 59735

Indlægaf fisken80 » 7. jul 2025, 14:50

Pandesteg skrev:
Artem skrev:
Lys skrev:Jeg undrer mig mest over det at I holder pause om formiddagen? Det har jeg sgu aldrig oplevet udover fælles morgenbrød fredag morgen. Og det er ikke som sådan en pause vi har ret til, men mere en social aktivitet.

Hmm ok der kan man se. For mig har det været normalt i både det private og offentlige.

Feks holder nærmest alle håndværkere og entreprenører pause kl 9. Men de møder jo også ved 6-7 tiden hvorfor det er tiltrængt med en pause der, og så igen kl 12

I det kommunale havde vi også en kl 9 pause. Der giver det måske lidt mindre mening, da mange først mødte kl 8

Møder selv kl 7 og synes jeg er ved at være pænt sulten når klokken er 9 og har svært ved at klare det til kl 9 uden at spise noget frugt feks ved 8 tiden.

Hvorfor er det specielt tiltrængt med en pause efter 2 timers arbejde? :gruble: man kan jo spise morgenmad hjemmefra/før man møder ind, det er jo ikke arbejdsgiverens opgave at sørge for at indlægge pauser til (synes jeg). Jeg er en af dem der spiser morgenmad ved min pc da jeg ikke er sulten før jeg møder på arbejde.

Min kæreste har også altid holdt pause klokken 9 når han har haft tømrerjob. Det er fuldkommen normalt i håndværkerbranchen og i høj grad også nødvendigt. Man bliver sulten af at lave hårdt fysisk arbejde og han ville under ingen omstændigheder kunne vente med at spise til klokken 12. Og som håndværker er det lidt svært at spise mens man arbejder.

Jeg kan også godt selv opleve at blive sulten ved 10-tiden, men ikke så sulten at jeg ikke kan vente til lidt senere med at spise. Men jeg kan nemt sætte mig ind i behovet for en pause i løbet af formiddagen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 717
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 15487

Indlægaf RavenClaw » 7. jul 2025, 17:18

Vi har også både formiddagspause og frokostpause. Formiddag fra 9.30-10 og frokost 12-12.30.

Formiddagspausen bruger nogen på at spise morgenmad og andre på at drikke en kop kaffe. Fælles er, at alle (10) mand deltager, hvis de er i huset. Vi bruger pausen til at koordinere, om nogen skal have hjælp til noget, og hvordan arbejdsdagen ser ud. Vi er delt i tre funktioner, der af og til kan være afhængige af hinanden for at få løst ugens opgaver. Og så selvfølgelig bruger vi den til at starte dagen i fællesskab. De tre, der ofte har opgaver ud af huset, tager først af sted efter formiddagspausen.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
avdotja
Kort karma: 578
Likede indlæg: 15816

Indlægaf avdotja » 7. jul 2025, 18:05

Vi har ikke formiddagspause, men jeg sidder også ved et skrivebord og kan i princippet holde pause når jeg vil. Tænker det er lidt noget andet, hvis man står ved en maskine på en fabrik eller er i gang med lægge et tag.
3
Kanga
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4802

Indlægaf Kanga » 7. jul 2025, 18:36

[quote="RavenClaw"]Vi har også både formiddagspause og frokostpause. Formiddag fra 9.30-10 og frokost 12-12.30...]

I mit tidligere job mødte vi kl. 8, holdt 15 minutters pause kl. 10 og så frokost kl. 12. Jeg syntes, det var meget pause.

I mit nuværende holdt man tidligere pause 30 minutter om formiddagen og så 30 minutters frokost. Men medarbejderne synes faktisk, det var stressende og valgte det fra. I dag holder vi 20 minutter sammen om fredagen og ugens øvrige dage snupper man en mad ved skrivebordet.

Jeg synes måske også, at det er lidt meget med så meget pause i løbet af dagens første halvdel, hvis man skulle holde 30 minutter hver formiddag.
0
Brugeravatar
RavenClaw

Indlægaf RavenClaw » 7. jul 2025, 20:09

Kanga skrev:
RavenClaw skrev:Vi har også både formiddagspause og frokostpause. Formiddag fra 9.30-10 og frokost 12-12.30...

I mit tidligere job mødte vi kl. 8, holdt 15 minutters pause kl. 10 og så frokost kl. 12. Jeg syntes, det var meget pause.

I mit nuværende holdt man tidligere pause 30 minutter om formiddagen og så 30 minutters frokost. Men medarbejderne synes faktisk, det var stressende og valgte det fra. I dag holder vi 20 minutter sammen om fredagen og ugens øvrige dage snupper man en mad ved skrivebordet.

Jeg synes måske også, at det er lidt meget med så meget pause i løbet af dagens første halvdel, hvis man skulle holde 30 minutter hver formiddag.

Vi arbejder rigtig meget med frihed under ansvar, og så længe man når sine opgaver, er man fri til at tage alle de pauser, man vil. De fleste gør også brug af en eftermiddagspause, hvor de går en tur og får noget frisk luft. Det er egentlig en meget fin og uforpligtende måde for os at sørge for, at der er plads til at trække vejret og koble af i løbet af dagen. Det er kommet efter en periode for et par år siden, hvor der var påvirkning af arbejdsmiljø på en negativ måde.

Hvis man ikke har brug for en halv times pause om formiddagen, er man selvfølgelig velkommen til blot at tage sin kaffe med til skrivebordet, men vi samles nu alligevel i personalekøkkenet og taler sammen.
2
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
fisken80
Kort karma: 1251
Likede indlæg: 59735

Indlægaf fisken80 » 7. jul 2025, 20:45

Kanga skrev:
RavenClaw skrev:Vi har også både formiddagspause og frokostpause. Formiddag fra 9.30-10 og frokost 12-12.30...]

Men hvis man møder 6.30 er der 5.5 timer til frokostpausen klokken 12.00, typisk slutter dagen 15.20 (8 timer + 50 minutters pause, 20 formiddag og 30 til frokost)). Eftermiddagen er dermed 2 timer og 50 minutter lang efter frokost, så det giver rigtig god mening for en håndværker at holde en formiddagspause så man ikke skal gå 5.5 time uden en pause.
Det har i øvrigt været helt normalt i mange år, også for f.eks. gartnere i det offentlige. Min far havde også en formiddagspause de 30 år han arbejdede som gartner i en kommune.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Kanga
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4802

Indlægaf Kanga » 8. jul 2025, 06:58

fisken80 skrev:
Kanga skrev:
RavenClaw skrev:Vi har også både formiddagspause og frokostpause. Formiddag fra 9.30-10 og frokost 12-12.30...]

Men hvis man møder 6.30 er der 5.5 timer til frokostpausen klokken 12.00, typisk slutter dagen 15.20 (8 timer + 50 minutters pause, 20 formiddag og 30 til frokost)). Eftermiddagen er dermed 2 timer og 50 minutter lang efter frokost, så det giver rigtig god mening for en håndværker at holde en formiddagspause så man ikke skal gå 5.5 time uden en pause.
Det har i øvrigt været helt normalt i mange år, også for f.eks. gartnere i det offentlige. Min far havde også en formiddagspause de 30 år han arbejdede som gartner i en kommune.

Det var ikke en kritik, blot en konstatering af, at forskellige fag og arbejdsvilkår = forskellige behov.
Hos os var det decideret stressende, at det blev forventet af ens kolleger, at man kom til pause kl. 10, 2 timer inde i arbejdsdagen og 2 timer inden frokost.

Jeg er også ansat i det offentlige og har overenskomstmæssigt ret til 29! minutters pause i løbet af dagen. Tager jeg en halv time om formiddagen, så er det i princippet for egen regning.
0
ajnaM
Kort karma: 1128
Likede indlæg: 29913

Indlægaf ajnaM » 10. jul 2025, 07:44

Sjovt at læse om jeres pausekulturer. Har jeg ikke tænkt over før, men det giver mening, at der er forskel.

Vi arbejder udpræget selvledende, og vi har ikke faste tider på pauser. Jeg tror, overenskomsten siger 30 minutters betalt frokost, men ofte ender vi med at sidde og snakke arbejde i en time i kantinen. Og ingen holder øje med, hvornår eller hvordan vi holder pause.

Vi har frokostordning, der er fremme 11.30-13, så i den periode går man ned og spiser eller henter mad, hvis man er nødt til at få noget færdigt - eller har møde. Det sker ret tit, især i ledelsen.

Vi har en time afsat til morgenmad om fredagen, hvor vi skiftes til at have morgenbrød med - som vi selv betaler i øvrigt. Her snakker vi som princip ikke arbejde, og det er faktisk lidt svært at sidde og snakke om, hvad vi skal i weekenden, når vi ofte har travlt, og der er mange vigtige ting, vi burde tale om.

Derudover bruger vi meget at holde møder som walk-and-talks, hvis der ‘bare’ er tale om en drøftelse. Det føles lidt som en pause, og man får lidt luft og får brugt kroppen, samtidig med at man får talt om det, man skal. Jeg bruger det blandt andet til 1:1-samtaler, hvis vi ikke skal snakke om alt for alvorlige ting. Det fungerer super.

Og så holder vi ellers bare de pauser, vi har brug for i løbet af dagen. Igen - ingen holder øje. Det forventes, at man selv har styr på, hvordan man løser sine opgaver bedst - og at man siger til, hvis man har problemer med noget.
0
Brugeravatar
RavenClaw

Indlægaf RavenClaw » 10. jul 2025, 08:30

Vores pausekultur er også bare en personalehåndbogsting. Vi har fx også skrevet i den, at hvis man ikke holder fri kl. 12 d. 1. maj, må man tage en hel fridag grundlovsdag. Begge dage er overenskomstbestemte halve fridage, men vi har så frihed til at vælge, om vi vil lægge dem sammen. Det vælger de fleste faktisk at gøre.

Så er der nemlig også frihed til at bruge flextid på forlængede weekender i stedet.
1
Grissebassen
Kort karma: 184
Likede indlæg: 3607

Indlægaf Grissebassen » 1. aug 2025, 11:37

Gode råd søges til at gå på barsel på en god måde.
Jeg skal på barsel om en uge. Den sidste tid har dog været noget kaotisk. Min chef er på ferie, men vi når vist lige at have et par dage, hvor vi begge er på arbejde, inden jeg går af. Jeg har haft en del fravær på det sidste, da kroppen er begyndt at være presset. Og desuden har arbejdspladsen været præget af store omstruktureringer, så jeg reelt på det seneste har været i tvivl om, hvilke opgaver jeg skal tage mig af og har ikke haft nogen at gå til. HR og TR/amr har været væk også, så jeg har bare forsøgt at hænge i på egen hånd og taget ansvaret på mig efter bedste evne. Men det har ikke været helt nemt.
Den sidste tid har altså været under nogle særdeles svære betingelser og jeg har været tæt på at trække stikket helt og få min læge til at anmode om, jeg kunne gå fra før tid.

Men nu er der altså kun en uge tilbage, kroppen har det lidt bedre, så jeg vil gerne forsøge at komme igennem den sidste uge og få rundet af på en god måde, så de negative følelser og frustrationer ikke kommer med på barsel og fylder der. Men hvordan gør man lige det, når den sidste tid har været så svær og kaotisk? Gode råd/inputs til, hvordan jeg skal gå til det modtages med kyshånd!
2
Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 128
Likede indlæg: 3418

Indlægaf Elverpigen » 3. aug 2025, 20:07

Grissebassen skrev:Gode råd søges til at gå på barsel på en god måde.
Jeg skal på barsel om en uge. Den sidste tid har dog været noget kaotisk. Min chef er på ferie, men vi når vist lige at have et par dage, hvor vi begge er på arbejde, inden jeg går af. Jeg har haft en del fravær på det sidste, da kroppen er begyndt at være presset. Og desuden har arbejdspladsen været præget af store omstruktureringer, så jeg reelt på det seneste har været i tvivl om, hvilke opgaver jeg skal tage mig af og har ikke haft nogen at gå til. HR og TR/amr har været væk også, så jeg har bare forsøgt at hænge i på egen hånd og taget ansvaret på mig efter bedste evne. Men det har ikke været helt nemt.
Den sidste tid har altså været under nogle særdeles svære betingelser og jeg har været tæt på at trække stikket helt og få min læge til at anmode om, jeg kunne gå fra før tid.

Men nu er der altså kun en uge tilbage, kroppen har det lidt bedre, så jeg vil gerne forsøge at komme igennem den sidste uge og få rundet af på en god måde, så de negative følelser og frustrationer ikke kommer med på barsel og fylder der. Men hvordan gør man lige det, når den sidste tid har været så svær og kaotisk? Gode råd/inputs til, hvordan jeg skal gå til det modtages med kyshånd!

Det er et træls kaos at stå i :ae:

Jeg har også et par gange skullet forlade en arbejdsplads i lettere kaotisk tilstand, hvor jeg også gerne ville lukke det bedst muligt. Det var svært, når lederen ikke er tilgængelig.

Jeg har forsøgt:

1) At booke møde med lederen helst INDEN den sidste dag. Det bliver svært, for alle står sikkert og hiver i lederen, når h*n kommer tilbage fra ferie, men forsøg at booke et møde.

2) Have en skriftlig oversigt klar over status på de forskellige opgaver. Hvad er lukket og afsluttet? Hvad hænger? Hvad er hvor langt i processen? Det har en værdi for lederen og dem, der skal overtage dine opgaver.

3) Hvad ønsker lederen, at du prioriterer din sidste dag(e)/timer?
Husk at passe på dig selv her - ud fra din beskrivelse har din arbejdsplads slet ikke styr på situationen og det er et lederansvar (på et eller andet niveau). Du lyder som en seriøs medarbejder, der er ladt noget i stikken i af arbejdspladsen omstruktureringsshow. Vi gør det så godt vi kan, og kan ikke bære hele organisationens shit på vores skuldre. Du skal gå så vel på barsel som muligt.

4) For din egen skyld synes jeg, at du skal prioritere lidt tid til at pleje de gode kontakter, du har på arbejdspladsen, og få en uformel "farvel"sludder. Forberede en positiv "Vi ses på den anden side af barslen"-mail med en lille hilsen, evt. annoncere at du har lidt barsels-kage/slik med den sidste dag, hvis det er kutymen hos jer. Plus et autosvar. Selv hvis du p.t. ikke har intentioner om at vende tilbage efter barsel, kan det være en anledning til at pleje netværket (sagt fra en, der endnu ikke er særligt godt til netværkspleje).

Jeg har selv prøvet at tage initiativ til planlægning af overlevering mere end en måned før afslutningen af en projektansættelse et sted, hvor der var let kaos, så ledelsen ikke rigtigt kunne afse tid til det. Nogle måneder senere, hvor jeg havde travlt på det næste job, ringede de fra den gamle arbejdsplads, og ønskede ikke kun resten af overleveringen, men ville faktisk også gerne have en opgave løst på en helt anden måde, end vi havde aftalt - NU og uden beregning eller genansættelse :rulle: Godt nok ville jeg gerne pleje forbindelsen, men satte alligevel foden ned og tilbød udelukkende at komme forbi for lidt overlevering + gennemlæsning og feedback, når de selv havde lavet opgaven om.
2

Tilbage til "Job"